Pitääkö teidän toimittaa työ/kouluajat päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yrittäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yrittäjä"

Vieras
pitääkö viedä lukujärjestys, työaikalista tms?

tuli vain mieleen tuosta eräästä toisesta ketjusta. Mietin että meillä se olisi sula mahdottomuus, ollaan yrittäjiä ja päivät voi olla 7-20, lapsi hoidossa yleensä 8-16. Mutta milläs me yrittäjinä edes työtunnit todistettaisi :) Ei kai tälläinen käytäntö ole tulossa joka paikkaan?

Ei tarvitse, päivähoitohan on subjektiinen oikeus. Vaikkei olis työssä ollenkaan saa hoitoon viedä. Eri asia on, jos on erityistapeita kuten tosiaan tuo vuorohoito, siit en tiedä mitään.

Toivottavasti pian joutuu viemään. Lapsen oikeuksia olisi ajateltava entistä enemmän. Ja subjektiivista hoito-oikeutta pitäisi rajoittaa paljon, koska kotona olevien lapset ovat turhaan pitkiä päiviä hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja täti;26079157:
Toivottavasti pian joutuu viemään. Lapsen oikeuksia olisi ajateltava entistä enemmän. Ja subjektiivista hoito-oikeutta pitäisi rajoittaa paljon, koska kotona olevien lapset ovat turhaan pitkiä päiviä hoidossa.

No entä työaikoja sitte? Jos pk auki vaikka klo 7-17 (vaikka vois olla vaikka 6-18) ja työntekijöillä 8 tunnin työvuorot tai voi olla 7h 45 min. On ihan turvallisuusasia, jos kaikki muksut puskee seiskaks hoitoon, vaikka paikalla vain 1/3 henkilökuntaa.

Meillä lapset on hoidossa 10-15 päivää kuussa, eli 75% hoitoaika, ja me viedään aina lista mitkä päivät on koti- ja mitkä hoitopäiviä ja menevätkö aamulla kasiin vai ysiin ja haenko kolmelta vai neljältä.

Jos hoitoaika ja -päivät on vakiot, niin ei ko "lukkarille" sitten liene tarvetta.

Meidän "tavallisessa" päiväkodissa kysyttiin vain lasten päivittäinen hoitoaika tunneissa ja kellonajoissa, määrittelin ne sopimukseen oletuskellonaikoina +/- puoli tuntia.

Meiltä ei kukaan ole koskaan mitään työvuoro listoja tms. kysellyt.. Hankala sellaisia olisi toimittakaan koska molemmat ollaan pätkätyöläisiä/opiskellijoita ja mullakin (opiskelen AMKssa) saattaa lukujärjestys muuttua tunnin varoitusajalla..
Meillä on ollut lapset aina hoidossa (7-)8-16, ei tarvi jatkuvasti ihmetellä koska pitikään hakea tai ilmoitella tarhaan ettei nyt päästäkään hakemaan vaikka pitäis jne.

ei ole koskaan kysytty työaikoja. Kunnasta tuli lappu, että lapsi saa olla hoidossa vain vanhemman työajan+työmatkoihin käytetyn ajan, mutta kun lapsi ei koskaan ole yli 8h hoidossa, niin kukaan ei ole kysynyt mitään. Hoitopäiviä 10 kuussa ja hoitoajat viedään toki 1-2vkoa etukäteen.

kyllä toimitamme listat. Haemme heti töiden loputtua. Vapaa päivinä lapsetkin vapaalla, laatuaikaa lapsille.
lomailemme 2 vk yhdessä ja 2vk erikseen, näin lapset saavat mahdollisimman pitkän loman.

Vaikeaa olisi. Lapsen isä on yrittäjä ja minä opiskelija. Meillä on paljon etäpäiviäkin, jolloin olen joko töissä tai kotona opiskelemassa.

Hoitoaika meillä on normaalisti 7.30-16.30. Ilmoitan erikseen, jos menen töihin aamuvuoroon ja vien kuopuksen hoitoon 6.30. Keskimmäinen on eskarissa, ja sinne ei tarvitse erikseen ilmoittaa.

Tarkkoja listoja en voisi viedä. Sen kyllä tiedän monelta aina menen töihin, mutta sitä en tiedä monelta pääsen, se vaihtelee, mutta siinä 12-14 välillä varmaankin aina pääsen, mutta vaikka pääsisin klo 12, niin en voisi kuitenkaan lapsia heti hakea.

Alkuperäinen kirjoittaja täti;26079157:

Olen niin samaa mieltä!! Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois kokonaan ja hoitoajat vain todellisen tarpeen mukaan :attn:

Ei tarvitse. Ja se olisikin hauskaa jos tarvitsisi, kun mun lukujärjestyksiin tulee muutoksia aika ajoin, ja miehen työajat ne vasta vaihteleekin ja elää: jos listassa lukee että tiistaina on töitä klo 14-23 ja keskiviikko vapaa, niin mies voi olla tiistaina töissä klo 11-20 ja keskiviikkona klo 15-23:30, tms.

[QUOTE="pk:n täti";26079397]Olen niin samaa mieltä!! Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois kokonaan ja hoitoajat vain todellisen tarpeen mukaan :attn:[/QUOTE]
Eli miten?

(ts. mikä on se "todellinen tarve" ja mikä taho sen määrittäisi?)

• Tykkää
Reactions: Oisku
[QUOTE="pk:n täti";26079397]Olen niin samaa mieltä!! Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois kokonaan ja hoitoajat vain todellisen tarpeen mukaan :attn:[/QUOTE]

No jos kunnan tarjoamiin kerhoihin panostettaisiin pikkuisen enemmän tai jos vaikka saatais jotain puistotoimintaa, niin täälläkin moni ottais osa-aikaisen lapsen pois hoidosta.

Ei tarvitse, ja vaikeaahan se olisi meidänkin kohdalla, kun opiskelen ja lukkari vaihtuu koko ajan (eikä mulla yliopistolla olekaan mitään "lukkaria", mähän voin kirjoittaa lukkariini mitä vaan ja mennä tai olla menemättä luennoille).
Kysyttiin, että montako tuntia poika on hoidossa ja mihin aikaan.

Päivähoitohakemuksessa työaikoja kysyttiin,tosin meidän muksujen hakuaika on ollut viimeistään 15.15 ja hoitopäiväkin alle 8h,joten se ei ole tuottanut ongelmaa kenellekkään.Hoitopaikoissakin ovat tienneet että mun päivä loppuu noin 13.30-14.00,olen silti hakenut "vasta" välipalan jälkeen.

[QUOTE="mona";26079472]No jos kunnan tarjoamiin kerhoihin panostettaisiin pikkuisen enemmän tai jos vaikka saatais jotain puistotoimintaa, niin täälläkin moni ottais osa-aikaisen lapsen pois hoidosta.[/QUOTE]

Niinpä. Esim. meidän poika olisi ensi vuonna kerhossa eikä päikyssä.

Todellinen hoidon tarve = työaika + työmatka.
Virikelapset kotiin ja vanhemmille muistutus, että pk ei ole mikään lasten säilytyspiste kun vanhemmat lomailevat, shoppailevat jne.

Juu toi "todellinen tarve" särähti munkin korvaan. En nyt osaa sanoa miten iso ongelma se oikeasti on että vanhemmat suhaa jossain tuntitolkulla työpäivän jälkeen koska en pk:ssa töissä ole. Ja mistä pk.n tädit sen niin tarkasti tietävät.

Fakta on kuitenkin se että esim meillä kummankin vanhemman työaika on 8-15.30/16. Työmatkoihin menee vähintään puoli tuntia jos hyvä tuuri käy, ruuhkassa 45 min ei ole mikään mahdottomuus. Eli huonommallakin matematiikalla kuka tahansa osaa laskea mikä on lasten minimihoitoaika. Ja sitä ei voi muuttaa, ei kirveelläkään. Jos se olisi päiväkodin ongelma että meidän lapset siellä on minimissään 7.30-16.15, niin saisivat ihan vapaasti soitella vaikka mun pomolle ja ilmottaa että nyt Oiskun pitää saada olla lyhyempiä työpäiviä ettei lapsiparat joudu täällä kidutuslaitoksessa oleen minuuttiakaan pitempään.

[QUOTE="pk:n täti";26079507]Todellinen hoidon tarve = työaika + työmatka.
Virikelapset kotiin ja vanhemmille muistutus, että pk ei ole mikään lasten säilytyspiste kun vanhemmat lomailevat, shoppailevat jne.[/QUOTE]
Jaa, tällainen pyhä yksinkertaisuus...

Entäs opiskelijavanhemmat, entäs vuorotyöläiset, entäs kotoa käsin työskentelevät joilla ei ole työaikaa, entäs lastensuojelullisista tai terveydellisistä/kuntoutuksellisista syistä hoidossa olevat?

Yhteistyössä