Pitäisikö vähän alle 6kk vauvan osata välttämättä istua hyvin tuen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EsikoisenÄitiKyseleeTyhmiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EsikoisenÄitiKyseleeTyhmiä

Vieras
Mä tässä mietin, että kun vauva on kohta 6kk, niin pitäisikö sen osata istua jo hyvin tuen kanssa tai osata varata paino kokonaan jaloille?

Meidän 6kk on liikkuvainen kaveri (kääntyilee, liikkuu kierimällä), muttei mun mielestä osaa vielä istua kovin hyvin tuen kanssa. Selkä menee pyöreäksi aika pian ja vauva lysähtää eteenpäin "kaksinkerroin".

Ja sitten kun seisottaa, niin kyllä välillä seisoo hyvin ponnekkaasti, mutta tuntuu, että varvistaa eli ei varaa koko jalalle painoa.

Mitenkä teillä?

Kaikkea sitä aina miettii tämän esikoisen kohdalla. Ehkä sitten tulevan kakkosen kohdalla osaa ottaa jo rennommin. Ja sit kun lukee noita neuvolan "kehitysjuttuja", niin niistä saa paineita, kun niissä lukee ne jutut mitä milloinkin pitäisi osata... Ehkei pitäs lukea niitä niin kirjaimellisesti.

no meillä ei oo todellakaan kumpikaan lapsi istunut 6kk. syöttötuoliinkin sain joka puolelta tyynyllä tuettuna "istumaan" (lue:valumaan lötkönä) ehkä vasta joskus 7-8kk. saman ikäisenä istuivat vasta tuetta esim. lattialla. Täysin normaaleja, reippaita ja hyvin kehittyneitä omatoimisia lapsia noista on kuitenkin kasvanut...

6kk neuvolassa selkä pysyi suorana ja istui sitten syöttötuolissa kunnolla. Ei menny kun päiviä että alko rattaissa istua tuetta. Mut ei tässäkään asiassa oo sellasta ikärajaa jolloin pitäs sitä ja tätä.

Harvempi 6kk tönöttää suorassa istumis asennossa.

Se nousee kyllä istumaan sieltä lattialta jahka on valmis siihen.
Keskimmäinen nousi vähän vajaa 7kk itse istumaan ja tolla kuopuksella ei näytä olevan edes yritystä (6kk). :D

ei pidä! odottele ihan rauhassa vaan. jokanen kehittyy eritahtiin, tuntuu että täällä palstalla jokaisen vauvan kääntyy jo 1kk ikäsenä ja suurinpiirtein kävelee jo 6kk ikäisenä.

Yhteistyössä