Pitääkö aikuista kakaraakin elättää?

Alkuperäinen kirjoittaja SusseN:
Oiskohan munkin pitänyt nostaa kanne vanhempia vastaan, niin ei ois nyt niin paljon tuota opintolainaa maksettavana... :LOL:
Niinpä! Sossussa vaan sanoivat että ota lainaa tai se ainakin lasketaan tuloksi. Eipäs älynneet neuvoa vetämään vanhempia käräjille. Mutta kaipa se on sitten seuraavana edessä nuorisolla.
 
JONSERED Karhunkantaja
Laki velvoittaa elättämään opiskelevaa kakaraa... On se hienoa, että lapsista kasvaa valveutuneita kansalaisia, jotka peräävät oikeuksiaan lakiteitse. :saint:
 
Kyllä minusta onoikein että opiskelijaa, joka kotona asuu "elätetään". Myös sen jälkeen avustetaan nialjon ku mahdollista, että on helpo opiskella.

En halua ettäoma lapset joutuvat ttamaan lainaa sen takai ettei vnhemat halua auttaa opiskelussa, varsinki jos asuu kotona.
 
Minusta on niin väärin että vanhempien tulot vaikuttaa täysi-ikäisen opintotukeen ja tiedän tapauksen jonka vanhemmat heitti pihalle - meni soskuun ja sai kuulla että ei ole oikeutettu toimeentulotukeen koska vanhempien kuuluisi elättää kun niillä on niin hyvät tulot :eek:
 
vieras
- - - Hän katsoi, että tytär voisi asua opiskelijakaksion sijasta huomattavasti halvemmassa soluasunnossa.
Mies huomautti, että asuu hän itse yksiössä. - - -
http://www.iltalehti.fi/espoo/200901268983136_eo.shtml

Tämä kohta mullakin särähti korvaan :(

 
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Kyllä minusta onoikein että opiskelijaa, joka kotona asuu "elätetään". Myös sen jälkeen avustetaan nialjon ku mahdollista, että on helpo opiskella.

En halua ettäoma lapset joutuvat ttamaan lainaa sen takai ettei vnhemat halua auttaa opiskelussa, varsinki jos asuu kotona.
ymmärrän kotona asuvat mutta esim mun tuttu joutuu elättää vaik ei o asunu kotona muutamaan vuoteen muksu haki oikeuden kautta kans päätöksen vaik tää ois antanu rahaa siinnä missä pystyy auttaan
 
A shadieeyah
Alkuperäinen kirjoittaja Lullinäiti:
Minusta on niin väärin että vanhempien tulot vaikuttaa täysi-ikäisen opintotukeen ja tiedän tapauksen jonka vanhemmat heitti pihalle - meni soskuun ja sai kuulla että ei ole oikeutettu toimeentulotukeen koska vanhempien kuuluisi elättää kun niillä on niin hyvät tulot :eek:
no niimpä..
sillon kun opiskelin rissalassa vielä niin siellä kuuli kyllä monen opiskelijan suusta noitumista. Olivat täysikäsiä mutta 21v asti vaikuttaa vanhempien tulot.
Mun mielestä se raja pitäis poistaa.

harmaa vieras 7.49 : toi sama kohta särähti mulla korvaan. Muuttais tyttö halvempaan kämppään niin jo asumiskustannukset pienenee.
 
mietiskelen vaan
Ei taida olla vanhempien ja lasten välit ihan kohdallaan jos pitää penskojen oikeusteitse lähteä rahaa perimään.
Johtuuko tämä sitten vanhempien vmäisyydestä jonka lapsi kostaa vai penskojen itsekkyydestä, tiedä häntä, mutta jotenkin tuntuu että oikeusteitse elatusrahan periminen täysi-ikäisenä on jotenkin kummallista. Voihan sitä tosiaan ottaa niitä iltatöitä ja sillätavalla rahoittaa elämistään jos ei muuten rahat riitä.
Itsekin opiskelin ja tein viikonloput töitä jo lukiosta lähtien että sain rahat riittämään. Ja vielä sama meno jatkuu kun hoitovapaa loppuu. Koulu vielä ihan nätisti kesken mullakin ennenkuin ammattiin valmistun.
 
viima80
nykyään opiskelija haluaa asua yksin omassa yksiössä lähellä koulua ja keskustaa. sitten ihmetellään kun vuokra on 400?. itse asuin aina souluissa tai yhdessä kaverin kanssa vuokratussa kämpässä keskustan laidalla enkä ole maksanut vuokraa 250? enempää Turussa.

jos rahat ei riitä niin kannataa katsoa peiliin. tottahan on sekin ettei opintotuki ole kyllä hääppöinen mutta kesä tehdään töitä niin perkeleesti että elää taas seuraavan vuoden.
 
Kurjaa, että joillain on noin huonot välit vanhempiinsa.
Itse olen apua ajoittain saanut kotoa. Nykyäänkin vielä, jos oikein tiukkaa on saattaa äitini maksaa jos käydään yhtä aikaa kaupassa. Koskaan ei kyllä olis tullut mieleen oikeusteitse apuja opiskellessa anoa.

Itse haluan myös tulevaisuudessa tukea lasteni opiskelua, sen mitä omat tulot sallii!!
 
muuttanut
Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Kurjaa, että joillain on noin huonot välit vanhempiinsa.
Itse olen apua ajoittain saanut kotoa. Nykyäänkin vielä, jos oikein tiukkaa on saattaa äitini maksaa jos käydään yhtä aikaa kaupassa. Koskaan ei kyllä olis tullut mieleen oikeusteitse apuja opiskellessa anoa.

Itse haluan myös tulevaisuudessa tukea lasteni opiskelua, sen mitä omat tulot sallii!!
No näimpä!

Mut ei mulla ole tullut mieleenkään että olisin lähteny riitelemään rahasta. En kertakaikkiaan olisi kehdannut. Töitä olen tehny ja lainaa ottanu tarvittaessa. Kiitollisena olen ottanu avun vastaan välillä, mutta TODELLA harvoi olen kehdannu mitään pyytää saati sitten että olisin vaatinu. Sen verran on ylpeyttä oman arvon tuntoa ollut.
Mun vanhemmat on tukenu esim sillä tavoin mun toisen asteen opiskelua aikanaan, että koulun ollessa toisella paikkakunnalla sain käyttää heidän autoaan välin kulkuun. Maksoin ite polttoaineet, mutta he ylläpitivät autoa sen aikaa. Mahdollisti kulkemisen kun ei menny julkiset sitä väliä. Hienosti tekivät, vaikka en enää asunu kotona!

 
Periaattessa voisin lapsiani auttaa tulevaisuudessa opiskelukuluissa,mutta itse maksoin aikoinani niin asumisen kun opiskelut ja kaikki muutkin itse. Koulusta suoraan töihin ja sieltä se raha tuli. Välillä oltiin riisi /tonnikala linjalla. Mutta kun muutetaan kotoa pois niin kyllä pitäs pystyä itsestään huolen pitää.
 

Yhteistyössä