Pitäisikö kertoa aikanaan lapselle että hänellä on veli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Niin kun olen antanut ekan lapseni adoptioon niin sitten kun nykyisestä avioliitosta oleva lapseni kasvaa niin pitäisikö kertoa että hänellä on velipuoli?mieheni haluaisi ettemme puhuisi aikanaan nykyiselle lapsellemme asiasta mitään eikä se vaikuta perintöasioihin koska ei peri mua se eka lapsi vaan adoptiovanhempansa.

Alkuperäinen kirjoittaja MintunKukka:
Mä kertoisin ehkä sitten ku lapsi olis isompi. Jotaiin 16 v aikasiintaan.

Minä kertoisin jo aiemmin. Ennen murkkuikää kuitenkin.

Mun mielestä lapsen kuuluis ehdottomasti saada tietää. En tiedä mikä ikä olisi sopiva, mutta itse ainakin suuttuisin jos joskus muuta kautta saisin hänestä tietää.

Mites se muuten on ex-anopilla oli annettuna yksi lapsi adobtioon, kukaan ei tiennyt siitä. KUn kuoli tuli tietoon ja sekin sai osuutensa ja lapset saivat yhden sisarpuolen.

Alkuperäinen kirjoittaja kuin niin:
Mites se muuten on ex-anopilla oli annettuna yksi lapsi adobtioon, kukaan ei tiennyt siitä. KUn kuoli tuli tietoon ja sekin sai osuutensa ja lapset saivat yhden sisarpuolen.

Ilmeisesti kyseessä ns. heikko adoptio tai vastaava, tai ehkä vain sijoituslapsi? Muutoin ihan "oikeasti" adoptoitu lapsi ei peri biologisia vanhempiaan eikä hänellä ole mitään oikeutta heidän perintöönsä.

"Adoptio eli lapseksiottaminen on oikeudellinen toimenpide, jolla adoptiovanhemman tai adoptiovanhempien ja adoptoitavan välille muodostetaan uusi perhesuhde, vanhemman ja lapsen suhde. Adoptiossa adoptoitavan entinen laillinen perhesuhde (lapsi-vanhempisuhde) katkeaa osin tai kokonaan. Perhesuhteen vain osittain katkaiseva adoptio on ns. heikko adoptio, ja se on mahdollista myös purkaa. Vahva adoptio on purkamaton ja adoptoidun asema oikeudellisesti täysin sama kuin biologisen jälkeläisen. Suomen lainsäädännön mukaan kotimaiset adoptiot ovat olleet vahvoja adoptioita vuodesta 1980 ja kansainväliset adoptiot vuodesta 1985 alkaen."

Pitää kertoa! Lapsi kuulee sen kuitenkin jotain muuta kautta jos et itse kerro. Meidän perheessä (siis lapsuuden perheessäni) on niin paljon luurankoja kaapissa, ettei usko erkkikään, ja on tosi rasittavaa elää kaikenlaisten salaisuuksien keskellä, kun "kaikki" kuitenkin oikeasti tietää muttei uskalla puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin mä voisinkin kertoa mutta nykyinen mieheni suuttuisi eikä haluaisi että kerrotaan,haluaa että olen äiti vain meidän yhteiselle lapsellemme.

no eihän sun mies voi tuommosta vaatia. tiedät sen itekkin että mahdotonta sun on luopua toisen lapsesi äitinä olemisesta vaikka periaattessa sen olet tehnytkin. ja jos lapsesi tulee myöhemmin enemmän kuuluun perheeseesi vaikka sitte 18 vuotta täytettyään niin kyllähän siitä kannattee kertoa teidän lapselle... (en tiiä ymmärsikö tätä kukaan)....

Miehen mamman siskon poika sai aikuisena tietää että hänen adoptioisänsä olikin hänen biologinen isänsä.
Kiva luulla 40 vuotta että hänet on adoptoitu jostain, biologinen isä ollutkin elämässä koko ajan :/

Yhteistyössä