Pitäisi olla oma leikkuulauta lihalle, kanalle, kalalle, kasviksille ja leivälle. Mutten halua viittä lautaa. Dilemma.

hoo moilanen
Hoomoilasen kanssa samaa mieltä. Meillä on muutama leikkuulauta, jotka laitetaan suoraan tiskikoneeseen eikä katsella mitä leikataan milläkin. Aika harvoin kyllä raakaa broileria leikkaan ylipäätään millään laudalla. Leivälle on oma puinen koko ajan pöydällä. Siitä olen tarkka, että siinä ei leikata muuta kuin leipää, koska sitä ei pestä kovin usein.

Muuten, kun paistan lihaa tai kanaa, laitan paistamisen alkuvaiheessa käytetyn lastan tiskikoneeseen ja kun liha on jo kypsää, sekoitan toisella lastalla. Tekeekö muut näin?
Hoo moilanen ainakin näin tekee, eli ei raa'an lihan kanssa ollutta lastaa sitten loppuvaiheeseen.

Chef, pesetkö leikkuulaudat tiskikoneessa? Sittenhän sinulla pitäisi olla 5 tiskikonetta, jokaiselle leikkuulaudalle oma. Eikös ne pöpöt lähde tiskarissa pois, kun kuumassa pesee. Toisaalta taas, jos et usko ja luota siihen, niin sittenhän ne pöpöt siitä sun kana-leikkuulaudasta on kaikissa astioissa?

Vai pesetkö käsin? Sittenhän sinulla pitäisi olla 5 erillistä tiskiharjaa leikkuulaudoille!
Toki ne pöpöt lähtee siellä astianpesukoneessa pois, mutta meillä on varsin usein yhdellä aterialla esim. broileria, kasviksia ja leipää. En mä nyt saakeli ala miljoonaa kertaa sitä yhtä ja samaa hikistä lautaa jynssäämään siinä safkanteon keskellä tiskiharjalla siksi, että se pitää saada puhtaaksi ja kuivaksi äkkiä, koska sen päällä pitää saada seuraava raaka-aine leikattu.

Mä haluan useamman laudan, mutta en sentään viittä tai kuutta. Ja jotta ne laudat ei sitten mene siinä ruoanlaiton yhteydessä sekaisin, on niissä hyvä lukea se nimi. Ja leipää leikatessa ei lautaa tarvitse joka kerta pestä joten etenkin lapsia varten olisi hyvä olla jokin, mistä laudat tunnistaa.

"Biologi"
Hoomoilasen kanssa samaa mieltä. Meillä on muutama leikkuulauta, jotka laitetaan suoraan tiskikoneeseen eikä katsella mitä leikataan milläkin. Aika harvoin kyllä raakaa broileria leikkaan ylipäätään millään laudalla. Leivälle on oma puinen koko ajan pöydällä. Siitä olen tarkka, että siinä ei leikata muuta kuin leipää, koska sitä ei pestä kovin usein.

Muuten, kun paistan lihaa tai kanaa, laitan paistamisen alkuvaiheessa käytetyn lastan tiskikoneeseen ja kun liha on jo kypsää, sekoitan toisella lastalla. Tekeekö muut näin?
kana on lihaa.

[QUOTE="eee";25599662]Voi herranjumala. Mulla on kaks leikkuulautaa, iso ja pieni, ja niitä käytän sen mukaan, onko mulla paljon vai vähän pilkottavaa. Mulla on myös tapana pestä ne leikkuulaudat. Koskaan vielä en ole ruokamyrkytystä saanut.

Nyt vähän maalaisjärkeä kehiin.[/QUOTE]

Meilläkään ei ole ruokamyrkytystä koskaan ollut, vaikka samoilla laudoilla leikataan.

Sitä eniten ihmettelin, että jos siihen lautaan jää salmonellaa kanasta, niin eikös ihan sama riski ole siitä ruokamyrkytys saada, leikkaako sillä laudalla seuraavaksi kanaa vai lihaa vai kalaa. Tietty jos salaattia tai leipää leikkaa, on riskinsä, mutta jos uuniruokaa leikkaa, niin samat riskit on mielestäni.

Meillä on kaksi leikkauslautaa. Pärjäämme näillä. En ole muuten koskaan itse leikannut raakaa lihaa itse :)!! Kalaa kylläkin.
Mutta sen yhdenkin laudan kanssa kyllä pärjää, kun leikkaa esimerkiksi tässä järjestyksessä:
- ensin leipä
- sitten vihannekset
- viimeiseksi raaka liha, kala tai kana.
Leikkuulauta astianpesukoneeseen, niin pöpöt lähtee. Käytämme muovista leikkuulautaa.

hoo moilanen
Toki ne pöpöt lähtee siellä astianpesukoneessa pois, mutta meillä on varsin usein yhdellä aterialla esim. broileria, kasviksia ja leipää. En mä nyt saakeli ala miljoonaa kertaa sitä yhtä ja samaa hikistä lautaa jynssäämään siinä safkanteon keskellä tiskiharjalla siksi, että se pitää saada puhtaaksi ja kuivaksi äkkiä, koska sen päällä pitää saada seuraava raaka-aine leikattu.

Mä haluan useamman laudan, mutta en sentään viittä tai kuutta. Ja jotta ne laudat ei sitten mene siinä ruoanlaiton yhteydessä sekaisin, on niissä hyvä lukea se nimi. Ja leipää leikatessa ei lautaa tarvitse joka kerta pestä joten etenkin lapsia varten olisi hyvä olla jokin, mistä laudat tunnistaa.
Ööö... SIis jos sä leikkaat leikkuulaudalla pestyjä kasviksia, jotka joka tapauksessa söisit raakana, niin miksei sillä samalla laudalla voisi leikata leipää?

Joo ja hoo moilasella on kaksi leikkuulautaa, ja kyllä niillä saadaan pyöritettyä tämän 5 henkisen perheen keittiö mallikkaasti. Meillä on kyllä varalla myös puisia leikkuulautoja mutta erittäin erittäin harvoin niitä käytetään.

Jos lihaa pitää leikata, niin sitten isoimmat roippeet tiskialtaaseen/huuhtelu ja koneeseen. Jos pitää leikata leipää ja kasviksia ja ei halua tehdä sitä samalla laudalla (kuten minä kyllä usemmiten teen), niin sen laudan voi nääs kääntää. Hih, helppoa kun omaa aivot ;)

Saraldo
Muoviset leikkuulaudat sopii oikein hyvin tiskikoneeseen. Mä olen vielä laittanut ne sinne alahyllylle, missä monet muoviastiat ovat kuumuudesta vääntyneet, mutta nämä eivät.

Ja mulla on itse asiassa kuusi leikkuulautaa, mutta ainoastaan yksi on korvamerkitty raa´alle lihalle. Kalaa meillä ei syödä. Ja jostain muistaisin lukeneeni, ettei kotimaisessa siipikarjassa ole salmonellaa.

Lastasta mä tapan bakteerit kuumentamalla. Grillatessa on helppoa, kun käyttää pihtejä välillä tulessa, mutta pannulla paistaessa ne bakteerit kuolevat samalla kuin ruokaakin hämmennän. Lihapullia paistaessa, lisään pikkuhiljaa uutta paistuneempien rinnalle, niin silloin mulla on omat lastat raaoille ja paistuneille.

Eli viis suosituksista, koska ilmankin pärjää?

Mä nyt kuitenkin ajattelin leikellä niitä lihoja ja kasviksia eri pinnoilla, koska en usko että siitä ainakaan mitään haittaa on. Hyötyä mahdollisesti.

..
No siksi, kun linnuissa on erillinen salmonellariski. Tai jotain sinnepäin.

Tuosta leivästä ja kasviksesta en sen pidemmälle perehtynyt, mutta googlettamalla nuo siis tuli vastaan.
no kyllä se salmonella pesukoneessa kuolee, tai jos huolellisesti pesee käsinkin sen leikkuulaudan.
ja oleellistahan on että kypsennät sen mitä siinä mahdollisesti saastuneella laudalla leikataan, oli se sitten lihaa tai kanaa tai kasviksia. jos syöt kasvikset kypsentämättöminä niin silloin tietysti laudalla ei saa salmonellaa olla.

"vieras"
Mulla on vihanneksille omansa ja lihoille omansa.
Kanan käsittelen kyllä yleensä leivinpaperin päällä, alla siis leikkuulauta.
Mutta en mä sentään mitään lastoja vaihtele paiston aikana, kyllä se pannu on sen verran kuuma että siinä mahd. pöpöt tuhoutuu lastastakin.

Eli viis suosituksista, koska ilmankin pärjää?

Mä nyt kuitenkin ajattelin leikellä niitä lihoja ja kasviksia eri pinnoilla, koska en usko että siitä ainakaan mitään haittaa on. Hyötyä mahdollisesti.

Ei varmasti ole mitään haittaa, jos on salaateille ja leiville eri leikkuulaudat, kuin lihoille. Mutta sitä en ymmärrä, miksi esim. kanalle ja lihalle pitäisi eri laudat olla.

Yhteistyössä