pitäisitkö lapsen jos olisit köyhä opiskelija?

  • Viestiketjun aloittaja pilttitiina
  • Ensimmäinen viesti
tottakai
sain ensimmäisen lapsen (suunniteltu), kun oli takana eka vuosi amk-opiskeluja. Mies opiskeli yliopistossa toista vuotta. Kyllä me pärjättiin, kun molemmilla oli opintolainat käytössä. Ihan hyvin meni enkä koskaan sitä ole katunut. Toista aloin odottamaan, kun tein opparia (viimeinen vuosi siis) ja mies opiskeli viidettä vuotta. Eli pidin yhden välivuoden ja vanhimman ollessa vuoden, jatkoin opintoja. Toinen syntyi 2kk valmistumiseni jälkeen. Nyt toinenkin on jo niin iso, että mennyt tarhaan ja olen töissä. Pienellä sitä on saanut pärjätä mutta kyllä se oli sen arvoista! Nyt on lapset sekä ammatti jo tehtynä ja saa keskittyä uraan. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
"imo"
muista tekijöistä. Millainen perhe lapsella tulisi olemaan, onko voimia ja kykyä huolehtia perheenlisäyksestä, onko riittään kypsä kantamaan vastuuta toisesta ihmisestä. Minun mielestäni taloudellisen tilanteen ei koskaan pitäisi olla este lapsen saannille. Vaikka tilanne ei varmansti ole ideaali, ei abortti pelkästään rahan takia ole minusta oikea ratkaisu. Kyllä sosiaaliturvajärjestelmä Suomessa sen verran huolta pitää.
 
Gwenyth
Uskomaton kysymys. Meillä molemmat lapset tehtiin suunnitellusti opiskeluaikana, myös ystäväperheissä on opiskeluaikana lapsen saaneita. Millaiseen elintasoon olet tottunut? Ei tietenkään vauvatarpeita (vaatteita, rattaita, kantoliinoja jne.) hankita sitten uutena, mutta miksi pitäisikään? Ensimmäisenä kahtena vuotena meillä meni vauvaan rahaa alle 150€/vuosi (vaipat maksoivat eniten, kun kestovaippoja käytettiin).

Eiköhän kysymys ole ennemminkin se, oletko valmis luopumaan vapaudestasi, keskeyttämään opinnot jne...
 
Olisin pitänyt lapsen, jos olisin tullut raskaaksi opiskeluaikana, ja en tekisi taloudellisista syistä aborttia. Opiskelijanakin kyllä pärjää vauvan kanssa, ja sitten kun on valmistunut ja pääsee työelämään, perheen taloudellinen tilanne tulee kohenemaan. Nykyisin saa lastenvaatteita ja tavaroita tosi hyvin käytettynä, joten alle kouluikäiseen ei mene ihan kauheasti rahaa, välttämättä.
 
Jos olisin hyvässä suhteessa ja lapsi saisi hyvän isän, eikä mulla olisi vielä lasta niin joo, pitäisin.

En itse pidä opintoja esteenä raskaudelle, ihan vaikka suunnitellullekaan.
Oikeastaan kannustan lisääntymään opintojen aikana, jos vaan suinkin halua löytyy.
 
vieraskin.
Minä olen opiskellut ammattikorkeakoulussa 3,5 vuotta opintotuella kolmen lapsen kanssa. MIes myös opiskeli eli opintotuilla ja kesätöillä elettiin 3,5 vuotta. Hyvin meni tosin tietty opintolainaa piti nostaa ja niitä vieläkin maksellaan, vaikka valmistumisesta jo 4,5 vuotta.
 
Pin
Joo toki. Oikeastaan pidän tuota parhaana aikana pikkulapsille. Abortin tekisin jos tulisin raskaaksi opintojen jälkeen yli kolmekymppisenä, niks naks ettei pääse tapahtumaan kun kolmas syliin saadaan.
 
"opiskelija"
Esikoinen syntyi tän vuoden alussa, oli suunniteltu ja toivottu raskaus. Mies oli sillon ekaa vuotta AMK:ssa, nyt siis toista. Mä olin kolmatta vuotta yliopistossa, nyt vanhempainvapaalla. Toinen lapsi haaveissa jo. Hyvin pärjätään, vaikka tietysti ylimääräistä ei paljoakaan oo. Lainaa ei meillä kummallakaan oo.
 
"mielipide"
"Gwenyth: Ensimmäisenä kahtena vuotena meillä meni vauvaan rahaa alle 150€/vuosi (vaipat maksoivat eniten, kun kestovaippoja käytettiin)."

Voitko avata tätä summaa mistä koostuu ja miten niin vauva ei syö mitään ekaan kahteen vuoteen?Vaikka nyt imetyksellä olisikin niin ei taida riittää vauvan ruokailuihin ja tarvikkeisiin tuo??
 

Yhteistyössä