Pitääkö osata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mökö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mökö

Vieras
Pitäisikö minun olla huolissaan kun neiti 1v3kk ei sano muutakuin anna joskus kun oli vielä maidon suurkuluttaja sano mamma mutta nyt se on jäänyt pois?Tuntuu että muiden tuon ikäiset lapset ja nuoremmatkin puhuvat jo kohta kahden sanan lauseita tai vähintään on ainakin yli kymmenen sanaa varastossa.

Meidän neiti on todella liikuvainen ja eloisa ja oikea papupata,koko ajan suu käy mutta se on vain hänen omaa kieltä ei sieltä tule mitään ymmärettävää,välillä minusta tuntuu että neiti luulee että se ihan oikeesti puhuu jotain ymmärettävää kun niin tosissaan höpöttää ja puhelimessa olisi koko ajan =)

Ymmärtää kyllä meidän puhetta ainakin minun mielestä,osottaa tavaroita joita tuntee ja kun kysyy että missä napa niin alkaa kaivaa paidan alta että missä se olikaan,mutta muita ruumiin osia ei vielä sillai osaa vaikka on niitä opeteltukin varmaan vähän liiakseenkin,mutta kun tuntuu vain että ne jo pitäisi osata.

Sanookaa nyt että huolehdinko minä ihan aiheesta vai pitäisikö minun rauhoittua ja odottaa rauhassa?

Meillä esikko sanoi 2v nauvolaan mennessä vain mummo, muumi, mummi ja äiti.... ei ollut neuvolan meilestä mitenkään hälyttävää. No keväämmällä sanoja tuli koko ajan lisää ja nyt 3v puhua papattaa koko ajan. tosin hyvin epäselvästi. Puheterapiaan lähetettä odotellaan.

Rauhoitu ja odota rauhassa. =) Siis ihan tosi, ketkä puhuu jo kahden sanan lauseita... He ovat kehityksestä huikeasti edellä. Meillä varsinaista puehtta alkoi tulla 1v.10kk. iässä, sitä ennen vain sanoja siellä täällä... Vuosi vielä aikaa oppia puhumaan, eikä silloinkaan tarvitse osata kaikkea!

Äideillä on nykypäivänä kovat olettamukset ja kiire saada lapsi tekemään sitä ja tätä, kun "ne toisetkin lapset osaavat"... ;) Nauti nyt vaan taaperostasi, puheen kehitys kuuluu tuonnemmaksi. Toiset kehittyvät liikunnallisesti, toiset kielellisesti ensin. Neuvolassa myös varmasti asia otetaa puheeksi jos jotain epäilyttävää olisi... =)

Vielä kerran: ei pidä osata!!! :)

ei minustakaan mitään huolta ei ole. ja yleensähän se on niin että jompakumpa osaaminen on parempi joko kielellinen tai motorinen. Minusta kaikki on kunnossa kun just reagoi vanhempien kysymyksiin eli tämä napa juttu. Silloinhan lapsi kyllä ymmärtää vaikkei osaa vielä sanoilla vastata. Meidän kolmonen on nyt 1v8kk ja nyt on tullut muutaman viikon 2 sanaisia lauseita esim. hei äiti, anna mulle...
Ja onhan noita lapsia paljon jotka eivät vielä 2.v synttäreilläkään puhu jos vain muutaman epäselvän sanan ja 3.v onkin jo selviä tarinoita.

Meillä nyt 1,4 v tyttö ja puhuminen todella jäi kävelyn jalkoihin! Nyt kun on neljä kuukautta jo tepsutellut, alkaa taas puhuminenkin vähän kiinnostaa. Munkin mielestä on tärkeintä, että lapsi ymmärtää asioita, joita muut hänelle sanoo, osaa näyttää esineitä jne. Kyllä ne sanat sieltä aikanaan tulee...

Yhteistyössä