Pitäisikö alkaa luopua siitä tuttipullosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rokkivosu

Vieras
Poika vuoden, juo maidon päikkäreille ja yöunille mennessä pullosta. muuten joko nokkiksesta tai lasista.
Ollaan kokeiltu iltamaidon antamista nokkamukista mutta huudoksi menee. Miten sais nätisti opetettua nukahtaa niin et ensin juodaan maito ja vasta sit mennään sänkyyn?

onnistuisiko niin että annatte sen maidon ensiksi pullosta, mutta esim. sylissä olohuoneessa ja sitten vasta mentäis sänkyyn? Sitten kun lapsi on tähän tottunut niin vaihtaisitte nokkikseen ja lopuksi jättäisitte kokonaan iltamaidon pois, korvaisitte sen vaikka puurolla+maidolla.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
onnistuisiko niin että annatte sen maidon ensiksi pullosta, mutta esim. sylissä olohuoneessa ja sitten vasta mentäis sänkyyn? Sitten kun lapsi on tähän tottunut niin vaihtaisitte nokkikseen ja lopuksi jättäisitte kokonaan iltamaidon pois, korvaisitte sen vaikka puurolla+maidolla.

Ei suostunut syömään tolleen sylissä. Kokeillaan sitä uudelleen:)

meillä oli ihan sama juttu, alottakaa hiljalleen... Me ootettiin että tyttö on tosi väsy, laitettiin se syöttötuoliin ja annettiin maito pullosta, joka kerta vähemmän ja vähemmän. Jossain vaiheessa alko nukahtaa jo kun pistettiin tuoliin... sitten vaan opeteltiin että iltapuuro ja maito, pesut ja kannettiin tyttö sänkyyn. Ikää tais olla himpan päälle 1v. Ja meilläkin ennen maidon kanssa sänkyyn nukutettu lapsi siis. Tuo voi kestää mutta yrittäkää sitkeesti, eihän tuo vielä iso olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Mitäs luulette, kannattaako yrittää lopettaa pullottelu tässä ennen vuodden alkua kun menee hoitoon vai vasta sit kun on hoitohommat alkaneet pyöriä?

ennen!!Meillä meni 1v2kk:na tarhaan ja siellä tuo nokkisjuttukin opittiin heti. Että nokkiksesta vaan maitoa sielläkin ennen unia. Tytön ryhmässä oli yksi 3v. poika joka meni vielä pullon kanssa unille...

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mitäs luulette, kannattaako yrittää lopettaa pullottelu tässä ennen vuodden alkua kun menee hoitoon vai vasta sit kun on hoitohommat alkaneet pyöriä?

ennen!!Meillä meni 1v2kk:na tarhaan ja siellä tuo nokkisjuttukin opittiin heti. Että nokkiksesta vaan maitoa sielläkin ennen unia. Tytön ryhmässä oli yksi 3v. poika joka meni vielä pullon kanssa unille...

Ok, eli aloitellaan harjoittelu :)

jätät sen iltamaidon pois, kokonaan. annat vaikka iltaviiliä/jukurttia tai hedelmää. sitten hampaanpesu, muut rutiinit ja unille. kolmessa päivässä unohtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Ok, eli aloitellaan harjoittelu :)

Jeps, hyvä päätös!!! siellä tarhassa kun isompiaan katsoo niin kohta on niin isoa, niin isoa :) Meillä lähti sujumaan ihan kaikki silloin. Pottailu, pitkät unet, yksin syöminen, puhuminen......

Toinen kumma juttu oli tytön ryhmässä 2,5v. joka joi vielä korviketta... Eli pidettiin myös huoli että vierotettiin korvikkeesta ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
en älyy miks vuoden ikäinen pitäis opettaa pois pullosta. antaa vauvojen olla vauvoja, kyllä ne ittestään ne aikanaan jättää !

No kun mulle kaikki sitä ihmettelee et VIELÄKÖ syö pullosta niin mä ajattelin et pitääkö jo lopettaa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Siis oikeestiko te teette niin kuin pennut vaatii? Pullo pois ja piste.

En mä ala lastani rääkkäämään niin et yhtä-äkkiä otetaan joku tuttu asia pois ilman mitään varoituksia. Tykkään et pikkuhiljaa uuteen totuttaen on parempi.

En tiedä pullosta, mutta iltaimetyksen lopetin kerralla niin, että vaihdoin tissin iltasatukirjaan. Luettiin (ja luetaan yhä) sylissä iltasatu. Meni erittäin helposti ja ikää oli juuri 12 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
en älyy miks vuoden ikäinen pitäis opettaa pois pullosta. antaa vauvojen olla vauvoja, kyllä ne ittestään ne aikanaan jättää !

No kun mulle kaikki sitä ihmettelee et VIELÄKÖ syö pullosta niin mä ajattelin et pitääkö jo lopettaa :ashamed:

onhan se hyvä alotella, se hoituu hyvin tossa ennen tarhaanmenoa, on siis hyvä syy. Lähinnä se, että ei kiire ole teillä... ihan vaan rauhassa ja pikkuhiljaa.

Jättää ja jättää itestään... Meidän serkkujen perheessä on tuttipullo ollut käytössä vielä kesällä, kun niiden kuopus täytti neljä. Ja se on kyllä jo ihan älytöntä! Paitsi että ehkä mä olen jäävi sanomaan, sillä meidän lapset eivät ole koskaan pullosta mitään saaneet. Äidinmaidon ovat juoneet tissistä ja lehmänmaidon nokkamukista. =)

En mä ala lastani rääkkäämään niin et yhtä-äkkiä otetaan joku tuttu asia pois ilman mitään varoituksia. Tykkään et pikkuhiljaa uuteen totuttaen on parempi.

ok, mutta elämä ei aina tarjoile pikkuhiljaa asioita. kerta rytinä ennemmin ku ainanen kitinä. kerralla vaan plo pois. vkon päästä ette kukaan muista koko pulloaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Jättää ja jättää itestään... Meidän serkkujen perheessä on tuttipullo ollut käytössä vielä kesällä, kun niiden kuopus täytti neljä. Ja se on kyllä jo ihan älytöntä! Paitsi että ehkä mä olen jäävi sanomaan, sillä meidän lapset eivät ole koskaan pullosta mitään saaneet. Äidinmaidon ovat juoneet tissistä ja lehmänmaidon nokkamukista. =)

no kyllä meillä tyttö osotti itse merkkejä oltuaan valmis asioihin, esim. pullon jättämiseen ja vaikka pottailuun. Tottakai vanhempien asia jättää pullo pois, siksi ehdotinkin että hiljalleen... että ajateltais lastakin!

Meillä poika lopetti pullon 2 viikkoa sen jälkeen kun lopetin imettämisen eli (9kk kohdalla). Isä hoiti joten juotti päivisin äidinmaidon sitten tuttipullosta. Siirtyi nokkamukiin, mutta parissa viikossa siitäkin jo luovuttiin ja normaali muki siitä eteenpäin. Ei koskaan annettu maitoa lapsen sängyssä, saatika jätetty lapsi nukahtamaan pullon kanssa. Hampaat kuitenkin pestiin ennen nukkumaan menoa ja tuntuisi tyhmältä sen päälle enää maitoa antaa. Syöminen ja juominen hoidetaan pöydässä ja jos vielä jano niin vettä mukista.

Itselle tuntuu oudolta että lapsi joisi vielä 1 vuoden jälkeenkin tuttipullosta juomiaan. Sisällän tuttipullon vahvasti varhaiseen vauva ikään, en katso että ajaa asiaansa sen jälkeen. Yli 1 vee juo kuitenkin reilummin kerralla ja pullottelu on mielestäni sellaista pelleilyä ruualla. Meillä otetaan juominen tavalliseen pulloon ulos lähtiessä ja seurataan kun juo ettei kaada päällensä.

Ei ole vielä mitään kiirettä saada lasta pois tuttipullon käytöstä. Meillä poika on nyt 2,5 vuotias ja iltapullo jäi pois vasta äskettäin. Älä välitä mitä muut ajattelee, tee niin kun itse parhaaksi näet.

Minä vaihdoin iltamaitopulloon veden, ja ei sitten jaksanu kovin kauaa sängyssä vettä lipittää. Jäi tälleen lähes itsestään pois tuo iltapullo. Maitoa ollaan juotu jo iltapalan yhteydessä, ja ruokamäärä kasvaa kun iltamaito jää pois joten helposti kävi.

Ap, suosittelen sulle sitten sitä, että vaihdatte tuttipullon johonkin toiseen iltarutiiniin. Esim. iltasatu, laulu, vilkutus, mitä ikinä keksitte...

Yhteistyössä