Pitääkö sisaruskin ottaa mukaan - ekaluokkalaisen kaverileikit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 39emdmz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

39emdmz

Vieras
Lapsemme o löytänyt uuden kaverin jolla nuorempi sisarus. On käynyt muutaman kerran leikkimässä tämän luona jolloin kaverin nuorempi sisarus ollut mukana leikeissä joka kerta.
Nyt tämän koulukaverin isä ja äiti sanoivat että se ja se sisko voisivat tulla meille leikkimään. Ongelma tässä se että itseä ei huvittaisi niin vahtia jos leikeissä on pienempi mukana. Onko tällainen yleistäkin että eskari- tai elaluokkalaisten mukaan tungetaan muutkin sisarukset? Kehtaako sanoa, että ei sisaruksia mukaan

Vastaat just niinku teille kunakin päivänä käy.. jos kyseessä ns yhteinen piha ja yhteiset leikit ei valtuuksia rajottaa mut jos teille kotiin erikseen tulee kylään ni sillon voi (ja pitääkin) sanoa.

Itselle ei tosiaankaan tulisi mieleen laittaa pikkusiskoa isoveljensä matkaan kaverin luo. :O Voithan sä muotoilla asian jotenkin että "Kalle" voi tulla teille joku päivä leikkimään niin pojat (tai tytöt) saavat leikkiä ihan kahdestaan kun teillä ei ole muita lapsia häiritaemässä tms. Jos tajuaisivat.

Meillä esikoinen ulkoilee ja vierailee kavereidensa luona ilman pikkusisaruksiaan. Mutta kun esikoisen kaverit tulevat meille, ollaan tehty niin, että kaikki lapset leikkivät ensin hetken yhdessä (10-15 min) ja sen jälkeen pienemmät jättävät esikoisen kavereineen rauhaan.

Eikä ainakaan vielä ole soraääniä kuulunut kenenkään osalta.

Mitään vahdittavia (alle kouluikäisiä) en meille ota, ellen itse ole heitä erikseen meille pyytänyt. Joten tuossa kohtaa sanoisin, että kiitos, mutta ei kiitos. En ole kenenkään lastenhoitaja...enkä myöskään oleta kenenkään muun toimivan omieni kaitsijana.

Mutta jos leikit sujuvat hyvin, niin eihän siinä ole mitään vahtimista jos jostain 5-6-vuotiaasta on kyse. Tietysti jos ei itse ole kotona, niin silloin ei voi noin pieniä ottaa leikkimään. Kokeile nyt ainakin miten sujuu.

Ei pidä. Mun mielestä ois reilua sille isommallekin päästä joskus ilman pikkusisarustaan leikkimään jos kerran kotona nakitetaan aina pienempikin mukaan. Ymmärrän että välillä toki on ok mutta jokaisella pitäis mun mielestä olla oikeus ns. omiin kavereihin. Yhteiset vieraat on taas sitten eri juttu tai jos tulee useampi kaveri kerralla niin ketään ei saa jättää yksin mutta en mä ainakaan kehtais tunkea meidän kuopusta mukaan jos esikoinen kutsuttaisi kylään. Meillä tämä ei vielä ihan ajankohtaista (lapset pieniä) mutta näin meinaan toimia kun aika on. Itse ajattelen niin, että jos esikoinen menee vaikka kylään niin sitten voin sen (vahdittavan) kuopuksen kanssa tehdä jotain "erikoista" kun ei ole sitä sisarusta siinä. Laatuaikaa molemmille.

Jatkan vielä, että mielestäni on jopa vähän törkeää kaveriperheen vanhemmilta olettaa että ap hoitaa heidän lastaan. Kouluikäisessä ja alle on kuitenkin se ero, että kouluikäisen voisin jättää yksin hetkeksi (esim. kauppareissu tm), alle kouluikäistä en. Jos alle kouluikäinen kaverin sisarus on mukana niin on siinä joku valvomisvastuu kuitenkin, eikö? Varsinkin tytöillä voi olla myös omia juttuja joita ei halua sisaruksen kuullen käsitellä. Ajattelemattomat/laiskat vanhemmat jos ei tätä ota huomioon.

Jotkut tunkee sen pienemmän sisaruksen mukaan, pääsevät itse helpommalla, kun ei tarvitse vahtia (pahimmilla siis pienemmällä sisaruksella on AD/HD epäily, tutkitaan kuulema, kun on vähän isompi), minullahan ei muuta tekemistä olisi kuin katsella tuollaisen perään :headwall: Ihan hyvin voi sanoa, että ei sitä sisarusta mukaan. Jotkut vanhemmat vetävät siitä kyllä herneen nenään, pahimmillaan voi käydä niin, ettei lapsellasi ole enää sinne asiaa.

Itse olen väliin tuntenut itseni outolinnuksi, kun olen pitänyt huolta, ettei meillä pienemmällä sisaruksella ole mitään asiaa mennä sekoittamaan isomman ja tämän kaverin leikkejä. Joskus voivat leikkiä kaikki yhdessäkin, mutta mikään perusoletus ei ole, että pienemmän pitää päästä mukaan.

Esikoisen ja keskimmäisen ikäero on vuosi ja 3 kk enkä siltikään työntäisi keskimmäistä esikoisen mukaan, jos menisi kaverilleen leikkimään. Ei tulisi mieleenikään.

Kotona taasen keskimmäistä olisi hankalahko yrittää pitää poissa leikeistä mutta tarvittaessa varmasti onnistuisi sekin.

Asia ei kyllä meillä ole vielä kauhean ajankohtaista, koska esikoinen vasta täytti 4 vuotta. :D

Kohteliaasti ilmoitat, että valitettavasti et ehdi lapsia kovin tiiviisti vahtimaan, toivoisit ettei nuorempi sisarus (tällä kertaa) tule mukaan. Jos asian ilmaisee kauniisti, tuskin siitä kukaan hernettä nenään vetää. Eikä tarvitse aina ajatella toisista pahinta, ehkä nämä lasten vanhemmat eivät osaa ajatella sisarusta rasitteena, jos heilläkin lasten leikit sujuu hyvin ilman että aikuisten tarvitsee niihin puuttua.

Jos sisarusten ikäero on pieni, niin aika usein he leikkivät samassa lapsiporukassa. Silloin olisi minusta vähän tylsää syyttä suotta erottaa nuorempi sisarus porukasta. Mutta en minäkään noin vain ottaisi alle kouluikästä lasta hoiviini ilman että olisin häntä koskaan edes nähnyt, enkä tietäisi edes ikää. Itse en tosin kehtaisi suoraan kieltääkään, jos oma lapseni olisi ollut toisten nurkissa jo monta kertaa, eikä kumpikaan näistä lapsista meillä vielä kertaakaan. Kyselisin vaan siitä sisaruksesta tarkemmin vanhemmilta ja omalta lapseltani ja saisi tulla, jos lasten leikit yhdessä sujuu hyvin ja pienempi sisarus on jo kyläilyyn tottunut, hoitaa vessa-asiat omatoimisesti jne.

Jatkan vielä, että mielestäni on jopa vähän törkeää kaveriperheen vanhemmilta olettaa että ap hoitaa heidän lastaan. Kouluikäisessä ja alle on kuitenkin se ero, että kouluikäisen voisin jättää yksin hetkeksi (esim. kauppareissu tm), alle kouluikäistä en. Jos alle kouluikäinen kaverin sisarus on mukana niin on siinä joku valvomisvastuu kuitenkin, eikö? Varsinkin tytöillä voi olla myös omia juttuja joita ei halua sisaruksen kuullen käsitellä. Ajattelemattomat/laiskat vanhemmat jos ei tätä ota huomioon.

No minusta tökerömpää on se, että oma lapsi on kyläillyt toisessa perheessä jo monesti, mutta lapsen kaveria ei olla koskaan kysytty aloittajalle kylään. Jos erityistä syytä ei ole toisenlaiselle toiminnalle, minä kutsuisin (itse tai lapsen välityksellä) lapsen kaverin vastavierailulle jo yhden kyläilyreissun jälkeen. Ja kun itse kutsuu, on helpompi määrittää kenet kutsuu.

Nyt kaverin vanhemmat ovat varmaan ihmetelleet, miksi heidän lastaan ei koskaan kutsuta kaverin luokse kylään ja lopulta sitten ehdottaneet (todennäköisesti lastensa asiasta kyseltyä) itse kyläilyä.

Ei tietenkään pientä sisarusta ekaluokkalaisen kaverin luokse! idiootit taikka laiskat vanhemmat yrittävät päästä helpolla! Sanot että ei käy, sinä et ehdi vahtimaan pienempää. Vai onko kyseessä lestadiolaisperhe, jotka olettavat että isoveli vahtii pienempää, ja kotona niin monta lasta että muutamasta pitää hetkeksi päästä eroon? Älytöntä. Sitäpaitsi kuka ekaluokkalainen haluaisi vieraakseen sekä kaverin että hänen pikkusisarensa? Ei kukaan.

Täällä on tapana, että jos on nuorempia sisaruksia niin omissa kodeissaan he todennäköisesti osallistuvat leikkeihin, mutta he eivät todellakaan kulje mukana kyläpaikkaan leikkimään. Ei tulisi mieleenkään laittaa nuorempaa ekaluokkalaisen mukaan leikkimään hänen kaverinsa luo.

Kun meillä esikoiselle tulee kavereita, niin pienempikin saa osallistua, eikä isovelikään ole tätä vastaan. Mutta kun menee kavarille leikkimään, niin yksin tietty menee. Meillä siis kaksi poikaa alle 2v ikäerolla.

Yhteistyössä