Pitääkö teillä isovanhemmat lastenlasten "hoitamista"työnä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uupu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uupu

Vieras
Eikö se pikemminkin pitäisi ajatella laatuaikana pienten ihmisten kanssa..
Meillä anoppi pitää täysin työnä,jos"joutuu"esim.joskus tulemaan vaikka pariksi tuniksi minun ja miehen työvuorojen mennessä päällekkäin(ehkä 2krt kuussa enimmillään).En tiedä,johtuu varmaan siitä,että on päiväkodissa itse työssä niin lastenhoito on sitten vain työtä.Silti pisti vähän ärsyttämään,kun hän viimeksi oli täällä n.klo 20-21.30 ja oli sitten kuulemma ihan poikki.Mies tuli iltavuorosta ja anoppi oli hälle valittanut,että kun niin väsyttää kovasti ja kun hänellä on se toinenkin työ viitaten työhönsä päiväkodissa..Ja me kun ei TURHAAN anoppia pyydellä apuun vaan ihan äärimmäisessä tarpeessa ja silloinkin nöyrästi kysellään,että jos sopii..!Kyllähän hän sitten tulee,mutta hirveä valitus niin tulee siinä itselle sitten sellainen mieli,että ei tee mieli enää kysyä..Ja kun muuten eivät käy meillä ikinä kylässä miehensä kanssa(anopin uusiomies),vaikak asuvat 2km päässä niin eikö voisi edes sitten näin joskus "työn varjolla"...Me ollaan miehenkin kans aivan totaalisen uupuneita arkeen(minä teen töitä kotiäitiyden ohella ja opiskelen,mies vuorotyössä..Mutta tehdään nämä asiat nyt näin,koska halutaan parempi taloudellinen tilanne,ettei tarvi siellä anopinkaan kukkarolla olla.Koko ajan haen kokopäivätyötä,että saataisiin lapset hoitoon,eikä tarvisi enää ulkopuolisia vaivata tarpeen tullen.
Mutta se,että anoppi valittaa ja valittaa,kuinka väsy hän on(saahan kyllä olla,sitä en kiellä) eikä IKINÄ ole kysynyt miten me voidaan,ei kysy laspia ikinä sinne eikä muutenkaan tarjoa apua vaan itse saa häntä koipien välissä pyydellä hädässä,ihmetyttää.Itse emme jaksa valittaa,koska hän ottaa sen vettuiluna tais anoo,että sellaistahan se on vaan.
Nyt,kun anoppi oli täällä yhden illan sen 1,5t. niin heti olivat kyselemässä miehensä kanssa vastapalvelusta ja miehen piti sitten tänään lähteä kuskaaamaan heitä ravintolaan syömään,koska jos olisi kieltäytynyt niin ehkä ei oltaisi sitten seuraavan kerran saatukaan apua..:/

Miten teillä muilla,tulevatko isovanhemmat mielellään apuun?

Minun vanhemmille lapsenlapset ovat kaikki kaikessa, maailman täydellisimpiä asioita.
Minun ei ikinä tarvitse edes pyytää apua kun aina itse kyselevät milloin lapset taas pääsisivät kylään.
Vauva-aikana joka päivä soittivat miten jaksellaan ja tarvitaanko apua.

Ei oikeastaan edes tarvita juuri koskaan isovanhempien lastenhoito apua mutta ihanaa on tietää että milloin vaan voin soittaa :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Minun vanhemmille lapsenlapset ovat kaikki kaikessa, maailman täydellisimpiä asioita.
Minun ei ikinä tarvitse edes pyytää apua kun aina itse kyselevät milloin lapset taas pääsisivät kylään.
Vauva-aikana joka päivä soittivat miten jaksellaan ja tarvitaanko apua.

Ei oikeastaan edes tarvita juuri koskaan isovanhempien lastenhoito apua mutta ihanaa on tietää että milloin vaan voin soittaa :heart:

Ihanaa!:)

Mun vanhemmill aina ollut oikeus kieltäytyä pyytämästäni hoitoavusta,. Ja tosi harvoin olen joutunut pyytämäänkään. Lähinnä silloin, kun olin äitiyslomalla ja Hyksistä lauaantaipäivänä soitettiin, että yövuoron sairaanhoitaja on sairastunut, voisitko sinä tulla yövuoroon. Aina sanoin, että tulen, jos saan lapsenvahdin. Ja sitten soitin vanhemmilleni. He olisivat aina voineet sanoa ei, jolloin myös minä olisin Hyksiin sanonut ei. Aina he kyllä likan ottivat. Ja pitivät mummolassa vielä niin, että sain yövuoron jälkeen 5-6 tuntia nukuttua. Kun menin likkaa hakemaan kotiin, oli mummolassa mullekin ruoka valmiina.

Eivät pidä työnä. Itse pyytävät että saavat lapset hoitoon, vievät sirkukseen yms. Ja jos ollaan itse pyydetty lastenhoitoapua, aina ovat tulleet.
Mulla on ihanat appi/anoppi ja ne tykkää lapsenlapsistaan.

minun vanhemmat asuu niin kaukana 500km päässä,mutta aina siellä ollessa tai kun he tulevat meille ovat lastenlasten kanssa,päästään silloin miehen kanssa kahdestaan jonnekkin.miehen vanhemmat hoitavat mielellään myös ja sanovat sitteen jos on liian raskasta.

Mun äiti pitää likan kanssa oloaikaa laatuaikana ja itte monta kertaa ehdottaa koska hän voi ottaa likan. Likka on äitini luona aina vähintään yhden yön, useimmiten kaksi yötä. Äiti hoitaa työkseen lapsia, mutta se ei vaikuta mitenkään siihen, että haluaa olla mummun mussukan kanssa :D

Olen kahden pienokaisen mummo - toinen lapsi asuu 20 minuutin päässä (se on täällä maalla "lähellä :) ) . Meille on maailman ihanin asia kun saadan hoitaa pikkuisia, nyt 2v!
Juuri hoidin tätä lähellä asuvaa tyttöä koko viikon kun koti-isä on metsästysreissulla ja äiti töissä. Saatiin pitää täällä yhden yönkin :):) kun äidillä oli päivystysvuoro!!
Ei se ole työtä - se on etuoikeus!!

Mun vanhemmat ottavat lapset "riemusta kiljuen" koska vaan, mieheni isä ei juuri ota asiaan kantaa, anoppi suostuu välillä hoitamaan, mutta tuntuu että käy täällä lukemassa lehtiä tai katsomassa telkkaria ja valittaa kun ei jaksa leikkiä. Kuitenkin terve viiskymppinen ihminen. Mutta kaikki tavallaan...

Meillä anoppi on ainoa tuki ja turva,koska oma äitini on alkkis ja isäni menehtyi syöpään 2v.sitten..Miehen isä,eli "oikea"appi on myös alkkis..Anoppi on todella tympääntynyt asemaansa,että hän on "se ainoa tuki"..:( Ja meillä lapset -6,-3 ja 2-vuotiaat,eli rumbaa kyllä on..

Itse pidän meidän lasten hoitamista sen verran kovana työnä, että on parasta palkata hoitaja. Toki voi palkata sukulaisenkin, mutta en ketään sellaista, joka ei siihen ole itse vapaaehtoisesti halukas.

SILMUKKA, SARASTE ja SCARLETT : oon kateellinen!!! :ashamed:

Ihanaa että edes joillain on noin. AP : meillä sama tilanne, ei ehkä noin paljon valitusta saada, mutta meillä vain mun vanhemmat lähellä, ja nytkään eivät oo tyttöjä käyneet edes katsomassa kun on harrastuksia ja mökkiä, ja muiden sukulaisten auttamista.... :|

Mä oon ihan loppu ja mietin vaan miksi mun äidistä eteenki on tullut noin itsekäs, antaisi mieluummin rahaa kuin olisi lapselastensa kanssa. Eivätkä ota meidän nuorempaa yökylään kun herää vielä yöllä. Vanhempi oli koko kesän aikana 3 kertaa mummilassa, jos ajattelee että mun vanhemmilla oli yhteensä 9vkoa lomaa, niin musta tuo on tosi vähän. Mut minkäs teet.

Meillä ei pidä, kun niin harvoin siellä ovat varsinaisesti hoidossa. Mutta sen kyllä ymmärrän, että työtähän se melkein jo on, jos lapset on joka viikko isovanhemmilla hoidossa, jotta lasten vanhemmat vaan aina pääsee omiin menoihinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei pidä, kun niin harvoin siellä ovat varsinaisesti hoidossa. Mutta sen kyllä ymmärrän, että työtähän se melkein jo on, jos lapset on joka viikko isovanhemmilla hoidossa, jotta lasten vanhemmat vaan aina pääsee omiin menoihinsa.

Kyse ei ollut tästä,ainakaan meidän tapauksessa.

Pitää työnä. Mun äiti on vielä nuori, mutta viimeksi on ollut lastenlastensa kanssa 2 tuntia viime talvena. Yöllä ovat olleet hoidossa kolmisen vuotta sitten. Anopille lastenhoito on myös työtä, mutta ei niin vahvasti pakon edessä ottamista kuin äidilleni.
Toisaalta ymmärrän, kun ovat aika väsyneitä ansiotyössään kumpikin. Kokevat sitten että vapaa-aika on heidän omaa aikaansa, lapset on liian meluisia, vaativia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonteri:

Ihanaa että edes joillain on noin. AP : meillä sama tilanne, ei ehkä noin paljon valitusta saada, mutta meillä vain mun vanhemmat lähellä, ja nytkään eivät oo tyttöjä käyneet edes katsomassa kun on harrastuksia ja mökkiä, ja muiden sukulaisten auttamista.... :|

Mä oon ihan loppu ja mietin vaan miksi mun äidistä eteenki on tullut noin itsekäs, antaisi mieluummin rahaa kuin olisi lapselastensa kanssa. Eivätkä ota meidän nuorempaa yökylään kun herää vielä yöllä. Vanhempi oli koko kesän aikana 3 kertaa mummilassa, jos ajattelee että mun vanhemmilla oli yhteensä 9vkoa lomaa, niin musta tuo on tosi vähän. Mut minkäs teet.

Näinpä..:( Meillä anoppi vain odottaa,että lapset kasvavat isoiksi,eikä yhtään nauti pienistä..Luulenpa,että kun hän on itse eläkkeellä ja lapsenlapset jo melkein aikuisia niin hänellä tulee kaipaus tätä aikaa kohtaan..Aika menee niin nopeasti!Anoppi ei koskaan ota lapsia mihinkään mukaan,ei käytä sirkuksissa tms.Tärkeämpää on risteilyt sun muut huvittelut miehensä aknssa.Aina.
Me miehen kanssa kyllä nyt tiedetää,että kun meidän lapset saavat lapsia niin autamme niin paljon kuin suinkin voimme.

No mut on oma äiti joskus haukkunu huoraks joka hoidattaa hänellä lapsensa...ja todellisuudessa tyttö 9vee on ollu vain muutaman kerran heillä yökylässä ja maksimissaan 1x kuussa olen apua pyytänyt...että sillai. kertoo varmaan kaiken? ;) Harmittaa vaan lasten puolesta... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Jonteri:

Tiiäkkö... pääset paljon vähemmällä, kun et enää odota tai oleta mitään. Et pyydä apua äidiltä. Annat olla. Unohdat sen mahdollisuuden, et mieti sitä. Olette tekemisillä muuten ja hyväksyt sen, että apua ei tipu. Sitten helpottaa kummasti. Minäkin alkuun surin ja mietin, että mikä meissä on vikana, miksi meidän lapset ei kelpaa, miksi minä en kelpaa yms... Sitten päätin, että perkele, olkoot. Menettäkööt sitten ison ilon. Me pärjätään näin.

Enkä oo ihan keulilla ryntäämässä apuun, kun isovanhemmat sitä tarvii. Enkä enää kauaa voi "pakottaa" lapsia mummolaan, jossa ei välitetä, jossa on kylmä tunnelma.

Meillä vielä sellainen tilanne,että vanhempani luulevat olevansa läheisiä lapsieni kanssa,mutta lapset pitävät isänsä avovaimon vanhempia enempi mummuna ja pappana kuin oikeita.Surkeaa,mutta minkäs teet kun ei voi väkisin pakottaa viettämään aikaa lasten kanssa.

Yhteistyössä