pitäisikö koira myydä parempaan kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Otimme miehen kans collien ennenku meillä oli lapsia. Pentuna siis otettiin. Nyt koira täyttää5v ja meillä reilu 1v lapsi ja toinen tulossa. koiralle ei ole enää niin paljon aikaa ja vaikka rakastan koiraa paljon, nykyään koko aja käsken sitä vain menemään pois tieltä. Hoitaa en vaan jaksa, jotenki tympii vaan :'(
Lapselle irvistelee monesti pahankin näkösenä jos lapsi kävelee liian läheltä tms. ja meillä lapsi alkanu "komentamaan" koiraa miestä koira ei tykkää. Siis huitoo koiraa menemään pois ym.
koira irvistelee ja saattaa vähä näykätä. Ymmärrän että koiralle vaikeaa kun ei ole tottunu lapsiin pennusta asti. nyt pelottaa miten koira suhtautuu kun tuleekin toinen lapsi. sitten saa olla vielä vähemmän rauhassa koira.
myyminen pelkästään ajatteluna tuntuu pahalta :'( Mikä koiralle parasta?

Myydä siksi ettette te tollot jaksa huolehtia siitä? Anna se pois ja maksa ottajalle! Koiran ottaminen vaatii sitoutumista sen loppuiäksi! annatko ekan lapsenkin pois, kun toinen tulee??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Myydä siksi ettette te tollot jaksa huolehtia siitä? Anna se pois ja maksa ottajalle! Koiran ottaminen vaatii sitoutumista sen loppuiäksi! annatko ekan lapsenkin pois, kun toinen tulee??

Pelkäsinki että joku käsittää noin. Siis kyllä me siitä huolehditaan ja lenkkeillään päivittäin. tiedän että ei koiraa voi ottaa ja antaa pois kun siltä tuntuu, mutta mietin nyt mikä koiralle parhaaksi. Aikaa vain ei jää tarpeeksi mitä koira vaatii. tietenki sillon ehti enempi kun ei ollu lapsia. ei nyt voi koko ajan mennä koiraa ulkoiluttaan kun sitä vaatii kun on pieni lapsi ja toinen tulossa ja mies töissä. ja koira ei pidä siitä että lapsi ympärillä.

meinasin jo kirjoittaa, että olisin valmis antamaan uuden kodin sille, mutta jos irvistelee ja näykkii, niin ei sittenkään.

toivottavasti löydätte hyvän ratkaisun. ei ole koiran jos ette jaksa antaa huomiota.

mut multakaan ei tipu sympatiaa... en muutenkaan voi yhtään käsittää tota et lapsi veis kaikenajan, pyh laiskuutta se on. Meillä koira lenkitetään kun on lasten ulkoiluhetket eikä se muutenkaan ole tiellä, lapsia kolme 4kk-3v väliltä. joo mut älkää myykö, antakaa...

Kyllä tuosta kirjoituksestasi paistaa se, että ette viitsi hoitaa koiraa. Kuria ette pidä koska näykkii ja näyttelee hampaitaan.
Kannattaa varmaan etsiä uusi koti sille.
Ja olla koskaan hankkimatta mitään eläintä!

En mäkään käytä isoa 7v koiraamme lenkillä kuin kerran päivässä, aamu- ja iltapissat tekee omaan pihaan. Aktivoida voi sitten tokotempuilla kotona tai ulkona heitellä lumipalloja tms. Meillä lapset 3v ja 1v. Kyllä mullakin meinasi kuopuksen vauva-aikana usko loppua ajan riittämisen suhteen, mutta onneksi en luopunut koirasta, on se niin rakas! Pidä miehellesi puhuttelu, että kohtele koiraa nätisti ja valvo lapsen ja koiran yhdessäoloa, niin jospa sitä aikaa ja voimia löytyy vielä myöhemmin koirallekin enempi. Perheenjäsenhän se koira on teille 5 vuotta jo ollut, ei kai sitä heti voi luovuttaa. Koirat on sopeutuvaisia elukoita.

Mä taas en tiiä lapsirakkaampaa olentoa kuin meidän collie :heart: -eli vaikea kuvitellakaan, mutta uskon että hankalaa on.

Jospa teillä ei ole suhteet ihan kunnossa. Te ette jaksa pitää SEKÄ koiran ETTÄ lapsen puolta tilanteissa, jotka johtaa pikku konflikteihin. Koira puolustautuu, koska kukaan ei puolusta sitä?

Koiran pitää pennusta asti saada tietää, että omistaja ei anna kenenkään tehdä sille pahaa. Jos se tietää sen, se odottaa/olettaa että "pelastat" sen jos lapsi huitoo tai ärsyttää sitä.

Antakaa se kotiin, jossa ei ole lapsia, jos todella on niin ettei tykkää lapsista. Collien ottaa varmasti joku, on ne niin jumalaisen kauniita :)

En ota muuten kantaa mutta joku kirjoitti että "maksa sen ottajalle ja anna ilmaiseksi pois".

Tuota älä vaan mene tekemään,sitten sen ottaa taas joku joka ehkä ei jaksakaan huolehtia.Koira on vielä ihan hyvän ikäinen,pyydä sen verran hintaa ettei kuka vaan ota vaan joku joka oikeasti on koiran ottamista harkinnut. :)

Itse olin kahden lapsen yksinhuoltaja ja pienempi oli vielä vauva ja meillä 4 koiraa, hyvin jaksettiin ja koirat ei ikinä irvistelleet lapsille.

Jos huoli koiran kohtalosta niin vie lopetettavaksi jos ette itse huolehdi. Silloin ei tarvitse miettiä pureeko koira uudessa kodissa tai lähteekö kiertolaiseksi.

ei muuten kuulosta ihan normaalin collien käyttäytymiseltä toi et näykkii ja murisee... onko se nyt tekosyy minkä verukkeella koira pitäisi laittaa pois vai mitä lie... mut jos koira on noin agressiivinen ja rodultaan collie, itse veisin piikille. eriasia esim jos koira ois vaikka rotikka (en siis yleistä mut rotutyypiltään erilainen) niin tuollainen käyttäytyminen voisi ollakkin normaalimpaa...toki ei toivottua miltään rodulta.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Itse olin kahden lapsen yksinhuoltaja ja pienempi oli vielä vauva ja meillä 4 koiraa, hyvin jaksettiin ja koirat ei ikinä irvistelleet lapsille.

Jos huoli koiran kohtalosta niin vie lopetettavaksi jos ette itse huolehdi. Silloin ei tarvitse miettiä pureeko koira uudessa kodissa tai lähteekö kiertolaiseksi.

Hullua lopettaa terve koira!!! Eikä toi näykkimisasiakaan hirveen pahalta kuullostanut, perheessä ja omistajissa se vika on.

Moni saa tuosta koirasta hyvän kaverin, jos oikeaan paikkaan annetaan.

Ymmärrän ap tilanteenne. Me jouduimme myös luopumaan koirastamme ajanpuutteen vuoksi. Itse opiskelen ja mies tekee pitkää päivää, perheen yhteinen aika on todellakin vähissä. Koiran ulkoilut jäivät kahteen kertaan päivässä, aamulla vajaa 10min ja illalla 20 min. Aivan liian vähän isokokoiselle koiralle.
Onneksi löysimme sille hyvän kodin jossa se saa aikaa ja virikkeitä tarpeeksi.
Olisimmehan voineet pitää koiran, mutta en halunnut että se joutuu vain sohvankoristeeksi, nyt sillä on paljon paremmat oltavat uudessa perheessä maaseudulla :)

Alkuperäinen kirjoittaja op:
ei muuten kuulosta ihan normaalin collien käyttäytymiseltä toi et näykkii ja murisee... onko se nyt tekosyy minkä verukkeella koira pitäisi laittaa pois vai mitä lie... mut jos koira on noin agressiivinen ja rodultaan collie, itse veisin piikille. eriasia esim jos koira ois vaikka rotikka (en siis yleistä mut rotutyypiltään erilainen) niin tuollainen käyttäytyminen voisi ollakkin normaalimpaa...toki ei toivottua miltään rodulta.

Oikeissa käsissä tästäkin colliesta tulee ihan lapanen, joka ei irvistele kellekään.

Kuten sanoin aiemmin, koira joutuu puolustautumaan kun omistaja ei sitä ÄLYÄ puolustaa. Näin se aina menee :/

Mummin collie puri meidän poikaa.Vi*un rakki,vääntäisin siltä niskat nurin jos voisin.Poika ei tehnyt koiralle MITÄÄN,vaan leikki omiaan kun rakki nappasi jalasta kiinni.

Luovu LASTEN takia jos luovut,voi olla vaarallinen.Koira itse ei varmasti tarvitse jatkuvaa päänsilittelyä,on taatusti onnellinen noinkin!!Mulla on 2koiraa jotka lenkkeilee mukana,muuten ovat melkolailla omissa oloissaan.Keskenään leikkivät.

Alkuperäinen kirjoittaja H:
Mummin collie puri meidän poikaa.Vi*un rakki,vääntäisin siltä niskat nurin jos voisin.Poika ei tehnyt koiralle MITÄÄN,vaan leikki omiaan kun rakki nappasi jalasta kiinni.

Luovu LASTEN takia jos luovut,voi olla vaarallinen.Koira itse ei varmasti tarvitse jatkuvaa päänsilittelyä,on taatusti onnellinen noinkin!!Mulla on 2koiraa jotka lenkkeilee mukana,muuten ovat melkolailla omissa oloissaan.Keskenään leikkivät.

Just. Ja omistajat ovat täysin vailla vastuuta, eli koiran eleitä ei tarvitse tulkita ja osata ennakoida?

Hyvä koiranomistaja tulkitsee pienenkin epävarmuuden, ja toimii asiaankuuluvasti. Pätee joka rotuun ja joka omistajaan.

en antais pois, veisin piikille tai ampusin. voitko olla varma että pääsee kotiin jossa osataan hoitaa johtajuus ongelma pois? jos viittisit vähän nähä vaivaa loppuis nuo kuiheet melko nopeasti.

kaveripiirissä muutama antanu koiran pois ja loppu tulos :(

Alkuperäinen kirjoittaja voivoi:

Hullua lopettaa terve koira!!! Eikä toi näykkimisasiakaan hirveen pahalta kuullostanut, perheessä ja omistajissa se vika on.

Miten niin hullua? Paljon hullumpaa on antaa koira kiertolaiseksi, kodista kotiin, huonoille omistajille. Hullua on myöskin antaa se seuraavaan paikkaan jossa se saattaa purra lapsia. Kun lopettaa niin tietää ettei koira kärsi missään vaiheessa.

Agressiivinen, johtajuusongelma... Täällä on ihmisiä jotka ei ymmärrä koirista näemmä mitään! Koira on ihan selvästi stressaantunut/pelokas jos muksu kerran huitoo ja huutelee sille. Jos et kertakaikkiaan jaksa niin myy koira pois kotiin jossa ei ole pieniä lapsia. Ole rehellinen. Ja varmista mahdollisimman hyvin ostajien motivaatio siihen koiraan. Älä anna ilmaiseksi ikinä. Kaiken kaikkiaan mitään elukkaa ei pitäisi ottaa ellei siitä ole valmis huolehtimaan koko sen lopun elämää, varmasti sitä ottaessa jo tiesit että lapsia saattaa tulla, miksi ihmeessä et miettinyt asiaa jo silloin.

Miten niin hullua? Paljon hullumpaa on antaa koira kiertolaiseksi, kodista kotiin, huonoille omistajille. Hullua on myöskin antaa se seuraavaan paikkaan jossa se saattaa purra lapsia. Kun lopettaa niin tietää ettei koira kärsi missään vaiheessa.

Sanoin aiemmin, että ei kannatakaan antaa lapsiperheeseen. Ja järjestöt voivat auttaa koiran sijoittamisessa.

Ei tod. joudu huonoon kotiin tai kiertolaiseksi, kun huolehditaan siitä, että omistajat tuntevat koirien sielunelämää. Sinä etkä tämän koiran omistaja ette lukeudu niihin...

Koiralla ei ole lupa irvistellä tai näykkiä ihmisiä. Kyseinen koira taitaa vaan olla tuuliajolla ja lapsen älämölön ja huitomisen armoilla, kun ei omistajat osaa laitta lauman asioita kuntoon.

Paljon olisi oppimista...

Collie luonteeltaan herkkä rotu, en ihmettele koiran käytöstä nykyisissä olosuhteissa.
Ansaitsee uuden kodin aikuisten ihmisten osaavissa käsissä jotka ymmärtävän paimenkoiran sielunelämää.
Kova kuri/alistaminen ei sovellu collien kasvattamiseen perhekoiraksi.
Koiralla oikeus tuntea olonsa turvalliseksi ja rakastetuksi kuten myös lapsellanne.
Myykää hyvään kotiin ja varmistakaa tietyin väliajoin kuulumiset. Ei perheeseen jossa alle kouluikäisiä lapsia!
Roduissa erilaisia yksilöitä, ei voi yleistää että collie lempeä ja lapsirakas joka perheessä, stressi vaikuttaa aina koiran käytökseen

Sanoin aiemmin, että ei kannatakaan antaa lapsiperheeseen. Ja järjestöt voivat auttaa koiran sijoittamisessa.

Ei tod. joudu huonoon kotiin tai kiertolaiseksi, kun huolehditaan siitä, että omistajat tuntevat koirien sielunelämää. Sinä etkä tämän koiran omistaja ette lukeudu niihin...

Koiralla ei ole lupa irvistellä tai näykkiä ihmisiä. Kyseinen koira taitaa vaan olla tuuliajolla ja lapsen älämölön ja huitomisen armoilla, kun ei omistajat osaa laitta lauman asioita kuntoon.

Paljon olisi oppimista...

Mistähän se sinä mahdat tietää koirien sielunelämästä? Katsos kun kaikki eivät ole samanlaisia. Mutta pädeppä nyt rauhassa, minä menen hyysäämään terriereitäni jotka todellakaan eivät murise/näyki/pure ketään.
Minulla sekä koirat että kakarat ovat ruodussa.
Turhaa lässytystä tuollainen koirien eteenpäinlaittaminen, et sinä eikä kukaan muukaan voi taata sitä ettei koirasta tule kiertolaista.
Aina kuolema ei ole se pahin vaihtoehto, joskus se on henkiinjääminen sellaisiin olosuhteisiin joihin koira ei ole tottunut.

Yhteistyössä