Pitäisikö mielestäsi kasvot peittävät hunnut kieltää Suomessa?

• Viestiketjun aloittaja ProBono
  • Ensimmäinen viesti
ProBono
Toisessa ketjussa alkaa mennä vellit ja puurot sekaisin. Kysytään sitten näin suoraan ja yksinkertaisesti gallup-hengessä.

Pitäisikö kasvoja peittävät hunnut kieltää Suomessa? perustelu asiallisesti.

Omasta mielestäni pitäisi. Muslimeilla tulisi olla oikeus pukeutua uskontonsa tunnustamiseen liittyviin vaatteisiin, mutta kasvoja peittävät asusteet eivät mielestäni tätä ole, enkä näe niille mitään perustetta Suomessa.

Kasvoja peittävät hunnut yleisesti mielletään naista halveeraaviksi, joten niiden käytölle ei siinäkään mielessä ole mielestäni syytä. Kieltämällä kasvoja peittävät uskonnolliset asusteet yhteiskunta ottaa kantaa siihen, millaista syrjintää uskonnon nimessä voidaan julkisesti harjoittaa ja näiltä osin hyväksyä.

...
Mun mielestä turhaa jauhamista, käsittääkseni tuollaista asustetta käyttää Suomessa todella harva nainen. Luin jostain että noin sata naista käyttää sitä. Mun mielestä voivat aivan hyvin jatkossakin pukeutua niin, en käsitä miksi se voi häiritä niin montaa ihmistä.

ProBono
Tässä kysytään siis kasvoja PEITTÄVÄN hunnun käytöstä. Ei päähuiveista/-hunnuista, joiden tyyppivastiketta meillä mummelitkin käyttää mennessään marjametsään ;)

Pidetään siis keskustelu kiinni otsikossa, kiitos.

Ei pitäisi.
Jos sille linjalle lähdetään, pitäisi kieltää myös kaikki muu uskonnollisuuteen viittaava pukeutuminen, kuten juutalaisten myssy, ristikorut ja paaaaaljon muuta..
Enemmän mua ärsyttää kun pikkupenskoilla on jengipukeutumista ihannoivia capeja yms.

Vaikka ap ajattelet, että huntu on naista halveeraava, ei asia ole välttämättä lainkaan niin läheskään kaikkien niitä käyttävien mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär:
Ei pitäisi.
Jos sille linjalle lähdetään, pitäisi kieltää myös kaikki muu uskonnollisuuteen viittaava pukeutuminen, kuten juutalaisten myssy, ristikorut ja paaaaaljon muuta..
Enemmän mua ärsyttää kun pikkupenskoilla on jengipukeutumista ihannoivia capeja yms.

Vaikka ap ajattelet, että huntu on naista halveeraava, ei asia ole välttämättä lainkaan niin läheskään kaikkien niitä käyttävien mielestä.
Juutalaisten myssyllä ei naamioiduta pankkiryöstöä tehdessä.

vieras
Mielestäni pitäisi kieltää. Suomessahan ei saa naamioitua (poikkeuksia lukuunottamatta), joten miksi muslimeilla olisi oikeus peittää kasvonsa kun muilla sitä oikeutta ei ole. Ja vaikka saisivatkin peittää kasvonsa niin mielestäni heidät pitäisi velvoittaa riisumaan huntunsa henkilötodistusta näyttäessään, oli kysyjänä sitten mies tai nainen - hiukan on vaikea sanoa onko henkkarissa sama ihminen kuin hunnun takana :S

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jehnny Tightlips:
Ei pitäisi.

Ja kuinka moni kokonaan kasvonsa uskontonta vuoksi peittävä nainen on Suomessa ryöstänyt pankin?

Kulkutaudit liikkuu
Ei pitäisi kieltää. Kun vähintään joka toinen vuosi tulee uusia pandemioita ja muita kulkutauteja niin olisi nurinkurista jos omia kasvojaan ei saisi halutessaan peittää ja suojata.

JONSERED Karhunkantaja
Ei minusta. Jos omasta halustaan peittää kasvonsa, sen ei pitäisi muille kuulua. Ei pitkiä housujakaan ole kielletty siksi, että joku haluaa kulkea shortseissa...

viekku
EI SAISI KIELTÄÄ. Sehän tarkoittaa myös sitä että nämä naiset eivät voi liikkua kodin ulkopuolella ilman kasvoja peittävää huivia. He meneetäisivät mahdollisuuden elää kodin ulkopuolista elämää ja kahlitsisi heidät neljän seinän sisälle. Ja uskonnonvapaus.

Ei pitäisi.

No hitto vie, kielletään sitten kommandopipot, aurinkolasit, kaulahuivit ja saman tien vappunaamaritkin. Suvaitsemattomuus kunniaan!

JONSERED Karhunkantaja
Ei pitäisi.

No hitto vie, kielletään sitten kommandopipot, aurinkolasit, kaulahuivit ja saman tien vappunaamaritkin. Suvaitsemattomuus kunniaan!
:attn: Ja meikkaaminen, sillä luodaan harhoja ja estetään tunnistaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja kuinka moni kokonaan kasvonsa uskontonta vuoksi peittävä nainen on Suomessa ryöstänyt pankin?
Tuolla otsikolla voi olla hieman vaikeata löytää tilastoja ... Mutta vaikeuttaahan se tunnistamista, ja jos periaatteessa kuka tahansa vieras (virka)mies voi pyytää poistoa, eikö se ole yhtä rivoa kuin ilman kulkeminen? Jos taas bussilipun lukuun tarvitaan nainen ja suljettu koppi, niin on sekin ylimääräistä kustannusta vaan.

Ehdottomasti
Pitäisi, ehdottomasti.

Ja yhtälailla jos juutalaisten hattu tai se ristikoru olisi sukupuolisyrjintään liittyvä, niin nekin.

Jengitunnuksien suhteen olen myös kieltävällä kannalla.

Kylläpäs mä nyt kieltäisin kaiken! Naamahunnut kiellettävä on! Onneksi siitä on EU:ssa menossa uusi ehdotus sen vuoden 2005 jälkeen. Tod. näk. tämä kyseinen vaate tullaan kieltämään koko EU:n alueella.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Karhunkantaja:
Ei pitäisi.

:attn: Ja meikkaaminen, sillä luodaan harhoja ja estetään tunnistaminen.
Puhumattakaan viiksistä, ne on kaiken pahan alku ja juuri.

Yhteistyössä