pitääkö open kunnioittaa oppilaan toivetta nimen käytössä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tää kuulostaa typerälle, tiedän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tää kuulostaa typerälle, tiedän

Vieras
eli meidän poikaa on AINA kutsuttu vain lempinimellään, välillä mietin pitäisikö nimi jopa vaihtaa koska emme siis ikinä käytä oikeaa nimeä. pojan opettaja kutsuu poikaa oikealla nimellä, poika on kuitenkin pyytänyt voisiko häntä kutsua lempinimellä. alkuun sanoin pojalle että mitä väliä, se on kuitenkin hänen oikea nimensä, mutta edelleen, 2 vuoden jälkeen poika ottaa välillä asian puheeksi. ei pidä että häntä kutsutaan oikealla nimellä. voiko opea vaatia käyttämään lempinimeä? kun se on tavallaan pojan oikee nimi arjessa, elämässä.

noh, mun mielestä viisas opettaja kyllä kunnioittaa oppilaan toiveita, mulla ainakin on ollu peetua ja tomppaa ja niksua ja vaikka mitä :D mutta vaatia sitä ei kai voi..?

No voisi kai sen ottaa puheeksi jossain vanhempain vartissa tms. Jos lempinimi muuten ok. Virallisissa jutuissa sitten oikea nimi, esim. todistusten jaossa.

Kuinkahan vaan ope muistais uuden nimen, jos tottunu käyttämään oikeaa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
noh, mun mielestä viisas opettaja kyllä kunnioittaa oppilaan toiveita, mulla ainakin on ollu peetua ja tomppaa ja niksua ja vaikka mitä :D mutta vaatia sitä ei kai voi..?

ei tietty voi vaatia. mä en vaan ymmärrä miksi ei voisi... tää ope on kyllä aika vanhoillinen. vaalii vanhoja perinteitä, hyviä käytöstapoja pilkkuun saakka. käyttää lapsista juurikin oikeita nimiä jne. välillä vähän tiukkapipo meininkiä.

Riippuu nimestä... Mulla yks Maria haluais häntä kutsuttavan Masaksi. Itse jotenkin vierastan sitä ja neidin saa paremmin kuriin, kun sanoo Maria... En yleensä hyväksy lempinimiä-- paitsi esim. jos anna-leena, niin sit anna ok.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Riippuu nimestä... Mulla yks Maria haluais häntä kutsuttavan Masaksi. Itse jotenkin vierastan sitä ja neidin saa paremmin kuriin, kun sanoo Maria... En yleensä hyväksy lempinimiä-- paitsi esim. jos anna-leena, niin sit anna ok.

kyseessä on ihan oikea nimi. oikea nimi santeri, mutta häntä kutsutaan santuksi.

kutsumanimi joka on lapsen toinen tai kolmas nimi ekan sijaan, on ihan luonteva. Mutta lempinimiä on niin joka lähtöön että ei niitä voi kaikki "virallisesti" koulussa puhutellessa käyttää ja mihin vetää raja mitä nimeä käyttää ja mitä ei. miksi ei "oikea" nimi kelpaa? ja voihan sen nimen muuttaa ihan virallisesti niin tulee sitten "oikeaa" käytettyä sitten

kutsumanimi joka on lapsen toinen tai kolmas nimi ekan sijaan, on ihan luonteva. Mutta lempinimiä on niin joka lähtöön että ei niitä voi kaikki "virallisesti" koulussa puhutellessa käyttää ja mihin vetää raja mitä nimeä käyttää ja mitä ei. miksi ei "oikea" nimi kelpaa? ja voihan sen nimen muuttaa ihan virallisesti niin tulee sitten "oikeaa" käytettyä sitten

jos siis yhdellä hyväksyy lempinimen, niin se riistäytyy helposti käsistä. Kohta on possee ja nipaa ja jukea ja tumea ja tumppia ja patua ja ryppyä ja tököä ja mitä oudoimpia. Siksi ei.

Ennen ainakin käytettiin kutsumanimeä, jopa alle viivattiin moneen paikkaan. Eli pitäis kunnioittaa.

Kutsumanimi on eriasia, se voi olla vaikka toinen nimi tai kolmas nimi, mutta kuitenkin kastetodistuksessa mainittu... Mutta en kyllä ymmärrä noin tiukkaa opea, mut toisaalta ei kai se nyt pahasti voi haitatakkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

ei tietty voi vaatia. mä en vaan ymmärrä miksi ei voisi... tää ope on kyllä aika vanhoillinen. vaalii vanhoja perinteitä, hyviä käytöstapoja pilkkuun saakka. käyttää lapsista juurikin oikeita nimiä jne. välillä vähän tiukkapipo meininkiä.

hienoa että tämmösiä opettajia vielä löytyy!

jos siis yhdellä hyväksyy lempinimen, niin se riistäytyy helposti käsistä. Kohta on possee ja nipaa ja jukea ja tumea ja tumppia ja patua ja ryppyä ja tököä ja mitä oudoimpia. Siksi ei.

no ei mee ihan näinkään. kun siis kaikki kaverit ja luokkalaiset ja kaikki kutsuu poikaa nimellä santtu. luokkalaisetkin ihmetelleet miksi ope kutsuu santeriksi. tapauskohtaisesti nuo kai pitäisi katsoa.

Käväise vaihtamassa nimi? Mulla on kaveri, joka on ajoittain vaikeuksissa kun "unohtaa" ristimänimensä. Kun on vauvasta asti sanottu Maija-Leenaa Maikiksi niin hän kirjoittaa sen joka paikkaan. Laskut tulevat sillä nimellä jne.

no ei mee ihan näinkään. kun siis kaikki kaverit ja luokkalaiset ja kaikki kutsuu poikaa nimellä santtu. luokkalaisetkin ihmetelleet miksi ope kutsuu santeriksi. tapauskohtaisesti nuo kai pitäisi katsoa.

niin ja tietysti sun lapses on just se erikoistapaus :headwall:

kyseessä on ihan oikea nimi. oikea nimi santeri, mutta häntä kutsutaan santuksi.

Muuttakaa se lapsen nimi virallisesti Santuksi, niin ei tarvi openkaan arpoa, miksi lasta kutsuu.

Alkuperäinen kirjoittaja vvvv:

juu, mä pidän tuosta opettajasta. vaalii kirjallisuutta ym. ja tosiaan ne tavata ne tavat. MUTTA, joskus on tullut ylilyöntejäkin joita en ole ymmärtänyt. kuten että laittaa lapset lukemaan jotain kaunokirjallisuutta. olivat silloin tokalla ja ope kohkas jotain jenkkiläistä kirjailijaa josta piti esimtelmiä ym ym ja piti KOKEET aiheesta lapsille... minusta se meni yli, tokaluokkalaisille.

Alkuperäinen kirjoittaja vvvv:

kumpia? mä olen siis tuo eka vastaaja, eli voin kyllä kutsua lapsia vakiintuneilla lempinimillä, mutta kunnioitan hyviä käytöstapoja ja olen luokassa auktoriteetti, perinteiseen tyyliin...

Kuumimmat

Yhteistyössä