Pitääkö n. 3-vuotiaan lapsen olla vaipaton päiväkotiin mennessä?

  • Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti
"hipp"
[QUOTE="vieras";23879792]väärin. päiväkuivuuteen vaikuttaa vanhempien asenne ja viitseliäisyys, ja tietenkin lapsen oppimishalu ym.
yökuivuuteen taas vaikuttaa hormonaaliset seikat.[/QUOTE]

Lapsi ei voi hallita suoltaan ja virtsarakkoaan ennen kuin hänen hermostonsa on kehittynyt riittävästi.
 
"minä"
Meillä oli tänään 3v.neuvola, jossa otin tuon vaippahomman puheeksi th:n kanssa. Meillä kaksoset, joista kumpikaan ei ole päiväkuiva ja meillä tuo pottaharjoittelu aloitettiin mielestäni hyvissä ajoin.. Sekin tuotti aluksi hankaluuksia, sillä molemmilla oli pelkoa pottaa kohtaan eikä siihen voi mielestäni pakottaa. Jonkin ajan kuluttua potalle meno alkoi kuitenkin sujua ja siinä istutaan ja käydään ihan säännöllisesti, joka kerta tulee pissit mutta kakkaa meidän lapset ei suosstu siihen tekemään. Mielummin äheltävät vaippaansa verhon takana.. Ja kun yrittää saada potalle menemään, niin se homma tyssää siihen, ei saa mitenkään sinne..

Meillä on saaneet olla ilman vaippaa useampina päivinä, potalla käyvät ahkeraan ja vaikka ykskin päivä käytin siinä 10-20min välein niin vahinkoja sattui silti.. Molemmilla vaihdettiin 8kpl housuja sinä päivänä vaikka potalla juoksivat sitäkin ahkerammin. Turhauttaa!

Nyt aloittavat hoidossa syksyllä, johon mennessä yritän saada päiväkuiviksi edes jotenkin.. Yritän ainakin! Ja saavat puolestani kotioloissa juosta ilman housuja kesällä, jos vaikka se pissiminen pottaan aina hädän tultua onnistuis nopeammin. Ja meillä ainakin th sanoi, että varmasti kun päivähoitoryhmään menee ja näkee isommista lapsista mallia koko ajan ja säännöllisesti käydään vessassa niin eiköhän vaipat nopeasti pois jää :) Että en ainakaan itse usko, etät pitäisi valttämättä olla päiväkuiva ja vaipaton päivähoitoon mentäessä 3vuotiaana, mutta toivottavaa ehkä se on.. ja jos ei ole kuiva, niin nopeasti oppii ellei sit ole jotain muuta fyysistä vaivaa, kuten joku muu aiempi kirjoittaja kirjoittikin.
 
huoh--
[QUOTE="hipp";23879971]Lapsi ei voi hallita suoltaan ja virtsarakkoaan ennen kuin hänen hermostonsa on kehittynyt riittävästi.[/QUOTE]

Näin on. Näin on mulle sanonut ihan lääkäri hyksissä. Mut ei ne mitään vissiin tiedä... tällä palstalla mammat tietää kaiken. Tietää ihan kaiken vaikka ei olis alaa opskellu päivääkään...
 
"vieras"
Meillä meni ok päiväkotiin meno, vaikka lapsella oli vaipat eikä osannut kävellä. Yli 3-vuotiaiden ryhmä oli kyseessä. Kivasti kannustettiin harjoittelmaan wc-käyntejä :) Kiusaamista ei ollut.
 
kun olin päiväkodissa harjoittelussa isojen puolella 3-6v ei ollu pottaa, eikä vaippapyllyjä.
vain pienipönttö ja normaalipönttö.

-

oho, meidän tyttö on ollu päivä & yökuiva JO 2v3kk alkaen.. En osais kuvitella vaihtavani nyt heinäkuun alussa 3vuotta täyttävältä vaippaa :eek: mutta jokainen muksu kehittyy omaa tahtiaan..
 
"mä"
[QUOTE="vieras";23880305]Miksi 3v käy potalla? Eikö pytty olisi jo parempi juttu tuossa iässä...

ps. en tunne yhtäkään 3v lasta joka kävisi vielä potalla[/QUOTE]

tunnen 4-vuotiaitakin, jotka käy potalla. Oma 3v ei suostu pöntölle istumaan, pissalla käy kyllä yksikseen pöntölle (poika), mutta kakan tekee pottaan. Mikä kiire?
 
Kaverilla on 3v 4kk päiväkotiin lapsi meni 3-vuotiaana, ja päiväkodissa lapsi aloitti pottailun ja sanoivat, että kesän jälkeen pitäs jättää vaipat pois(kun lapsi palaa päikkäriin kesäloman jälkeen)
 
Yhteen aikaan täällä oli periaatteena se, että vauvaryhmään eli 0-3 v meni ne jotka vielä on vaipoissa, ja isompien eli 3-4 v ryhmään ne jotka on jo kuivaksi oppineet (vaikka ikää ei vielä kolmea vuotta olisikaan). Sama periaate lienee yhä, ei ainakaan omien lasteni aikana ollut yhtään vaippahousua ryhmässä (joillain ehkä päiväunivaippa, muttei muuten päivävaippaa).

Isojen ryhmässä ei aina ole tiloja vaipan vaihtoon, ei tarpeeksi henkilökuntaa opettamaan pottailun saloja (3-4 v ryhmässähän on enemmän lapsia per aikuinen kuin alle 3 v ryhmässä), joten ehkä tuo on ihan käytännön sanelema juttu. Plus vielä se pointti, että hieman isompien ryhmässä voi työskennellä täti jonka selkä ei kestä lasten peppupesulle nostelemista, ja nimenomaan siksi hän on siinä ryhmässä eikä alle 3 v ryhmässä.

Joten vaippaa käyttävät vauvaryhmään, vaipattomat isompien ryhmään on minusta ihan hyvä ja selkeä jako.
 
  • Tykkää
Reactions: mmilia08
"hipp"
kun olin päiväkodissa harjoittelussa isojen puolella 3-6v ei ollu pottaa, eikä vaippapyllyjä.
vain pienipönttö ja normaalipönttö.

-

oho, meidän tyttö on ollu päivä & yökuiva JO 2v3kk alkaen.. En osais kuvitella vaihtavani nyt heinäkuun alussa 3vuotta täyttävältä vaippaa :eek: mutta jokainen muksu kehittyy omaa tahtiaan..
sinulla varmaan riittääkin ihmettelemisen aihetta monessa muussakin kun kaikki ei ole kuin sinun lapsesi.Eikä sinun lapsesi mikään kehityksen mittari.
 
[QUOTE="hipp";23880391]sinulla varmaan riittääkin ihmettelemisen aihetta monessa muussakin kun kaikki ei ole kuin sinun lapsesi.Eikä sinun lapsesi mikään kehityksen mittari.[/QUOTE]

missäs minä niin väitin ? viimeisessä lauseessa totesin että kaikkihan kehittyy omaa vauhtiaan,
naurattaisi vaan ajatus pestä vielä tuon ikäisen pyllyä :)
Huono päivä vai?
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";23880434]onneksi meidän päiväkodissamme ei missään vaiheessa ole tehty minkäänlaista numeroa lapseni vaipan käytöstä saati laitettu häntä pienten ryhmään :) . t. #22[/QUOTE]

Minä kyllä ymmärrän tämän jaon oikein hyvin, koska isojen ryhmässä on vähän hoitajia per lapsi eli 7 lasta per hoitaja. Miten siinä ehtisi vaippoja vaihtelemaan ja peppua pesemään. Eikä meilläkään päiväkodissa ole isojen puolella enää tiloja vaippojen vaihtoon eikä kyllä ole pottaakaan. En kyllä tiedä että kukaan olisi jäänyt siksi pienten ryhmään että ei oppinut kuivaksi isojen ryhmään siirtymistä ennen.
 
voi jestas
"Meidän Nico-Esmeralda on 3-v, eikä hän vieläkään suostu kakkaamaan muualla kuin housuihinsa ja itse pukee vaipan, kun haluaa."

En voi tajuta näitä vanhempia, joiden 3-v lapset yhä pjaskoo housuihinsa tai vaativat vaippaa sitä varten ja vanhemmat vieläpä suostuvat. Mun mielestä ei ole normaalia, että 3-vuotias on täysin vaipoissa. Jos lapsella ei ole kehitysviivettä, niin vika on vanhemmissa ja siinä, etteivät ole opettaneet lasta potalle silloin kun oli herkkyyskausi. pitääkö ihan kaikkeen suostua, mitä lapsi vaatii? Jos lasta ei huvita käydä vessassa, annetaan vaippa. Entä jos lapsi ei halua pestä hampaitaan tai haluaa matkustaa autossa ilman turvaistuinta, pitääkö siihenkin suostua, ettei pikkuisen vaan tule paha mieli? Ai niin mut eihän se tietenkään ole sama juttu.
 
"hipp"
"Meidän Nico-Esmeralda on 3-v, eikä hän vieläkään suostu kakkaamaan muualla kuin housuihinsa ja itse pukee vaipan, kun haluaa."

En voi tajuta näitä vanhempia, joiden 3-v lapset yhä pjaskoo housuihinsa tai vaativat vaippaa sitä varten ja vanhemmat vieläpä suostuvat. Mun mielestä ei ole normaalia, että 3-vuotias on täysin vaipoissa. Jos lapsella ei ole kehitysviivettä, niin vika on vanhemmissa ja siinä, etteivät ole opettaneet lasta potalle silloin kun oli herkkyyskausi. pitääkö ihan kaikkeen suostua, mitä lapsi vaatii? Jos lasta ei huvita käydä vessassa, annetaan vaippa. Entä jos lapsi ei halua pestä hampaitaan tai haluaa matkustaa autossa ilman turvaistuinta, pitääkö siihenkin suostua, ettei pikkuisen vaan tule paha mieli? Ai niin mut eihän se tietenkään ole sama juttu.
itseasissa jos perehtyisit lapsen kuivaksi opetteluun ja siihen että se on kytköksissä hermoston kehitykseen ja siihen että normaali ikä kuivaksi oppimisille on 2-4vuotta.Sun ei tarvitsisi kirjoittaa noin pitkää pätkää tekstiä,jolla ei ole painoarvoa.
 
ohhoh
[QUOTE="poks";23879428]Meilläpäin on kriteeri, että pitää osata kävellä päivähoitoon mennessään, kyllä siellä vaipat saa olla. Mutta liekö siinä sitten vaihtelua?[/QUOTE]

Tosi outo vaatimus!

Meidän nuorempi käveli vasta 1v4kk ja vaihteluväli menee paljonkin pidemmälle normaalisti... jopa 1v9kk ikäinen ei välttämättä kävele vielä... Ei tosiaankaan voi olettaa että vanhemmat oottaa kunnes lapsi osaa kävellä jotta pystyvät palaamaan töihin... aika kamalaa minusta vaatia tuollaista!

Meillä 3v3kk ikäinen aloitti pk:n, oli oppinut kokonaan kuivaksi (päivä ja yö) pari kk aiemmin. En yhtään ajatellut että kuiva pitäisi olla eikä siitä kukaan mitään kysynyt. Tytön ryhmässä on monellakin vaippa joskus. Lapset oppivat tuonkin niin eri tahtiin :)
 
"mimma"
Minä kyllä ymmärrän tämän jaon oikein hyvin, koska isojen ryhmässä on vähän hoitajia per lapsi eli 7 lasta per hoitaja. Miten siinä ehtisi vaippoja vaihtelemaan ja peppua pesemään. Eikä meilläkään päiväkodissa ole isojen puolella enää tiloja vaippojen vaihtoon eikä kyllä ole pottaakaan. En kyllä tiedä että kukaan olisi jäänyt siksi pienten ryhmään että ei oppinut kuivaksi isojen ryhmään siirtymistä ennen.
Peesi.
Ei ole meilläkään isojen puolella kunnon tiloja, saati altaita missä sitten pestä kakkapyllyä, pitäisi aina lähteä pienten puoelle pesulle, mutta esim. iltapäivällä ei voi yksi aikuinen lähtä yhden kanssa pesulle, ja jättää toista loppujen kanssa yksin!
 

Yhteistyössä