Pitääkö 4-vuotiaan osata...

• Viestiketjun aloittaja vieraas
  • Ensimmäinen viesti
vieraas
kaikki värit?

ymmärtää monimutkaisia lauseita esim. Kysy sinä minulta mitä minulle kuuluu?
laskea kymmeneen?

vastata jos kysyn, montako kynää minulla on. Sitten hän laskee, yksi, kaksi ja kysyn taas et, montako oli niin ei osaa vastata et kaksi.

pukea täysin itse kaikki ulkovaatteet?

leikkiä roolileikkejä toisen lapsen kanssa?

käyttää hyvin saksia?

koota palapelejä?

jepjepep
http://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/maaraaikaistarkastukset/laakari/4-v

http://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/ohjeet-ja-tukimateriaali/menetelmat/neurologis-kognitiivinen-kehitys/lene

Linkeistä voit vielä katsoa, mitä tarkistetaan ja mitä pitäisi osata.

"Jaa"
Meidän 4 v 1 kk osaa kaikki muut (tai no tota lausetta en kokeillut kun nukkuu :) ) paitsi ei saa itse kaikkia ulkovaatteita päälle (esim. toppahaalarin lahkeet kengänvarsien päälle). Enkä mä nyt sen saksitaidoista tiedä, viivaa pitkin osaa leikata mut kulmat on vaikeita.
En silti hätääntyis jos ei jotain noista osais. Usein paljon luonteesta/kiinnostuksesta kiinni. Ehkä se ois vähän huolestuttavaa jollei mitään roolileikkejä tulis (edellyttäen että on leikkitovereita siis)

vieraas
kaikki värit?

laskea kymmeneen?

vastata jos kysyn, montako kynää minulla on. Sitten hän laskee, yksi, kaksi ja kysyn taas et, montako oli niin ei osaa vastata et kaksi.

käyttää hyvin saksia?

koota palapelejä?
Sininen ja vihreä menee usein sekaisin sekä valkoinen ja keltainen.

Monimutkaisia lauseita ei kyllä ymmärrä vaan pitää asiat kertoa helpommilla ja lyhyillä lauseilla.

Laskeminenkaan ei aina suju.

Leikkii minusta aika "huonosti". Järjestelee vain leluja esim.nukkekodin tavarat jne paikoilleen.

Saksia käyttää hyvin ja leikkailee paljon ja viivaa pitkin.

Palapelejä tekee suht hyvin, 30-50 palan. Ei meillä muita olekaan.

Puhuu varmaan riittävän selkeästi. Ärrää ei osaa sanoa ja joitain sanoja taivuttaa väärin esim. Olemme nyt kotona-sanoo-Olemme nyt kotissa.

Korjailen puhetta ja yritän opettaa värejä ja laskemista, askarrellaan, piirrellään ja luetaan. Tablettia tms en anna käyttää joka päivä eikä saa katsoa telkkaria kuin aamulastenohjelmat ja päivällä tunnin lastenohjelmat.

ththththth
Oma 4v on juuri oppinut päävarit. Tuota kysymystä en ymmärrä, kyselee ja kertoilee kyllä monimutkaisia juttuja. Osaa laskea. Pukeminen ei kauheasti kiinnosta, ulkovaatteissa tarvii vielä vähän apua (kengät jo on muutkuin kuomat, lahkeet, hanskat). nappeja ei saa (ei kyllä taida missäänv aatteessa ollakaan ). Leikkii roolileikkejä, saksilla osaa melkohyvin. Palapelit ei kauheasti kotona kiinnosta, hoidossa kai jkv tekee.

Neuvolaan menossa vai tulossa?

"kaksosten mamma"
kaikki värit?

laskea kymmeneen?

käyttää hyvin saksia?

koota palapelejä?
Meillä on 4-vuotiaat kaksoset ja vastaan, että kyllä meillä nuo osataan. Siis eroja on, toinen tekee 50 palan palapelejä, toinen 200 palan. Molemmat osaavat värit. Niissäkin joku beige vois tuottaa vaikeuksia. Toinen laskaa sataan, toinen oppii lukemaan ihan just, tuntee kirjaimet ja lukee lyhyet sanat jo oikein. Tämä jota numerot kiinnostaa, osaa laskea helppoja yhteenlaskuja sormien avulla, esim 4+3.
Vaatteet pukevat, renksuissa, hanskoissa ja nauhoissa autetaan. Roolileikit sujuu ja voi kestää parikin tuntia putkeen. Saksien käyttöä meillä pitäisi harjoitella lisää, kun olen varovaisena äitinä pitänyt niitä poissa ehkä turhankin pitkään.

vieraas
Oltiin jo neuvolassa ja osasi siellä kaikki tarvittavat. Sai kuitenkin lähetteen psykologille. Sielläkin käyty ja nyt tuli suositus päiväkodin integroituun ryhmään. Pph ei ole enää hyvä paikka hänelle. Sisarukset menevät eri paikkoihin hoitoon tai sitten molemmat päiväkotiin jos löytyy paikka molemmille.
Syynä se, ettei osaa noita asioita tarpeeksi hyvin eikä nuo vaikeammin esitetyt asiat mene aina perille eli osaa hakea vaikka kirjan hyllystä jos sanoo et, hae hyllystä kirja. Jos sanoo et, hakisitko sun huoneesta alimmalta hyllyltä nalle puh-kirjan ja ylähyllyltä kynän. Sit on jo ihan pihalla et mitä ja mistä.

Kahden lapsi
Itsellä 3-v tyttö ja 5,5-v poika.
Tyttö osaa nyt jo runsaasti värejä, poika myöskin tunnistanut neljä vuotiaana hyvin värejä.

Tyttö rakastaa tällä hetkellä roolileikkejä. Poikakin leikki niitä 4-v.

Meillä puhutaan kotona kahta kieltä ja vaikka tytöllä hiukan viiveellä tullut puhe niin kuitenkin jo nyt ymmärtää vaikeita ja moniosaisia ohjeita, poika alkoi todella nuorena puhumaan ja osasi hyvin kahta kieltä 4-v. Eli puhui ja ymmärsi hyvin.

Poika teki 4- v. noin 30-50 palan palapelejä. Tyttö puolestaan mestari niissä, nyt jo sujuu helposti 50 palan pelit.

Leikkaaminen sujuu molemmilta samaten pukeminen. Eli jo kolmivuotiaana saanut muuten ulkovaatteet, mitä nyt talviaikaan hiukan autettu että hanskat kunnolla haalarin päällä ja lahkeet kenkien.

Molemmat laskeneet 3-v. noin viiteen kahdella kielellä.

Varmaan tuo puheen ymmärrys ja ei osaa leikkiä rooleja ne huolestuttavimmat tuossa iässä.

kaikki värit?

laskea kymmeneen?

käyttää hyvin saksia?

koota palapelejä?
ei tarvitse. useimmat tunnistaa päävärit kuten punainen, sininen, vihreä musta, suurin osa osaa pukea, helpot palapelitkin sujuu. ei tarvii osata laskea, eikä vastata monimutkaisiin kysymisiin

kaf
Meillä menee muuten ihan hyvin, mutta nuo sakset perhana..
tuo leikkailee vielä (silloin kerran puolessa vuodessa kun tilanne tulee eteen) kahdella kädellä.

Neuvola ens viikolla, pitäisköhän tässä alkaa treenaileen :D

"siiseli"
Meillä on kehitysvammainen 4 vuotias ja osaa kaikki nuo, paitsi noiden monimutkaisten lauseiden ymmärtämisen... niin ja kaikkia kenkiä ei saa itse jalkaan, pitää auttaa. Saksien ja palapelien kanssa on tosi hyvä.

Mun ipana pomppas saksissa, palapeleissä ja monimutkaisissa lauseissa. Muttei se olekaan ihan kohdillaan tuo laps. Pukea osasi, matemaattisesti taitava ja osasi värit 4v.
Tottahan lapsissa on vaihtelua taidoissa ja tiedoissa.

"Elise"
Ja pian häämöttävässä 4v neuvolassako noita testataan?? Luulin että olisi haastavampia tehtäviä. Onko plus ja miinus laskuja, lukemista, kirjoittamista? Nämä ovat esikoiselle tällä hetkellä pop ja tulee kyllä kummastelemaan jos siellä tutkitaan puheen ymmärrystä tai pukemistaitoja! Oikeasti???

hopps
Lapsetkin on yksilöitä ja kokonaisuus ratkaisee. Oma 4v lukee sujuvasti ja tuntee siis kaikki pienet ja isot kirjaimet. On aina tykännyt palapeleistä. Tällä hetkellä tekee yli sadan palan palapelejä. Sen sijaan ei saa villatakin nappeja auki ja kiinni, mutta en nyt ole asian suhteen huolissani:). Leikin tulee olla jo pitkäkestoista roolileikkiä. Leikkitaitojen puuttuminen on oikeastaan ainoa yksittäinen asia mistä olisin huolissani.

kkkkkkkkk
[QUOTE="Elise";30570149]Sori tyhmä kysymys, mutta eikö jo 1-2 v osaa kaikki värit?? Meillä molemmat osasivat alle 2v iässä.[/QUOTE]

Ei kaikki osaa, lapset kehittyy eri tahtiin. Meidän 2 vuotias vasta opettelee kunnolla puhumaan. Onko sulla aika pienet piirit?

vvvvieras
4-vuotiaan pitäisi osata

-päävärit
-kynäote, vakiintunut käsi, yksinkertaiset kuviot, saksien käytön perustekniikka (jos puutetta näissä niin kartoitetaan onko kyseessä harjaantumattomuus vai kehittymättömyys)
-helppojen vaatteiden riisuminen ja pukeminen (ei tarvitse osata kireitä vaatteita pukea, nappeja/vetoketjua sulkea, osata laittaa lahkeita kenkien päälle jne.) mutta esim. tavallinen trikoopaita, collegehousut ja sukat ja vaikka haalari ja pipo täytyy osata, kenkien pitäisi pääsääntöisesti mennä oikeisiin jalkoihin tai lapsen ainakin huomata että nyt kenkä mennyt väärään jalkaan)
-pitäisi ymmärtää ''järkeenkäyvät'' kaksiosaiset ohjeet, esim. ''vie muki tiskipöydälle ja pese sitten kädet''
-leikkiä ikätovereiden kanssa yhteistä leikkiä, esim. kotileikki, hahmoleikki eli heittäytymistä ja mielikuvitusta sekä alkeellisia sosiaalisia sääntöjä vaativia leikkejä
-yksinkertainen, esim. 10 palan palapeli pitäisi onnistua, näissäkin harjaantuminen tekee taidokkaammaksi mutta 4-vuotiaalta pitäisi sujua 3-vuotiaalle suositellut palapelit

Yhteistyössä