pitääkö lapsen kanssa leikkiä?

  • Viestiketjun aloittaja tähtiyö
  • Ensimmäinen viesti
tähtiyö
jotta siitä tulee terve ja normaali. mä en ihan oikeesti jaksa leikkiä enään yhtään!! en todellakaan ja ihan oikeasti kärsin siitä että täytyy leikkiä,vaikka leikkiminen on minusta äärettömän tylsää ja pitkäveteistä,en minä ole enään lapsi.
 
aivan
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Pitää, on hyvä jakaa päivä selkeisiin leikkitunteihin. Roolileikit, lattialeikit, laululeikit, rakenteluleikit, kotileikit jne. omina leikkitunteinaan. Sopiva määrä on n. 8 h päivässä. :xmas:
Eikä sit sekoteta niitä! Kotileikin on pysyttövö kotileikkinä, siihen ei saa liittyä laulua tai rakentelua tahi kodin ulkopuolisia roolihahmoja sillä muuten lapsesta varmasti kasvaa häiriintynyt.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja no jopas:
..minkäikäisestä lapsesta puhut?
jaa sellasesta 5vuotiaasta! kotona ei aloita ikinä leikkiä yksin, ja hirveän vaikeaa on se että pitäs yksin leikkii ja musta tuntuu että multa lähtee järki jos joka päivä on pakko leikkiä, muovailla tai askarrella. pelaaminen yhdessä yms on sitten ihan mukavaa. mut tolle ei riitä mikään. hyvä jos leikkii päivässä 15min ilman että on kiukuttelemassa että leiki leiki(tekee pahojaan sitten jos yksin pitää touhuu)
 
Niisks
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no jopas:
..minkäikäisestä lapsesta puhut?
jaa sellasesta 5vuotiaasta! kotona ei aloita ikinä leikkiä yksin, ja hirveän vaikeaa on se että pitäs yksin leikkii ja musta tuntuu että multa lähtee järki jos joka päivä on pakko leikkiä, muovailla tai askarrella. pelaaminen yhdessä yms on sitten ihan mukavaa. mut tolle ei riitä mikään. hyvä jos leikkii päivässä 15min ilman että on kiukuttelemassa että leiki leiki(tekee pahojaan sitten jos yksin pitää touhuu)
Minä oon ollu tollanen lapsi!! Ei ollu sisaruksia niin äitiä olin rassannu koko ajan. Meillä on luettu aina paljon, kai se oli äidillekin mukavampaa kuin leikkiminen. Ja niinpä viisivuotiaana olin niin kiinnostunu kirjoista, että opin lukemaan. Ei tarvinnu äidin enää kuulemma leikkiä ja päiväkodissa leikin sitten muiden lasten kans. Mulla oli myös mielikuvitusystäviä, mutta silti äiti ilmeisesti paras kamu :)

Oon kyllä sitä mieltä, että lapsen pitäis osata leikkiä myös yksin. En itse ainakaan jaksa jatkuvasti leikkiä ja pelata lapsen kanssa. Onhan kotona oltava muutakin elämää kuin lapsen leikki.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Niisks:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no jopas:
..minkäikäisestä lapsesta puhut?
jaa sellasesta 5vuotiaasta! kotona ei aloita ikinä leikkiä yksin, ja hirveän vaikeaa on se että pitäs yksin leikkii ja musta tuntuu että multa lähtee järki jos joka päivä on pakko leikkiä, muovailla tai askarrella. pelaaminen yhdessä yms on sitten ihan mukavaa. mut tolle ei riitä mikään. hyvä jos leikkii päivässä 15min ilman että on kiukuttelemassa että leiki leiki(tekee pahojaan sitten jos yksin pitää touhuu)
Minä oon ollu tollanen lapsi!! Ei ollu sisaruksia niin äitiä olin rassannu koko ajan. Meillä on luettu aina paljon, kai se oli äidillekin mukavampaa kuin leikkiminen. Ja niinpä viisivuotiaana olin niin kiinnostunu kirjoista, että opin lukemaan. Ei tarvinnu äidin enää kuulemma leikkiä ja päiväkodissa leikin sitten muiden lasten kans. Mulla oli myös mielikuvitusystäviä, mutta silti äiti ilmeisesti paras kamu :)

Oon kyllä sitä mieltä, että lapsen pitäis osata leikkiä myös yksin. En itse ainakaan jaksa jatkuvasti leikkiä ja pelata lapsen kanssa. Onhan kotona oltava muutakin elämää kuin lapsen leikki.
no niinpä!
 
äitee
Alkuperäinen kirjoittaja aivan:
Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Pitää, on hyvä jakaa päivä selkeisiin leikkitunteihin. Roolileikit, lattialeikit, laululeikit, rakenteluleikit, kotileikit jne. omina leikkitunteinaan. Sopiva määrä on n. 8 h päivässä. :xmas:
Eikä sit sekoteta niitä! Kotileikin on pysyttövö kotileikkinä, siihen ei saa liittyä laulua tai rakentelua tahi kodin ulkopuolisia roolihahmoja sillä muuten lapsesta varmasti kasvaa häiriintynyt.
apuva nyt selvis miks minä olen häiriintynyt puhumattakaan omista villikoista : )
 
vieras
Mulla on sama ongelma 4-vuotiaani kanssa. Lapsi ei ole viihtynyt ikinä omissa leikeissään vaan on aina kaivannut kaveria. Kun koitan kannustaa lasta leikkimään omilla leluillaan niin se on kuin langettaisi kamalan epäoikeudenmukaisen rangaistuksen. Lapsi ei vain tahdo keksiä mitään tekemistä ja palaa koko ajan viereeni uikuttamaan, että on tylsää. Sanoisin kyllä, että lapsen pitäisi osata leikkiä itsekseenkin mutta sitä en osaa sanoa, millä lapsen saisi innostumaan aiheesta.
 
On se aika ikävää jos koskaan eivät vanhemmat leiki lapsen kanssa. Mutta kaiken aikaa ei leikkiä tarvitse, yhdessä voi olla muutenkin. Ja yksinkin on hyvä osata leikkiä

Eikö mukaan mikään leikki ole ok? Itse en jaksa ajaa pikkuautoilla, mutta rakentelen mielelläni legoilla tai leikitään pojan kanssa kauppaa.
 
vieras
Ei tarvi leikkiä jos ei halua. Minä en ainakaan jaksa leikkiä, leikkiminen on aikuiselle ainakin minulle raskasta. Lapset leikkiköön keskenään, meillä sisarukset leikkii toistensa kanssa niin ei onneks tarvi leikkiä.
 

Yhteistyössä