Miksi tapakristityt ei eroa kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaste:
Ainakin toisen vanhemmista pitää kuulua kirkkoon, jotta alle 12-vuotias lapsi voi liittyä kirkon jäseneksi.

Häät:
Varsinainen vihkiminen vaatii molempien kuuluvan kirkkoon. Jos vain toinen morsiusparista kuuluu, voidaan aiemmin solmittu siviiliavioliitto siunata kirkossa; häävieraat eivät yleensä edes huomaa toimitusten eroa.

Hautajaiset:
Evankelis-luterilainen kirkko saa osan yhteisöveron tuotosta, ja on toisaalta velvollinen tarjoamaan hautapaikan kaikille. Hautapaikan hinta ei saa riippua siitä, kuuluiko vainaja kirkkoon.
1.1.2007 alkaen voi hautapaikan pyytää erilliseltä tunnustuksettomalta alueelta. Jonkin verran hautausmaita on myös vapaa-ajattelijoiden yhdistyksillä.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
No kyllä mun mielestä 400 ? on aika paljon rahaa. Reilu 33 ? kuukaudessa.

No könttäsummana joo.

Mulla menee vähän vähemmän, mutta menee saman verran moneen turhempaankin asiaan kuussa.

Minusta on kiva ajatella, että niillä rahoilla järjestetään lapsille kerhoja ja yksinäisille mummoille ja papoille diakoniapalveluja, ja köyhille perheille ruoka-apua. Ja paljon muuta hyvää.

Voisin antaa saman summan muuallekin, mutta tykkään, että hoidetaan nämä lähellä puutetta kohtaavat ensin. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
No kyllä mun mielestä 400 ? on aika paljon rahaa. Reilu 33 ? kuukaudessa.

No könttäsummana joo.

Mulla menee vähän vähemmän, mutta menee saman verran moneen turhempaankin asiaan kuussa.

Minusta on kiva ajatella, että niillä rahoilla järjestetään lapsille kerhoja ja yksinäisille mummoille ja papoille diakoniapalveluja, ja köyhille perheille ruoka-apua. Ja paljon muuta hyvää.

Voisin antaa saman summan muuallekin, mutta tykkään, että hoidetaan nämä lähellä puutetta kohtaavat ensin. :wave:

Niinpä, seurakunnan kautta osaa moni sellainen hakea apua tai tukea, joka ei muualta osaisi etsiäkään. Esimerkiksi juuri monet iäkkäämmät ihmiset. Oma isoäitini on saanut vanhoilla päivillän, varsinkin papan kuoltua, paljon elämänsisältöä seurakunnan toiminnasta. Musta se on hienoa. Olen ihan mielelläni osa seurakuntaa, mä olen nähnyt lähinnä hyviä juttuja seurakunnan kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
mä olen tapakristitty, mutta uskon jumalaan. siksi en nää tarvetta erota.

Mutta sillonhan et ole tapakristitty. Tapakristitty ei nimenomaan usko jumalaan, vaan kuuluu kirkkoon vain tavan vuoksi...

Vaikka uskon jumaluuteen, en siis koskaan käy kirkossa, en usko raamattuun enkä jeesukseen siinä muodossa kuin luterilaisuudessa esitetään. Mä uskon, että monikin sisimmässään uskoo johonkin jumalalliseen voimaan muttei silti erityisesti juuri kristinuskon jumalaan.

Vastauksena avaajan kysymykseen: koulttuurisyistä. Perinteisten tapojen takia.

Perustelu on se, että vaikka ihminen alkaa ajatella järkevästi, eikä ota Raamattua tosissaan, voi siltikin olla kristitty ja kirkon jäsen. : ) Silloin olisi kuitenkin rehellinen.

Sillä mitään yhtä alkuperäistä kristinuskoa ei ole koskaan ollut olemassa, vaan heti alun pitäen jo Jeesuksen aikana ja hänen jälkeensä alkuseurakunnissa esiintyi erilaisia tulkintoja opista. Suurinpiirtein kaikki opit on eri aikojen ihmisten keksintöjä.

Näin sanoo Uuden testamentin tutkimuksen professori Heikki Räisänen.

Raamattua ja kirkon oppeja ei siksi pidä korottaa jalustalle. Nykyihmisten näkökulmasta Raamatussa on jopa vakavia eettisiä ongelmia.

Ihmisellä on - kristittynäkin - täysi vapaus olla uskomatta sitä, mitä ei enää voi uskoa, sanoo Räisänen.

Jos piispat olisivat rehellisiä, he myöntäisivät sen tosiasian, että kirkon opit perustuvat sopimuksenvaraisiin valikoimiin Raamatun kohtia.

Vaikka tämän myöntääkin, silti ihminen voi olla kristitty...(kai) Ja kirkon jäsen nyt ainakin voi silti olla...

Itse en usko kirkon oppien mukaan mutta en ateistiksikaan itseäni miellä. Kuulun kirkkoon koska kirkko tekee paljon muutakin kuin vain järjestää häitä ja hautajaisia. Haluan mahdollistaa että ihmisillä olisi paikka jonne voi mennä hiljentymään ja saamaan lohtua. Lisäksi haluan tukea diakoniatyötä ja mahdollistaa perhekerhot yksinäisille kotiäideille ja kirkkokerhot yms. Haluan että edesmenneet rakkaamme lepäävät kauniisti hoidetussa hautausmaassa. Lisäksi kirkko tekee paljon hyvää myös ulkomailla mm. Afrikassa, uskon että kirkon kautta apu menee paremmin perille kuin avustusjärjestöjen.