Pitäiskö tässä tehdä lastensuojeluilmoitus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja naapurin äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

naapurin äippä

Vieras
Lapsen kaveri (12v) jätetään kuulema yksin kotiin, kaapissa pelkkiä muroja. Tulee sitten meille aina syömään ja joskus nukkumaankin. Vanhempia ei koskaan näy missään, eikä saa puhelimella kiinni. Kerran pojalla oli mukana lappu missä luki että on lupa tulla yöksi ja puhelinnumero, mistä ei kukaan koskaan vastaa. Mielestäni tää on erittäin outo tilanne. Pojan mummo asuu jossain lähellä, häntä olen joskus nähnyt ja poika onkin kuulema usein mummonsa luona, mutta mummo on kuulema nyt viime aikoina paljon sairastellut ja nytkin sairaalassa. Siksi käytän sanaa "kuulema", kun poikani ja kaverinsa näistä kertoivat.

Vai voisko olla mahdollista että poika karkailee kotoa ja keksii tämmöistä? Nyt tuli mieleen kun tuli neljättä kertaa yöksi. Numeroon mikä lapussa oli, ei saa yhteyttä. Soitanko poliisit vai huomenna sossuun vai mitä teen?

No jokin hätähän sillä pojalla selvästi on, valehtelee tai ei (esim. muroista), niin kaikki ei ole kunnossa. Onko oma lapsesi koskaan ollut tämän pojan luona? Voitko olla kouluun yhteydessä ensin, vaikkapa? Öitä, toivottavasti asiat selviävät pojan parhaaksi!

[QUOTE="mä";23948060]Minä en ikipäivänä ota lasta kotiini yöksi sopimatta asiasta hänen vanhempiensa kanssa.[/QUOTE]

Sama, eihän noin voi tehdä! Mieti nyt jos oma lapsesi tekaisisi tuollaisen lapun ja menisi vain johonkin yöksi. Olisit varmasti huolesta suunniltasi. Ja nyt kuitenkin teit itse samalla tavalla?

Älytöntä.

Mikä ihmeen hinku ihmisillä on heti tehdä lastensuojeluilmoitus?? Ihme touhua. Yritä tehdä tuttavuutta vanhempien kanssa, menet pojan kanssa sinne käymään ja selvität ite ensin vähän tilannetta, tietysti sehän vaatii hieman vaivaa, soitto sossuun on helpompaa.

[QUOTE="mä";23948060]Minä en ikipäivänä ota lasta kotiini yöksi sopimatta asiasta hänen vanhempiensa kanssa.[/QUOTE]

Kyllä minä olen ottanut jos lapsella/nuorella ei ole ollut paikkaa mihin mennä. Vasta seuraavana päivänä on alettu jutella, otettu yhteyttä joko SPR:n nuorten turvataloon tai suoraan vanhempiin.
Nyt en kuitenkaan sano,että tällä pojalla olisi jokin huonosti tai on kotiasiat hullusti....lapsilla ja nuorilla on kuitenkin jonkin verran taipumusta välillä jutella mitä sattuu. Mene itse pojan kotiin juttelemaan siitä mitä poika puhuu. Jos kaikki viittaa siihen, että lasta laiminlyödään on syytä ottaa yhteyttä lastensuojeluun.

No kuule tee ihmeessä ja muista kytätä kaikkien naapurien kakaroiden asiat ja uskoppa vielä lasten puheisiin "joo niil oli vaa niinku muroja siel kaapissa" Tollasten tampioiden takia asiat ruuhkautuu turhaan kun joutavanpäiväisistä ilmotellaan.
Eiköhän lapsesta näe sillon kun on oikeasti kurjaa ja vanhempia ei oo missään. Tuskimpa olis tullu koskaan minkään lupalapun kanssa teille vaan polttais jo röökiä teidän oven takana ja huutais että vittu päästäkäähän sinne yöksi.
Voi hysteerian huipentuma!!!!!!!

Kyllä minä olen ottanut jos lapsella/nuorella ei ole ollut paikkaa mihin mennä. Vasta seuraavana päivänä on alettu jutella, otettu yhteyttä joko SPR:n nuorten turvataloon tai suoraan vanhempiin.
Nyt en kuitenkaan sano,että tällä pojalla olisi jokin huonosti tai on kotiasiat hullusti....lapsilla ja nuorilla on kuitenkin jonkin verran taipumusta välillä jutella mitä sattuu. Mene itse pojan kotiin juttelemaan siitä mitä poika puhuu. Jos kaikki viittaa siihen, että lasta laiminlyödään on syytä ottaa yhteyttä lastensuojeluun.

Miten olet selvittänyt, ettei "lapsella ole paikkaa mihin mennä"? Riittäisikö 12- vuotiaan sana ja puhelinnumero, mihin ei vastata?

[QUOTE="vieras";23948141]Miten olet selvittänyt, ettei "lapsella ole paikkaa mihin mennä"? Riittäisikö 12- vuotiaan sana ja puhelinnumero, mihin ei vastata?[/QUOTE]

Yrittäisin kyllä soittaa uudelleen vanhemmille, onko teillä siellä SPR:n turvataloa? Voisit sinne ottaa yhteyttä ja kysyä neuvoa.
Nämä nuoret jotka täällä aina on niin tulevat hankalista perhesuhteista. He saavat olla täällä sen yhden yön ettei tarvitse kadulla olla. Seuraavana päivänä alan keskustella vanhempien kanssa.
Olemme kyllä hakeneetkin nuoria kodeistaan kun on vanhemmat heittäneet nuoret ulos kadulle.
Ihan keskustelemalla lapsen kanssa voit saada selville onko huijauksesta kyse vai oikeasti tilanteesta johon lapsi tarvitsee apua. Lasta ei kannata jättää kuitenkaan ulos kadulle jos et vanhempia kiinni saa.

Yhteistyössä