Pitääkö teillä isovanhemmat lastenlasten "hoitamista"työnä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja anoppimummu:
itse koen että kyläily on lyhytkestoinen tapaaminen, ei välttis tarvii ruokailua tms. mutta jos lapset tulee hoitoon, tarvitaan heille sopivaa ruokaa jota ei aina aikuisperheessä ole vaan se on erikseen valmistettava. sitten koti "tuunattava" lapsiystävälliseksi, korjattava särkyvät esineet ylemmäs, käsityöt komeroon jne. Ainakin meillä lasten tulo hoitoon vaatii pientä ennekkovalmistautumista. -lähden tuunaamaan, lapset tulee keskiviikkona!

Olet oikeassa anoppimummu.

Ei ollenkaan.

Anoppi ottaa esikoisen luokseen kerran/kaks viikossa koko päiväksi. Ihan omasta tahdostaan. Harvoin pyydetään keltään lastenhoitoapua. Minunkin vanhempani mielellään ottavat lapset luokseen jos vaan tajutaan kysyä että huolivatko, ei kuulu heidän tapoihinsa pyytää itse, toisin kuin anopin =) :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja yhden menettänyt:
Voi sinua, onneksi teit tuon tyttären, siipirikon. Onnea elämäänne edelleen, jotenkin tykkään sinusta.
Kiitos =) Juuri äsken muuten tajusin, että mulla ja pojallani on ihan täsmälleen samanlainen suhde kuin mulla ja isälläni. Mä "luen" omaa poikaani hänen silmistään ja ihan samaa tekee isäni mun silmistäni.

itse koen että kyläily on lyhytkestoinen tapaaminen, ei välttis tarvii ruokailua tms. mutta jos lapset tulee hoitoon, tarvitaan heille sopivaa ruokaa jota ei aina aikuisperheessä ole vaan se on erikseen valmistettava. sitten koti "tuunattava" lapsiystävälliseksi, korjattava särkyvät esineet ylemmäs, käsityöt komeroon jne. Ainakin meillä lasten tulo hoitoon vaatii pientä ennekkovalmistautumista. -lähden tuunaamaan, lapset tulee keskiviikkona!
Mä en tuunannut kotiani silloin, kun omani olivat pieniä. Enkä aio tuunata tulevaisuudessakaan. Luotan siihen, että lapseni kasvattavat omansa siten, että mummin Floridasta tuomia lasidelffiinejä ei tiputeta kirjahyllystä lattialle.

Eivät pidä työnä, vaan väittävät rentoutuvansa. =)

Samoin kuvittelen ittelleni käyvän. Olkoonki, että mulla näin mummuikäsenä on omiaki pieniä lapsia.

Ainoo pelko mulla, että yritän omia niitä lapsenlapsia..... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en tuunannut kotiani silloin, kun omani olivat pieniä. Enkä aio tuunata tulevaisuudessakaan. Luotan siihen, että lapseni kasvattavat omansa siten, että mummin Floridasta tuomia lasidelffiinejä ei tiputeta kirjahyllystä lattialle.

en haluaisi minäkään periaatteessa tuunata, mutta vahingosta viisastuneena kerään "vaaratekijät" pois, ei tule kelleen mielipahaa ja loput isomummum venäjänkristallit säilyy ehjänä

Äidistäni en tiedä, miten hän lastenhoidon kokee.

Minusta lastenhoito on työtä, mieluista, palkitsevaa, valppautta ja nopeutta vaativaa, ei mitään puuhastelua. Vauvojen ja pikkulasten kanssa on lähes koko ajan perushoitoa ja valvontaa, ei siinä juuri muita puuhia saa tehdyksi. (Kotona on tietenkin lasten kanssa eri juttu)

en haluaisi minäkään periaatteessa tuunata, mutta vahingosta viisastuneena kerään "vaaratekijät" pois, ei tule kelleen mielipahaa ja loput isomummum venäjänkristallit säilyy ehjänä
Luultavasti tuohon joutuu aikanaan menemään =)

Lisäys:tai sitten ei. En kyllä aio ottaa kuin yhden perästäkatsottavan kerrallaan.

Meillä hoitavat mielellään kun työltä ehtivät, mutta ovat kyllä tosi väsyneitä lasten kyläilyjen jälkeen. Mun työkaveri on mummo, ja sen miniä on tunkemassa lapsia joka viikonloppu sinne ja työkaveri sanoo olevansa ihan poikki välillä. Ymmärrän kyllä että jos on työelämässä ja ikääkin alkaa olla niin ei sitä vaan aina jaksa, eikä tarvikaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Perskutarallaa:
Meillä hoitavat mielellään kun työltä ehtivät, mutta ovat kyllä tosi väsyneitä lasten kyläilyjen jälkeen. Mun työkaveri on mummo, ja sen miniä on tunkemassa lapsia joka viikonloppu sinne ja työkaveri sanoo olevansa ihan poikki välillä. Ymmärrän kyllä että jos on työelämässä ja ikääkin alkaa olla niin ei sitä vaan aina jaksa, eikä tarvikaan!

entäs poika? On se kumma, kun jos lapset tuodaan liian usein, ne on miniän lapsia, mutta jos niitä rakkaita kullannuppuja näkee liian harvoin, ne on pojan lapsia

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

entäs poika? On se kumma, kun jos lapset tuodaan liian usein, ne on miniän lapsia, mutta jos niitä rakkaita kullannuppuja näkee liian harvoin, ne on pojan lapsia

No miniä se soittaa tälle työkaverille aina ja kysyy. Muusta en tiedä.

taas päästään sujuvasti sivuraiteille, mutta onko tää ihastuttava anoppi ikinä sanonut että "meille ei nyt sovi, on muuta". Jos isoäiti aina hyppii ilosta kun lapset menee sinne, ja alkaa nauraa ja juosta ja leikkiä katraan mukana, on vanhempien tosi vaikee tietää että mummun energia meneekin näyttelemiseen

taas päästään sujuvasti sivuraiteille, mutta onko tää ihastuttava anoppi ikinä sanonut että "meille ei nyt sovi, on muuta". Jos isoäiti aina hyppii ilosta kun lapset menee sinne, ja alkaa nauraa ja juosta ja leikkiä katraan mukana, on vanhempien tosi vaikee tietää että mummun energia meneekin näyttelemiseen

Kyllä on sanonut ettei nyt käy.

Se kuulkaatten sellainen homma, että isovanhempi voi olla kultaakin arvokkaampi, vaikka hän ei tuntiakaan hoitaisi sanan varsinaisella merkityksellä lapsenlapsiaan. Jotenkin vain tuntuu, että tämän päivän nuoret vanhemmat (ja nuorilla vanhemmilla en tarkoita nuorta ikää, vaan vanhemmuus on lapsenkengissä) tuntuvat ottavan kovin negatiivisesti sellaisen isovanhemmuuden, joka ei sisällä niitä lapsenpiikomisvuoroja säännöllisesti.

On kyllä aika tahvo nainen, jos ei omalle pojalleen suutansa saa auki. KOitan olla inhimillinenn äiti ja koitan olla vielä ihan mukava anoppikin, mutta rajansa kaikella. Ja jos joskus mun miniäni heittäytyy hankalaksi, niin ihan vapaasti vaan. Puhun silloin asiasta poikani kanssa. Miniä kiukutelkoon mun puolestani ihan niinkuin tykkää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
On kyllä aika tahvo nainen, jos ei omalle pojalleen suutansa saa auki. KOitan olla inhimillinenn äiti ja koitan olla vielä ihan mukava anoppikin, mutta rajansa kaikella. Ja jos joskus mun miniäni heittäytyy hankalaksi, niin ihan vapaasti vaan. Puhun silloin asiasta poikani kanssa. Miniä kiukutelkoon mun puolestani ihan niinkuin tykkää.

En nyt tahvoksi nimittelis. On kyllä sanonut ettei joka viikonloppu sovi MOLEMMILLE mutta silti miniä soittaa. Kyllä usein sanoo ettei nyt käy jne. Mutta tää miniä vissiin vetää sitten herneet nenään.
Mutta kuten sanottu. En tarkemmin tiedä, ja ei ehkä tarvikaan tietää. Ja asioilla on tietty aina ne kaksipuolta.
Sitä vain hain takaa, ettei välttämättä työelämässä olevat JAKSA enää pieniä lapsi yökylissä usein, jos ikääkin alkaa olla. Nih.

Ottavat kyllä aina kun pyydän, mutta aika puhki ovat varsinkin kun kuopus niin villi :D Eivät siis varsinaisesti työnä pidä, mutta äitini sanoi kyllä kerran kun mukulat olivat siellä muutaman tunnin että kyllä tämä työstä käy. Mutta siis molemmat isovanhemmat rakastavat heitä yli kaiken ja tykkäävät hoitaa heitä.

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Se kuulkaatten sellainen homma, että isovanhempi voi olla kultaakin arvokkaampi, vaikka hän ei tuntiakaan hoitaisi sanan varsinaisella merkityksellä lapsenlapsiaan. Jotenkin vain tuntuu, että tämän päivän nuoret vanhemmat (ja nuorilla vanhemmilla en tarkoita nuorta ikää, vaan vanhemmuus on lapsenkengissä) tuntuvat ottavan kovin negatiivisesti sellaisen isovanhemmuuden, joka ei sisällä niitä lapsenpiikomisvuoroja säännöllisesti.

puhut asiaa, ja sitten on se kolikon kääntöpuoli kun isovanhemmat tuketuvat nuoren perheen elämään... koita tässä nyt olla

Ei ole anoppi ainakaan sanonut pitävänsä työnä ja itsekin usein pyytää(appiukko pyytää tenavia heille. Milloin yökylään, molloin päiväkylään. anoppi pyytelee myös mukaansa ihan kauppareissulle tms. lapset tykkää mennä ja me saadaan hetki kahden keskistä aikaa. Jonka anoppi haluis meidän vissiin käyttävän lapsiluvun lisäämiseen, ainakin vinkeistä päätellen, mutta olen kyllä sanonut että mun lapsiluku on nyt täynnä.
Aivan ihana anoppi!!! Joskus kun ukko oikein mua riepoo, niin totean et "sut voisin vielä vaihtaa mut anoppia en" :-)
Mun vanhemmat ei hoida, äitee alkkis, ja isä ei ehi kun hoitaa uuden avokkinsa lapsenlapsia (ja me ei olla samaan aikaan tervetulleita...)

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt mummi:
itse koen että kyläily on lyhytkestoinen tapaaminen, ei välttis tarvii ruokailua tms. mutta jos lapset tulee hoitoon, tarvitaan heille sopivaa ruokaa jota ei aina aikuisperheessä ole vaan se on erikseen valmistettava. sitten koti "tuunattava" lapsiystävälliseksi

Olet oikeassa anoppimummu.
Meillä mummola ja pappala on aina ollut ihan valmis lasten kyläiltäväksi siinä mielessä että todellakin muksut syövät mitä tarjotaan ja ikinä ei tietääkseni mitään ole hajotettu. Mutta tajuan kyllä mitä tarkoitat ja haet takaa.

Olen kuin kotonani vanhemmillani ja ihan luonnostaan siellä siivoilen tai laitan tiskit pois tms..Musta on ihana mennä sinne valmiiseen pöytään ja lellittäväksi mutta yritän kyllä aina antaa eri tavoin vanhemmilleni takaisin kaiken hyvän mitä meille tarjoavat.Pieniä tekoja puolin ja toisin.

Riippuu kuka niitä lapsia hoitaa. Jos minä hoidan omat lapseni kotiäitinä, se ei ole työtä, mutta jos heitä pyytää hoitamaan, eli heitä on kaksi tervettä eläkkeellä, ja he yhdessä hoitaisivat, niin todella kiire päästä eroon. Kerran vuodessa on pyydetty apua, kun muita hoitopaikkoja ei ole, noin viikonlopun ajaksi. Eli minä kun yksin hoidan (mies töissä) niin ei ole työtä, siis aina lapset kotona.
Mutta he kun kaksi ihmistä hoitavat, toinen saa laittaa rauhassa ruokaa, toinen puuhastella lasten kanssa, niin silti on kiire päästä eroon ja se on ilmeisesti väsyttävää ja kovaa työtä, heille.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt mummi:
Kyllä se päivätyön lisäksi ylimääräistä on ja työstä käy. Ei kuulu enää lapsenhoito kun ikää 50+.
Vanhemmat väsyy helpommin,, tartteevat unta ja viikonlopulla haluaa nukkua pitkään mutta eii onnistu jos lapsenlapset siinä.
Palautumisaika vie paljon kauemmin kuin nuorilla.

Hyvä pointti. Myös isovanhemmat tarvitsevat lepoa ja ihan omaa vapaa-aikaa mahdollisten harrastusten lisäksi.
Mutta eihän tuo 50 ole ikä eikä mikään :D vanhuksenako tun ikäistä pidetään, joka ei jaksa kuin soppalusikan suuhun nostaa?
Paljon varmaan eroa isovanhempien kunnolla, eihän se ikä kerro aina siitäkään paljoa.

hei apua, tässäkö on vanhus 10 vuoden päästä. Huh!

Yhteistyössä