Pitäisikö mielestäsi narkolepsialasten ja perheiden saada korvausta sairastumisesta?

  • Viestiketjun aloittaja kunhan nyt kysyn
  • Ensimmäinen viesti
kunhan nyt kysyn
Tarkoitan lapsia ja heidän perheitään, joilla todettu narkolepsian tulleen sikapiikistä. Ovatko he mielestänne oikeutettuja korvauksiin?

Mun mielestä olisi ehdottomasti korvattava aiheutunut vahinko. Perheille korvaus lapsen hoidosta ja elämän uudelleen järjestämisestä. Ei ole ihan halpa päätös jäädä pois työelämästä. Hoito ja mahdolliset lääkkeet myös korvattava. Lapselle korvaus menetetystä terveestä elämästä. Korvausta kärsimyksestä ja normaalinelämän menettämisestä. Jos ei kykene koskaan esim työelämään, niin sekin korvattava.
 
JONSERED Karhunkantaja
Mutta painostus oli kova. Ja rokote vakuutettiin moneen kertaan olevan turvallinen. Siihen moni luotti, vaan huijatuiksi tulivat. Jos on törkeästi huijattu, niin oma moka?
Sanoinhan, että en tiedä:)

Painostus on asia, johon joko taipuu tai sitten ei. Ja minusta rokotetta "kaupiteltiin" niiden faktojen mukaan, jotka silloin oli saatavilla, eli en katso sitä huijaukseksi. Tietoa vain oli liian vähän.
 
"jep"
Ehdottomasti pitäisi. Silloinhan meille vakuutettiin rokotteiden olevan turvallisia ja painostus oli todella kovaa. Minäkin stressasin silloin itseni lähes sairaaksi, mutta jätin lopulta rokotteet ottamatta lapsilleni. Sain kyllä kovasti ihmettelyä ja paheksuntaa osakseni...
 
niin oli
Kyllä pitäisi. Kansalaisia oikein kehoitettiin ottamaan rokotus. Vaikka pakkoa ei ollutkaan niin ihmiset luottivat asiantuntijoiden lausuntoihin.
Ihmiset oli niin peloteltuja, että oikein tappelivat rokotusjonoissa. Kaikilla kauhee kiire saada rokote. Ja terkat veivät kotiinsa perheilleen ja läheisilleen ohi rokotusjärjestyken.

Pitäisi saada korvausta. Onhan ne neuvolan rokotusohjelman rokotteetkin vapaaehtoisia ja jos jotain haittaa niistä todetaan saaneen, niin on oikeus korvauksiin. Miksi nyt ei olisi?
 
aivan
[QUOTE="jep";23041176]Ehdottomasti pitäisi. Silloinhan meille vakuutettiin rokotteiden olevan turvallisia ja painostus oli todella kovaa. Minäkin stressasin silloin itseni lähes sairaaksi, mutta jätin lopulta rokotteet ottamatta lapsilleni. Sain kyllä kovasti ihmettelyä ja paheksuntaa osakseni...[/QUOTE]

sama juttu täällä.
 
minusta rokotetta "kaupiteltiin" niiden faktojen mukaan, jotka silloin oli saatavilla, eli en katso sitä huijaukseksi. Tietoa vain oli liian vähän.
Olen samaa mieltä.

Minä en missään vaiheessa saanut sellaista käsitystä, että rokotteen tiedettäisiin olevan täysin turvallinen. Siitä, että sitä ei oltu tutkittu tarpeeksi eikä siitä vielä tiedetty, puhuttiin minusta paljon. Ja rokottamispäätöksen suhteen valta oli vanhemmilla itsellään.
 
JONSERED Karhunkantaja
Minusta se on oikein, että korvataan välittömät kulut, joita haitoista on tullut. Ei siis Amerikan malliin miljoonia ihan vain siksi, että keksii vaatia.
 
Helekutti
Pitäisi korvata jotain ja mahdollistaa paras mahdollinen hoito. Lisäksi haluaisin nähdä itse pääpirun eroavan tämän (ja monen muun asian) takia. Jotta totuus ei unohtusi:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/10/985123
 
"akka"
Ei pitäisi.Jokaisella oli mahdollisuus etukäteen ottaa selvää rokotuksesta ja vanhempien vastuulla antoiko lapsensa rokottaa vai ei.
Itse olin sitä mieltä ettei rokote ole turvallinen eikä meidän perheessä ketään rokotettu.
 
Olen samaa mieltä.

Minä en missään vaiheessa saanut sellaista käsitystä, että rokotteen tiedettäisiin olevan täysin turvallinen. Siitä, että sitä ei oltu tutkittu tarpeeksi eikä siitä vielä tiedetty, puhuttiin minusta paljon. Ja rokottamispäätöksen suhteen valta oli vanhemmilla itsellään.
Moni koululainen taisi sen kuitenkin saada "vahingossakin" kun vanhemmat olivat ainoita jotka olivat kieltäneet. Ainakin mun kaverin muksu.
 
<..
[QUOTE="akka";23041270]Ei pitäisi.Jokaisella oli mahdollisuus etukäteen ottaa selvää rokotuksesta ja vanhempien vastuulla antoiko lapsensa rokottaa vai ei.
Itse olin sitä mieltä ettei rokote ole turvallinen eikä meidän perheessä ketään rokotettu.[/QUOTE]

ei meilläkään rokotettu ketään, mutta silti mielestäni pitäisi korvausta maksaa narkolepsiaan sairastuneille ja perheille.
 
JONSERED Karhunkantaja
Muutenkin narkolepsia tapauksia oli ko. aikana yllättävän paljon, siis rokottamattomienkin keskuudessa, jos yleensä vuodessa n. 3, silloin 8. Ja rokotetut 52 päälle. Esiintyvyys on n. 26 tapausta 100 000 kohden. Ja jos riski lisääntyi 9-kertaiseksi, se ei kuitenkaan ole sama kuin että 9-kertainen määrä sairastuu. Tarkoitan siis, että riski ei kumuloidu: jokaisella rokotetulla oli sama riski, ei niin, että takuulla joka 9. sairastui.

Hankala juttu.
 
äöl
Niin jos olisi selvästi kerrottu, että rokote ei ole riskitön ja voi aiheuttaa vakavia ja elinikäisiä haittoja ja silti olisi ottanut rokotteen, niin otti sen sitten omalla vastuullaan eikä silloin oikeutta korvauksiin. Mutta kun vakuuteltiin rokotteen olevan turvallinen ja haitat ovat ihan lieviä, niin kyllä todellakin on oikeus korvauksiin. Ihan sama, mitä kaikkee faktaa olisi netistä löytänyt oma-aloitteisesti. THL sitä rokotetta tyrkytti ja vastustajia vaati vastuuseen, THL kantakoot nyt vastuunsa ja myöntäkööt lapsille korvauksen!
 
...
[QUOTE="vieras";23041362]sairastuneiden lasten tulisi saada vanhemmiltaan korvauksia terveytensä tuhoamisesta.rokote oli vapaaehtoinen.vanhemman päätettävissä oli ottaako vai ei[/QUOTE]

THL ei muistuttanut ihmisiä tästä vapaaehtoisuudesta. Päin vastoin painosti ottamaan. Samoin neuvolassa painostettiin. Riskeistä ei kerrottu.
 

Yhteistyössä