Pitääkö nyky-yhteiskunnassa hoitaa lapset yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirjolinda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mitäs nyt...;30403792:
On. Tässä maassa on totuttu viimeisen 30v aikana aivan liian hyvään elämäntasoon, naiset synnyttää lapsia ajatuksella että se menee siinä sivussa. Vähänkin kun tulee vaikeuksia niin ollaan aivan kusessa, ja yksi syy on internet ja keskustelu palstat..

Vittu jos vauva valvottaa vähänkin niin samantien saa sääliä ja voivotellaan kuinka sulla onkaan nyt niin pirun raskasta.

Nimenomaan se hyvä elintaso on vähentänyt syntyvyyttä. Nykyisinhän ihmisillä on useimmiten joku 1-3 lasta. Nimenomaan ennen vanhaan niitä lapsia syntyi "siinä sivussa", oli torppa sitten kuinka köyhä tahansa. Nykyisin lapset ovat mietittyjä ja harkittuja, useimmiten.

Tuohan on vertaistuen ja vinkkien hakemista - eli kyllä nykyisin osataan hoitaa asia ihan hyvin. Ja ihan samalla tavalla haetaan sympatiaa vaikka jos yt-neuvotteluissa käy huonosti, reputtaa tentissä tai kengästä katkeaa korko matkalla tärkeään työhaastatteluun... jne.

[QUOTE="vieraana";30403766]No minä olen ainakin viettänyt kesiä maalla, niin että meitä oli 4 serkkua ja 70v mummo jolla oli vain polkupyörä ja 3km kaupalle matkaa. Eli kyllä mua on mummo paljon lapsena hoitanut, mutta nyt sitten mun äiti ei ole kertaakaan hoitanut minun lapsia vaikka nuorin on jo 6v.

Eli osittain on kyse siitä että nykyinen eläkeläissukupolvi ei koe enää samanlaista tarvetta tai halua auttaa omia lapsiaan. Eikä kyse ole siitä että viikoiksi veisin lapseni mummolaan hoitoon vaan siitä että apua ei saa edes yhden illan ajaksi.

6v on ollut elämänsä aikana 3 yötä hoidossa. Yhden kummillaan ja kaksi toisella mummolla.[/QUOTE]
Omassa lapsuudessani 60-luvulla ihmiset kävivät töissä ja töiden jälkeen oltiin kotona. En muista, että kenelläkään kaverini vanhemmalla olisi ollut kodin ulkopuolisia harrastuksia. Ei ollut omilla vanhemmillanikaan. Isovanhemmillakaan ei ollut mitään säännöllistä ohjelmaa työelämän lisäksi.

Päivätyötä tekevistä suurin osa teki töitä klo 8-16. Lapsenlapsen ottaminen hoitoon klo 18 ei sotkenut aikatauluja millään tavalla. Mutta jo omassa nuoruudessani alkoi "päivätyö" muuttua siten, että työvuoro saattoi olla mitä tahansa klo 7-18 välillä. Jos siitä meni vielä kaupan kautta kotiin, laittoi pikaisesti ruuan ja yritti ehtiä työväenopiston posliinimaalauskurssille, niin eipä olisi voinut klo 18 ottaa ketään hoitoon.

Työelämäkin on muuttunut stressaavammaksi ja sen vastapainoksi halutaan jotain muuta kuin vain olemista. Harrastuksia ja matkustelua. Tavataan ystäviä. Monen isovanhempi-ikäisen arki on ihan yhtä kiireistä kuin lapsiperheissäkin. Joillain saattaa olla vielä omatkin vanhemmat elossa ja enemmän tai vähemmän peräänkatsottavina. Omat isovanhempani eivät käyneet koskaan ulkomailla, kotikylänsä ulkopuolellakin taisivat käydä alle 20 kertaa koko elämänsä aikana. Ja kun aina oltiin kotosalla, ystävät ja naapurit saattoivat piipahtaa kahville milloin tahansa. Ei tarvinnut erikseen kalenterista varata, että tuolloin Eilan kanssa konserttiin, tuolloin Marttan kanssa lounaalle, tuollon Einarin kanssa viikonlopuksi Tallinnaan ja nuo kaksi viikkoa meneekin Malediiveillä.

Mä väittäisin, ettei isovanhempien haluttomuus hoitaa lapsenlapsia johdu yksinomaan itsekyydestä vaan jaksamisesta. Ja nimenomaan henkisestä jaksamisesta. Kun koko viikko on menty pää kolmantena jalkana, viikonloppuna halutaan olla ihan rauhassa, koska pinna ei kestä, jos siinä on vielä jaloissa pyörimässä muutama kiukutteleva lapsenlapsi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

[QUOTE="M33";30404643]Noinhan juuri toimivat ikäihmiset, joilla ei ole sukua tai luotettavia nuorempia kavereita auttamassa. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Korjaus: Noin tekevät ikäihmiset, joilla ei ole sukua tai luotettavia nuorempia kavereita auttamassa, ja joilla on varaa maksaa hoivapalveluista.

Kaikilla vanhuksilla ei todellakaan ole. Aika monella ei ole.
[/QUOTE]

Ihmiset ovat hyvin itsenäisiä/itsekäitä. Eli ei haluta tarjota apua eikä sitten osata pyytääkään kun itse tarvittaisiin.
Meidän perheellä sukulaiset kaukana ja kaikesta yritetään selvitä itse. Yksi ihana ystävä on, joka voi sen hammaslääkärin ajan katsoa lapsiamme. Mutta ei häntäkään haluta liikaa rasittaa ja siksi tuollaiset ihan pakolliset vaan pyydetään.
Jos ei sitäkään ole, jää ne hammaskivet poistamattq

Yhteistyössä