pitäiskö tehdä ilmoitus johonkin lastensuojeluun tms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä väliä sillä on milloin lapset heräävät ja milloin käyvät nukkumaan, jos kuitenkin saavat riittävänpitkät unet joka yö/päivä? Toki lapset tarvitsevat riittävästi ulkoilua ja terveellisen ruokavalion, mutta pystyykö sivusta näkemään todellisen tilanteen ja jos lapset kuitenkin terveitä, niin riittääkö sossun vuomavarat noin pienissä rikkeissä :/

Alkuperäinen kirjoittaja nasu:
kaverilla 2 lasta.4 ja 2 vuotiaat pojat. tällä äidillä ei oo minkäänlaista käsitystä hoidosta tai päivärytmistä. lapset heräävät vasta klo 13 pvällä, saavat pilttipurkki ruokaa , ovat yöpaidoissa usein kolmeen asti(itse äiti syö valmisruokia) lapset eivät pääse ulos ollenkaan ,äiti ei heitä vie. ainoastaan jos joku menee kylään ja pyytää ulkoilemaan yhdessä. silloinkin äidillä kestää laittaa lapset ja itsensä kuntoon 2-3 tuntia. toiset päiväunet lapset nukkuvat klo 16-19, kun olisi jo seitsemän kahdeksan aikaan normaalisti yöunien aika!!! illalla lähtevät liikenteeseen autolla, käyvät kaupassa ja kyläilemässä, kyläilyt kestävät usein 23.00 astikin ,lapset pääsevät nukkumaan vasta 00.00 aikoihin kotonaan. äiti on laten kanssa kotona päivät, isä töissä. viikonloput menenvät vanhempien baarireissuihin. lapsenavhtina usein 14 vuotias naapurin lapsi. tätä menoa on kauheata katsella vierestä. äiti luulee omaavansa parhaat kasvatustavat ja päivärytmit, eikä kuuntele muita. mitä tehdä?

mä olen sitä mieltä että nykyään tehdään sossuun ilmotuksia AIVAN liian helposti. Jos lapsilla on kaikki muuten hyvin eivätkä he koe väkivaltaa,miks ihmeessä sä ilmotuksen tekisit!? koska sua ärsyttää että joku elää erilaista arkea kuin teidän täydellinen perhe?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Onko kyseessä hyväkin kaveri, voisitko ensin puhua hänelle? Jos ei auta tai ei halua kuunnella, niin ilmoitat sossuun. Teet lapsille siten suuren palveluksen.

sanoa että onpas erikoinen päivärytmi ja että ei hän ikinä ehdi ajoissa mihinkään kun ei saa aikaseksi ja oon puhunu ja ehdottanu hänel tapoja miten parantaa, mut huutaa mulle ja liattaa välit poikki ja sanoo ettei tarvi kenenkää kasvatusneuvoja. meillä 4 vuotias menee nukkumaan 20.30 , käy päiväkodissa ja on muutenki säännölline rytmi ja perheellä hyvät elämäntavat..tätä kaveria on kamala seurata vierestä, haluaa aina olla oikeassa ja usein neuvoo minua miten mun pitäis toimia lapseni kanssa, en ymmärrä miksi antaa neuvoja jotka ovat päin pers...eivätkä mistään kotoisin. en ole häneltä edes niitä pyytänyt koska meillä on kaikki perheessämme eritääin hyvin. miten voi tehdä ilmoituksen ja tuleeko nimeni jossakin kohtii esille?

vai niin.

siis teillä joku kilpa menossa, kumpi on parempi ja kumpi ehtii enemmän ohjeistaa toista? kumman tapa on parempi?

että teillä on kaikki hyvin. ei mitään korjattavaa. no kiva sitten niin.
ehkä kaverillasi on myös mielestään kaikki hyvin.

kylläpähelposti ollaan tekemässä ilmotuksia :o mä en todellaka ulkoile noiden kahden pienemmän kanssa joka pvä..isommat o pvä kodis onneks ulkona..ja meilläki syyän eineksii joskus,purkkiruokii..nukkumisista todellaki pidän kii jotta saan iltaisin omaakin aikaa..ja siks toiskseen mä korotan helposti ääntäni jos mua ei uskota..että kai mustaki sit pitäs ilmo tehä |O

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
No...ei.
En usko, että on mikään rikos elää erilaisen päivärytmin mukaan kuin muut. Onhan tuo outoa, mutta tuskin kovinkaan vaarallista lapsille.
Heitä ei hakata, he saavat ruokaa, ainoa mikä mättää on se, etteivät he ulkoile.

Samaa mieltä

Ja jos vielä joka pv. sama rytmi se on silloin säännöllinen rytmi, eikä pitäisi juuri lasten elämää haitata.. Aikuisilla ei ole kotiintuloaikoja ym. Jokainen tyylillään. Ainoastaan ulkoilu puuttunee, mikä ei hyvä, mutta tuskin sossutkaan tuohon mitenkään puuttuisivat paitsi kehoittaisivat ulkoilemaan välillä, jotta lapset saisivat myös raitista ilmaa. Lasten kanssa saa kyllä olla vaikka yöllä ulkona jos haluaa. (jos kyseessä koululaisia se ei ole hyväksi koska koulu kärsii huonoista unista )
paitsi että monissa muissa maissa lapsista kasvaa terveitä ja normaaleja ilman ulkoiluja. Monissa maissa ei ole mitään ulkoilukulttuuria. Eikö tämä ulkoilukulttuuri ole suomalainen ilmiö.

miten jossain suurkaupungissa, jossa ulkona ilma likaista, likaisempaa kuin sisällä. sielläkin kasvaa lapsista terveitä ja normaaleja. kyllä pienet lapset osaavat sisälläkin liikkua, hypellä, pomppia (jos se onsallittu)

No eihän tuossa ole mitään minkä vuoksi tehdä ilmoitusta, vaikka päivä alkaakin vasta silloin kun muut on valvoneet jo pitkään. Saavat kuitenkin ruokaa ja niistä huolehditaan.

Joo, onhan se rytmi erilainen kuni sinulla.
Mutta jos ovat kotona, ei ole pakko mennä minnekään aamulla. Tietysti ennen kouluikää rytmi pitää siirtää, mutta vielä ei ole kiire.
Jos saavat ruokaa, puhtaat vaatteet, nukkuvat riittävästi, ei lyödä jne, en tiedä onko erilainen päivärytmi mikään syy ilmoittaa sossuun??
Lähteekö isä aamulla työhön? Luulisi ettei ihan aamuyöhön valvota jos mies menee aamulla töihin.
Yksi syy aikaansaamattomuuteen voi olla masennus. Ehkä ystäväsi on masentunut?

mistäs ap kaikken tuon noin tarkkaan tiedät?
ja tuohon takerrun että sanot 7 - 8 aikoihin illalla olevan yöunien aika. Ei se kaikilla niin ole vaikka kuvittelisit oikean ajan olevan, meillä ei olla koskaan menty tuohon aikaan nukkumaan paitsi ihan vauvana.
en puolustele tarinan päähenkilöä mistä ap kertoo, koska en ihan sataprosenttisesti edes usko tarinaa vaan ajattelen että tässä oli yhden näkemys siitä miten voi kertoa toisen tekevän elämässään asioita pieleen. Voisinkin kysyä seuraavaksi että mikäs se ap:n oikea elämänrytmi on ihan rehellisesti kerrottun sitten.

Kyllähän tuo kieltämättä vähän oudolta kuulostaa. Saattaisi johtua esim. äidin vakavasta masennuksesta. Hyvänä ystävänä ota ihmeessä asia esille joko kaverisi kanssa suoraan tai kysyt vaikka neuvolasta apua miten toimia tilanteessa. Äläkä kuuntele näitä palstalla paskaa niskaan heitteleviä äitejä - Suomessa välitetään lähimmäisistä ja naapureista jo muutenkin ihan liian vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
kylläpähelposti ollaan tekemässä ilmotuksia :o mä en todellaka ulkoile noiden kahden pienemmän kanssa joka pvä..isommat o pvä kodis onneks ulkona..ja meilläki syyän eineksii joskus,purkkiruokii..nukkumisista todellaki pidän kii jotta saan iltaisin omaakin aikaa..ja siks toiskseen mä korotan helposti ääntäni jos mua ei uskota..että kai mustaki sit pitäs ilmo tehä |O

Voi elämä...

Kyllähän tuo kieltämättä vähän oudolta kuulostaa. Saattaisi johtua esim. äidin vakavasta masennuksesta. Hyvänä ystävänä ota ihmeessä asia esille joko kaverisi kanssa suoraan tai kysyt vaikka neuvolasta apua miten toimia tilanteessa. Äläkä kuuntele näitä palstalla paskaa niskaan heitteleviä äitejä - Suomessa välitetään lähimmäisistä ja naapureista jo muutenkin ihan liian vähän.

Tiedätkö silti, miten kuormitettu lastesuojelu on? Kyseinen äiti ei toimi mielestäni periaatteideni mukaan, mutta lapsilla on katto pään päällä, ruokaa, äiti ja isä, ei juoda ei hakata. Keskustele äidin kanssa. Ja jos sinua kovin ahdistaa äidin tilanne edelleen, katkaise välit.

Alkuperäinen kirjoittaja Sosionomi :

Tiedätkö silti, miten kuormitettu lastesuojelu on? Kyseinen äiti ei toimi mielestäni periaatteideni mukaan, mutta lapsilla on katto pään päällä, ruokaa, äiti ja isä, ei juoda ei hakata. Keskustele äidin kanssa. Ja jos sinua kovin ahdistaa äidin tilanne edelleen, katkaise välit.

Taisit lainata väärää tekstiä...

Alkuperäinen kirjoittaja ei p.rkele:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
kaverilla 2 lasta.4 ja 2 vuotiaat pojat. tällä äidillä ei oo minkäänlaista käsitystä hoidosta tai päivärytmistä. lapset heräävät vasta klo 13 pvällä, saavat pilttipurkki ruokaa , ovat yöpaidoissa usein kolmeen asti(itse äiti syö valmisruokia) lapset eivät pääse ulos ollenkaan ,äiti ei heitä vie. ainoastaan jos joku menee kylään ja pyytää ulkoilemaan yhdessä. silloinkin äidillä kestää laittaa lapset ja itsensä kuntoon 2-3 tuntia. toiset päiväunet lapset nukkuvat klo 16-19, kun olisi jo seitsemän kahdeksan aikaan normaalisti yöunien aika!!! illalla lähtevät liikenteeseen autolla, käyvät kaupassa ja kyläilemässä, kyläilyt kestävät usein 23.00 astikin ,lapset pääsevät nukkumaan vasta 00.00 aikoihin kotonaan. äiti on laten kanssa kotona päivät, isä töissä. viikonloput menenvät vanhempien baarireissuihin. lapsenavhtina usein 14 vuotias naapurin lapsi. tätä menoa on kauheata katsella vierestä. äiti luulee omaavansa parhaat kasvatustavat ja päivärytmit, eikä kuuntele muita. mitä tehdä?

Sinulla ei ole oikeutta päättää toisten ihmisten unirytmiä.
Sinulla ei ole oikeutta päättää mikä ruoka on kenellekin sopivaa.
Sinulla ei ole oikeutta sanoa, mitä äiti syö.
Sinulla ei ole oikeutta päättää, kuinka kauan kukakin valmistautuu ulos.
Sinulla ei ole oikeutta päättä kuka lapsia hoitaa (14 vuotiaskin on jo sen verran iso, että hyvin voi hoitaa.)

Joten olet heikoilla hangilla...

tais sattua omaan nilkkaan....

Never,ärsyttää vain tuollaiset joka asiaan puuttuvat henkilöt, joilla oikeasti ei ole mitään aihetta ilmoituksiin.

Tekisin ilmoituksen.Saavatpa sitten he päättää onko kaikki hyvin tuolla perheellä.Jos on niin jatkakoot elämäänsä noin.
Ois ainakin asia hoidossa sit jos ilmoituksen tekee.

Eikö teidän mielestä TOSIAANKAAN ole muuta olemassa kuin olla välittämättä tai ilmoittaa lastensuojeluun?! Missä normaali välittävä kanssakäyminen lähimmäisen kanssa? Minusta suorastaan raukkamaista soittaa johonkin välttyen itse puuttumasta ympärillä esiintyviin epäkohtiin. Taidatte olla nitä samoja ihmisiä jotka kolaripaikalla vaivaudutte soittamaan 112:een mutta ette itse tee elettäkään antaaksenne ensiapua. Pällistelette vain vieressä.

Oi aikoja, oi tapoja.

Alkuperäinen kirjoittaja K A:
Eikö teidän mielestä TOSIAANKAAN ole muuta olemassa kuin olla välittämättä tai ilmoittaa lastensuojeluun?! Missä normaali välittävä kanssakäyminen lähimmäisen kanssa? Minusta suorastaan raukkamaista soittaa johonkin välttyen itse puuttumasta ympärillä esiintyviin epäkohtiin. Taidatte olla nitä samoja ihmisiä jotka kolaripaikalla vaivaudutte soittamaan 112:een mutta ette itse tee elettäkään antaaksenne ensiapua. Pällistelette vain vieressä.

Oi aikoja, oi tapoja.

en tajua. ei täällä ole mitään muita tapoja koskaan esitetty. En ymmärrä itsekään.

soita lastensuojeluun ja kerro mikä mieltä vaivaa. Sinnehän voi tehdä ilmoituksen nimettömänä. Olet ainakin ilmoittanut, on sitten heistä kiinni, kuinka asian ottavat.

Jos on kyse sun kaveristasi, niin pyydä hentä lapsineen vaikka puistoon, kerhoon, kahvilaan... minne vaan. Ehkä hän on masentunut eikä jaksa lähteä lasten kanssa ulos. Menkää yhdessä, ona paljon hauskempaa =)

Ei juma näitä juttuja!

Etkä ap tajua, mitä kaikkea p*skaa lastensuojelu näkee päivittäin? Vauvat narkkareiden bileissä jne? Anteeksi nyt vain, mutta kaverisi perhe-elämä on ehkä vähän erilainen, mutta ei tuo mikään lastensuojeluasia ole!

Ota yhteyttä lastensuojeluun. Tiedän tapauksen jossa ulkoilemattomuus oli peruste lastensuojelun puuttumiselle tilanteeseen. Ulkoilu on terveyden takia tärkeää ja yöt ovat nukkumista varten. Ihmisen luonnollinen rytmi on nukkua yöllä ja varmasti näin on lapsellakin. Selvästi äidin itsekkäillä ehdoilla mennään...Tee ilmoitus niin selvittävät tilanteen, selviääpähän sekin onko äidillä masennusta, sekin nimittäin on haitallista lapsille.

Mun mielestä on aika sairasta tehdä lastensuojeluilmoituksia sillä perusteella, että noi on erilaisia kuin me = teen ilmoituksen sossuun.

Pitäisi miettiä, kärsiikö lapset. Laiminlyödäänkö niitä, vaarantuuko niiden psyykkinen tai fyysinen kehitys ja terveys.

Yhteistyössä