Pitäisikö mun kiittää tällaista opettajaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 3 lapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

3 lapsen äiti

Vieras
Kuopuksen ekaluokan opettajasta on kyse. Minulla on kokemusta myös kivoista opettajista, joita olen sydämeni pohjasta kiittänyt kevätjuhlassa kuluneesta vuodesta ja mielellään hankkinut jonkun kivan lahjankin.

Opettaja oli uusi tässä koulussa, tuli hoitovapaalta tähän kouluun ja en osaa sanoa, onko hänellä vakituinen sopimus vai vain tämän vuoden. Eli en tiedä jatkaako myös tokalle näiden kanssa.

Arvasin, kun näin kouluun tutustumispäivänä opettajan, jolla oli lastenvaunuissa n. 1,5-vuotias lapsi, että hän tulee todennäköisesti olemaan paljon poissa, kun lapsi menee päiväkotiin. Mutta en arvannut kuinka paljon. Käytännössä hän on vähintään viikon poissa joka kuukausi, joskus enemmänkin. Siellä on milloin mikäkin sijainen sitten.

Lapsen sairastelulle ei voi mitään, mutta lapseni kertoi, että joku oli sanonut, miksei hänen mies ole koskaan poissa ja hoida sitä lasta. (Luulen että joku muu äiti on puhunut kotona tuota, tuskin ekaluokkalainen tuota keksii??) Opettaja oli vastannut, että hänen miehellä on niin tärkeä työ, ettei hän voi olla koskaan poissa. ??!!?? Ekaluokan opettajan työhän ei ole yhtään tärkeää???? Jos heillä on sama sukunimi, kyseessä ei kuitenkaan ole mikään Nokian pääjohtajan rouva.

Muutenkin ko. ope on nuiva, ei ollut siinä jonossa kun huumorintajua jaettiin. Arvostelijana myös todella tiukka, eli kun matikan koetulokset olivat syksyllä kaikki tyyppiä 28/30, 32/33 jne ja lapsi opettajan mielestä hyvä matikassa (ja matikka on tytön lempiaine), niin kumminkin matikan rasti oli kohdassa b.

Opettaja kuulemma tutkii kynsiään sen ajan kun hän kyselee lasten viikonloppukuulumisia. Tyyliin eipä voisi vähempää kiinnostaa.

Lastani kiusattiin pari kertaa ja nekin hän hoiti niin, että koko ajan joutui itse kyselemään, onko asiaan jo puututtu ja kiusaajia puhuteltu.

Luulen että opettaja ei tykkää lapsestani tämän luonteen takia, ja se näkyy hänen arvostelussaan ja muussakin. Lapseni on aika jääräpää ja ei alistu helposti, mutta on silti kunnolla ts. antaa toisille työrauhan ja tekee huolella tehtävät.

Tällaista opea ei tee mieli edes kiittää. Eihän hän itsekään pidä työtään tärkeänä.

Harkitsen oikeasti tuon "miehelläni on niin tärkeä työ"-lausahduksen vuotamista rehtorille. Sen verran ketutti, kun kuulin sen viikonloppuna. Niin, opettaja on taas poissa, eikä ole tietoa pääseekö edes kevätjuhliin. Joulujuhliin tuli, oksennustaudissa olevan lapsensa kanssa. Eli se tärkeä mies ei voinut vahtia edes sitä paria tuntia.

No jos katsot ettei hän mitään hyvää ole antanut niin älä kiitä vaan tuijota vain niihin kamaliin virheisiin että jopa kynsiään vilkaisi..mitä jos itse vilkaisisit peiliin?

[QUOTE="vieras";28527915]No jos katsot ettei hän mitään hyvää ole antanut niin älä kiitä vaan tuijota vain niihin kamaliin virheisiin että jopa kynsiään vilkaisi..mitä jos itse vilkaisisit peiliin?[/QUOTE]

Mitä minä olen tehnyt tässä väärin?

Se ei ole kysien vilkaisua, vaan lapsi on matkinut miten hän pitää käsiäänkämmenpuoli ylöspäin ja sormet taivutettuna ja tutkii joka kynnen kun kuuntelee lasten juttuja. Lapsi on siis kiinnittänyt siihen huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 lapsen äiti;28527894:
Opettaja kuulemma tutkii kynsiään sen ajan kun hän kyselee lasten viikonloppukuulumisia. Tyyliin eipä voisi vähenpää kiinnostaa.
Nauroin tälle. Ihan joka maanantaiaamuko tutkii kynsiään? Mistä tiedät?

Kuulostat katkeralta, koska Liisi-Petterisi ei pärjääkään niin hyvin kuin toivoisit.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhjät tynnyrit jne.;28527930:
Nauroin tälle. Ihan joka maanantaiaamuko tutkii kynsiään? Mistä tiedät?

Kuulostat katkeralta, koska Liisi-Petterisi ei pärjääkään niin hyvin kuin toivoisit.

Joka ma-aamu, jonka on paikalla. Tyttö on kiinnittänyt huomiota.

Lapseni pärjää ihan hyvin, enkä pane kovin paljon painoa näille a/b-arvosanoille. Itseä vaan ihmetytti, miksi b, kun on mennyt niin hyvin. Esim. lukemisessa ja kirjoittamisessa (jota opettaa toinen ope) ei ole minusta niin hyvä kuin matikassa, ainakin kotitehtävien (oikein) teko kestää kauemmin, ja se ope on laittanut a:n.

[QUOTE="aapee";28527912]Harkitsen oikeasti tuon "miehelläni on niin tärkeä työ"-lausahduksen vuotamista rehtorille. [/QUOTE]Voi jessus mikä skitsomutsi. No joo, sun lapsen luonteen takiahan sitä sorretaan eikä kenessäkään muussa ole koskaan mitään vikaa.

Huonoin juttu ei ole tosiaan nuo kynnet eikä lapsensa sairastelu, vaan se miten itse arvottaa työnsä tärkeyttä.

Mun mies on esimiesasemassa, ja tienaa 2 kertaa enemmän kuin minä, joka olen toimistossa suunnittelijana, ja munkin mies on ollut poissa töistä kun lapset on sairastelleet, suht 50-50. Tuo open mies e ole voinut olla kovin paljon poissa, tai sitten se lapsi on joka päivä flunssassa/oksennustaudissa/vesirokossa ym. ym.

Tälle opelle oma lapsi on paljon tärkeämpi kuin ekaluokkalaiset, ja hän laittaa perheensä kaikessa etusijalle - toimiiko väärin? Ymmärrän tunteesi, mutta oikeasti opettajankin työ on vain työtä. On hienoa, että joillekin opeille se on koko elämä, mutta pienen lapsen kanssa tärkeysjärjestys määrittyy toisenlaiseksi.

Ymmärrän kyllä että harmittaa noi poissaolot. Mun vanhimman tytön opettaja tekee lyhennettyä viikkoa ja on aina maanantaina pois. Sen takia jatkoi tytön luokan kanssa neljänteen luokkaan asti koska ajatteli että uudet ekaluokkalaiset tarvitsee opettajaa joka päivä. Mun mielestä siinä oli ajattelevainen opettaja. :)

niihin muihin juttuihin on hankalaa sanoa yhtään mitään..

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="aapee";28527977]Eli teille on ok, jos teidän lapsen ekaluokan opettajan mielestä hänen työ ei ole yhtään tärkeää?[/QUOTE]

Ei se tarkoita sitä, ettei se ole YHTÄÄN tärkeää, jos laittaa oman pienen lapsensa sairastelun työnsä suhteen etusijalle. Jokainen täysjärkinen tekisi niin. Opettajan työ on paljon helpompi järjestellä kuin johtajan työ - usko huviksesi, olen tehnyt molempia.

Tälle opelle oma lapsi on paljon tärkeämpi kuin ekaluokkalaiset, ja hän laittaa perheensä kaikessa etusijalle - toimiiko väärin? Ymmärrän tunteesi, mutta oikeasti opettajankin työ on vain työtä. On hienoa, että joillekin opeille se on koko elämä, mutta pienen lapsen kanssa tärkeysjärjestys määrittyy toisenlaiseksi.

Totta kai se oma lapsi on kaikille tärkeämpi.

Mutta onko ok sanoa ekaluokkalaisille, että miehen työ on niin tärkeää, ettei voi olla ikinä poissa?? Eli hänen työ on hänen omasta mielestään aika yhdentekevää, sieltä voi olla vaikka 10 päivää joka kuukausi poissa. Ihan sama kuka niitä lapsia opettaa.

Ap, et voi tietää, mikä on opettajan todellinen syy runsaille poissaoloille.

Ja mitä tulee noihin arvosteluihin, niin meidän tokaluokkalaisemme saa matikan kokeista täysiä pisteitä ja melkein täysi - kuitenkin todistuksessa ruksi on siinä toiseksi parhaassa. Olen käsittänyt, että vain parhaat sää parhaat arvostelut.

hyvin ap:n potutuksen opettajasta. Ekaluokalla luodaan pohja tulevalle koulu-uralle; opettajalla on iso merkitys lapsille.

Onneksi ap lapsesi on fiksu ja on opesta huolimatta saanut varmasti hyvän alun koulunkäyntiin. Pidän peukkuja, että lapsesi saa uuden open syksyllä!

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
[QUOTE="hehe";28527988]Ei se tarkoita sitä, ettei se ole YHTÄÄN tärkeää, jos laittaa oman pienen lapsensa sairastelun työnsä suhteen etusijalle. Jokainen täysjärkinen tekisi niin. Opettajan työ on paljon helpompi järjestellä kuin johtajan työ - usko huviksesi, olen tehnyt molempia.[/QUOTE]

Mun mies on johtaja, ja hän on kyllä voinut olla poissa. Tai on jaettu päivää niin, että kumpikin tekee etänä hommia minkä pystyy. Esim. mies on vaikka mennyt jo klo 5 töihin, ja jos on joku aamupäiväpalaveri, menee sinne ja palaa kotiin ja mä lähden. Ja ollaan sumplittu ettei KUMMANKAAN työ kärsi kohtuuttomasti.

Meillä ei tosin ole lapset noin sairaita, eikä olleet edes päiväkodissa. Ehkä 2-3 krt vuodessa kumpikin on joutunut olemaan poissa muutaman päivän. Minä olen joutunut varmaan kerran vuoteen kieltäytymään työhön liittyvästä iltamenosta, kun ei ole saatui hoitajaa ja mies on työmatkalla.

Meidän keskimmäinen joutui 2 v sitten leikkaukseen ja me oltiin kummatkin siellä sairaalassa se päivä. Onkohan tuo open mies poissa töistä edes silloin?

[QUOTE="Kukka";28527997]Ap, et voi tietää, mikä on opettajan todellinen syy runsaille poissaoloille.

Ja mitä tulee noihin arvosteluihin, niin meidän tokaluokkalaisemme saa matikan kokeista täysiä pisteitä ja melkein täysi - kuitenkin todistuksessa ruksi on siinä toiseksi parhaassa. Olen käsittänyt, että vain parhaat sää parhaat arvostelut.[/QUOTE]

En voi, mutta lapsi kertoo, kun ope on sanonut nämä sairaudet. Ja opettaja itse sanoi joulujuhlissa että joutui ottamaan oksennustautisen lapsen mukaan.

Minä en usko millään, että mun lapsi on se paras tai 3 joukossa paras siinä äidinkielessä. Koska siinä mä odotin b:tä. Silti a. Eri opettaja. Eli kyllä se on opettaja joka päättää saako a:n vai b:n jollain noilla matikan koetuloksilla ja osaamisella. Mun lapsi osaa jo kertolaskuja, kun isommat on opettaneet.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;28527998:
hyvin ap:n potutuksen opettajasta. Ekaluokalla luodaan pohja tulevalle koulu-uralle; opettajalla on iso merkitys lapsille.

Onneksi ap lapsesi on fiksu ja on opesta huolimatta saanut varmasti hyvän alun koulunkäyntiin. Pidän peukkuja, että lapsesi saa uuden open syksyllä!

Ikävä kyllä toivon myös, että tällä opella olisi ollut vain vuoden sopimus eikä sitä uusittaisi.

Kiitos ymmärryksestä!

Aika etäiseltä vaikuttaa opettaja, jos et tiedä jatkaako hän koulussa vai ei.
Lapsen tai kenenkään kolmannen osapuolen kertomaan toteamukseen "miehen työ on niin tärkeää" en huomiota kiinnittäisi.
Opettajan vaihtumisista aiheutuvan harmituksen ymmärrän hyvinkin ekaluokalla. Minusta koulun ja rehtorin tehtävä olisi järjestää opettajien työt niin että ainakaan ekaluokalla opettaja ei vaihdu kovin usein.

Jos opettaja ottaa oksennustautisen lapsen mukaan koulun juhliin, niin musta tuntuu et kotona ei oo kaikki kunnossa... Mun exäni alkoholisoitui pahasti eikä häneen voinut ollenkaan luottaa lastenhoidossa :(. Ja en todellakaan sanonut muille, että "ei isä voi hoitaa lasta, koska on kännissä". Kyllä sitä sen verran häpesi...

Aika etäiseltä vaikuttaa opettaja, jos et tiedä jatkaako hän koulussa vai ei.
Lapsen tai kenenkään kolmannen osapuolen kertomaan toteamukseen "miehen työ on niin tärkeää" en huomiota kiinnittäisi.
Opettajan vaihtumisista aiheutuvan harmituksen ymmärrän hyvinkin ekaluokalla. Minusta koulun ja rehtorin tehtävä olisi järjestää opettajien työt niin että ainakaan ekaluokalla opettaja ei vaihdu kovin usein.

En tosiaan tiedä.

Aiemmin (siis muiden lasteni luokilla) olen kyllä tiennyt. Ja oli muutenkin enemmän yhteydenpitoa. Nyt olin yksi vanhempainilta alkusyksystä, ja ehkä lokakuussa oli vanhempainvartti. Muilla on aina (myös tänä vuonna) ollut yksi syksyllä ja yksi keväällä.

Mistä mun lapsi keksisi tuon? Ja soitin muutamalle tutulle vanhnemmalle, kyllä heidänkin lapset muistaa open sanoneen noin.

Mä ymmärrän aapeeta.
En itse kiittäisi opettajaa millään lahjalla. On aika outo opettaja, jos ihan odottaa niitä lahjoja, ja niin kuin joku kirjoitti että voi sitten kostaa tämän myöhemmin... Siis mitä v..? Kostaa sen ettei saa lahjoja? :D
Kai h'n itsekkin tietää että oma vika kun ei ole enempää kiinnostunut työstään. Ja voihan olla että hänellä on tosiaan jtn. henk.koht. ongelmia (perheessä, itsessään... alkoholismi, masennus... onhan noita syitä). Olisin vain ystävällinen mutta en alkaisi nuolemaan.
Toivon että se ei jatkaisi opettajana teillä, koska ekoilla luokalla juuri lapsi tarvitsee sitä kannustusta aikuisilta ja esimerkkiä että heistä ja heidän koulunkäynnistä välitetään.

Yhteistyössä