Pitääkö teidän toimittaa työ/kouluajat päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yrittäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="yrittäjä";26079044]pitääkö viedä lukujärjestys, työaikalista tms?

tuli vain mieleen tuosta eräästä toisesta ketjusta. Mietin että meillä se olisi sula mahdottomuus, ollaan yrittäjiä ja päivät voi olla 7-20, lapsi hoidossa yleensä 8-16. Mutta milläs me yrittäjinä edes työtunnit todistettaisi :) Ei kai tälläinen käytäntö ole tulossa joka paikkaan?[/QUOTE]

Me viemme vuoropäiväkotiin listat joissa selviää äidin ja isän työajat ja niiden kautta olemme itse määrittäneet lapsen hoitoajat. Teemme molemmat vuortyötä, mies on aamun töissä, päivän kotona, ja illan töissä. Minä olen iltapäivästä iltaan töissä. Kaikki työajat kirjaamme listaan ja sitten hoitoajat lapselle sen mukaan kuka menee vikana töihin ja pääsee ekana. Yleensä menee tarkalleen mun vuorojen mukaan kun miehellä saattaa töissä mennä tunti pari pidempään kun on tiedossa.

Monet vuoropk:t vaativat listat. (huom! ei mitään lukujärjestyksiä ja työvuorolistoja). Se on sitten jokaisen vanhemman sydämenasia, miten paljon valehtelevat itselleen vapaa-aikaa listaan.

[QUOTE="pk:n täti";26079397]Olen niin samaa mieltä!! Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois kokonaan ja hoitoajat vain todellisen tarpeen mukaan :attn:[/QUOTE]

Tarpeita on niin monenlaisia. Työpäivinäni lapsi tarvitsee hoitopaikan ja nyt kun olen sairaslomalla, hän tarvitsee virikepaikan. Minusta ei ole ulkoilemaan eikä liikkumaan ja kivut häiritsevät leikkimistä ja pelaamista lapsen kanssa. Tokihan lapsi voisi päivänsä viettää sohvalla dvd:tä katsoen ja itsekseen leikkien, mutta minusta se olisi hullua kun kerran on hoitopaikka valmiina.

Ei tarvi.
Sopimuksessa on päivittäinen hoitoaika yli 7 tuntia eli käytännössä lapsi viedään klo 7.30- 9.00 välillä ja haetaan klo 15.30- 17 välillä.
Tämän tarkempia ei pystyis sanomaankaan.

Meillä miehen kanssa on kuitenkin joskus pakko jäädä ylitöihin eli vaikka mun pitäs päästä klo 15 niin en pystykään lähteen esim. kun vasta 15.45.

[QUOTE="pk:n täti";26079507]Todellinen hoidon tarve = työaika + työmatka.
Virikelapset kotiin ja vanhemmille muistutus, että pk ei ole mikään lasten säilytyspiste kun vanhemmat lomailevat, shoppailevat jne.[/QUOTE]

No jos mä pääsen töistä klo 12 tai 12.30, niin en mä voi mennä lapsia samantien hakemaan, jos ovat päiväunilla.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="shihtzu";26079589]No jos mä pääsen töistä klo 12 tai 12.30, niin en mä voi mennä lapsia samantien hakemaan, jos ovat päiväunilla.[/QUOTE]

Sama "ongelma" (mulle se ei oo ongelma, eikä kyllä lapsellekaan, eikä ole ollut päiväkodillekaan) mulla. Jos koulu loppuu klo 12 niin päikkäreillähän nuo jo ovat ennen kun ehdin hakemaan.

Ja jos mies menee töihin klo 13-14, niin ei lasta voi hoitoon uniaikaan viedä.

Sama "ongelma" (mulle se ei oo ongelma, eikä kyllä lapsellekaan, eikä ole ollut päiväkodillekaan) mulla. Jos koulu loppuu klo 12 niin päikkäreillähän nuo jo ovat ennen kun ehdin hakemaan.

Ja jos mies menee töihin klo 13-14, niin ei lasta voi hoitoon uniaikaan viedä.

Ja monissa päiväkodeissa käsketään tuomaan viimeistään klo 10 tai 11 vaikka menisikin iltavuoroon töihin että lapsi pääsee rytmiin mukaan.

Nyt tää koko homma kusee täysin siihen onko päiväkoti normaali vai VUOROPÄIVÄKOTI!!!! No ap, millainen teillä on?

Meillä on lapsi vuoropk:ssa ja niin suurimmalla osalla jotka vastanneet että listat pitää viedä. Taas sitten kaikki ne jotka ovat vastanneet, että mitään listoja ei tarvi viedä, tai että se ei olisi edes mahdollista kun pääsee töistä ja koulusta millon mitenkin ja on yrittäjä ja niin edelleen, heidän kaikkien lapset ovat ns. päivälapsia teksteistä päätellen, eli hoitoaika säntillinen 8-16 tai vastaavaa.

Jos teilläkin siis noin niinkuin kirjoitit, että lapsi aina 8-16 pk:ssa, niin mitään listoja varmaan sinne tartte viedä.

Meillä kun on pk auki 6-22 ja lapsi iltaisin melki vakioon pk:ssa, niin lista on pakollinen. Määrittelee sen kuinka paljon on iltaisin hoitajia, mihin asti maksetaan palkka jne....

[QUOTE="RIIKKA";26079547]Me viemme vuoropäiväkotiin listat joissa selviää äidin ja isän työajat ja niiden kautta olemme itse määrittäneet lapsen hoitoajat. Teemme molemmat vuortyötä, mies on aamun töissä, päivän kotona, ja illan töissä. Minä olen iltapäivästä iltaan töissä. Kaikki työajat kirjaamme listaan ja sitten hoitoajat lapselle sen mukaan kuka menee vikana töihin ja pääsee ekana. Yleensä menee tarkalleen mun vuorojen mukaan kun miehellä saattaa töissä mennä tunti pari pidempään kun on tiedossa.

Monet vuoropk:t vaativat listat. (huom! ei mitään lukujärjestyksiä ja työvuorolistoja). Se on sitten jokaisen vanhemman sydämenasia, miten paljon valehtelevat itselleen vapaa-aikaa listaan.[/QUOTE]

Kyllä meidän vuoropäiväkotiin pitää vaan toimittaa molempien vanhempien työvuorolistat.

Meiltä on kysytty aloitus ja lopetusaika noin suurinpiirtein. Pari kertaa on jouduttu viemään aikaisemmin ja siitä on kerrottu etukäteen. Jos pääsen töistä aikaisemmin, haen aiemmin kertomatta etukäteen. Jos teen etätöitä, teen yleensä työajan töitä ja haen lapsen sen jälkeen. Joskus olen hakenut aiemmin ja tehnyt töitä vielä lasten kanssa, mutta pidempää aikaa siihen ei pysty. Tunti on ihan maksimi ja puheluita ei aina pysty soittamaan. Eri asia, jos kotona on vain yksi lapsi, mutta kahden kanssa ihan toivotonta.

Ja seuraavaksi joku tietty kysyy, miksi kotona koskaan olisi yksi lapsi. Missä se toinen on? Muutaman kerran hoitopaikan koulutuspäivinä yms. ollaan jaettu lapset, toinen isän töihin ja toinen äidin kanssa.

Meillä on vuorohoito ja ihan omalla ilmoituksella mennään. Eipä koskaan ole työvuorolistoja kyselty, vaikka toki heillä se kaavakekin löytyy missä kummankin vanhemman työaikaa kysytään.

[QUOTE="mona";26079657]Niimpä, mä odottelen just tietoa kerhopaikasta syksyksi. Kerhoryhmässä 9lasta ja kolme kolmevuotiasta (meidän poika 3v syksyllä) että ei tosiaan pääse kaikki halukkaat. Ja mitään järjestettyä puistotoimintaa täällä ei ole.[/QUOTE]

Kaiken ohjelman ja virikkeen pitää tulla siis valmiiksi, kuin manulle illallinen? On avutonta :D
Joo, ehkä niiden lastenne tosiaan on parempi pk:ssa, jos vanhemmat eivät 3-vuotiaalle pysty mitään järjellistä keksimään... Niin kuin sen ikäinen jotain extremeä tartteis ;)

Ja te, jotka voitte olla määrittelemättä lapsen hoitoaikoja, olkaa onnellisia! Minulla jää joka ilta "ylityöt" odottamaan seuraavaa päivää. Oiiii päivätyööööt, oi päivätyöööt, missä olette...

[QUOTE="pk:n täti";26079688]Kaiken ohjelman ja virikkeen pitää tulla siis valmiiksi, kuin manulle illallinen? On avutonta :D
Joo, ehkä niiden lastenne tosiaan on parempi pk:ssa, jos vanhemmat eivät 3-vuotiaalle pysty mitään järjellistä keksimään... Niin kuin sen ikäinen jotain extremeä tartteis ;)[/QUOTE]
Kerho tai vastaava ohjattu toiminta ilman vanhemman läsnäoloa pari krt viikossa ei liene kovinkaan extremeä, ja voi olla hyvinkin tarpeellista 3 v lapselle :). Ikävä kyllä kerhoja, avoimia päiväkoteja ja sen sellaisia ei ole tarpeeksi monellakaan paikkakunnalla.

Mutta kerro nyt hei pk:n täti, että miten tuo sun "työaika+työmatkat"- logiikka sopii opiskeleviin vanhempiin, etätyötä tekeviin/kotona työskenteleviin, vuorotyöläisiin, sekä niihin joiden lapsi on hoidossa kuntoutuksellisista, terveydellisistä tai lastensuojelullisista syistä?

Tavallaan kyllä toivon että et olisi pk:n täti oikeasti. Oikean pk:n tädin luulisi hieman paremmin ymmärtävän asioita :)

Meil on molemmilla 3-vuorotyö eli vuororyhmikseen viemme hoidonvarauslistan, johon merkitsemme lapsen hoitoajat ja lisäksi molempien vanhempien työajat.

Mieheni esim tulee joinain aamuina 6 töistä ja menee nukkumaan, jolloin hakee likan vasta herättyään iltapäivän puolella. Saa nähdä tuleeko tästä ihmettelyä, vaikka mies ei varsinaisesti olekaan silloin töissä kun lapsi on hoidossa...

Alkuperäinen kirjoittaja vuoropäiväkodissa;26079637:
Kyllä meidän vuoropäiväkotiin pitää vaan toimittaa molempien vanhempien työvuorolistat.

Ok. Voi olla tännekin sitten tulossa, mutta nyt ainakin menty näillä itse kirjoitetuilla listoilla pojan pk:ssa.

Mitä tulee ap:n kysymykseen niin luulen, että yrittäjät ovat sitten erikseen, eikä listoja tarvita jos hoitoaika säännöllinen. Tiedä en....

Lapsi on säännöllisesti hoidossa, hoitoajaksi on laitettu klo 8-16 eikä erillisiä listoja siis tarvita. Jos vienti- ja hakuajat vaihtelisivat niin sitten pitäisi viedä tarkempi selonteko.

[QUOTE="pk:n täti";26079688]Kaiken ohjelman ja virikkeen pitää tulla siis valmiiksi, kuin manulle illallinen? On avutonta :D
Joo, ehkä niiden lastenne tosiaan on parempi pk:ssa, jos vanhemmat eivät 3-vuotiaalle pysty mitään järjellistä keksimään... Niin kuin sen ikäinen jotain extremeä tartteis ;)[/QUOTE]

Mun 3v. on käynyt tän kauden srk:n kerhossa ja se on tehnyt lapselle todella hyvää, kun on voinut leikkiä ikäistensä kanssa. Omassa lähipiirissä ei juurikaan ikätovereita ole, enkä minä ole mikäänpuistoissa istuja, tosin ne harvat kerrat jota ollaan puistossa käyty, niin eipä siellä oikein ketään ole, yleensä ollaan oltu yksin.

No kyllä tuon ikäinen vaan jo kaipaa omanikäisiä leikkikavereita.

Meillä päiväkoti on auki 7-17. Ei ole kyselty työvuorolistojen perään.

Pari kuukautta oli tilanne, että olisi periaatteessa tarvinnut vuorohoitoa joka toinen viikko, kun mies oli iltavuorossa ja mun työt loppuivat kuudelta. Kysyin silloin, että miten jos vuorohoitopaikkaa tarvitsee. Meidän kunnassa on vain yksi päiväkoti auki klo 17 jälkeen ja se on vuoropäiväkoti. Meidän kunnasta siihen päiväkotiin pääsee ainoastaan, jos on oikea tarve ja työvuorolistat pitää näyttää. Ei haluttu vaihtaa päiväkotia ja onneksi tilanne oli vain pari kuukautta, ja saatiin hoidettua sukulaisten avulla tilanne.

Tuliskin kaikki valmiina. Kerho kun on kaks kertaa viikossa 3tuntia et kyllä siinä ehtii keksiä ihan riittävästi kerhoajan ulkopuolella. Sais olla hetken myös vauvan kanssa kahden. Mun mies on reissutyössä eli myös illat ollaan kolmestaan lasten kanssa.

Yhteistyössä