Pitäisikö kasvissyyöjien lapset mielestäsi huostaanottaa?

  • Viestiketjun aloittaja "tarzan"
  • Ensimmäinen viesti
ei pitäisi
Pääasia kun vanhemmat huolehtii lastensa vitamiinin- ja ravintoaineiden saannista. Mun tytär on lakto-ovo-vegetaristi, omasta tahdostaan kuten itsekin olen eettisistä syistä. Proteiinia saa kalasta, munista, soijasta ja raejuustosta.
 
"Noh"
Jos kasvissyöjien lapset pitäisi huostaanottaa, niin muistetaanhan huostaanottaa ensin ne lapset, joita viedään McDonaldsiin tai joille annetaan pizzaa yms. eineksiä usein... Uskomatonta miten epätervellistä ruokaa monet syöttävät lapsilleen... ja syövät itsekin.
 
"vieras"
[QUOTE="tarzan";25245915]Pitää kuitenkin muistaa, että lapsen kasvu vaarantuu ellei lapsi saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.[/QUOTE]
Tuleeko jauhelihapihvistä ja perunamuusista kaikki ravintoaineet?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei pitäisi;25245635:
Pääasia kun vanhemmat huolehtii lastensa vitamiinin- ja ravintoaineiden saannista. Mun tytär on lakto-ovo-vegetaristi, omasta tahdostaan kuten itsekin olen eettisistä syistä. Proteiinia saa kalasta, munista, soijasta ja raejuustosta.
Tyttäresi ei ole lakto-ovo -vegetaristi.
 
  • Tykkää
Reactions: Horuksen silmä
"tarzan"
[QUOTE="vieras";25245958]Tuleeko jauhelihapihvistä ja perunamuusista kaikki ravintoaineet?[/QUOTE]

Lähes kaikki kyllä, koska liha on niin ravitsevaa. Lisäksi tarvitaan lähinnä vain C-vitamiinia ja hiilihydraatteja.
 
"tarzan"
Hei, mä kekkasin (olen tänään erityisen luovalla tuulella )...mitäs jos valtio huostaanottaisi KAIKKI lapset, niin kelleen ei tulis paha mieli...:saint:
Siihen ollaan jo menossa. Sellainen on meininki, että elleivät vanhemmat ole täydellisiä, lapset otataan yhteiskunnan haltuun. Kun lapsia otetaan huostaan esim. siksi jos koti on vähän sekaisin sossun tarkastuskäynnillä, niin miksi ei sitten siksi jos lasta riudutetaan kasveilla?
 
[QUOTE="tarzan";25246135]Lähes kaikki kyllä, koska liha on niin ravitsevaa. Lisäksi tarvitaan lähinnä vain C-vitamiinia ja hiilihydraatteja.[/QUOTE]

Perunoissahan on c-vitamiinia ja hiilihydraattia. Kypsennys kuitenkin tuhoaa osan vitamiineista.
 
Valitettavasti tehotuotetuille eläimille syötetään nykyään niin huonoa ravintoa, ettei se lihakaan ole enää ihmiselle hyväksi. Itse syön ja annan lapselleni enää vain riistalihaa. Onneksi mieheni isä metsästää ja saadaan sitä edullisesti. Tiedän, ettei tilanne ole näin hyvä kaikilla.. Mutta.. Teollisista einesruuiasta on tuhottu lähes kaikki ravintoaineet. Enemmin pelkkiä eineksiä syövä lapsi kuin kasvissyöjän lapsi siis pitäisi huostaanottaa. Kasvissyöjät oikeasti miettivät, että lapsi saa tarvittavat ravintoaineet, toisin kuin suurin osa HK:n lihapullia, nakkeja ja ranskalaisia lapselleen syöttävistä vanhemmista. Kuinkakohan moni tietää, että jo kaksi nakkia viikossa sisältää alle 2-vuotiaalle lapselle liikaa nitraattia, joka on syöpää aiheuttava yhdiste.. Monesti myös tuntuu ne ainoat vihannekset lautasella olevan tomaatti ja kurkku, ja niistä ei valitettavasti paljoa vitamiineja saada.. Esimerkiksi tofu, pavut, linssit ja herneet ovat todella ravitsevia ja oma lapseni rakastaa näitä kaikkia.
 
"vieras"
Einesruokien syöttäjien lapset pitäis huostaanottaa!!! Miksei näistä kirjoiteta mitään??? Hillitön kasa kaikkia lisäaineita päivittäin valmisruokien E-koodien muodossa ja PALJON!
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";25246378]Einesruokien syöttäjien lapset pitäis huostaanottaa!!! Miksei näistä kirjoiteta mitään??? Hillitön kasa kaikkia lisäaineita päivittäin valmisruokien E-koodien muodossa ja PALJON![/QUOTE]

Se, että jollain on E-koodi, ei tee sitä automaattisesti huonoksi. Osa E-koodatuista jutuista on itseasiassa ihan luonnontuotteita, esim. johanneksenleipäpuusta saatava E410 on siis pelkkää carob-kumia.

Mutta siis alkuperäistä kysymystäni sivuten: miten pitäisi suhtautua ulkomaisiin, vanhoihin kulttuureihin, joissa ei lihaa käytetä? Pakkoadoptoidaanko kaikki lapset tänne huostaanotettaviksi?
 
"Vieras"
Mutta siis alkuperäistä kysymystäni sivuten: miten pitäisi suhtautua ulkomaisiin, vanhoihin kulttuureihin, joissa ei lihaa käytetä? Pakkoadoptoidaanko kaikki lapset tänne huostaanotettaviksi?
Sepä se, ja entäs esim. Aasian maiden lapset, jotka eivät tietääkseni juo maitoa tai käytä maitotuotteita, vaan siellä vastaava proteeiini tulee soijasta ja soijapohjaisista tuotteista.. Ihan kuin tämä meidän suomalainen ruokavalio ja "virallinen ruokamalli" olisi jotenkin ylitse muiden, kun esim. monissa yhteyksissä Välimeren ruokavaliota pidetään yhteenä terveellisimmistä.
 
muppa
Alkuperäinen kirjoittaja ei pitäisi;25245635:
Pääasia kun vanhemmat huolehtii lastensa vitamiinin- ja ravintoaineiden saannista. Mun tytär on lakto-ovo-vegetaristi, omasta tahdostaan kuten itsekin olen eettisistä syistä. Proteiinia saa kalasta, munista, soijasta ja raejuustosta.
Lakto-ovo-pesco-vegetaristi.
 
[QUOTE="tarzan";25246135]Lähes kaikki kyllä, koska liha on niin ravitsevaa. Lisäksi tarvitaan lähinnä vain C-vitamiinia ja hiilihydraatteja.[/QUOTE]

Ai perunan lisäksi tarvitaan hiilihydraatteja? :D Miksi? No, totta on että pitkäkestoista hiilihydraattiahan tuollaisen ruoan päälle tarvitsee, ei jauhelihapihvi ja perunamuusi mitään äärettömän ravitsevaa ruokaa ole. Siitä puuttuu esim. kokonaan ta lähes kokonaan foolihappo, D-vitamiinit ja kuidut, pitkäkestoisia hiilareita ei ole oikeastaan lainkaan, rautaa ja b-vitamiiniakin jauhelihapihvin valmistustavasta riippuen melko köyhästi.
 
"jaahas"
Se on jännä miten mäkkivanhemmat ajattelee että jos lapselle antaa mäkkisafkojen ja kalapuikkojen lisäks kerran viikkoon omenan, niin se saa vitamiineja ja muutenkin on ruokavalio tasapainossa... Sit jos joku vanhempi tarjoaa lapsilleen kasvisruokaa muttei lihaa, niin lapsi pitää huostaanottaa...
 
kyllä
Ainakin ne vanhemmat ansaitsevat vakavan varoituksen, jotka markkinoivat kasvissyönnin ja pakottavat lapsensa siihen henkisellä väkivallalla. Nimittäin altistamalla lapsensa propagandalle, joka kauhistelee eläinten syömistä ja tappamista.
 
aina sama virsi
[QUOTE="jaahas";25247360]Se on jännä miten mäkkivanhemmat ajattelee että jos lapselle antaa mäkkisafkojen ja kalapuikkojen lisäks kerran viikkoon omenan, niin se saa vitamiineja ja muutenkin on ruokavalio tasapainossa... Sit jos joku vanhempi tarjoaa lapsilleen kasvisruokaa muttei lihaa, niin lapsi pitää huostaanottaa...[/QUOTE]

Mikä tää juttu on, että sekaruokavaliota noudattavat muka syöttävät lapsilleen pelkkää huttua ja roskaa? Siis häh? Kasvisruokavalion ja roskaruokavalion väliin kun mahtuu paljon muutakin...
 
No mä kyllä miettisin kaks kertaa niiden kohdalla jotka pitää jo vauvaa jollain vegaanisella ruokavaliolla koska se on niin rajallinen että en tiiä saako kasvava lapsi kaikkea mitä pitää. Sen sijaan jos lapsi syö kasvisten lisäksi munia ja maitotuotteita niin sehän on ihan ok ruokavalio - munan ja maidon proteiini korvaa lihan proteiinin. Kasvisruokavalioita on niin monenlaisia että ap:n otsikko on vähä harhaanjohtava.Mutta siis vastaukseni on että jotain pitäisi varmasti tehdä niiden perheiden kohdalla joissa lapsi noudattaa tiukkaa vegaanista taikka jotain elävän ravinnon ruokavaliota mutta jos lapsi syö munia, maitotuotteita sekä mahdollisesti myös kalaa niin sellaisessa ruokavaliossa ei oo mitään pahaa eikä sellainen ruokavalio tietenkään oikeuta puuttumaan perheen ruokavalioon.

Ja mitä muihin vastaaviin asioihin niin samalla lailla lasten ei pitäis karpata tiukan linjan mukaan. Hyväkarppaus on ok mutta ei se että lapsi elää lihalla ja voilla. Samoin ei sekään oo mun mielestä ok jos lapset elää pelkällä eineksellä tai jos ne syö kaiket päivät karkkia ja mehua.
 

Yhteistyössä