Pitäiskö antaa korviketta? Mitä tekisit?

  • Viestiketjun aloittaja maitoa vauvalle
  • Ensimmäinen viesti
maitoa vauvalle
Kohta 9-kuinen vauvani on tähän asti saanut pelkkää rintamaitoa, mutta nyt vaikuttaa, että imetys on loppumassa (?). Esimerkiksi tänään olen onnistunut imettämään klo7 (unisena, söi kunnolla), klo12 (no joo, menihän sitä), klo17 (pari huikkaa) ja klo21 (pari huikkaa jälleen). Eihän vauva VOI saada noista sitä vaadittua viittä desiä maitoa! Välipalaksi annoin jogurtti-pilttipurkillisen, mutta eipä siitä paljoa lisämaitoa tule, kun maitoa on 25% purkillisessa. Yritän imettää aina ennen kiinteitä, jotta vauva imisi edes jotain. Lisäksi olen yrittänyt tarjota maitoa myös ennen unia ja aterioiden välillä. Yöllä vauva ei syö (pitäiskö ruveta herättelemään, kun unisena imee vahingossa).

Pitäiskö ruveta tarjoamaan korviketta ruokailun yhteydessä tai pullosta? Tai keittää puuro korvikkeeseen (voiko niin edes tehdä)? Tai voiko noin pienelle alkaa antamaan jo tavallista jugurttia välipalaksi? Miten toimisitte tilanteessani?
 
Puurot voi keittää korvikkeeseen, niin minä tein kun epäilin päivittäisen maitokiintiön saavuttamista. Lisäksi tarjosin ruokailun yhteydessä nokkamukista korviketta, meni aina muutama hörppy. Pikkuhiljaa voit alkaa maistattamaan hapanmaitotuotteita esim. viiliä ja meillä on ilman minkäänlaisia vatsanväänteitä siirrytty n. 10kk tavalliseen maitoon juomana ja välipaloissa (jugut, viilit...) Ei missään nimessä herättelyitä, ei tarvitse yömaitoja enää kun on niistä kerran jo päässyt! Tarjoat tissiä niin kauan kuin haluaa ja kun näyttää, että kiinnostus nolla, jätät pikkuhiljaa sen pois kokonaan.
 
"mie"
mulla 8-kuukautinen ja aloin antamaan korviketta kun selvästi lopetteli imetystä itse. Sama tilanne että eipä juuri tisu maistunut ja kokeilin antaa korviketta niin se menikin. Siitä parin viikon päästä lopetin imetyksen ja korvikkeella mennään tällä hetkellä, reilu 2 viikkoa sitten lopetin imetyksen. Kannattaa ainakin kokeilla että huoliiko korviketta koska kun sitä maitoa ei tisusta enää tulekkaan niin on sitten jotain mitä tarjota. Tuossa lähempänä vuoden ikää meinaan ite alkaa antamaan hapanmaitotuotteita, tavallista maitoa jne.
 
maitoa vauvalle
[QUOTE="hmm";22470817]niin, ja kannattaa tietysti olla yhteydessä omaan neuvolaan, sieltä varmaan kyllä osaavat auttaa :)[/QUOTE]

Joo tietty :). Mutta tässä iltamyöhällä asiaa pohtiessa ei neuvolassa ole vastaanottoa. Ei meidän vauva varmaan ole ensimmäinen imetyskielteinen tapaus, ja täältä luulisi löytyvän kokemusta aiheesta.
 
Mäkin tein puuron korvikkeeseen tai itse pumppaamaani maitoon, kun epäilin, ettei se 5dl tullut täyteen. Meillä oli aina välillä sellaisia kausia, ettei oikein ehtinyt keskittymään tissiin, 13kk iässä päivävierottikin itsensä kuukaudeksi, mutta 18kk ja risat sitten imetin kuitenkin. En lähtis korviketta tarjoamaan, jos haluat jatkaa imetystä, meillä ainakin tissin menekki oli kausittaista, muttei siitä noin nuorena kokonaan halunnut luopua ;)
 

Yhteistyössä