Pitääkö papa-kokeeseen olla lähete ja miten sen saa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "oona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"oona"

Vieras
Joo, olen vähän tyhmä.... Aikaisemmin olen käynyt papassa ehkäisyneuvolan kautta (en ole heidän asiakkaansa tällä hetkellä), mutta nyt ed. kerrasta on vuosi, joten tahtoisin käydä otattamassa tuon kokeen. :)

Minä kävin paikallisessa laboratoriokeskuksessa ilman lähetettä. Maksoi noin 25 euroa. Mutta nyt en muista, miten tulosten kanssa toimittiin. Mulla oli näyte ihan puhdas, mutta varmaan jos olisi ollut solumuutoksia, olisi sit pitänyt hankkiutua lääkärin juttusille.

Jos terveyskeskuksen kautta sitä ole hoitamassa, niin soita ajanvaraukseen ja sanot, että sinun pitäisi päästä kokeeseen. Kertovat kyllä, mikä on käytäntö.

[QUOTE="a.p";26306061]No minäpä soitan ajanvaraukseen. Kuhan mietin, että voiko sinne labraan (sairaalaan) vaan mennä ja sanoa, että "yksi papa-koe, kiitos" :D[/QUOTE]

No siis meillä täällä onnistui. Minulla _piti_ olla lähete, mutta sitä ei löytynyt labran koneelta. Sanoivat sitten, että sen voi toki ottaa mutta maksaa tuon. Mieluummin maksoin, kuin aloin buukata lääkäriaikaa ja uutta labra-aikaa ja miettiä kulkemisia työpäivän aikana... Täällä yhtiöitetty labrapalvelukeskus. En tiedä, miten toimitaan jossain ihan sairaalan/tk:n labrassa, jos ei tehdä ostopalveluja yms.

[QUOTE="a.p";26306061]No minäpä soitan ajanvaraukseen. Kuhan mietin, että voiko sinne labraan (sairaalaan) vaan mennä ja sanoa, että "yksi papa-koe, kiitos" :D[/QUOTE]
Pitää olla lähete ainakin julkiseen terv.huoltoon.

Täällä julkisella puolella toimitaan niin, että soitetaan aika terveysasemalle, sitten hoitaja tai lääkäri ottaa näytteen. Multa on kysytty, että onko aiemmissa näytteenotoissa ollut mitään hankaluuksia; jos ei, niin ajan saa hoitajalle. Jos on jotain rakenteellista häikkää tms. niin sitten lääkärille. Soittavat sitten tulokset, jos niissä on jotain ongelmaa.

Yhteistyössä