Pitääkö teidän yläasteikäisten kerätä kesällä kasveja koulua varten (vaikuttaa biologian arvosanaan)

JONSERED Karhunkantaja
Taisi olla vitosella... Taantuu kouluopetuskin. Ei tuollaista kesänpilausjuttua silloin ollut, kun itse kävin koulua, mutta vanhemmat ihmiset muistavat kansakoulusta kasvionsa. ;)
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="mä";24172482]Nykyajan lapsille kasvion kerääminen voisi tulla pakolliseksi. Oppisivat erottamaan pullonkorkin kivestä ja jäätelöpaperin roskan apilan kukasta.[/QUOTE]

Kaupungissa ei ehkä ole ihan helppoa... mutta maaseudulla onnistuu.

Silti ei ole reilua, että lapsi ja erityisesti vanhempi joutuvat LOMALLA näkemään vaivaa joidenkin saakelin rönttien vuoksi. Ugh, olen puhunut.
 
"Ullis"
Pitää. Itse on toki kerännyt.
Viidennen luokan jälkeen oli samanmoinen tehtävä, vain vähemmän kerättävää.

Eipä tuo tehtävä nyt kovin vaativa ole, joskaan ei teinin intoa luontoon saati bilsaan ole kasvattanut.
 
Kaupungissa ei ehkä ole ihan helppoa... mutta maaseudulla onnistuu.

Silti ei ole reilua, että lapsi ja erityisesti vanhempi joutuvat LOMALLA näkemään vaivaa joidenkin saakelin rönttien vuoksi. Ugh, olen puhunut.
Meillä se onnistuu, mutta ajattelin kyllä niitä jotka asuvat keskikaupungilla kerrostalossa, ei noita kasveja puistosta löydy. Niitä on siis 50, on sammalta, kukkaa, suokasveja ja metsäkasveja. Osa löytyy tosiaan meidän pihalta.
En aio kerätä, vain opastan mistä mikin löytyy, mies saa lähteä suolle rämpimään pojan kanssa kunhan keksitään missä sellainen täällä lähistöllä on. Kunhan on puolet kerätty saa arvosanan 6, siihen kuulemma tähtää. Kasvit ja biologia ei vain kiinnosta, kalastus ja kivet olisivat vissiin mielenkiintoisempia.
 
JONSERED Karhunkantaja
Meillä se onnistuu, mutta ajattelin kyllä niitä jotka asuvat keskikaupungilla kerrostalossa, ei noita kasveja puistosta löydy. Niitä on siis 50, on sammalta, kukkaa, suokasveja ja metsäkasveja. Osa löytyy tosiaan meidän pihalta.
En aio kerätä, vain opastan mistä mikin löytyy, mies saa lähteä suolle rämpimään pojan kanssa kunhan keksitään missä sellainen täällä lähistöllä on. Kunhan on puolet kerätty saa arvosanan 6, siihen kuulemma tähtää. Kasvit ja biologia ei vain kiinnosta, kalastus ja kivet olisivat vissiin mielenkiintoisempia.
No jopa on motivoivaa... Kai koulu maksaa matkakulut kasvien perässä juoksemisesta? Ja vanhemmalle palkkaa tutoroinnista? :saint:

Onneksi asumme metsässä, suota löytyy pihastakin, mutta motivaatio ja ymmärrys siitä, miksei voi netistä printata kuvia ja etsiä tekstejä tuskin suonsilmäkkeestäkään löytyy... Ja äärimmilleen vietynä astmaatikon ja allergikon yhteinen kasvistusreissu olisi aika tukala.

Tietyllä tasolla kasvio on hyvä ajatus, mutta...
 
kka
Silloin kun minä olin yläkoulussa, meidän piti tunnistaa kasveja tietty määrä :) Opettaja oli kerännyt kasvit ja 7. luokalla näistä piti tunnistaa 30. 8. lkalla 40 ja ysillä 50 kasvia.

Nyt omaa poikaa (6 v.) kiinnostaa kasvit ja kyselee jatkuvasti mikä mikin on. Hyvin on onneksi jäänyt mieleen, jotta tunnistaa hiirenvirnat ja pulskaneilikat :D
 
"mä"
"mä"
No jopa on motivoivaa... Kai koulu maksaa matkakulut kasvien perässä juoksemisesta? Ja vanhemmalle palkkaa tutoroinnista? :saint:

Onneksi asumme metsässä, suota löytyy pihastakin, mutta motivaatio ja ymmärrys siitä, miksei voi netistä printata kuvia ja etsiä tekstejä tuskin suonsilmäkkeestäkään löytyy... Ja äärimmilleen vietynä astmaatikon ja allergikon yhteinen kasvistusreissu olisi aika tukala.

Tietyllä tasolla kasvio on hyvä ajatus, mutta...
Valokuvata sais 15 kpl, kuvassa pitää näkyä päiväys. Ongelma on että osa noista kasveista kukki jo touko-kesäkuussa jolloin ne olisi helpommin tunnistettavissa. Eipä tuota silloin ajatellut täällä kukaan, silloin oli loma mielessä. Tehtävän tarkoitus on tosiaan että lapset oppisivat tunnistamaan yleisimmät kasvit.
 
Nyt harmaannuin
Oma poikani joutui tuohon keruutyöhön ensin ala-asteella ja sitten uudestaan 8.-luokan keväällä. Poimi silloin vanhasta, huolella tehdystä kansiostaan nuo 8.-luokan tarvittavat kasvit. Ja kunnostautui vielä tekemällä luokkakaverilleenkin kasvivihon teelmän, josta sai kaverilta korvausta 20 €. Ei suostunut myymään sitä minulle, vaikka tarjosin siitä ensin 25, sitten 30 ja lopulta 35 euroa.

Lopulta kerroin tapauksesta biologian opettajalle, joka kuittasi asian nauramalla ja toteamalla, että aina näitä tapahtuu.

Mainittakoon lopuksi, että olen itse samassa koulussa opettajana. Arvatkaa, kuinka paljon nolotti.
 
"vieras"
Silti ei ole reilua, että lapsi ja erityisesti vanhempi joutuvat LOMALLA näkemään vaivaa joidenkin saakelin rönttien vuoksi. Ugh, olen puhunut.
Tämä asenne on hieman kummallinen. Kotoa tulee koko ajan painostusta koululle, kuinka koulun pitäisi kasvattaa lapsia entistä voimakkaammalla roolilla. Mutta kun koulu antaa perheelle yhteisen vastuun, ollaan heti huutamassa epäreilua.
Kun kasviosta puhutaan, vaiva ei ole mitenkään epärealistinen - olkoonkin, että se tapahtuu kesälomalla. Lisäksi Suomessa ei sellaista kaupunkia olekaan, jonka lähellä ei luontoa olisi. Ei, vaikka asuisi Kampissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Rigel
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24172816]Tämä asenne on hieman kummallinen. Kotoa tulee koko ajan painostusta koululle, kuinka koulun pitäisi kasvattaa lapsia entistä voimakkaammalla roolilla. Mutta kun koulu antaa perheelle yhteisen vastuun, ollaan heti huutamassa epäreilua.
Kun kasviosta puhutaan, vaiva ei ole mitenkään epärealistinen - olkoonkin, että se tapahtuu kesälomalla. Lisäksi Suomessa ei sellaista kaupunkia olekaan, jonka lähellä ei luontoa olisi. Ei, vaikka asuisi Kampissa.[/QUOTE]

Minun kohdallani on perusteltua haluta pitää loma lomana. En tietenkään voi tietää muiden toiveita koulun roolista. Olen tottunut siihen, että vanhemmat kasvattavat lapset ja koulu auttaa siinä. Kouluaikana kuljetan ja haen lapset itse, käyn vanhempainilloissa vähintään kuukausittain, joskus useamminkin ja muissa vanhemmille suunnatuissa info-tilaisuuksissa, osallistun retkijärjestelyihin, talkootöihin ja tuuraan koulun keittiöllä tai vaikka kansliassa ja vielä maksan tästä ilosta.

Siksi minusta ei ole järkevää antaa kasvio-vastuuta vanhempien kannettavaksi, ehkä promille tai max. puoli prosenttia lapsista hoitaa itse, muistuttamatta ja rehellisesti kasvionsa edustuskuntoon.

Minä en halua läksyjä kesäksi. Minullakin on oikeus olla itsekäs. Mutta JOS lapseni joutuisi kasvion tekemään, olisin kuitenkin vastuussa siitä, että hän hoitaisi koulutyönsä ja hammasta purren yrittäisin reippaana motivoida ja auttaa.
 

Yhteistyössä