Pitääkö aikuista kakaraakin elättää?

Alkuperäinen kirjoittaja vatruska:
Periaattessa voisin lapsiani auttaa tulevaisuudessa opiskelukuluissa,mutta itse maksoin aikoinani niin asumisen kun opiskelut ja kaikki muutkin itse. Koulusta suoraan töihin ja sieltä se raha tuli. Välillä oltiin riisi /tonnikala linjalla. Mutta kun muutetaan kotoa pois niin kyllä pitäs pystyä itsestään huolen pitää.
Mutta jos tosiaan on esim niin, ettei omalta paikkakunnalta löydy opiskelupaikkaa? Ja sen vuoksi on muutettava pois kotoa.

Tosi hölmöä on muuten tääkin et kun mun serkku opiskeli alle 200km päässä kotoa, asui asuntolassa, jossa EI SAANUT olla vkl:ja, niin kelasta ei herunut tukea matkoihin!!!

Siis joka vkl oli tultava kotiin liki 200 km ja kaikki maksettava opintotuesta + vielä ostaa koulukirjat ja ruuat. :eek: :eek:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö opintotukeen vaikuta vanhempien tulot vielä 21v asti?
Ei mulla ainakaan vaikuttanut, kun asuin omillani. Sitten varmaan vaikuttaa, jos asuu samassa taloudessa?
Oli pakko piipahtaa kelan sivuilla. 19-vuotiaaksi asti näyttäis vaikuttavan vanhempien tulot.

*korjaan* Siis siihen saakka kun täyttää 20v
 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
nykyään opiskelija haluaa asua yksin omassa yksiössä lähellä koulua ja keskustaa. sitten ihmetellään kun vuokra on 400?. itse asuin aina souluissa tai yhdessä kaverin kanssa vuokratussa kämpässä keskustan laidalla enkä ole maksanut vuokraa 250? enempää Turussa.
No hyvä jos olet itse tullut toimeen muiden opiskelijoiden kanssa. Itselleni riitti vuosi erään tomppelin kanssa samassa asunnossa. Pienillä asioilla voi saada toisen ärsyyntymään: ei osta vessapaperia, kuivaa astiansa astiapyyhkeen sijaan talouspaperiin jne.. Puolen vuoden asumisen jälkeen pyysin neitoa (jonka sattumalta näin, yleensä piilotteli huoneessaan) viemään roskat, eikä tiennyt missä on roskiskatos! Mihin oli mahtanut jemmata omat puolen vuoden roskansa :eek:
 
viima80
Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
nykyään opiskelija haluaa asua yksin omassa yksiössä lähellä koulua ja keskustaa. sitten ihmetellään kun vuokra on 400?. itse asuin aina souluissa tai yhdessä kaverin kanssa vuokratussa kämpässä keskustan laidalla enkä ole maksanut vuokraa 250? enempää Turussa.
No hyvä jos olet itse tullut toimeen muiden opiskelijoiden kanssa. Itselleni riitti vuosi erään tomppelin kanssa samassa asunnossa. Pienillä asioilla voi saada toisen ärsyyntymään: ei osta vessapaperia, kuivaa astiansa astiapyyhkeen sijaan talouspaperiin jne.. Puolen vuoden asumisen jälkeen pyysin neitoa (jonka sattumalta näin, yleensä piilotteli huoneessaan) viemään roskat, eikä tiennyt missä on roskiskatos! Mihin oli mahtanut jemmata omat puolen vuoden roskansa :eek:
sä siis kokeilit yhden ihmisen kanssa asumista. olen asunut omillani 10 vuotta, ja aina soluasunnossa. kämppikset vaihtunut 1-2 vuoden välein. eli aika monta ihmistä olen nähnyt. viimeinen vuosi koulussa oli kämppiksenä tuntemani henkilö. muuten tavattu vasta muuttolaatikoiden välissä. et ei kannata lannistua ekaan tomppeliin. ja pahempiakain olen kuullut.

 
-Jonttu-
Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
sä siis kokeilit yhden ihmisen kanssa asumista. olen asunut omillani 10 vuotta, ja aina soluasunnossa. kämppikset vaihtunut 1-2 vuoden välein. eli aika monta ihmistä olen nähnyt. viimeinen vuosi koulussa oli kämppiksenä tuntemani henkilö. muuten tavattu vasta muuttolaatikoiden välissä. et ei kannata lannistua ekaan tomppeliin. ja pahempiakain olen kuullut.
No mulle riitti yks tomppeli, toiset sietää enemmän.

9 vuotta omillani, siitä 7 vuotta oman siipan kanssa, ei ole ollut tarvetta kokeilla enempää soluasuntojen antia.

 
viima80
mua vain ärsyttää nuo jotka valittaa rahan puutetta. ja toiseksi ei se kamalan herkkua ole käydä illat ja viikonloput töissä maksaakseen sen oman pikku boxin kauppakaudulla. kerkiäähän siellä sitten nukkua. itselläni ei ole kuin positiivisia kokemuksia soluasumisesta. joskus joku riita tullut mutta kyllä niistä selviää. monista vanhoista kämppiksistä tullut todella hyviä ystäviä.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja FröbelinPalikat:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö opintotukeen vaikuta vanhempien tulot vielä 21v asti?
Ei mulla ainakaan vaikuttanut, kun asuin omillani. Sitten varmaan vaikuttaa, jos asuu samassa taloudessa?
Oli pakko piipahtaa kelan sivuilla. 19-vuotiaaksi asti näyttäis vaikuttavan vanhempien tulot.

*korjaan* Siis siihen saakka kun täyttää 20v
Mut ei korkeakoulussa... ilmeisesti vaan keskiasteella...
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
- - - Hän katsoi, että tytär voisi asua opiskelijakaksion sijasta huomattavasti halvemmassa soluasunnossa.
Mies huomautti, että asuu hän itse yksiössä. - - -
http://www.iltalehti.fi/espoo/200901268983136_eo.shtml

Tämä kohta mullakin särähti korvaan :(
Siis miten särähti? Mullakin särähti niin, että miksi ihmeessä tytön täytyy asua kaksiossa jos kerran rahat ei riitä. Tää nykyinen vaatimustaso on aivan sairasta... Heti kotoa muutettua pitäisi olla iso asunto.
 
Boogyman
Kiittämättömiä loisia moiset kakarat. Oma tyttäreni säästää tällä hetkellä opintoja varten ja on pyytänyt saada tula välillä meille syömään ja jos joskus ostetaan sapuskaa hänelle...rahaa hän ei tarvitse ja siksi teimme tämän ratkaisun.
En minäkään tarvinnut vanhempieni rahoja kun opiskelin, lainaakaan en tarvinnut kun oli säästänyt, pärjäsin hyvin.
 
Tuo on ihan pimeetä toimintaa, mutta on minusta Kelankin säännöissä hieman korjaamisen varaa! Minulla on ilmeisesti Kelan mittapuun mukaan hyvä tuloiset vanhemmat ja siitä syystä en saanut lukiossa opiskellessani lainkaan opintotukea tai opintolainaa, vaikka en asunutkaan loppu ajasta enää kotona. Meillä koulumatka oli pitkä ja aika moni muutti hieman kasvettuaan lähemmäs koulua.

Lukion jälkeen ei tullut mieleenkään pyrkiä keskiasteen kouluun, sillä en olisi saanut mitään tukia tai edes lainaa, kunnes olisin täyttänyt sen 20!?! Olisin joutunut siis opiskelemaan kaksi vuotta ilman lainaa/opintotukea/asumistukea. Onneksi pääsin ekalla hakukierroksella sisään AMK:hon.

Niin ja itsellä oli siis se asenne, että vanhempien velvollisuus ei ole elättää täysi-ikäisiä ihmisiä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Kiittämättömiä loisia moiset kakarat. Oma tyttäreni säästää tällä hetkellä opintoja varten ja on pyytänyt saada tula välillä meille syömään ja jos joskus ostetaan sapuskaa hänelle...rahaa hän ei tarvitse ja siksi teimme tämän ratkaisun.
En minäkään tarvinnut vanhempieni rahoja kun opiskelin, lainaakaan en tarvinnut kun oli säästänyt, pärjäsin hyvin.
Eikös se ole vähän sellainen ajan henki, että kaikki otetaan, mihin vaan on oikeus? :D

Mä en lukenut juttua, mutta jos opiskelija hakee toimeentulotukea ja hänellä olisi lain mukaan vielä oikeus saada elatusta vanhemmiltaan, niin sossu voi velvoittaa hakemaan sitä oikeuttaan ensin.

Mä olen junnulle sanonut, että olisi toivottavaa asua kotona lukion loppuun asti. Mun tulojeni takia kun ei saa opintotukea, opintolainaa eikä saisi sossustakaan mitään. Täällä saa sentään ilmaisen asumisen, koulukirjat, bussiliput ja ruuat. Ja koska tiedän lain mulle asettamat velvollisuudet, en ihan mieleläni alkaisi nyt toistakin huushollia rahoittamaan. Enkä tarkoita sitä, että junnu mua koittaisi tyhjäksi nyhtää vaan sitä, että entä jos ei opiskelujen ohella töitä saisikaan. Silloin napsahtaisi mun maksettavakseni hänen vuokransa, sähkölaskunsa, ruokansa...

 
Aika paljon näyttää olevan käräjillä nykyään vanhemmat vs. lapset :(
Oon aikasemminkin sanonut, kun vanhempia viedään käräjille tukistamisestakin sen sijaan että selvitettäisiin ongelmat muuten ja tuettaisiin vanhemmuudessa, niin se antaa kuvan siitä että rahalla korvataan kaikki. Sitten nämä kieroon kasvaneet rahanahneet yksilöt käyttävät pahimmillaan tätä keinona lypsää rahaa omilta vanhemmiltaan - oikeusteitse siis, uskomatonta :/
 
Mua toki tuettiin kotoa mm. antamalla rahaa silloin tällöin ja ihan ruokaa mukaan, mutta itse sain opiskeluajat käydä töissä ja koska halusin asua yksityisellä paremmassa asunnossa kuin opiskelijakämpät, sain siis itse tienata siihen rahat. Mielestäni yli 18-vee saa alkaa ottamaan omasta elämästään vastuun, avustaa ja auttaa toki voi, mutta pääsääntöisesti silloin pitää osata huolehtia itse omasta toimeentulostaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
Mua toki tuettiin kotoa mm. antamalla rahaa silloin tällöin ja ihan ruokaa mukaan, mutta itse sain opiskeluajat käydä töissä ja koska halusin asua yksityisellä paremmassa asunnossa kuin opiskelijakämpät, sain siis itse tienata siihen rahat. Mielestäni yli 18-vee saa alkaa ottamaan omasta elämästään vastuun, avustaa ja auttaa toki voi, mutta pääsääntöisesti silloin pitää osata huolehtia itse omasta toimeentulostaan.
Itse olen pääsääntöisesti samaa mieltä, mutta asia ei ole näin yksinkertainen. Osa alle 20 vuotiasta on rajattu kokonaan Kelan tukien ulkopuolelle ja he eivät saa edes opintolainaa, koska lain mukaan vanhemmilla on elatusvelvollisuus. Nurinkurista.
 
....
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Kyllä minusta onoikein että opiskelijaa, joka kotona asuu "elätetään". Myös sen jälkeen avustetaan nialjon ku mahdollista, että on helpo opiskella.

En halua ettäoma lapset joutuvat ttamaan lainaa sen takai ettei vnhemat halua auttaa opiskelussa, varsinki jos asuu kotona.
nämä opiskelijat käyvät töissä ja asuvat kotona..mun mielestä silloin on ihan oikein, että opiskelija maksaa kotiin jotain pientä vuokraa.
 
vieras
Kyllä mun vanhempani elättävät mua (valitettavasti) vieläkin.
Töitä en ole aktiivisesta hakemisesta huolimatta saanut: ammattitutkintoa ei ylioppilaalla ole, eikä myös työkokemusta kun ei saa sitä ensimmäistäkään työpaikkaa.

Nimimerkillä opiskelija 20-vee, joka mieluusti elättäisi itse itsensä
 
Siinä isän pikku prinsessa vetää isästään viimeisetkin mehut. Mahtaa isä-tytär suhde olla "hyvissä" kantimissa tuon jälkeen.

Me ollaan avitettu sen verran mitä pystytään, kumpikaan aikuisista lapsista ei ole vaatimalla vaatinut avustusta mutta kiitollisina ovat ottaneet avun vastaan.

Olipa todella törkeä ahne penska, oisko vapaakasvatuksella osaa asiaan!? "heti-mulle-kaikki-tänne-nyt-kun-lakikin-sen-määrää."

Minä ottaisin tuossa tilanteessa lainan ja maksaisin kaikki maksulliset kuukaudet heti käteen. Tuskin ilahtuisin kun "lapsi" tulisi luokseni käymään. :/
 
niin väärin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikö opintotukeen vaikuta vanhempien tulot vielä 21v asti?
siskoni kohdalla vaikutti 20ikävuoteen asti. samoin soskusta ei voi mennä hakemaan toimeentulotukea koska ei saa mitään just vanhempien tulojen takia vaikka vanhemmilla vielä kotona neljä alaikäistä.
 

Yhteistyössä