Pitääkö mennä lääkäriin jos murtuu sormi??

Siivosin niin että sormi murtui.. On muuten joulu siivottu nyt pois ja joka helkutin nurkka koluttu. Nostin sohvaa ja se putos sormen päälle. Kuului " krunts" ja sormen kynsi meni heti mustaksi ja nivel turposi. Käärin äkkiä sormen tiukkaan pakettiin ja pidin kylmässä. Äsken katsoin sormea niin se lenkottaa ja en saa sormea suoraksi. Tein pikku lastan tuohon mikä pakottaa sormen olemaan suorassa nii turha varmaan mennä lääkäriin kun ne ei tuon kummempaa voi sille tehdä?? Onpaha muuten ihan kipeäkin :'(
 
vier
Mä menisin kyllä näyttämään, eikö ne kuitenkin tarkista että se on oikeassa asennossa?

Kiva jos sitten luutuu jotenkin päinvittua ja joudutaan murtamaan uudestaan, jotta voidaan tukea uudestaan.
Tai voiko siellä olla jokin puristuksissa, eikai...
En siis tiedä, kun en hoitsu tai lääkäri ole, ystävälleni vaan kävi huonosti kuvaamallani tavalla.
 
Meillä on tuommoista kovaa jotain juttua mitä voi muotoilla. Tein siitä tuppelon ja ideasiteellä kiristin ranteeseen kiinni niin ettei sormea voi taivuttaa. Se lähtee väkisin taipumaan kämmeneen päin. Ois mulla ihoteippiäkin mutta tänä tuntuu aika jämäkältä. Ei jaksas nyt jonottaa viittä tuntia päivystyksessä sen takia että antaavat Buranaa ja käärivät sormen pakettiin. Mietin sitä rusahdusta, et mikä se oli.. Kynsi??
 
lekuri
Kannattaa lähteä näytille koska kuulostaa vasarasormelta eli malletfingeriltä eli ojentajajänteen repeytymältä, siinä ei sormen kärkeä saa suoraksi. Hoitona on yleensä lasta mutta sitä täytyy pitää yötäpäivää 6-8 vk.
Ja myös muu nivelensisäinen murtuma on syytä poissulkea.
Tietty jos tuuria niin on vaan niin turvoksissa ettet saa suoraksi.
 
No joo, varvas vain teipattaisiin viereiseen varpaaseen ja sillä hyvä. Sen voi tehdä kotioloissakin. Näyttämään sitä kuitenkin kannattaa käydä, koska joskus se voi olla niin pahasti rikki, ettei pelkkä teippaaminen riitä. Sitten kun sitä viikkojen päästä taipuisi mennä näyttämään, niin olisi jo liian myöhäistä.
 
vier
Toisaalta, jos et mene niin sulla on täydellinen ainajäykkä- keskarisormi aina valmiina, loppuiän ja voit flippailla sitä tuolla liikenteessä mielinmäärin, ilman seurauksia ja täydellinen tekosyy aina valmiina .. :D

Tää oletuksella että on keskisormi...
 
Toisaalta, jos et mene niin sulla on täydellinen ainajäykkä- keskarisormi aina valmiina, loppuiän ja voit flippailla sitä tuolla liikenteessä mielinmäärin, ilman seurauksia ja täydellinen tekosyy aina valmiina .. :D

Tää oletuksella että on keskisormi...
Pikkurilli,, käyn kauppareissulla näyttää hoitajalle mut en tiedä jaksaako jonottaa lääkäriä... En muuten menis mut vaivaa kun kuului se rusahdus.. Miks tänään???? Miks aina mulle?? Miks aina siivotessa?? Viimeksi murtui jalkapöydästä miljoona pikku luuta kun imuri tipahti jalalle |O
 
"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;29397556:
lääkäriin äkkiä ettei sormi jää lopullisesti huonoon asentoon.
Samaa mieltä. Mun kanssa samassa bussissa kulkee mies jolla yksi sormi on aina suorana, ilmeisesti joskus murtunut eikä sitä ole hoidettu. On melko hassun näköistä se.
 
vier
[QUOTE="vieraana";29397663]Samaa mieltä. Mun kanssa samassa bussissa kulkee mies jolla yksi sormi on aina suorana, ilmeisesti joskus murtunut eikä sitä ole hoidettu. On melko hassun näköistä se.[/QUOTE]

Tuttavamiehellä on pikkurillinpää jäänyt sojottamaan sivulle, siis siitä nivelestä joka on kynttä lähinnä. Ei hoitanut kun sille vaurio tapahtui ja nyt sojottaa siinä menemään.
 
Välillä röntgenissä näkee tällaisia tapauksia: joku nyrjäyttää nilkkansa ja tuumii, että mitä sitä turhaan lääkärissä käymään, parantuuhan tuo itsestään. Kahden viikon kuluttua, kun nilkalla ei vieläkään pysty kävelemään kivuitta, hän menee lääkäriin, saa lähetteen röntgeniin ja minä näen kuvat otettuani, että pohjeluu on murtunut. Nilkalla pystyy jotenkuten kävelemään, muttei se itsestään hyvään asentoon luudu.
 
joo käy
Jos on sentovirhe voi vaatia leikkauksen. Siisti murtuma teipataan toiseen sormeen tai lastoitetaan. Joskus lastoitetaan kippuraan, kuten mulla, että luunpala menisi kohdilleen, joskus leikataan. Mulla jäi sormi kippurasta huolimatta koulluun, eli luutui väärin.
 
Se oli nopea reissu. Ilmeisesti tähän aikaan ollaan kaupassa eikä sairaana ;) sormi ei ole murtunut vaan kynsi on irti.. Sormi vinksottaa kun on turvoksissa.. Kynsi lähtee sitten irti jonkun päivän päästä.. Ei mitään pakkauksia tarvii.. Vähän nolottaa oma kyhäelmä :ashamed: intin vielä et on se varmasti murtunut kun koskee niin paljon. Lääkäri lupasi että voi se olla vähän murtunut vaikkei röntgenssä näy.. :LOL: hitsi mikä reissu, en mee ainakaan noille töihin, en ilkee :whistle: pistin miehen kauppaan koska mulla on melkein murtunut pikkurilli :snotty:
 

Yhteistyössä