Pitäisikö tässä nyt loukkaantua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaveri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö köyhät saa enää edes häitä järjestää. Mitä jos ei kertakaikkiaan ole rahaa maksaa juhlaväelle viinatarjoilua? Ja eihän se lahjan antaminen ole pakollista. Miten siitä voi loukkaantua jos ilmoittaa että "häämatka olisi kiva lahja". Kyseisellä parilla ei selvästikään ole ylimääräistä rahaa. Siksi viinasta saa jokainen maksaa kulutuksensa mukaan ja siksi he toivovat rahaa häämatkaan.

Rikkaatko täällä vain saa muka naimisiin mennä?

Minä mietin kanssa tuota, että mitä jos ei ole varaa maksaa vieraille heidän juomia? Viinit, boolit, kaikki tulee jo kalliiksi, saati sitten jos juhlapaikalla olisi niin sanotusti open bar. Siitä voi tulla todella mahtava lasku, jos vieraat saavat juoda hääparin piikkiin.

[QUOTE="vieras";28071572]Eikö köyhät saa enää edes häitä järjestää. Mitä jos ei kertakaikkiaan ole rahaa maksaa juhlaväelle viinatarjoilua? Ja eihän se lahjan antaminen ole pakollista. Miten siitä voi loukkaantua jos ilmoittaa että "häämatka olisi kiva lahja". Kyseisellä parilla ei selvästikään ole ylimääräistä rahaa. Siksi viinasta saa jokainen maksaa kulutuksensa mukaan ja siksi he toivovat rahaa häämatkaan.

Rikkaatko täällä vain saa muka naimisiin mennä?[/QUOTE]

Yleensä kyllä normaalisti häissä saa ruokaa. Vai pitäisikö sitten toisen köyhän ottaa omat eväät hääjuhliin mukaan, kun ei olisi varaa tulla juhliin?
Olen itse ymmärtänyt että juhliin kutsutaan sen verran vieraita, kuin on varaa. Mutta en menisi itse jakamaan ihmisiä a ja b luokan vieraiksi, loukkaavaahan tuo on. Istu sitten jossain bensiksellä nälkäisenä hyvissä juhlakuteissasi neljä tuntia ja mieti että muut herkuttelevat ja pitävät hauskaa häissä. Minulle ainakaan se viinan juonti iltabileissä ei ole se tärkeä osuus, vaan ne häät.
Ja tuollaiseen kutsuun vastaisin itse samalla mitalla takaisin, saattaisin mennä iltatapahtumaan seisoskelemaan(ei tuhlaamaan rahaa ja juomaan viinaa), enkä antaisi lahjaksi rahaa, vaan jotain edullista ja tarpeellista. Kai vieraskin saa olla köyhä?

Minusta jokainen järjestää juhlan varojensa mukaan. Ja kaikille yhteisen juhlan, tai sitten ihan eri juhlat eri päivinä. Muu on epähienoa. Tämä on toki vain oma mielipiteeni, enkä sitä kailota hääpareille itselleen lähipiirissäni. Kutsutaan sen verran porukkaa kuin on varaa kestitä.

Ei se juomien maksullisuus tässä ongelma ole, vaan se, että osa vieraista kutsutaan kirkosta syömään ja juomaan ja leikkimään, osa saa sen aikaa odotella "jossain", vielä vieraassa kaupungissa ja maksaa itse ruokansa. Onko tämä muka oikeasti jonkun mielestä mukava ja toimiva ratkaisu?

• Tykkää
Reactions: Millenia
Minä mietin kanssa tuota, että mitä jos ei ole varaa maksaa vieraille heidän juomia? Viinit, boolit, kaikki tulee jo kalliiksi, saati sitten jos juhlapaikalla olisi niin sanotusti open bar. Siitä voi tulla todella mahtava lasku, jos vieraat saavat juoda hääparin piikkiin.

No joo, juomat tosiaan jokainen saa kustantaa itse. Mutta tässä olikin kyse siitä, että kutsutaan vain kirkkoon, ei varsinaiseen hääjuhlaan(jossa tarjolla on ruokaa ja juomaa), ja sitten vain iltajuhlaan jossa juomat kustannetaan itse. Ja sitten kutsussa pyydetään rahaa lahjaksi. Eli hääpari säästää kuluja kaikesta, ja itse haluaa rahaa lahjaksi. Hieman itsekästä ehkä? Ja läpinäkyvää?

Ja muutenkin vähän tyhmän kuuloista tässä. Ensin valitetaan että hääpari on rahanahneita pässejä, sitten itse vingutaan sitä että ei saada juoda ilmaiseksi :D

Idea on se, että JOS pyytää rahaa lahjaksi, on kohteliasta tarjota vieraillekin jotain. Lahja on helpompi hankkia. Kolmellakympillä saa jo toimivan ja kivannäköisen lahjan, rahana en kehtaisi ikinä antaa noin pientä summaa.

Minusta jokainen järjestää juhlan varojensa mukaan. Ja kaikille yhteisen juhlan, tai sitten ihan eri juhlat eri päivinä. Muu on epähienoa. Tämä on toki vain oma mielipiteeni, enkä sitä kailota hääpareille itselleen lähipiirissäni. Kutsutaan sen verran porukkaa kuin on varaa kestitä.

Ei se juomien maksullisuus tässä ongelma ole, vaan se, että osa vieraista kutsutaan kirkosta syömään ja juomaan ja leikkimään, osa saa sen aikaa odotella "jossain", vielä vieraassa kaupungissa ja maksaa itse ruokansa. Onko tämä muka oikeasti jonkun mielestä mukava ja toimiva ratkaisu?

No eipä tietenkään ole toimiva ratkaisu. Jos itse asuisin kaukana, en todellakaan menisi juhliin. EPämukavaa ja kallista. Ja tulee sellainen olo , ettei ole "kutsuttujen"listalla.

Idea on se, että JOS pyytää rahaa lahjaksi, on kohteliasta tarjota vieraillekin jotain. Lahja on helpompi hankkia. Kolmellakympillä saa jo toimivan ja kivannäköisen lahjan, rahana en kehtaisi ikinä antaa noin pientä summaa.

olihan siellä iltajuhlassakin tarjolla pientä syötävää, ja sekin voi olla loppujen lopuks vaikka mitä.

(mä voisin laittaa johonkin maininnan et pientä syötävää, ja sit tehdä piirakoita, salaatteja, voileipäkakkua jne )

[QUOTE="vieras";28071638]No joo, juomat tosiaan jokainen saa kustantaa itse. Mutta tässä olikin kyse siitä, että kutsutaan vain kirkkoon, ei varsinaiseen hääjuhlaan(jossa tarjolla on ruokaa ja juomaa), ja sitten vain iltajuhlaan jossa juomat kustannetaan itse. Ja sitten kutsussa pyydetään rahaa lahjaksi. Eli hääpari säästää kuluja kaikesta, ja itse haluaa rahaa lahjaksi. Hieman itsekästä ehkä? Ja läpinäkyvää?[/QUOTE]

Olenko minä ainoa, joka näkee tuon lahjatoiveen ihan pelkkänä lahjatoiveena? Koska jos mennään häihin, sinne on aina tapana viedä jotain, ja tässäkin pari vain ilmoittaa, mitä toivoo lahjaksi.

Tökeröä tuo on, mutta toisaalta ihan ymmärrettävääkin. Jos rahaa ei ole paljoa ja häät kuitenkin haluaa pitää, niin pakostakin joutuu rajaamaan vieraslistaa, joskus rajustikin. Ehkä tässä tapauksessa pari on kuitenkin halunnut ne ystävätkin jossain vaiheessa päivää mukaan? Onko se niin vaikeaa yrittää edes joskus miettiä jotain muuta syytä tai muuten ajatella vain että okei, ok, te haluatte näin ja se on ihan hyvä niin? Miksi aina pitää vetää herne nenään joka asiasta?

Onneksi omat häät on pidetty jo, niin voi sitten keskittyä päivittelemään toisten ratkaisuja.

Huoh, siinähän luki että tarjolla on pientä syötävää. Jos se ei ole viiden ruokalajin illallinen, niin sinä et loukattuna ihmisenä mene?

Ja teille, joille tulee olo että ette ole A-listalla tai edes kutsuttujen joukossa niin hohhoijaa! Tervetuloa kirkkoon, sanotaan kutsussa. Eikö se vihkiminen ole kuitenkin se kaikkein tärkein juttu, mitä ilman ei ole juhlaakaan?

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28071663:
olihan siellä iltajuhlassakin tarjolla pientä syötävää, ja sekin voi olla loppujen lopuks vaikka mitä.

(mä voisin laittaa johonkin maininnan et pientä syötävää, ja sit tehdä piirakoita, salaatteja, voileipäkakkua jne )

Oli, oli, ei siinä mitään.

Edelleen tökeröintä tässä on se, että osa vieraista jätetään kirkon jälkeen oman onnensa nojaan useaksi tunniksi ainakin osalle vieraassa kaupungissa. Siinä sitten odottelevat, koko ajan tietäen että osa porukkaa syö, juo ja juhlii samaan aikaan ja kyttäävät kelloa, että milloin taas sopii liittyä joukkoon.

oli juhlat mitkä tahansa on ÄÄRIMMÄISEN MOUKKAMAISTA TYPERÄÄ JA IDIOOTTIMAISTA laittaa tilinumero, siis en ole ikinä ymmärtänyt, enkä LAHJALISTAAkaan ymmärrä ainakaan minnekään liikkeeseen jossa jo oven aukasi maksaa 20 euroa.

Ap, älkää menkö tai menkää mutta viekää konvehtirasia lahjaks.. aika hölmöä hääparin meininki. Saa toki köyhät pitää bileet, mutta jättäisin siinä vaiheessa tilinumeron ilmoittamatta. ai jessus sentään..

Oli, oli, ei siinä mitään.

Edelleen tökeröintä tässä on se, että osa vieraista jätetään kirkon jälkeen oman onnensa nojaan useaksi tunniksi ainakin osalle vieraassa kaupungissa. Siinä sitten odottelevat, koko ajan tietäen että osa porukkaa syö, juo ja juhlii samaan aikaan ja kyttäävät kelloa, että milloin taas sopii liittyä joukkoon.

Jep, tämä on ihan oikeasti huono juttu, sitä minäkään en kiellä. Yritän vain miettiä, että miksi noin. Voihan se olla, että juuri tämä pari on rahanahneita kuspäitä, mutta mitä jos eivät olekaan ja tarkoitus oli kuitenkin ihan hyvä?

Ilmeisesti et ole A-luokan ystävä.

Lähetä heille adressi lahjaksi, jonka olet tulostanut itse mustesuihkukirjoittimella, josta punainen väri loppumaisillasi, Pohjana voit käyttää jotain MS Publisherin templatea, esim. "Happy Hanukkah", josta olet tekstit muuttanut sopiviksi. Häälahjaksi voit laittaa vaikka osuuskaupasta saadun Rosson alennuskupongin (15%) ja laatikon pohjalta löytyneen sadan markan (100 mk) setelin.

Vuoda tänne tai jonnekin hääparin nimet ja Facebook-sivut, niin saamme porukalla seurata näitä kahden kerroksen häitä ja ilkkua ja pilkata parin saituutta, typeryyttä ja tolloutta.

Jos kuitenkin päätätte mennä häihin, niin ilmoittakaa aika ja paikka (siis se ABC, jossa vietätte odotusajan). Järjestetään sinne Kaksplus-foorumin supermegapileet ja mennään sitten porukalla sinne ravintolaan, missä nuukailijat aikovat pitää häänsä. "No me nyt sattumalta nähtiin Apsilla noita kavereita ja pyydettiin tänne ravintolaan seuraksi".

Huoh, siinähän luki että tarjolla on pientä syötävää. Jos se ei ole viiden ruokalajin illallinen, niin sinä et loukattuna ihmisenä mene?

Ja teille, joille tulee olo että ette ole A-listalla tai edes kutsuttujen joukossa niin hohhoijaa! Tervetuloa kirkkoon, sanotaan kutsussa. Eikö se vihkiminen ole kuitenkin se kaikkein tärkein juttu, mitä ilman ei ole juhlaakaan?

Minä menisin, enkä loukkaantuisi. Turha se on toisten käytöstapojen puutteesta loukkaantua. Rahalahjakin on ihan hyvä toive, ei toisen makua ikinä tiedä ja ilolla viime kesänä miehen kanssa tehtiin tilisiirto. Kutsu koski tosin koko häitä. :D

Minua häiritsee edelleen eniten ne välitunnit b-luokan vieraiden osalta. Ihan käytännön syistä ja käytöstapojen puolesta.

Entäpä jos kutsuttuna on koko perhe? Menisitkö itse lasten kanssa tällaisiin häihin? Joutuisit kustantamaan ensin koko perheen ruokailun jossain bensa-asemalla, ja odottelemaan iltaa..? Kyllä tämä on juntti tapa järjestää häät, eipä voi mitään.
Jos ei ole varaa, niin ei kannata kutsua liikaa ihmisiä. Kaikki tai ei mitään, eli sellaiset häät missä kaikki vieraat saavat ainakin ruokaa.

Jep, tämä on ihan oikeasti huono juttu, sitä minäkään en kiellä. Yritän vain miettiä, että miksi noin. Voihan se olla, että juuri tämä pari on rahanahneita kuspäitä, mutta mitä jos eivät olekaan ja tarkoitus oli kuitenkin ihan hyvä?

Tarkoitus varmaan onkin hyvä. Ei kai kukaan tahallaan omissa häissään muita loukkaa. :) Harva on niin laskelmoiva ja ahne, että lahjarahojen takia haluaa kaverit mukaan suureen onnen päivään.

Silti tämä osoittaa minusta käytöstapojen puutetta, huonoa makua ja arviointikyvyn pettämistä.

Itse toimisin ap:n tilanteessa kuin minut olisi kutsuttu tavallisiin bileisiin hääparin kotiin, eli skippaisin kirkon enkä pukeutuisi silkimekkoon vaan johonkin bilehenkisempiin vaatteisiin. Ottaisin jollain kivalla porukalla porukalla pohjia ennen juhlaan lähtemistä (eli en ihan kuudeksi kyllä ehtisi paikalle) ja veisin jotain sellaista, mitä nyt tavallisiin bileisiinkin veisin (eli ei häälahjan suuruista summaa eikä tilille).

Ja ennen kaikkea en missään nimessä viitsisi raahautua paikalle herne nenässä, koska mitä hyötyä on lähteä bilehtimään, jos ei aio pitää hauskaa.

Minä ainakin tykkäisin tuollaisista juhlista.

Kaverillani oli kihlajaiset sillä systeemillä, että päivällä kutsuttiin sukulaiset ja tuttavat ja illalla sitten juhlittiin kaveriporukalla. Oli tosin alkoholitarjoiluakin, mutta monilla oli myös omia juomia mukana (sitä alkoholitarjoilua ei etukäteen juurikaan mainostettu, kaveriporukalle tämä oli todellakin ok, kukaan ei järjestelyistä pahastunut). Minusta oli mukavaa, että ne viralliset pönötysjuhlat olivat päivällä ja illalla sitten vähän rennompi meno. Lahjat kaikki tietysti toivat niin kuin normaalistikin. Monet meistä kavereista olivat kuitenkin mukana molemmissa osuuksissa (päivällä perheen kanssa ja illalla sitten ilman lapsia). Oli kyllä mukavimmat kihlajaiset, joissa itse olen ollut. Tosin kaveripiiri on niin mahtava, ettei tullut mieleenkään, että olisi jotenkin epäsopivaa.

[QUOTE="vieras";28071730]Entäpä jos kutsuttuna on koko perhe? Menisitkö itse lasten kanssa tällaisiin häihin? Joutuisit kustantamaan ensin koko perheen ruokailun jossain bensa-asemalla, ja odottelemaan iltaa..? Kyllä tämä on juntti tapa järjestää häät, eipä voi mitään.
Jos ei ole varaa, niin ei kannata kutsua liikaa ihmisiä. Kaikki tai ei mitään, eli sellaiset häät missä kaikki vieraat saavat ainakin ruokaa.[/QUOTE]

Vastasin jo, että menisin jos saisimme lastenvahdin, mutta vieraalle paikkakunnalle menisin vasta illalla.

Vähän nyt kyllä harmittaa niiden puolesta, joilla on halua juhlia omia häitään ja paljon sukua ja ystäviä, mutta ei paljoa rahaa. Näistä keskusteluista tulee helposti olo, että pitää todella olla tarjottavaa sitä sun tätä, ilmaista juotavaa sen seitsemää sorttia, eikä mitään lahjaa saa edes toivoa. Vieraat pitää kestitä kuten he jokainen yksilönä toivovat ja heidät pitää ottaa nöyrinä vastaan - kiitollisena siitä, että vieraat nyt ylipäätään suvaitsivat saapua paikalle.

Huoh, ... hohhoijaa! Tervetuloa kirkkoon, sanotaan kutsussa. Eikö se vihkiminen ole kuitenkin se kaikkein tärkein juttu, mitä ilman ei ole juhlaakaan?

Buohbuoh, kirkko ja vihkiminen nyt aiva sivuseikka ja pakollinen muodollisuus. Tärkeintä häissä on BILEET!!! Kunnon bändi, hyvää ruokaa ja paljon, paljon paljon viiniä ja olutta ja taas lisää ruokaa ja biletystä aamu neljään. Bändi siis kunnollinen, joka osaa nostaa biletystä, ei mikään sukulaispojista koottu. (Mutta ei VÄKEVIÄ, ei missään nimessä väkeviä, voi tulla vaan tappelua ja rähinää).

Silti tämä osoittaa minusta käytöstapojen puutetta, huonoa makua ja arviointikyvyn pettämistä.

Kyllä.

Mutta kun miettii meidän kolmen vuoden takaisia häitä, niin ei se järjestäminen helppoa ollut vaikka meidän häät oli pienet. Kyllä sitä yritti miettiä sitä sun tätä, ottaa huomioon kaikki mahdollinen, ja silti varmaan jossain joku meni jonkun mielestä mönkään.

Että ei se helppoa ole, lieneekö ollut helppoa joskus aikaisemmin milloin pitäydyttiin tiukemmin käytössäännöissä ja perinteissä ja suku oli ehkä apuna enemmän? Nythän suurin osa taitaa maksaa häänsä ihan itse, ja sen mukaan sitten pitää miettiä kaikki.

Buohbuoh, kirkko ja vihkiminen nyt aiva sivuseikka ja pakollinen muodollisuus. Tärkeintä häissä on BILEET!!! Kunnon bändi, hyvää ruokaa ja paljon, paljon paljon viiniä ja olutta ja taas lisää ruokaa ja biletystä aamu neljään. Bändi siis kunnollinen, joka osaa nostaa biletystä, ei mikään sukulaispojista koottu. (Mutta ei VÄKEVIÄ, ei missään nimessä väkeviä, voi tulla vaan tappelua ja rähinää).

Meille tärkeintä häissä oli se vihkiminen :)
Ollaan varmaan jotain kummajaisia, kun ei mitään uskonlahkoakaan ole takana.

Vastasin jo, että menisin jos saisimme lastenvahdin, mutta vieraalle paikkakunnalle menisin vasta illalla.

Vähän nyt kyllä harmittaa niiden puolesta, joilla on halua juhlia omia häitään ja paljon sukua ja ystäviä, mutta ei paljoa rahaa. Näistä keskusteluista tulee helposti olo, että pitää todella olla tarjottavaa sitä sun tätä, ilmaista juotavaa sen seitsemää sorttia, eikä mitään lahjaa saa edes toivoa. Vieraat pitää kestitä kuten he jokainen yksilönä toivovat ja heidät pitää ottaa nöyrinä vastaan - kiitollisena siitä, että vieraat nyt ylipäätään suvaitsivat saapua paikalle.

Voi ne isommat häät viettää nuukastikin. Ei tarvitse olla kartanoa vuokralla ja monen ruokalajin aterioita, palkattuja esiintyjiä ym. Itse olen hyvin viihtynyt vaatimattomammissakin häissä, mutta loukkaantuisin kyllä, jos minut kutsuttaisiin osallistumaan kello 13-14 ja 18-22. Tai ehkä en suorastaan loukkaantuisi, mutta pitäisin asiaa kummallisena ja epäkäytännöllisyyden vuoksi saattaisin kallistua sille kannalle, että ei mennä ollenkaan.

Jos tarkoitus olisi pitää ensin "pönötysjuhlat" ja saada vain ne alta pois ja sitten siirtyä bileisiin, niin voisihan ne ystävät kutsua sillä tavalla, että voitte osallistua jo päivän pöpntyshäihin 13-18 tai tulla mukaan vasta illanviettoon 18-> Näin ne, jotka viihtyvät mieluummin vain bileissä voivat tulla sen mukaan, mutta ne jotka haluavat nauttia niistä perinteisistä puheista ym. tai joilla ei ole oikeasti mahdollista viettää aikaa oikein muuallakaan, olisivat edes tervetulleita juhliin.

Yhteistyössä