Pitäisikö tässä nyt loukkaantua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaveri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän sinne vihkimiseen ole pakko mennä, jos se odottelu on ongelma. Ehkä siinä on ajateltu lähinnä sitä, että on fiksua kutsua myös ne iltajuhliin kutsutut vihkimistilaisuuteen, ettei kukaan ainakaan siitä pääse loukkaantumaan.

Jos asian ajattelee niin, että ap olisi saanut kutsun pelkästään iltatilaisuuteen ja ei olisi välttämättä tiedossa koska itse vihkiminen tapahtuu, tuossahan ei olisi varmaankaan mitään epätavallista. Samalla tavalla toivotaan lahjaa ja samalla tavalla johonkin tilaisuuteen ei kaikkia kutsuta. Vai se viinatarjoiluko tuossa nyt hiertää?

Vastasin jo, että menisin jos saisimme lastenvahdin, mutta vieraalle paikkakunnalle menisin vasta illalla.

Vähän nyt kyllä harmittaa niiden puolesta, joilla on halua juhlia omia häitään ja paljon sukua ja ystäviä, mutta ei paljoa rahaa. Näistä keskusteluista tulee helposti olo, että pitää todella olla tarjottavaa sitä sun tätä, ilmaista juotavaa sen seitsemää sorttia, eikä mitään lahjaa saa edes toivoa. Vieraat pitää kestitä kuten he jokainen yksilönä toivovat ja heidät pitää ottaa nöyrinä vastaan - kiitollisena siitä, että vieraat nyt ylipäätään suvaitsivat saapua paikalle.

Niin. Kaikki maksaa.

Minä tarjoaisin mieluummin pelkän leivän ja lihakeiton tai vaikka itsetehdyn kinkkukiusauksen koko porukalle talouspaperit servetteinä, kuin että osa saisi härkää punaviinikastikkeessa ja osa kustantaisi itselleen huoltsikkaruuan. Ja porukan koko sen mukaan, mihin rahat riittäisi.

Tai sitten iltajuhla eri päivänä pelkälle kaveriporukalle.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Niin. Kaikki maksaa.

Minä tarjoaisin mieluummin pelkän leivän ja lihakeiton tai vaikka itsetehdyn kinkkukiusauksen koko porukalle talouspaperit servetteinä, kuin että osa saisi härkää punaviinikastikkeessa ja osa kustantaisi itselleen huoltsikkaruuan. Ja porukan koko sen mukaan, mihin rahat riittäisi.

Just näin!

Niin. Kaikki maksaa.

Miksi sen pitää olla eri päivänä?

[QUOTE="vieras";28071620]Yleensä kyllä normaalisti häissä saa ruokaa. Vai pitäisikö sitten toisen köyhän ottaa omat eväät hääjuhliin mukaan, kun ei olisi varaa tulla juhliin?
Olen itse ymmärtänyt että juhliin kutsutaan sen verran vieraita, kuin on varaa. Mutta en menisi itse jakamaan ihmisiä a ja b luokan vieraiksi, loukkaavaahan tuo on. Istu sitten jossain bensiksellä nälkäisenä hyvissä juhlakuteissasi neljä tuntia ja mieti että muut herkuttelevat ja pitävät hauskaa häissä. Minulle ainakaan se viinan juonti iltabileissä ei ole se tärkeä osuus, vaan ne häät.
Ja tuollaiseen kutsuun vastaisin itse samalla mitalla takaisin, saattaisin mennä iltatapahtumaan seisoskelemaan(ei tuhlaamaan rahaa ja juomaan viinaa), enkä antaisi lahjaksi rahaa, vaan jotain edullista ja tarpeellista. Kai vieraskin saa olla köyhä?[/QUOTE]

Iltajuhlissa on ruokaa. Vihkimiseen on kutsuttu. Eli häät on tuossakin paketissa, eikö?

"Samalla mitalla"..jepjep. Olet varmasti ihana ystävä ja toivottu vieras jokaisiin juhliin. Siellähän seisoskelet kuivin suin nurkassa mököttämässä, kun muut juhlivat. Oma valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28071819:
Miksi sen pitää olla eri päivänä?

No eri paikassa ainakin. Ei niin, että kaverit tulee sinne samaan juhlaan, missä on punaviinitahrat kaitaliinoilla ja osa porukkaa kehuu aiempia tarjoiluja. :)

Periaatteessa mä ymmärrän sen, että mummoille ja papoille tarjotaan ruokaa ja kahvit ja kavereiden kanssa sitten biletään. Mutta miten tuollainen muka toimii, että vieraiden pitää keksiä jotain muuta tekemistä useaksi tunniksi.

Ei se viinan juonti tietenkään ole tärkeintä. Tärkeintä on kunnon bileet. Ja siihen vaaditaan juomaa! Ja vihkiminen on kuitenkin aika naurettavaa; annetaan pitämättömiä lupauksia. Mulle tulee ainakin nolo olo hääparien puolesta, kun kumminkin eroavat. Olen ollut lukuisissa häissä; ekakertalaisista vain muutama on edelleen naimisissa.

[QUOTE="vieras";28071856]Periaatteessa mä ymmärrän sen, että mummoille ja papoille tarjotaan ruokaa ja kahvit ja kavereiden kanssa sitten biletään. Mutta miten tuollainen muka toimii, että vieraiden pitää keksiä jotain muuta tekemistä useaksi tunniksi.[/QUOTE]

No edelleenkään sinne kirkkoonhan ei ole pakko mennä, mutta itse ajattelisin, että tässä sinne on kutsuttu siksi, ettei kukaan loukkaantuisi. Mutta pieleen taisi mennä.

Ihan oikeasti voin kuvitella, että joku palstalla tekisi vastaavan aloituksen siitä päinvastaisesta tilanteesta. ("Joo häälahjaraha kyllä kelpaa ja ryyppäjäisiin saa mennä, mutta vihkimiseen ei kutsuttu")

Teit niin tai näin..

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Minusta on aika omituista kutsua ihmisiä kirkkoon paikalle, ja laittaa sitten odottamaan tunteja jonnekkin. Ymmärtäisin jos kaverit asuisivat samalla paikkakunnalla ja olisi tällaiset kaveribileet illalla sitten. Mutta jos oletetaan että vieraat tulevat juhlavaatteissaan notkumaan jonnekkin huoltoasemalle odottamaan omaa vuoroaan osallistua... on se vähintäänkin tökeröä. Ainakin kavereille olisi reilua tarjota vaikka mahdollisuus mennä jonkun luokse esimerkiksi hääparin kotiin istumaan porukalla, ja sinne varattu vaikka vähän syötävää. Aika erikoista sekin olisi, mutta todella ajattelemattomasti hoidettu tämä järjestely. Kyllä itsellä jäisi juhlat välistä, mitä järkeä on kutsua kavereitä ollenkaan ja aiheuttaa tuollaista hämminkiä. Jos tosiaan kuvittelevat ettei kavereita kiinnosta ne juhlapuheet, hääparin oma juhla miksi ihmeessä luulevat että viitsivät istua jossain huoltoasemilla tai kahviloissa vieraalla paikkakunnalla?

[QUOTE="Kolmen äiti";28072234]Minusta on aika omituista kutsua ihmisiä kirkkoon paikalle, ja laittaa sitten odottamaan tunteja jonnekkin. Ymmärtäisin jos kaverit asuisivat samalla paikkakunnalla ja olisi tällaiset kaveribileet illalla sitten. Mutta jos oletetaan että vieraat tulevat juhlavaatteissaan notkumaan jonnekkin huoltoasemalle odottamaan omaa vuoroaan osallistua... on se vähintäänkin tökeröä. Ainakin kavereille olisi reilua tarjota vaikka mahdollisuus mennä jonkun luokse esimerkiksi hääparin kotiin istumaan porukalla, ja sinne varattu vaikka vähän syötävää. Aika erikoista sekin olisi, mutta todella ajattelemattomasti hoidettu tämä järjestely. Kyllä itsellä jäisi juhlat välistä, mitä järkeä on kutsua kavereitä ollenkaan ja aiheuttaa tuollaista hämminkiä. Jos tosiaan kuvittelevat ettei kavereita kiinnosta ne juhlapuheet, hääparin oma juhla miksi ihmeessä luulevat että viitsivät istua jossain huoltoasemilla tai kahviloissa vieraalla paikkakunnalla?[/QUOTE]

No meillähän on vain ap:n versio siitä, mitä häävieraiden odotetaan tekevän se väliaika. Ap itse taisi olla se, joka puhuu huoltoaseman kahviosta.

Jopas tästä nyt on keskusteltu, vaikka tuntuu ettei osa ole lukenut aloitusta tai muitakaan viestejäni.

Tilanne ei harmittaisi, jos kaikki tai edes suurin osa kavereista olisi kutsuttu vain kirkkoon ja iltajuhliin. Näin ei kuitenkaan ole, vaan suurin osa kavereista osallistuu myös varsinaiseen hääjuhlaan. Me, minä ja mieheni, todella olisimme sen n. neljä tuntia tilaisuuksien välissä keskenämme vieraalla paikkakunnalla ilman seuraa tai tekemistä. Muita samanlaisen kutsun saaneita emme tunne.

Eniten siis suututtaa se, että verrattuna muihin yhteisiin kavereihin (3 pariskuntaa ja pari sinkkua) minä ja mieheni olemme näköjään jotain kakkosluokan kansalaisia. Olemme toki tunteneet hääparin hieman vähemmän aikaa kuin muut, mutta kuitenkin jo useamman vuoden. Yhteisissä illanvietoissa hääsuunnitelmat on ollut jo vuoden ajan vakiopuheenaihe. Viimeksi meillä (!) mietittiin esim. viihdykettä lapsille.

Päätimme, että osallistuminen vihkitilaisuuteen ja kortti riittävät meiltä. Onneksi on muitakin ystäviä.

No ymmärrän todella että pahoitit mielesi, itse en tuossa tilanteessa noteeraisi kuin lähettämällä kortin postissa. Todella törkeää jättää kaksi ihmistä pois kokonaan päivän juhlasta. On sitten todella tiukalla budjetti, jos näin pitää karsia. Mutta miksi kutsua ollenkaan sitten kuin vaikkapa lähisuku jos ei ole varaa kaikkia juhliin pyytää mukaan.

Huoh, siinähän luki että tarjolla on pientä syötävää. Jos se ei ole viiden ruokalajin illallinen, niin sinä et loukattuna ihmisenä mene?

Ja teille, joille tulee olo että ette ole A-listalla tai edes kutsuttujen joukossa niin hohhoijaa! Tervetuloa kirkkoon, sanotaan kutsussa. Eikö se vihkiminen ole kuitenkin se kaikkein tärkein juttu, mitä ilman ei ole juhlaakaan?

Onko se enää hääparillekaan sitä? Siis vihkiminen häiden tärkein anti.

Mä menisin joko vaan kirkkoon tai sitten vaan iltajuhlaan. Iltajuhlaan veisin pienen lahjan tai lahjakortin, jossa olisi noin 20 e / hlö lahjaa ( korkeintaan). Ei kaikesta pidä suuttua. Tila voi olla sellainen, että kaikki vieraat ei vaan mahdu kerralla ja haluavat bilettää ystävien kanssa vaikka päivällä paikalle pitää mahduttaa mummit ja isotädit. Älä nyt loukkaannu, menet jos menet ja viet sellaisen lahjan kun haluat tai sitten jätät väliin.

[QUOTE="aapee";28072379]Jopas tästä nyt on keskusteltu, vaikka tuntuu ettei osa ole lukenut aloitusta tai muitakaan viestejäni.

Tilanne ei harmittaisi, jos kaikki tai edes suurin osa kavereista olisi kutsuttu vain kirkkoon ja iltajuhliin. Näin ei kuitenkaan ole, vaan suurin osa kavereista osallistuu myös varsinaiseen hääjuhlaan. Me, minä ja mieheni, todella olisimme sen n. neljä tuntia tilaisuuksien välissä keskenämme vieraalla paikkakunnalla ilman seuraa tai tekemistä. Muita samanlaisen kutsun saaneita emme tunne.

Eniten siis suututtaa se, että verrattuna muihin yhteisiin kavereihin (3 pariskuntaa ja pari sinkkua) minä ja mieheni olemme näköjään jotain kakkosluokan kansalaisia. Olemme toki tunteneet hääparin hieman vähemmän aikaa kuin muut, mutta kuitenkin jo useamman vuoden. Yhteisissä illanvietoissa hääsuunnitelmat on ollut jo vuoden ajan vakiopuheenaihe. Viimeksi meillä (!) mietittiin esim. viihdykettä lapsille.

Päätimme, että osallistuminen vihkitilaisuuteen ja kortti riittävät meiltä. Onneksi on muitakin ystäviä.[/QUOTE]

No aloitusviestissä et kyllä kertonut, että kaikki muut vieraat on kutsuttu myös päiväjuhlaan. Jos tosiaan on niin, että olette ihan kaikista kutsutuista ainoat, joille on tuossa muodossa kutsu lähetetty, niin joo, outoa on ja saa todellakin loukkaantua. Jotenkin vain yritin ajatella, että tuossa olisi taustalla ihan käytännön syyt ja että vastaavanlaisia kutsuja on lähetetty muillekin kuin teille, nimenomaan sille iltaväelle.

Mä olen joskus ollut tuollaisissa häissä ja oli kyllä tökerö juttu :( Me ei edes odotettu kutsua, kun ei oltu oltu tekemisissä vuosiin (eikä silloinkaan ylimpiä ystävyksiä). No kutsu kuitenkin kolahti lahjalistan kanssa postilaatikkoon ja päätettiin mennä. Ilmoittautumisen yhteydessä meiltä tiedusteltiin, että onko meidät kutsuttu jo kirkkoon vai vasta juhlapaikalle. Hämmennyin tästä ja sönkkäsin vain mitä kutsussa luki. No ajattelin sitten, että kirkko on niin pieni, että ovat jakaneet porukan siksi. Juhalpaikka sijaitsi kaupungissa, ja kutsussa ohjattiin parkkeeraamaan auto viereiseen parkkitaloon. Sinne siis veimme auton ja juoksimme sateessa juhlapaikalle (n. 15-20min ennen kutsuun merkittyä hetkeä). No, meidät pyydettiin palaamaan pihamaalle sateeseen odottamaan ko. kellonlyömää, sillä juhlaväellä on vielä ruokatarjoilu kesken :O Olimme aika hölmistyneitä ja ajattelimme sekoittaneemme jotenkin ajat. Pian alkoi kuitenkin pihalle tulla värjöttelemään muitakin B-luokan kutsun saaneita...Ko ajankohtana meidät sitten päästettiin eteistiloihin, jossa odottelimme morsiusparia (varsinaisten vieraiden rynnätessä ohitsemme vessaan, tupakalle jne). Vihdoin morsiuspari saapui ja osalle B-luokan vieraista ilmestyi onnittelumaljat käteen. Me odottelimme omiamme ja pohdimme että pitäisikö ne itse hakea (ostaa) baaritiskiltä, kun huomasimme morsiusparin jo skoolaavan muiden kanssa... No väki hajaantui ja yritimme keksiä aikamme kuluksi tekemistä siinä seisoskellessamme. Lopulta löysimme yhdestä ruokapöydästä ohjelman, jossa sanottiin, että parin tunnin päästä olisi kahvit ja klo 23 iltapala. Sinnittelimme kahveihin asti seisoskelemalla sielä sun täällä (istumapaikat oli nimetty A-luokan vieraille) ja sitten kävimme pokkaamassa kupin kahvia ja pienen palan valmiiksi annosteltua kreemistä palakakkua. Tämän jälkeen kerrottiin baarin olevan auki, mutta juomat piti ostaa tietty itse. Tanssi alkoi ja musiikki tuli tietty jostakin mankasta...Päätimme lähteä kaupungille kävelylle aikaamme viettääksemme (häissä ei ollut ketään meille tuttuja ja muut vain juttelivat keskenään. Morsiuspariltakaan ei meille aikaa liiennyt paremmilta vierailtaan). Aikamme kaupungilla kierreltyämme palasimme ja meno oli ennallaan. Lopulta tajusimme, että parkkitalo sulkeutuu ennen iltapalaa, eli jos jäämme odottamaan tarjoilua, niin emme saa autoa ulos ennen aamua. Häivyimme siis vähin äänin Mäkin kautta kotiin. Nälkä oli jo kova, sillä olimme odottaneet saavamme jotakin tarjoilua häissä...

Eli tässä vastaavanlaiset A- ja B-luokan häät. Olisi kyllä ollut mukava tietää tuosta kastijaosta etukäteen, niin olisimme jättäneet menemättä (200 km:n päähän). Rahastukselta tuo tosiaankin tuntui :(

Ketjun alkupäässä ap kyllä sanoi, että "kaverikutsuja" on lähetetty muillekin ja että _osa_ kaveriporukasta on saanut kutsun myös päivätilaisuuteen. Nyt sitten ap ei tunnekaan ketään, joka olisi saanut samanlaisen kaverikutsun.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28072486:
No aloitusviestissä et kyllä kertonut, että kaikki muut vieraat on kutsuttu myös päiväjuhlaan. Jos tosiaan on niin, että olette ihan kaikista kutsutuista ainoat, joille on tuossa muodossa kutsu lähetetty, niin joo, outoa on ja saa todellakin loukkaantua. Jotenkin vain yritin ajatella, että tuossa olisi taustalla ihan käytännön syyt ja että vastaavanlaisia kutsuja on lähetetty muillekin kuin teille, nimenomaan sille iltaväelle.

Kyllä, samanlaisia kutsuja on lähetetty muillekin, en tosin tiedä kuinka paljon ja kenelle. Me emme tunne muita "kaverikutsun" saaneita, vaan kaikki meidän (minun ja mieheni) ja hääparin yhteiset kaverit on kutsuttu päiväjuhlaan. Luulin tämän tulleen jo selväksi.

[QUOTE="aapee";28072535]Kyllä, samanlaisia kutsuja on lähetetty muillekin, en tosin tiedä kuinka paljon ja kenelle. Me emme tunne muita "kaverikutsun" saaneita, vaan kaikki meidän (minun ja mieheni) ja hääparin yhteiset kaverit on kutsuttu päiväjuhlaan. Luulin tämän tulleen jo selväksi.[/QUOTE]

No tuo kommenttini oli tarkoitettu tuohon, kun ihmettelit, ettei väki ole lukenut edes aloitusviestiä. Kyllä se nyt tuli selväksi, mutta ketjun alkupään viesteistä saa kyllä vähän eri käsityksen.

[QUOTE="vieras";28071108]Ilmeisesti muitakin ystäviä ja kavereita odottaa sen väliajan jossain, joten kokoonnutte yhdessä jonnekin syömään ja viettämään aikaa. Ei pidä tehdä asioista niin hankalia ja loukkaantua jokaisesta asiasta. Tai saahan sitä tietysti suuttua, jos itselle niin on kivempaa. Jää sitten kotiin mököttämään, niin säästyy nekin rahat?[/QUOTE]

Syömään minne?? Sinne abc:lle vai eväitä puistoon??
Molemmat yhtä typeriä vaihtoehtoja. Aloittajana menisin pelkkään iltajuhlaan, tai sitten ilmottaisin meneväni, mutta häitä edellisenä päivänä "sairastuisin" kamalaan flunssaan.

Yhteistyössä