Pitämättömät lomat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiitu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiitu

Vieras
Osaatteko neuvoa?!??! Äityslomani loppuu nyt keväällä ja työnantaja pakottaa pitämään pitämättömät vuosilomani äitiysloman päätteeksi. Ottaisin mieluummin lomat rahana, mutta työnantajani ei tähän suostu. Miten homma kuuluu pykälien mukaan mennä? Kiitokset, jos joku osaa auttaa.

Käsittääkseni työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa lomia rahana. Ja yleensä tosiaan tehdään niin, että vanhempainvapaan jälkeen lomaillaan ja sitten alkaa mahdollinen hoitovapaa.

Onko sinulla niin kova hinku töihin, että et malttaisi pitää lomiasi, vai?

Jos pidät ne lomasi heti äitiysloman perään ja jatkat sitten hoitovapaalla, tai niitä lomia on vähintään kuukaudeksi, sinulla on mahdollisuus saada sen vuosilomasi ajalta kotihoidontukea.

Kotihoidontuen perusosa on tuloista riippumaton. Sen ehtona on, että alle 3 vuotias lapsi ei ole kunnan/kaupungin järjestämässä päivähoidossa eikä hänestä makseta yksityisen hoidon tukea (=ei ole esim. yksityisessä päiväkodissa).

Esim. jos vanhemmat voivat järjestää työaikansa niin, että jompikumpi on aina kotona lapsen kanssa, on heillä mahdollisuus saada kotihoidontukea.

Mites jos mieskin on kotona (vanhempainvapaan 2 vikaa viikkoa ja 2 vko:a extraisyyslomaa) ja mä lomalla. Sen jälkeen jäisin hoitovapaalle. En varmaan tos tilantees saa kotihoidontukea? Vai voisko olla eka 2 kk hoitovapaalla, sit kesälomat ja sit taas 2kk hoitovapaata?

kun mä olen aina pitäny loman ja saanu myös lomarahat eli 1kk palkka +""paluurahat"" 0,5kk palkka. niin miten eroaa rahana otettu loma tai maksettu ja pidetty loma? ja tässä tapauksessa viimeksi pidin loman just vanhempainloman jälkeen ennen hoitovapaata eli sain kotihoidontukea+ 1,5kk palkan. ja täällä saa vielä kuntalisän, ne laskee jokatapauksessa kesäloman pidin tai en eli ""loman"" ajalta en saa kuntalisää.
en oikeen ymmärrä kun puhutaan et otetaan loma rahana. ainoastaan siinä tapauksessa kun ei pidä itse lomaa vaan ottaa lomarahat ja on töissä sen ajan. nyt en kuitenkaan ymmärrä tässä tapauksessa sitä jos kert meinaa jäädä hoitovapaalle, niin saa lomarahat ja hotorahan.
valaiskaa????

Siis voiko kotihoidon tukea saada ihan kuka vaan, ei mitään tulorajoja? Ja siis missä tapauksessa sitä voi saada? Mistä sitä haetaan? Ihan uusi asia minulle.. Ajattelin vanhempainvapaan päätteeksi pitää käyttämättömät kesälomat ja sen jälkeen jatkaa vielä hoitovapaalla tai palata töihin (en ole päättänyt vielä). Voiko siis molemmissa tapauksissa saada kesäloman ajalta kotihoidon tukea? Voiko tukea saada myös, jos mies pitää vanhempainloman 2 viimeistä viikkoa isyyslomaa? Mistä löytyy faktatietoa asiasta? Jotkut nettisivut?

Tässä mutua, korjatkaa jos olen väärässä!

Käytännössä lomakorvaus on (käsittääkseni) sama summa kuin loma-ajalta maksettava palkka (jos siis pitäisi ne lomat lomina, ja saisi siltä ajalta normaalia palkkaa). Esim. jos on kuukausi lomaa, saa tuolta ajalta tietysti kuukauden loma-ajan palkan.

Lomakorvauksena se tarkoittaisi vain sitä, että saa saman summan rahaa, mutta ei pidä sitä lomaa. Aloittaja ilmeisesti aikoisi olla kuitenkin loman sijaan heti töissä, jolloin tilille tulisi ensin ""ylimääräinen"" palkka kertyneistä lomapäivistä, ja myös normaalin kuukausipalkka.

Yleensähän näin menee silloin, jos on vaihtamassa työpaikkaa, mutta en sitten tiedä onnistuuko, jos jatkaa samalla työnantajalla.

Ja yleisestihän lomat on kai pidettävä lomana jos se on mahdollista; työantaja on velvollinen maksamaan lomat rahana (eli lomakorvauksena) vain jos työntekijä ei mitenkään pystyisi pitämään lomia ""ajoissa"", eli jos vaikka palaisi äitiyslomalta määräaikaiseen työsuhteeseen, joka loppuisi ennen kuin kaikkia lomia ehtisi pitää, tai jos työsuhde loppuu äippäloman aikana, ja on jäänyt käyttämättömiä lomia.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210202103059EH?openDocument
tai ihan yksinkertaisesti : http://www.kela.fi ja sieltä menet - lapsiperheelle -- pienten lasten hoitoon tukea

yksinkertaisempi tapa olis mennä käymään kelassa, niin antaa sulle täysin faktaa tietoa, prosyyreitä ja lomakkeita millä haet ja vaikka täyttää ne sun kanssa ja kertoo mitä liitteitä tarviit.
tai
sitten soitat sinne, mutta suosittelen käymään.

jos nyt en ihan väärin muista niin et saa siltä ajalta hoitorahaa kun isä on isyyslomalla ja jos vielä sillä "" ylimääräisellä"". muuten kyllä saat lomasi ajalta.
mutta soita, niin ei tuu näitä muistanko oikeen yms.