Pitääkö teillä isovanhemmat lastenlasten "hoitamista"työnä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on aivan ihanteellinen tilanne. Mimmi on molemmille puolille ensimmäinen lapsenlapsi, ja voi sitä hössötyksen, rakkauden ja hoitoinnon määrää. :heart: Arvostan kyllä isovanhempien asennetta kovasti.

Mun vanhemmat mielellään auttavat tarvittaessa ja ollaan aiheesta joskus keskusteltukin ja eivät koe lastenlasten seuraa työnä ja ne ottaa muksuja seurakseen silloinkin kun ei oo vahdin tarvettakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Minun vanhemmille lapsenlapset ovat kaikki kaikessa, maailman täydellisimpiä asioita.
Minun ei ikinä tarvitse edes pyytää apua kun aina itse kyselevät milloin lapset taas pääsisivät kylään.
Vauva-aikana joka päivä soittivat miten jaksellaan ja tarvitaanko apua.

Ei oikeastaan edes tarvita juuri koskaan isovanhempien lastenhoito apua mutta ihanaa on tietää että milloin vaan voin soittaa :heart:

Peesaan tätä täysin.
Mummulla ja pojalla kuulemma joku napanuora :D
Vieroitusoireet tulee molemmille jos eivät näe pariin päivään toisiaan :D :heart: :heart:

Mun ja miehen vanhemmille meidän poika on ainoa lapsenlapsi, poika on kuulemma lisämauste elämään. Kaikki haluais pojan luokseen vaikka joka päivä :heart: :heart: :heart: :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja anoppimummu:
Olen työssä jossa ei ole säännöllisiä työaikoja ja tiettyjä asioita joutuu tekemään viel' työajan ulkopuolellakin. Silloin kun olen työssä, hoidan lapsenlapsia vain silloin kun minulla on siihen todella aikaa, eli aika harvoin. Lomastani olen valmis lohkaisemaan osan lastenlapsille, mutta osan tarvitsen myös henkilökohtaiseen latautumiseen. olessani vuorotteluvapaalla riensin kyllä hätiin aina kun tarve vaati, mutta täyttä työtä se on!

On myös mummuja, jotka ovat myös vuorotyössä ja pyhittävät viikottain aikaa lapsenlapsille, eikä vain kerran viikkoon vaan useammin.

Meidän mummi kun oli vuorotteluvapaalla vuoden niin ei päivääkään pyhittänyt lapsenlapsille. Ei tullut vierailullekaan (siis en tarkoita hoitamaan) ihan vaan lastenlasten luo, asumme siis pitemmän matkan päässä.
Ovat mielissään lapsenlapsista valokuvissa.
En ymmärrä miksi ovat lapsia tehneet kun ovat tuollaisia, ilmeisesti vankka mielipide siitä on heillä, että kaikillahan täytyy olla lapsia.
Heistä jää kieltämättä kylmä vaikutelma, mutta itseppähän huomaavat kun lapset kasvaa, että mikä olisi kannattanut.

Mun vanhemmat hoitaa mielellään.. äiti pitääkin tyttöjä aina kun mä olen koulussa.. välillä hakevat päivä- tai yökylään muuten vain..

Appivanhemmat taas eivät hoida vapaaehtoisesti juuri koskaan.. jos on oikea todellinen tarve muutamaksi tunniksi niin silloin voi anoppi pitää.. ja jos muuten vaan tarvitaan hoitoa, niin palkka on noin 10?/tunti.. eli eikö se silloin työtä ole.. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
On myös mummuja, jotka ovat myös vuorotyössä ja pyhittävät viikottain aikaa lapsenlapsille, eikä vain kerran viikkoon vaan useammin.

Meidän mummi kun oli vuorotteluvapaalla vuoden niin ei päivääkään pyhittänyt lapsenlapsille. Ei tullut vierailullekaan (siis en tarkoita hoitamaan) ihan vaan lastenlasten luo, asumme siis pitemmän matkan päässä.
Ovat mielissään lapsenlapsista valokuvissa.
En ymmärrä miksi ovat lapsia tehneet kun ovat tuollaisia, ilmeisesti vankka mielipide siitä on heillä, että kaikillahan täytyy olla lapsia.
Heistä jää kieltämättä kylmä vaikutelma, mutta itseppähän huomaavat kun lapset kasvaa, että mikä olisi kannattanut.
Mä oeln tehnyt lapseni ihan itsekkäistä syistä: halusin nämä kaksi lasta. Mutta siinö se. Ei ole mun syytäni tai ansiotani, jos lapseni hankkivat 1, 2, 5, 11 tai 0 lasta. Se on sitten heidän ihan ihkaoma asiansa. Ihan turha ruveta mua syyllistämään siitä, että en jaksa ottaa 10:ntä lasta hoitooni. Jos olisin halunnut 10:ntä hoitaa, olisin varmaan ne 10 tehnyt ihan itsekin.

Ja asiasta kolmanteen...en ole koskaan laskenut sen varaan, että mahdolliset lapsenlapseni mut vanhana hoitaisi. Joko mut hoitaa omat lapseni tai sitten hekin tuuppaavat mut johonkin vanhushautomoon.

Kyllä se päivätyön lisäksi ylimääräistä on ja työstä käy. Ei kuulu enää lapsenhoito kun ikää 50+.
Vanhemmat väsyy helpommin,, tartteevat unta ja viikonlopulla haluaa nukkua pitkään mutta eii onnistu jos lapsenlapset siinä.
Palautumisaika vie paljon kauemmin kuin nuorilla.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt mummi:
Kyllä se päivätyön lisäksi ylimääräistä on ja työstä käy. Ei kuulu enää lapsenhoito kun ikää 50+.
Vanhemmat väsyy helpommin,, tartteevat unta ja viikonlopulla haluaa nukkua pitkään mutta eii onnistu jos lapsenlapset siinä.

Hyvä pointti. Myös isovanhemmat tarvitsevat lepoa ja ihan omaa vapaa-aikaa mahdollisten harrastusten lisäksi.
Mutta eihän tuo 50 ole ikä eikä mikään :D vanhuksenako tun ikäistä pidetään, joka ei jaksa kuin soppalusikan suuhun nostaa?
Paljon varmaan eroa isovanhempien kunnolla, eihän se ikä kerro aina siitäkään paljoa.

ihan samma mieltä, ja tämä ei merkitse etteikö lapsia rakastaisi

Mä olen huomannut, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä väsyneempi olen. Viiskymppisiin kuitenkin vielä 3 vuotta aikaa. Mutta mulla ei kyllä ole aikomustakaan ryhtyöä miksikään lapsenvahtiautiomaatiksi. Enkä usko, että lapseni sellaista edes olettavat. Sekä likka että junnu tietää, miten kovilla olen ollut heidän ja sairauksieni suhteen. Eivät edellytäkään multa mitään ihmetekoja.

Mä ymmärrän hyvin toin väsymyksen vanhemmilla ihmisillä, mutta esim meillä kaikki isovanhemmat on alle 45 vuotiaita.. ja anoppi, joka ei siis hoida meidän lapsia juuri muuten kuin palkallisesti, on talvet kotona työttömänä.. mutta hän on lapsensa jo hoitanut, eikä hoida toisten lapsia..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä olen huomannut, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä väsyneempi olen. Viiskymppisiin kuitenkin vielä 3 vuotta aikaa. Mutta mulla ei kyllä ole aikomustakaan ryhtyöä miksikään lapsenvahtiautiomaatiksi. Enkä usko, että lapseni sellaista edes olettavat. Sekä likka että junnu tietää, miten kovilla olen ollut heidän ja sairauksieni suhteen. Eivät edellytäkään multa mitään ihmetekoja.

myös tässä ole täysin samaa mieltä

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:

Hyvä pointti. Myös isovanhemmat tarvitsevat lepoa ja ihan omaa vapaa-aikaa mahdollisten harrastusten lisäksi.
Mutta eihän tuo 50 ole ikä eikä mikään :D vanhuksenako tun ikäistä pidetään, joka ei jaksa kuin soppalusikan suuhun nostaa?
Paljon varmaan eroa isovanhempien kunnolla, eihän se ikä kerro aina siitäkään paljoa.

Mun äiti 56v. Ollut järjestämässä pojan synttäreitä, auttanu rempan loppusiivouksessa, teki ruuat pojan juhliin auttoi sotkun siivoomisessa. Vielä puhui lähtiessään pojalle että huomenna nähdään.
Arkisin yritän vähän toppuutella että sais mummukin levätä. Mutta jos ei mennä mummun luo niin sit mummu tulee meille tai hakee pojan ulos.
Tuon on innokas olemaan pojan kanssa. Mummu kyllä osaa myöskin sanoa suoraan jos ei jaksa.
Mun vanhemmilla itsellään ei ollut tukijoukkoja kun me lapset oltiin pieniä. Isovanhemmat haluaa nyt olla omien lastensa apuna ja tukena.

Alkuperäinen kirjoittaja mummi:
Mä olen täysin eri mieltä.Ihmeellinen ajatusmaailma..luulis että isovanhemmat haluaa auttaa ja mielellään hoitavat JOSKUS lapsia.Mä ainakin aion auttaa jos vaan mahdollista.Viisikymppinen on vielä nuori.Anoppi on 50 ja risat,tosi mielellään on lasten kanssa aina kun mahdollista,vie uimahalliin,leipoo,ulkoilee yms ja ihan omasta vapaasta tahdosta.Just oltiin miehen kanssa ekaa kertaa lomareissulla lasten saannin jälkeen (5 päivää) ja anoppi tuli meille hoitamaan lapsia.Olen tosi kiitollinen siitä hänelle,ilman anoppia meillä ei koskaan olisi kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa.Ja anoppi ymmärtää sen.
Lapsillakin oli tosi kivaa kun mummo touhusi heidän kanssaan.Surullista jos joillakin on tuollainen asenne,että isovanhemmat ovat "lastenhoitoautomaatteja".

Miehen vanhemmat auttaisivat kyllä lasten kanssa, mutta asuvat kaukana. Mun vanhemmat asuvat lähellä ja auttavat paljon. Mies on paljon työmatkoilla ja sellasina viikkoina äitini käy yleensä pari kertaa viikossa meillä omien töidensä jälkeen. Pääsen kauppaan, jumppaan, jne. Ja hoitaa kyllä vaikka aamuyölle/koko yön jos viihteellä halutaan käydä. Lapset on 4kk ja 2v 3kk, että kyllä niiden kanssa ihan hommaa riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja öp:
No mut on oma äiti joskus haukkunu huoraks
Minutkin oma äitini haukkui aikoinaan huoraksi, kun lapsi oli tulossa ennen avioliittoa. Mutta jos olisin odottanut siihen hääpäivään, tuota likkaa ei olis olemassakaan. Hääpäivästäni kun tuli sulhasen hautajaispäivä. Äitini on sen tosiasian myöhemmin kyllä hyväksynyt. Isälleni tuo siipirikko tyttö on aina ollut sydämessään lähinnä, mutta sitähän faija ei sano ääneen kuin vain mulle. Ollaan faijan kanssa niin samanlaisia luonteeltamme, erakoita kumpikin, että sen isän ja tyttären välisen kaiken maailmanakaikkeudessa ohittavan hyväksynnän näämme isäni kanssa vain katsomalla toisiamme silmiin. Sen enempää ei tarvita

=)

Voi sinua, onneksi teit tuon tyttären, siipirikon. Onnea elämäänne edelleen, jotenkin tykkään sinusta.

ei pidä työnä. Enkä mä ikinä vie poikaa "hoitoon". Poika on kylässä isovanhempien luona. Molemmat, siis sekä isovanhemmat että me, kutsumme sitä kyläilyksi. Ihan sama onko hän yksin vai meidän kanssa. Hän kyläilee niinkuin ihmiset sukulaisissaan tekee

Eivät he sitä työnä koe, päinvastoin, äitini totesi juuri viime viikolla kun lasten piti mennä heille illaksi mun opiskelujeni ajaksi (eivät tosin menneetkään, vaan jäivät miehen kanssa kotiin) että "lasten kanssa olo on kuin terapiaa meille, se piristää ja saa hyvälle mielelle" :)

Mutta uskoisin, että jos hoidattaisimme lapsiamme heillä useammin, monta kertaa viikossa vaikkapa, niin se voisi jo alkaa tuntumaan työläältä. Onhan heillä työnsä, harrastuksensa, vapaaehtoisjuttunsa, kesämökin kunnostus jne, eli runsaasti tekemistä ja vastapainoksi tarvitaan myös ihan vapaata aikaa. Rauhassa, hiljaisuudessa, ilman lapsenlapsia, vaikka ne niin rakkaita ovatkin. Siksi en kovin useasti vie lapsia sinne: en halua kuormittaa heitä liikaa. He kun ovat oman kasvatustyönsä jo tehneet minun & veljeni kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
ei pidä työnä. Enkä mä ikinä vie poikaa "hoitoon". Poika on kylässä isovanhempien luona. Molemmat, siis sekä isovanhemmat että me, kutsumme sitä kyläilyksi. Ihan sama onko hän yksin vai meidän kanssa. Hän kyläilee niinkuin ihmiset sukulaisissaan tekee

Ja tietystikin tämä on vain vaihtelua, ei mitään jokapäivästä touhua. Ei me muuallakaan kylässä joka päivä käydä

mun vanhemmat on 50- ja 55-v ja appivanhemmat kuuskymppisiä. eivät todellakaan pidä lastenlastensa kanssa yhdessäoloa työnä. kesäaikaan saattaa esikoisemme olla toisessa mummulassa viikonkin useampaan otteeseen ja arkena muksut ovat anoppilassa usein iltaisin muutaman tunnin kun miehen kanssa halutaan "omaa aikaa". aina sanovat, että tuokaa lapset heille koska vaan, voivat useamminkin ottaa heidät hoitoon. toinen mummoista kaikenlisäksi työskentelee päiväkodissa mutten ole koskaan kuullut tai ymmärtänyt tai edes ajatellut, että hänen työpäivänsä jatkuisi jos lapsenlapset tulevat hoitoon.

itse koen että kyläily on lyhytkestoinen tapaaminen, ei välttis tarvii ruokailua tms. mutta jos lapset tulee hoitoon, tarvitaan heille sopivaa ruokaa jota ei aina aikuisperheessä ole vaan se on erikseen valmistettava. sitten koti "tuunattava" lapsiystävälliseksi, korjattava särkyvät esineet ylemmäs, käsityöt komeroon jne. Ainakin meillä lasten tulo hoitoon vaatii pientä ennekkovalmistautumista. -lähden tuunaamaan, lapset tulee keskiviikkona!

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:

Sairauksia voi olla jo aika paljon 50+. Verenpanetta. , nivelet kremppaa, sydänvaivoja ja työ päälle. >Olemmehan jo omamme hoitaneet kun sen aika oli, ilman apuja.

Yhteistyössä