Pitääkö miesten pystyä kontrolloimaan impulssejaan?

• Viestiketjun aloittaja "Biologi"
  • Ensimmäinen viesti
"Biologi"
Mun mies räväytti tänään sellaisen teesin, että naisen tehtävä on pitää huolta paitsi lapsistaan, myös miehestään. Mies kuulemma tarvitsee naistaan purkautumiseen ja nainen osoittaa rakkautensa (mm.) antamalla siihen mahdollisuuden. Tämä on hänen mielestään biologiaa, mies ei voi estää tätä tarvettaan purkautua ja on epäkunnioittavaa, ellei nainen/vaimo tätä hyväksy.

Keskustelu lähti liikkeelle siitä, kun kerroin että raskaana oleva ystäväni oli jättämässä miestään, koska tämä syytti että nainen "tehtailee lapsia häneltä kysymättä". Tiedän, että kyseessä oli ns. vahinkoraskaus (ei tosin minun mielestäni, sillä aikuisten pitäisi ymmärtää vähän paremmin) myös naisen puolelta, ehkäisynä niinkin luotettava keino kuin keskeytetty yhdyntä. Minun mies siihen, että miehellä on kuule biologinen tarve purkautua ja jos siinä pitää alkaa miettiä että onko nyt hyvä aika vai ei, se vie pohjan koko mieheydeltä. Naisen pitäisi osata stopata ja kontrolloida itseään niin, ettei tällaisia vahinkoja pääse tapahtumaan. Raskaus oli siis hänenkin mielestään tämän ystäväni syytä.

Olen ihan järkyttynyt näistä jutuista, enkä tiedä mitä ajatella. Hyväksyn kyllä sen, että miehellä on tämä purkautumisen tarve, mutta eikö nyt helvetti sentään pitäisi silti kantaa vastuunsa?! Mies lähti aivan raivoissaan huoneesta kun peräsin miehen vastuuta raskaaksi tulemisessa. Oli kuulemma tosi turhauttavaa keskustella mun kanssa kun en selvästikään tajunnut mitään.

Jossain vaiheessa tokaisi myös, että olen äärifeministi kun vaadin tasa-arvoa tällaisessa asiassa.

Siis tämä mieheni on minusta muissa asioissa kyllä tasa-arvon kannalla, ainakin niin olen tähän asti ajatellut. Tekee kotitöitä, hoitaa lapsia, kannustaa minua harrastamaan jne. Toisaalta kun ajattelen, niin aika usein sanoo vaikkapa lapsille että "auttaa äitiä laittamaan ruokaa". Tai "auttaa äitiä kattamaan pöydän". En miellä itseäni erityisen tiukaksi feministiksi, vaikka tietenkin olen tasa-arvon kannalla. Minusta on ihan ok, että naisilla ja miehillä on kotona omat vastuualueensa jne. Mutta tämä juttu tuntuu nyt olevan mulle vähän liian paha pala purtavaksi. En toki kiellä biologiaa, mutta olen elänyt siinä uskossa, että miehetkin ovat edenneet vähän sitä apinavaihetta kauemmaksi.

Mitä ajatuksia teissä muissa herättää?

"Biologi"
Kaalimaan vartija: ei valitettavasti ole provo. Mutta tuo vastauksesi herättää kyllä ajatuksia. Tunnen itseni tosi tyhmäksi, että joudun tällaista edes miettimään :-( Olen pitänyt itseäni järkevänä ihmisenä.

"vieras"
Raskauden alullesaattaminen on toki molempien "vika". Mies ei kuitenkaan voi enää sen tapahduttua sitä pysäyttää, mutta nainen voi. Joten okei - eka vika molempien. Toka vika - pelkästään naisen.

[QUOTE="Biologi";28761997]Kaalimaan vartija: ei valitettavasti ole provo. Mutta tuo vastauksesi herättää kyllä ajatuksia. Tunnen itseni tosi tyhmäksi, että joudun tällaista edes miettimään :-( Olen pitänyt itseäni järkevänä ihmisenä.[/QUOTE]

Ei millään pahalla! Jos joku todella noin ajattelee niin se ajattelijahan on se idiootti ja tyhmä. Et sinä. Voi apua. Miehesi näkemykseen voisi vastata, että naisen ei tarvitse tehdä töitä ja miehen velvollisuus on tuoda rahaa taloon niin paljon, että nainen pysyy tyytyväisenä. Muutenkin naisen ei heikompana sukupuolena voida olettaa jaksavan ihankaikkea... Miehen velvollisuus on suojella naistaan ja huolehtia ettei naisen "hermot joudu koetuksellle". Siitä voi seurata pahimmillaan hysteriaa...

Peyote
[QUOTE="vieras";28762044]"mies" teki itselleen aloituksen, johon tulee kohta olemaan samaa mieltä "ap:n miehen" kanssa. Ja sitten mennään ympäri Ranskaa olkiukoilla feministien kanssa.[/QUOTE]

Ei kai olisi niin monitahoinen ja ovela? Aloituksessa ei mainita edes filosofiaa, estetiikkaa ynnä muuta sellaista. Yhtään värisävyäkään ei ollut nimetty.

"vieras"
No oma mieheni ei ole yhtä tyhmä ja raskaaksi tultuani sanoi, että hän on minut raskaaksi tehnyt ja on suurin "syy" raskauteen ja hänen on hyväksyttävä päätökseni pitää tai olla pitämättä lapsi. Vahinkotapauksessa siis.

Eiköhän se mies voi purkautua yhtä hyvin vaikka omaan käteensä.

Mutta muuten kyllä toisen tarpeiden tyydyttäminen on parisuhteissa tärkeää ja puolisoiden velvollisuus kohtuuden rajoissa.

"Biologi"
[QUOTE="vieras";28762071]No oma mieheni ei ole yhtä tyhmä ja raskaaksi tultuani sanoi, että hän on minut raskaaksi tehnyt ja on suurin "syy" raskauteen ja hänen on hyväksyttävä päätökseni pitää tai olla pitämättä lapsi. Vahinkotapauksessa siis.

Eiköhän se mies voi purkautua yhtä hyvin vaikka omaan käteensä.

Mutta muuten kyllä toisen tarpeiden tyydyttäminen on parisuhteissa tärkeää ja puolisoiden velvollisuus kohtuuden rajoissa.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelisin. Hieno mies muuten sulla!

Eniten mua raivostuttaa se, että MIEHEN impulssit muka menis KAIKEN muun edelle. Ei mun mies sentään raiskausta hyväksy, eikä ole muakaan koskaan pakottanut seksiin tai muuta, mutta sellainen painostava, marttyyrimainen ilmapiiri on kieltämättä usein. Masturbointi on hälle avioliitossa nöyryytys.

Yhteistyössä