Pitäisikö mun kiittää tällaista opettajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28528079]Jos opettaja ottaa oksennustautisen lapsen mukaan koulun juhliin, niin musta tuntuu et kotona ei oo kaikki kunnossa... Mun exäni alkoholisoitui pahasti eikä häneen voinut ollenkaan luottaa lastenhoidossa :(. Ja en todellakaan sanonut muille, että "ei isä voi hoitaa lasta, koska on kännissä". Kyllä sitä sen verran häpesi...[/QUOTE]

Voi olla perääkin.

Voi olla, että on siksi niin totinen (lapseni luonnehdinta) ja etäinen. Ja aina poissa.

Mutta on se silti aika epäreilua noiden ekaluokkalaisten kannalta. Ottaisi eron ja/tai hommaisi vähän tukiverkkoa, jotain lastenhoitaja-apua. Useinhan varsinaista koulua on vain max 4 h. Lyhyimpinä päivinä voi olla että on 9.15-12.15 tuolla opella tunteja. Hän asuu lähellä koulua. Joten riittäisi kun joku katsoisi lasta sen 3-4 h päivässä, sitten voi tulla kotiin valmistelemaan seuraavaa päivää.

[QUOTE="vieras";28528086]Lapsen takia kannattaa kiittää: jos opettaja jatkaa vielä ensi vuonna, niin tollainen saattaa kostautua, jos opettaja on pikkumainen...[/QUOTE]

Koetan vältellä suoraa kontaktia tai sanon vain hyvää kesää!

[QUOTE="aapee";28528159]Voi olla perääkin.

Voi olla, että on siksi niin totinen (lapseni luonnehdinta) ja etäinen. Ja aina poissa.

Mutta on se silti aika epäreilua noiden ekaluokkalaisten kannalta. Ottaisi eron ja/tai hommaisi vähän tukiverkkoa, jotain lastenhoitaja-apua. Useinhan varsinaista koulua on vain max 4 h. Lyhyimpinä päivinä voi olla että on 9.15-12.15 tuolla opella tunteja. Hän asuu lähellä koulua. Joten riittäisi kun joku katsoisi lasta sen 3-4 h päivässä, sitten voi tulla kotiin valmistelemaan seuraavaa päivää.[/QUOTE]

Kyllä. Hän voi mysö oman sairaan lapsen kanssa tosiaan valmistella seuraavaa päivää, esim. kopioida monisteet, käsityötuntien valmistelu on varmasti kanssa tosi helppoa n. 2-v kipeän lapsen kanssa ym.

[QUOTE="vieras";28528149]Mä ymmärrän aapeeta.
En itse kiittäisi opettajaa millään lahjalla. On aika outo opettaja, jos ihan odottaa niitä lahjoja, ja niin kuin joku kirjoitti että voi sitten kostaa tämän myöhemmin... Siis mitä v..? Kostaa sen ettei saa lahjoja? :D [/QUOTE]

Jotkut ovat just niin pikkumaisia (tälläkin palstalla...) ja ei äidin "oikeassa oleminen" lohduta lasta, jos opettaja kantaa tollaisesta kaunaa syksyllä :(

[QUOTE="vieras";28528149]

Toivon että se ei jatkaisi opettajana teillä, koska ekoilla luokalla juuri lapsi tarvitsee sitä kannustusta aikuisilta ja esimerkkiä että heistä ja heidän koulunkäynnistä välitetään.[/QUOTE]

Minun mielestä tämä on ensisijaisesti kodin tehtävä. Vaikka opettaja tekisi mitä, mutta kotoa tulee (piilo)viestiä, ettei koulu ole tärkeää, se ei auta.

[QUOTE="vieras";28528169]Jotkut ovat just niin pikkumaisia (tälläkin palstalla...) ja ei äidin "oikeassa oleminen" lohduta lasta, jos opettaja kantaa tollaisesta kaunaa syksyllä :([/QUOTE]

Oikeasti??? Aikuinen ihminen? Eikä :D
" mut ku mä haluuun lahjojaaa!!!" :D

[QUOTE="aapee";28528173]Mitä mä voin sanoa? Sanoitko luokalle että miehesi työ on niin tärkeää, ettei voi olla yhtään päivää poissa sieltä? Etkö arvosta yhtään omaa hyvin tärkeää työtäsi ekaluokan opena?[/QUOTE]

Olisit kenties voinut soittaa asiasta jo talvella. Nyt sinä puhut paskaa opettajan selän takana pitkin kyliä.

Lapsesi on selvästi huomannut, ettet pidä ko opettajasta ja parhaansa mukaan kertoo sinulle kaikki negatiiviset asiat. Onnittelut.

Ei tarvi kiittää eikä lahjoa. Eihän sitä monet tee silloinkaan, vaikka opessa ei ole mitään vikaa.

Sen sijaan ei kuulu sinulle tai muille vanhemmille pätkän vertaa, miten opettajan perheessä hoidetaan sairaan lapsen hoitaminen. Ikävää jos on paljon poissa, mutta elämä on. Jos lapsella kerta menee ihan hyvin koulussa, niin hän ei liene kovin kärsinyt asiasta.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="aapee";28528159]Voi olla perääkin.

Mutta on se silti aika epäreilua noiden ekaluokkalaisten kannalta. Ottaisi eron ja/tai hommaisi vähän tukiverkkoa, jotain lastenhoitaja-apua. Useinhan varsinaista koulua on vain max 4 h. Lyhyimpinä päivinä voi olla että on 9.15-12.15 tuolla opella tunteja. Hän asuu lähellä koulua. Joten riittäisi kun joku katsoisi lasta sen 3-4 h päivässä, sitten voi tulla kotiin valmistelemaan seuraavaa päivää.[/QUOTE]

No, sä unohdat nyt että kyseessä on open oma lapsi ja perhe, jotka luonnollisesti menee muiden lasten edelle. Miksi open pitäisi hankkia kenties maksullinen hoitaja omasta pussistaan, kun hänellä on lain mukaan oikeus hoitaa pieni sairas lapsi itse? Ja sairaan lapsen kanssa valmistelutyöt ei ole välttämättä kovin helppoa...

Kuulostaa myös siltä että olet lapsellesi näyttänyt oman inhosi opettajaa kohtaan ja sen että ope on huono, se vaikuttaa heti siihen miten lapsi näkee opettajan.

Valitettavasti opettajan elämä ei pyöri sinun lapsen ympärillä, siihen olisi sinunkin hyvä pikkuhiljaa kasvaa.

[QUOTE="vieras";28528149]Mä ymmärrän aapeeta.
En itse kiittäisi opettajaa millään lahjalla. On aika outo opettaja, jos ihan odottaa niitä lahjoja, ja niin kuin joku kirjoitti että voi sitten kostaa tämän myöhemmin... Siis mitä v..? Kostaa sen ettei saa lahjoja? :D
Kai h'n itsekkin tietää että oma vika kun ei ole enempää kiinnostunut työstään. Ja voihan olla että hänellä on tosiaan jtn. henk.koht. ongelmia (perheessä, itsessään... alkoholismi, masennus... onhan noita syitä). Olisin vain ystävällinen mutta en alkaisi nuolemaan.
Toivon että se ei jatkaisi opettajana teillä, koska ekoilla luokalla juuri lapsi tarvitsee sitä kannustusta aikuisilta ja esimerkkiä että heistä ja heidän koulunkäynnistä välitetään.[/QUOTE]

Onneksi lapsella on hyvä toinen opettaja (se äikän ope) ja sitten et:ssä myös sellainen, joka on erikseen laittanut wilmaan lapseni osallistumisesta kivoja arvioita. Ryhmän henki siellä on todella hyvä, koska lapsi on puhunut omisyta aremmistakin asioistaan siellä avoimesti (kun ovat käsitelleet esim. tilanteita, joissa ei olisi halunnut olla).

Vuoden alussa tyttö ei halunnut et:hen (ettei erotu), mutta päätettiin että kokeillaan kumminkin esim. kuukausi ja katsotaan, laitetaanko sitten ev. lutiin. Kerroin et:n opelle, että lapsi ei oikein halunnut tulla. Jotain kertoo, että nyt lempiaineet ovat se matikka (koska se on lapsesta niin helppoa) ja et.

Noille kummallekin opelle laitoin jo wilmassa kiitokset, kun en välttämättä näe heitä sitten juhlassa.

Toivon myös että syksyllä on uusi opettaja. Jos ei ole, niin meidän koulussa se vaihtuu viimeistään kolmannella. 3-6 lk on sitten sama opettaja.

[QUOTE="vieras";28528160]Mistä sinä tiedät millaista työtä opettajan mies tekee? Esim. yksityisyrittäjä ei todellakaan voi noin usein ja paljon pitää puljua kiinni.[/QUOTE]

Sekin on mahdollista.

Toivon että ope oppi tänä vuonna sen, että ei ota enää eka luokkaa, jos on melko varmaa, että on paljon poissa.

Itse oletin että on 2-3 päivää kuussa pois. Ei yli viikko joka kuukausi, parhaimmillaan 10 päivää.

[QUOTE="vieras";28528175]Minun mielestä tämä on ensisijaisesti kodin tehtävä. Vaikka opettaja tekisi mitä, mutta kotoa tulee (piilo)viestiä, ettei koulu ole tärkeää, se ei auta.[/QUOTE]

Meiltä ei ainakaan sitä viestiä tule.

[QUOTE="aapee";28528204]Toivon myös että syksyllä on uusi opettaja. Jos ei ole, niin meidän koulussa se vaihtuu viimeistään kolmannella. 3-6 lk on sitten sama opettaja.[/QUOTE]

Niin varmaan. Mitäänhän ei voi sattua, kenellekään. Kukaan ei voi tulla raskaaksi, jäädä vuorotteluvapaalle tai saada toista työpaikkaa. Mikään tässä elämässä ei ole varmaa.

[QUOTE="aapee";28528173]Mitä mä voin sanoa? Sanoitko luokalle että miehesi työ on niin tärkeää, ettei voi olla yhtään päivää poissa sieltä? Etkö arvosta yhtään omaa hyvin tärkeää työtäsi ekaluokan opena?[/QUOTE]

Tässä vaiheessa vuotta antaisin asian varmasti jo olla, meneet on menneitä.

Siinnä vaiheessa kun asia jäi vaivaamaan olisin ollut yhteydessä opettajaan tai koluluun ja kertonut harmistuksesta joka aiheutuu siitä että opettaja on niin usein poissa ja sijaiset vaihtuu tieheästi. Opettajan henkilökohtaiset asiat ei oikeastaan kuulu minulle, eikä minulla olisi mitään tarvetta tietää varsinaisesti syytä siihen miksi opettaja on poissa tai miksi sijaiset on vaihtuneet usein. Kertoisin (olisin) enemmän siitä että tilanteen on mielestäni muututtava ja ekaluokkalaisten tulee saada riitävästi rauhaa ja pitkäjänteisyyttä oppimiseen.

Syksyllä koulunsa aloittavalle tyttärelle opettajaksi tulee sijainen koska oma opettaja on vielä syksylä poissa. Tässä vaiheessa yritän suhtautua asiaan positiivisesti, mutta varmasti olen yhteydessä kouluun jos näyttää siltä että oppimisymäristössä ongelmia ilmenee.

Lahjalla kiittäminen ei mielestäni ole välttämätöntä edes siloin kun opettaja on ollut todella hyvä. Kiitäminen kuuluu kohtaliaisiin tapoihin, mutta sen ei pitäisi olla väkinäistä.

[QUOTE="vieras";28528180]Olisit kenties voinut soittaa asiasta jo talvella. Nyt sinä puhut paskaa opettajan selän takana pitkin kyliä.

Lapsesi on selvästi huomannut, ettet pidä ko opettajasta ja parhaansa mukaan kertoo sinulle kaikki negatiiviset asiat. Onnittelut.[/QUOTE]

Olen kyllä varonut näyttämästä omia tuntemuksiani, enkä ole ikinä puhunut pahaa opettajasta lapsen kuullen. Nyt kyllä sanoin, että opettajalla on itsellä tärkeä työ, ekaluokan opettaja on tärkeä.

Alussa jopa yritin parhaani, että lapsi pitäisi enemmän opettajasta, koska aika pian hän itse ilmaisi ettei ope ole hänestä kovin kiva.

Kysyn päivittäin miten meni koulussa. Sieltä tulee hyvääkin juttua, mutta ei koskaan tästä opettajasta. Tästä tulee vain tuota negatiivistä. Tai lapsi ihmettelee jotain, esim. sitä kynsihommaa (miksi ope tutkii aina niitä?). Muista opettajista saattaa kyllä tulla, tai jotain hauskaa sattumusta vaikka välkältä.

Sinä et kiitä opettajaa, kun ei antanut lapsellesi matikasta parasta numeroa, oli oikeutetusti poissa lapsensa sairauden takia ja lisäksi olet kuullut huhuja opettajan sanomisista?

Mistä näitä tolloja sikiää?

Niin varmaan. Mitäänhän ei voi sattua, kenellekään. Kukaan ei voi tulla raskaaksi, jäädä vuorotteluvapaalle tai saada toista työpaikkaa. Mikään tässä elämässä ei ole varmaa.

Totta kai voi. Mutta siis pääsääntöisesti kuvio menee noin meidän koulussa. Eli todennäköisesti viimeistään vuoden päästä ko. opettaja ei ole enää meidän lapsen opettaja. Tai jo syksyllä on uusi opettaja.

Sinä et kiitä opettajaa, kun ei antanut lapsellesi matikasta parasta numeroa, oli oikeutetusti poissa lapsensa sairauden takia ja lisäksi olet kuullut huhuja opettajan sanomisista?

Mistä näitä tolloja sikiää?

Joo, aapee varmaan tarkotti tuota!
Mistä tuollaisia tolloja sikiää?

Miksi aapeen pitäisi kiittää opettajaa kun hänen sijaisensa ovat olleet enemmän luokan kanssa tekemisissä???

Siis tämä miehen työ-kommentti tuli esiin vasta viime viikolla, perjantaina ja kuulin sen viikonloppuna.

Sitä ennen mullakin oli solidaarisuutta pienen lapsen äitiä kohtaan. Tosin pidin rehtorin virheenä, että hänet laitettiin ekaluokalle.

Tässä vaiheessa vuotta antaisin asian varmasti jo olla, meneet on menneitä.

Siinnä vaiheessa kun asia jäi vaivaamaan olisin ollut yhteydessä opettajaan tai koluluun ja kertonut harmistuksesta joka aiheutuu siitä että opettaja on niin usein poissa ja sijaiset vaihtuu tieheästi. Opettajan henkilökohtaiset asiat ei oikeastaan kuulu minulle, eikä minulla olisi mitään tarvetta tietää varsinaisesti syytä siihen miksi opettaja on poissa tai miksi sijaiset on vaihtuneet usein. Kertoisin (olisin) enemmän siitä että tilanteen on mielestäni muututtava ja ekaluokkalaisten tulee saada riitävästi rauhaa ja pitkäjänteisyyttä oppimiseen.

Syksyllä koulunsa aloittavalle tyttärelle opettajaksi tulee sijainen koska oma opettaja on vielä syksylä poissa. Tässä vaiheessa yritän suhtautua asiaan positiivisesti, mutta varmasti olen yhteydessä kouluun jos näyttää siltä että oppimisymäristössä ongelmia ilmenee.

Lahjalla kiittäminen ei mielestäni ole välttämätöntä edes siloin kun opettaja on ollut todella hyvä. Kiitäminen kuuluu kohtaliaisiin tapoihin, mutta sen ei pitäisi olla väkinäistä.

no miesten työt nyt vaan on tärkeämpiä kuin naisten työt

no voi helvetti! a.ei oo miesten ja naistentöitä! mä osaan huoltaa trkatorin ja tehä kevättyöt pellolla... yms.

kun alettiin seurustella mun miehen kanssa,mies ei ollu tehynyt autolleen mitään koskaan itte,mä olin vaihtanut renkaat,öljyt,öljynsuodattimen, sytytystulpat. osaan myös käyttää ja huoltaa moottorisahaa ja raivaussahaa..

ukomaton sovinisti

Meillä kans ekaluokan ope oli aina poissa. Onkohan se jotenkin yleistäkin että ekaluokkien opet on ihan pihalla hommistaan? Sit se ope vaihtukin kun tyttö vaihto koulua kun muutettiin. Ärsytti kyllä, kun olisin halunnut jotain pysyvyyttä, kun tiesin, että muutetaan ja sen takia annoin käydä ekan loppuun vanhassa koulussa, vaikka jouduin joka päivä kuskaamaan. Aina oli sijainen ja kiusaamistapauksia ei hoidettu kunnolla.

Yhteistyössä