pitäisikö erota kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pinja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pinja

Vieras
minä uskon jumalaan, mutta en ole mikään pyhä ihminen enkä käy kovin usein kirkossa, paitsi mitä nyt joissain ns. pakollisissa sukujuhlissa mm. häät, hautajaiset ja ristiäiset. ja syy miksi olen miettinyt kirkosta eroamista on se, että poikaystäväni, joka on ulkomaalainen ei kuulu kirkkoon ja hän on buddhalainen. mutta tässä asiassa on myös ristiriita, sillä antaako Jumala minulle koskaan anteeksi jos eroan kirkosta ja pääsenkö taivaaseen? :( vaikea tilanne. miten ratkaisit pulman?

Alkuperäinen kirjoittaja pinja:
minä uskon jumalaan, mutta en ole mikään pyhä ihminen enkä käy kovin usein kirkossa, paitsi mitä nyt joissain ns. pakollisissa sukujuhlissa mm. häät, hautajaiset ja ristiäiset. ja syy miksi olen miettinyt kirkosta eroamista on se, että poikaystäväni, joka on ulkomaalainen ei kuulu kirkkoon ja hän on buddhalainen. mutta tässä asiassa on myös ristiriita, sillä antaako Jumala minulle koskaan anteeksi jos eroan kirkosta ja pääsenkö taivaaseen? :( vaikea tilanne. miten ratkaisit pulman?

Itse uskon, enkä ottaisi buddhalaista poikaystävää juuri sen takia, koska uskonasiat ovat minulle tärkeitä. Joten ei tulisi ristiriitaa enkä eroaisi kirkosta.

Mutta voin kuitenkin lohduttaa, että jos oikeasti uskot, tuskin Jumalaa kiinnostaa se, kuulutko virallisesti kirkkoon vai et.

Mä en varmaankaan silloin eroais jos uskoisin jumalaan ja kirkkoon. Oma tilanne on se että käsitys jumalasta eroaa kirkon esittämästä jumalasta ja muutenkaan en usko raamattuun enkä niihin oppeihin. Mulla ei siis ole ristiriitaa siinä että eroamalla kirkosta en pääsis taivaaseen kun mun mielestä se koko taivas-ajatus on pelkkää soopaa. Kysymyshän on siitä uskosta, jos uskot niin silloin en eroais mutta jos ei usko niin tyhmäähän se on silloin kuulua seurakuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Reginan Vanki:
Pitääkö paikkansa, että jos äiti eroaa kirkosta, lapsi ei pääse ripille?? Mulle on näin väitetty. Tekis mieli erota, mutta jos toi pitää paikkansa, en viitsi.

http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/lastenasema
vaikka vanhempi eroo, niin lapsi jää, ellei sitä erikseen kirjauduta ulos. eli voi mennä riparille. joku jeesustelija huijaa sua. :D :laugh:

Pitääkö paikkansa, että jos äiti eroaa kirkosta, lapsi ei pääse ripille?? Mulle on näin väitetty. Tekis mieli erota, mutta jos toi pitää paikkansa, en viitsi.

Tietysti pääsee jos niin haluaa. Itsekin kävin riparin, sitten minut kastettiin ja pääsin ripille.

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:

vaikka vanhempi eroo, niin lapsi jää, ellei sitä erikseen kirjauduta ulos. eli voi mennä riparille. joku jeesustelija huijaa sua. :D :laugh:

Sitä mäkin. On sitte useampikin jeesustelija huijannu :ashamed: Kiitti.

juu. kyllä ne yrittää pitää kiinni lampaistaan viimeseen asti. :whistle:

Jumalan silmissä sun taivaaseen pääsyyn vaikuttaa se uskotko Häneen ja Jeesuksen sovitustyöhön eikä se kuulutko kirkkoon vai et. Kaikki uskovaisethan ovat raamatun mukaan osa Kristuksen ruumista ilman seurakuntarajoja. Mietin tässä vaan sitä, että miks sun pitäis erota kirkosta sen poikaystävän takia? Eihän hänkään ilmeisesti ole tekemässä eroa omaan yhteisöönsä sinun takiasi vai kuinka? Raamatussa opetetaan just sen takia ettei kannata ottaa puolisokseen toisuskoista, kun siinä sitten helposti kärsii se omakin vakaumus. Mutta älä turhaan pelkää tuota ettei Jumala antais anteeksi kirkosta eroamista, Hänelle kun se sun sydämen tila on kaikista tärkein sillä viimeisellä tuomiolla :heart:

Kyllähän tuon ikäinen voi jo itsekin liittyä kirkkoon sitten jos ripille tahtoo päästä. Kyllä ne laumaansa ottaa, jos oveen koputtaa. Mutta siis tosiaan, ei se sinun eroamisesi vaikuta lapsesi riparille pääsyyn ja kirkkoon kulumiseen.

Itse en ole koskaan kuulunutkaan kirkkon enkä usko jumalaan, mutta kerronpa tarinan mummostani.

Hän erosi kirkosta aikoinaan. Silloin se ei ollut niin helppoa ja piti käydä papin kanssa keskustelemassa asiasta. Kävivät pitkän keskustelun asiasta, mutta lyhyesti sanottuna mummoni vain totesi että hän ei tarvitse kirkkoa uskoakseen Jumalaan. Hänelle Jumala löytyy Jumalan itse luomasta 'temppelistä' eli luonnosta.

hauskaksi tarinan tekee se, että huoneen ovi ja komeron ovi olivat vierekkäin. Kun yhteisymmärrykseen oli päästy ja mummoni oli lähdössä, niin hän aukaisi vahingossa komeron oven ja pappi oli siihen tokaissut (huumorilla ) että noin siinä käy ilman Jumalan johdatusta :D

Kannattaa miettiä koska eroaa. Kirkollisvero maksetaan koko vuodelta jos olet kuulunut kirkkoon vuoden ensimmäisenä päivänä...Eli mä ainakin voisin vedota tuohon ja kuulua kirkkoon ja harkita asiaa vielä joulukuuhun asti.

Toisaalta itse en ole koskaan kirkkoon kuulunutkaan, kunhan nyt järkeilen :D

Yhteistyössä