Pitäisikö huolestua? Vauvan uneliaisuus ja pissaamattomuus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti huolissaan

Vieras
Eli ikää vauvalla 5 viikkoa. Aamusta oli ihan normaali ja meni nukkumaan n. klo 12. Siitä sitten nukkui 5 tuntia, ei herännyt itse vaan minä herätin. Söi maidon aika laiskasti ja oli muutenkin aika unelias koko syömisen ajan ja nukahti saman tien kun otin tuttipullon suusta. Ja vieläkin nukkuu sitä samaa unta. Eli n. viidestä asti on taas nukkunut. Ei herännyt vaikka otin välissä pois ulkovaatteetkin vaikka yleensä herää siihen ja ei hevin nukahda takaisin ilman syömistä.

Aamulla oli kyllä pissaa vaipassa. Tuolloin 12 laitoin uuden vaipan ja vaihdon sen kun herättelin noilta 5 tunnin unilta, mutta siellä ei ollut pissan pissaa eikä kakkaa silloin viiden aikoihin. Nyt en ole vielä katsonut kun vauva tosiaan taas nukkuu.

Pitäiskö huolestua? Lähteä lääkäriin näytille?

Vauvalla ei ole kuumetta, tai ei ainakaan tunnu kuumeiselta. Söi normaalin määrän silloin 12 aikaan ja 17 aikaan, mutta tietty sitä ruokaa on mennyt huomattavasti vähemmän kuin normaali päivänä kun hän yleensä syö 2-3 tunnin välein.

Minäkin soittaisin ja kysyisin.
Ei vuorokaudessa, parissa synny pysyvää vahinkoa jos jostain syystä saa/ei jaksa ottaa tarpeeksi ravintoa, mutta jos on sellainen tilanne niin tokihan sen haluaa ottaa huomioon mahdollisimman aikaisin.

Voimia huolestuneelle äidille.

Joko soitit tohtorille? Toivottavasti. Ei tuo nyt ihan normaalilta kuulostanut. Toivottavasti saatte pian pikkuiselle apuja. Vauva voi kuivua jo vuorokaudessa aika pahasti, joten vastasyntyneen kanssa saa olla tosi tarkkana. Toki pikkaset nukkuukin lähes koko ajan, mutta tosiaan kyllä syövät muutaman tunnin välein. Kuiva vaippa oli jo hälyttävää ja se ettei jaksa itse herätä syömään. Sokerit varmaan tosi alhaalla ja nestehukka. Söikö vauva siis aamupäivän ja edellisen yön aikana normaalisti tiheämmin? Saako pullosta vai rintaa, että tietäis noin suurin piirtein paljonko on syönyt kerralla? Eli vasta 12 jälkeen syönyt huonommin? Huolissani olen yleisesti, kun nuoret äidit eivät tajua soittaa lääkäriin/neuvolaan ja kysyä neuvoja vaan istuvat koneella ja kyselevät täällä. Sitä varten ne lääkärit ja neuvolat ovat, että voi kysyä! Hämmentävää. Hyvä sinänsä, että JOSTAIN kyselevät..

Alkuperäinen kirjoittaja 2n äippä;22601544:
Joko soitit tohtorille? Toivottavasti. Ei tuo nyt ihan normaalilta kuulostanut. Toivottavasti saatte pian pikkuiselle apuja. Vauva voi kuivua jo vuorokaudessa aika pahasti, joten vastasyntyneen kanssa saa olla tosi tarkkana. Toki pikkaset nukkuukin lähes koko ajan, mutta tosiaan kyllä syövät muutaman tunnin välein. Kuiva vaippa oli jo hälyttävää ja se ettei jaksa itse herätä syömään. Sokerit varmaan tosi alhaalla ja nestehukka. Söikö vauva siis aamupäivän ja edellisen yön aikana normaalisti tiheämmin? Saako pullosta vai rintaa, että tietäis noin suurin piirtein paljonko on syönyt kerralla? Eli vasta 12 jälkeen syönyt huonommin? Huolissani olen yleisesti, kun nuoret äidit eivät tajua soittaa lääkäriin/neuvolaan ja kysyä neuvoja vaan istuvat koneella ja kyselevät täällä. Sitä varten ne lääkärit ja neuvolat ovat, että voi kysyä! Hämmentävää. Hyvä sinänsä, että JOSTAIN kyselevät..

Komppaan tätä, äkkiäpiankiireesti nyt soittamaan jonnekin! Meillä oli vauvan vointi samanlainen kun ikää oli 2vkoa, lääkäriin kun päästiin oli jo pashoin kuivunut ja verensokeri alle 1,9. Meni ihan 5 tunnin aikana (aamulla oli hänkin ihan pirteä, sitten ei vaan enää herännyt päiväunilta) eikä ollut kuumetta tai muutakaan hälyttävää. Joku vatsapöpö sitten oli syynä, sairaalassa sanoivat että kakka on ripulia, sitä en kotona ollut tajunnut kun maitokakka nyt voi olla melkein minkälaista tahansa ja on silti "normaalia". Soitimme silloin taysin lastenpäivystykseen ja ksäkivät tulla HETI vauvan kanssa kun ei herännyt syömään!

Yhteistyössä