pitääkö mun osallistua miehen lasten joululahjojen kustannuksiin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko oikein
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ilkeä äitipuoli?:
Itsepä tiesi valitsit, kun otit miehen jolla on lapsia. Älä siis valita. Olet samassa tilanteessa koko elämäsi ja tiesi olet valinnut.

Ja lässyn lässyn. Sitten on ihan turha kenenkään muunkaan, jolla on miehiä tai lapsia valittaa täällä yhtään mistään mitään.
Kommenttisi on tyypillinen uusperheellisen elämästä mitään tietämättömän huuhaa heitto. Paina välillä deleteä.

ap porvoosta, mutta tungenpa silti nokkani keskusteluun.

Mies ja exänsä miettivät ja hankkivat ne kalliimmat (ja tarpeelliset?) lahjat, minä äitipuolena ostan lapselle jotain samassa hintaluokassa kuin esim. kummilapsilleni. Yhdessä miehen kanssa asutaan, samasta kukkarosta käytännössä kaikki maksetaan vaikka periaatteessa kummallakin omat rahat. Ja saa meidän yhteinen lapsemme miehen exältä joululahjan. Lapsethan ovat härregyyd sisaruksia keskenään!

Kyllä minä ostaisin, ne lapsethan olis mun lapsen sisaruksia. Miehen kanssa siis yhdessä ostettaisiin samalla, kun yhteiselle lapsellemme. Eikä olis väliä, kumpiko maksais lahjat. Samasta taloudesta kuitenkin rahat olisi.

Itsepä tiesi valitsit, kun otit miehen jolla on lapsia. Älä siis valita. Olet samassa tilanteessa koko elämäsi ja tiesi olet valinnut.

Mie ajattelen vähän samalla tavalla.
Minusta ainakin ois kamalaa, jos mie olisin yhdessä miehen kanssa joka kieltäytyisi mitenkään huomioimasta minun lapsiani, jotka olisivat siis edellisestä suhteesta.
Samoin olettaisin miehen tuntevan itsensä "petetyksi", jos hänellä olisi lapsia edellisestä suhteesta ja mie kohtelisin heitä "ei minään" enkä haluaisi millään tavalla olla osana heidän elämäänsä.

Ehkä se mies ajattelee, että rahaa riittäisi paremmin teidän omaan jouluunnekin, jos te molemmat osallistuisitte myös näiden kuitenkin olemassa olevien lasten lahjojen hankintaan.
Vaikka eniten mie ihmettelen sitä, että jos teillä on yhteinen lapsikin, niin kuin tuollaiset "omat rahat"-systeemi voi perheessä toimia.

No ei minusta ap mitenkään automaattisesti ole kylmä ja paska ihminen. Riippuu hyvin paljon tilanteesta. Minusta on alun alkaenkin outoa, että mies pyytelee häntä ostamaan mitään. Kyllähän luulisi lapsiperheessä jo olevan yhteiset rahat, joista mies voi lapsilleen ostaa semmoiset lahjat kuin haluaa. Jos ap on kotihoidontuella ja mies elelee omalla palkallaan, niin on kyllä kummallista, että ap:n pitäisi niistä vähistään antaa miehen lapsille, kun mies voi ihan hyvin kustantaa kaiken tarpeellisen itsekin.

Toinen asia on se, että minkälaiset välit ap:lla on miehen lapsiin. Jos niitä ei ole ikinä edes nähnyt, niin en ymmärrä mikä velvoite olisi kyseisille mukuloille mitään ostaa. En minäkään haluaisi ostella tuntemattomille lapsille, vaikka kuinka olisivat verisukuakin.

Vika on mielestäni jossain syvemmällä kuin ap:n halussa antaa omista rahoistaan. Tilanteesta olisi kiva saada vähän enemmän selkoa ennen kuin menee heittelemään lokaa suuntaan tai toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:

Minusta ainakin ois kamalaa, jos mie olisin yhdessä miehen kanssa joka kieltäytyisi mitenkään huomioimasta minun lapsiani, jotka olisivat siis edellisestä suhteesta.
Samoin olettaisin miehen tuntevan itsensä "petetyksi", jos hänellä olisi lapsia edellisestä suhteesta ja mie kohtelisin heitä "ei minään" enkä haluaisi millään tavalla olla osana heidän elämäänsä.

Ehkä se mies ajattelee, että rahaa riittäisi paremmin teidän omaan jouluunnekin, jos te molemmat osallistuisitte myös näiden kuitenkin olemassa olevien lasten lahjojen hankintaan.
Vaikka eniten mie ihmettelen sitä, että jos teillä on yhteinen lapsikin, niin kuin tuollaiset "omat rahat"-systeemi voi perheessä toimia.

Edelleen se, että ei osallistu rahallisesti lahjoihin ei välttämättä tarkoita sitä, että lapsia muuten kohdellaan "ei minään". Uskomatonta, että niin moni nykypäivänä ajattelee vain materian kertovan välittämisestä. Se on surullista. Jokaisella perheellä on omat tapansa toimia myös raha-asioiden kohdalla ja se ei tee kenenkään ratkaisua toisen perheen ratkaisua paremmaksi tai huonommaksi. Meidän perheessä on ollut "omat rahat" kymmenen vuotta ja ihan on mainiosti toiminut.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Mun mielestä kertoo aika paljon tästä meidän tavaraa ja kulutusta ihannoivasta kulttuurista taas se, että ylipäänsä välittämiseksi lasketaan vain lahjojen osto..
Itse en osallistu miehen lasten lahjoihin rahallisesti, mutta ihan hyvät suhteet on heihin kuitenkin, kaikkea kun ei voi mitata rahassa ja tavarassa..

Ajattelet aivan väärin, kyse oli joululahjasta. "Ihan hyvät välit" ovat varrmaankin että just siedät kun pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
No ei minusta ap mitenkään automaattisesti ole kylmä ja paska ihminen. Riippuu hyvin paljon tilanteesta. Minusta on alun alkaenkin outoa, että mies pyytelee häntä ostamaan mitään. Kyllähän luulisi lapsiperheessä jo olevan yhteiset rahat, joista mies voi lapsilleen ostaa semmoiset lahjat kuin haluaa. Jos ap on kotihoidontuella ja mies elelee omalla palkallaan, niin on kyllä kummallista, että ap:n pitäisi niistä vähistään antaa miehen lapsille, kun mies voi ihan hyvin kustantaa kaiken tarpeellisen itsekin.

Toinen asia on se, että minkälaiset välit ap:lla on miehen lapsiin. Jos niitä ei ole ikinä edes nähnyt, niin en ymmärrä mikä velvoite olisi kyseisille mukuloille mitään ostaa. En minäkään haluaisi ostella tuntemattomille lapsille, vaikka kuinka olisivat verisukuakin.

Vika on mielestäni jossain syvemmällä kuin ap:n halussa antaa omista rahoistaan. Tilanteesta olisi kiva saada vähän enemmän selkoa ennen kuin menee heittelemään lokaa suuntaan tai toiseen.

totta tämäkin,mutta jos olettaa että ap on ollut miehensä kanssa yhdessä jo vuoden tjs.. luulisi hänen tavanneen muksut useamman kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja MyLittlePony Scootaloo:
Ap. Eihän miehen exä oo sun lapselle minkään lajin perheenjäsen, sillä on turha selitellä et kun ei kuitenkaan osta mun lapselle niin enpä osta mieheni lapsille. Minä oon sen verran veemäinen äitipuoli, että saatan antaa lapsille pikkasen rahaa et voivat ostaa pienemmille sisaruspuolille(siis äitinsä puolelta) synttärilahjat. Ei sillä lahjan arvolla ole väliä, vaikka ois tarjouksesta ostettu euron juttu. Minusta sen lahjan antaminen, pienenkin, osoittaa hyväksyntää. Jos menee lapsellisen ukon itelleen ottamaan, niin on hyväksyttävä ensiks sen muksut jonkinlaisiksi perheenjäseniksi ennen kun lähtee osoitteenmuutoskortteja kavereilleen lähettelemään.

Ai kun tuntuu hyvältä, ei tämä maailma vielä niin itsekeskeinen olekaan.

Eihän ap:lla tietenkään ole mitään velvollisuuksia hankkia miehen lapsille lahjoja, isällä kuitenkin on ainakin jonkinlainen moraalinen velvollisuus tähän. Jos ap:n perheessä sitten on minun ja sinun rahat niin luonnollisesti mies on se joka maksaa lastensa lahjat omista rahoistaan, varsinkin kun ap on vauvan takia pienemmillä tuloilla. Jos taas rahat olisivat yhteiset, eli kummankin tulot tulisivat perheen kättöön niin silloinhan tietty nuo lahjarahat olisivat pois kummaltakin.

Mutta oleellisempi kuin itse lahjaan menevä raha, pitäisi tässä olla asenne näitä edellisen liiton lapsia kohtaan. Nämä lapset ovat kuitenkin kokeneet vanhempiensa eron varsin pienenä, toinen jo ennen syntymäänsä. Siksi olisi tärkeää että isä kuitenkin olisi kiinteä osa heidän elämäänsä - siis muutenkin kuin lahjojen kautta - ja samalla lapset osana ap:n perhettä. Sen yhteisen vauvan sisaruksina. Jos ap yleisesti ottaa asenteen ettei näiden lasten asiat kuulu hänelle, se kuulostaa aika ikävältä. Kuitenkin edessä on varmasti hetkiä jolloin ap joutuu siivoamaan, pyykkäämään ja laittamaan ruokaa näillekin lapsille, viettämään aikaa heidän kanssaan ja hoitamaankin heitä.

Ja jos tähän tulee perään kommentti etteä eihän se ex:kään hoida teidän lasta niin se on ihan eri asia. Ex ei ole millään lailla ollut vaikuttamassa teidän lapsen hankintaan eikä lapsenne siis kuulu hänen elämäänsä. Miehesi on kuitenkin lasten isä ja hänellä on vastuuta ja velvollisuuksia lapsiaan kohtaan ja sinä taas olet lähtenyt tietoisesti suhteeseen tällaisen miehen kanssa. Oma valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja voi noita uusperheiden lapsiraukkoja:
Mun mielestä kertoo aika paljon tästä meidän tavaraa ja kulutusta ihannoivasta kulttuurista taas se, että ylipäänsä välittämiseksi lasketaan vain lahjojen osto..
Itse en osallistu miehen lasten lahjoihin rahallisesti, mutta ihan hyvät suhteet on heihin kuitenkin, kaikkea kun ei voi mitata rahassa ja tavarassa..

Ajattelet aivan väärin, kyse oli joululahjasta. "Ihan hyvät välit" ovat varrmaankin että just siedät kun pakko.

"Ajattelet aivan väärin." Mikä helmi oletkaan ja lahjakas keskustelija, onnittelut sinulle siitä. Ja varsinkin siitä, että pystyt näin tietokoneen välityksellä näkemään kotiini ja kertomaan millainen minä olen ja millainen perheeni on.

Edelleen se, että ei osallistu rahallisesti lahjoihin ei välttämättä tarkoita sitä, että lapsia muuten kohdellaan "ei minään". Uskomatonta, että niin moni nykypäivänä ajattelee vain materian kertovan välittämisestä. Se on surullista. Jokaisella perheellä on omat tapansa toimia myös raha-asioiden kohdalla ja se ei tee kenenkään ratkaisua toisen perheen ratkaisua paremmaksi tai huonommaksi. Meidän perheessä on ollut "omat rahat" kymmenen vuotta ja ihan on mainiosti toiminut.

En mie tarkoita pelkkää materiaalista ostamista vaan ihan muutenkin ap:n kirjoittama teksti jotenkin huokui sellaista kylmyyttä - jotenkin sellaista eri-arvoisuutta näiden edellisen suhteen lasten ja heidän yhteisen lapsen välillä. Jotenkin jäi mielikuva, että se oma olisi parempi tai tärkeämpi.
Ja toki varmasti naiselle äin onkin, mutta miehen pitäisi ainakin osata pitää kaikki samanarvoisina, ja minusta mies tuota juuri hakee pyytämällä uutta kumppaniaan ottamaan omat lapsensa huomioon tasavertaisina heidän oman lapsensa kanssa.

En mie tarkoita pelkkää materiaalista ostamista vaan ihan muutenkin ap:n kirjoittama teksti jotenkin huokui sellaista kylmyyttä - jotenkin sellaista eri-arvoisuutta näiden edellisen suhteen lasten ja heidän yhteisen lapsen välillä. Jotenkin jäi mielikuva, että se oma olisi parempi tai tärkeämpi.
Ja toki varmasti naiselle äin onkin, mutta miehen pitäisi ainakin osata pitää kaikki samanarvoisina, ja minusta mies tuota juuri hakee pyytämällä uutta kumppaniaan ottamaan omat lapsensa huomioon tasavertaisina heidän oman lapsensa kanssa.

nonni, aurinkokunta ehti tän jo kirjottaakin.
tätä mäkin hain tuossa edellisessä viestissä.

Järkevästi kirjoitettu.

No jaa. Miten mies sulle asian oikein esitti?

Kun kuitenkinhan ne tavallaan jo yhteisistä rahoista menee niin eikös se ole sitten siinä. Vai miten tiukasti teillä on omat rahat. Sanotaanko näin että kai se on itsestäänselvää että mies hankkii lapsilleen lahjoja jotka maksaa rahaa. Ja tavallaan ne on sulta pois, halusit tai et?
Mutta jos mies on ihan ajatellut että maksattaa sulla puolet niin että teet tilisiirron tai annat käteistä niin juoksisin ja lujaa....

Olin edellisessä elämässä äitipuoli. Lapset oli jouluna joko meillä tai äitinsä luona ja yhtälailla joulu vietettiin molemmissa. Lahjoja ei toimitettu toiseen paikkaan vaan lapset sai oikeastaan 2 joulua aina kerralla. Molemmat taloudet piti ns. oman joulunsa. Ihan hyvin toimi meillä. Ja lahjat ostettiin Yhteisistä rahoista, eli kaipa sitten minäkin olin maksumies. Musta se nyt vaan oli itsestäänselvää taloudessa jossa on yhteiset rahat.
Jotenkin nyt tuntuu että tässä ei ole kyse rahasta vaan ehkä mustasukkaisuudesta miehen lapsiin? Kun sun on tajuttava kuitenkin että se on koko paketti, ei vaan pelkkä mies. Lapset on ja pysyy ja niin se kuuluukin olla. Lasten ei pitäisi kärsiä siitä että vanhemmat eroaa. Se on tiedätkö nyt sunkin vastuulla?

Olen ollut mieheni neljän lapsen äitipuoli jo 7 vuotta. Nämä lapset ovat täysivaltaisia perheemme jäseniä, vaikkeivät virallisesti meillä asukaan. Heidän joululahjahankintansa mietitään yhdessä heidän äitinsä kanssa ja sovitaan, mitä kukakin ostaa. Koska nämä lapset ovat isompia kuin yhteisemme, jakaantuu lahjabudjettimme noin 70/30 näiden isompien hyväksi. Heidän tarpeensa ovat isommat, pienet eivät vielä suuria osaa pyytää tai odottaa. Vanhempani antavat meille yleensä lahjat rahana, ja tästäkin rahasta suurin osa menee lapsipuolieni lahjojen hankitaan. Tämä on luonnollista ja normaalia, ja kaikilla on hyvä mieli asiasta.

Uusperheessä ei ole sun ja mun lapsia, vaan MEIDÄN LAPSIA.

Voi herran jee ku mua huvittaa teijän jutut :D oon ihan Samaa mieltä kuin ap.. Täällä vastaannarisevat ovat varmasti kaikki eronneita akkoja ja siten toivovat että exä ostais paljon lahjoja ja myös exän akka pistäs paljon rahaa likoo.

Ei ap mikään pakko oo osallistua ukon tenavien lahjoihin.. Tenavat varmaan ees välittäis tai uskoiskaa eikä ex akka ainakaa jos ap ois ostanu niille lahjan.. Ja jos ei ex akkakaan ostais ap tulevalle tenavalle lahjaa ni sama juttuha se ois :)

Alkuperäinen kirjoittaja äitipuolineljälle:
Olen ollut mieheni neljän lapsen äitipuoli jo 7 vuotta. Nämä lapset ovat täysivaltaisia perheemme jäseniä, vaikkeivät virallisesti meillä asukaan. Heidän joululahjahankintansa mietitään yhdessä heidän äitinsä kanssa ja sovitaan, mitä kukakin ostaa. Koska nämä lapset ovat isompia kuin yhteisemme, jakaantuu lahjabudjettimme noin 70/30 näiden isompien hyväksi. Heidän tarpeensa ovat isommat, pienet eivät vielä suuria osaa pyytää tai odottaa. Vanhempani antavat meille yleensä lahjat rahana, ja tästäkin rahasta suurin osa menee lapsipuolieni lahjojen hankitaan. Tämä on luonnollista ja normaalia, ja kaikilla on hyvä mieli asiasta.

Uusperheessä ei ole sun ja mun lapsia, vaan MEIDÄN LAPSIA.

Sina tunnut olevan kympin arvoinen aitipuoli, onnittelut hienosta asenteestasi!

Alkuperäinen kirjoittaja katkerat ämmät taas liikkeellä :
Voi herran jee ku mua huvittaa teijän jutut :D oon ihan Samaa mieltä kuin ap.. Täällä vastaannarisevat ovat varmasti kaikki eronneita akkoja ja siten toivovat että exä ostais paljon lahjoja ja myös exän akka pistäs paljon rahaa likoo.

Ei ap mikään pakko oo osallistua ukon tenavien lahjoihin.. Tenavat varmaan ees välittäis tai uskoiskaa eikä ex akka ainakaa jos ap ois ostanu niille lahjan.. Ja jos ei ex akkakaan ostais ap tulevalle tenavalle lahjaa ni sama juttuha se ois :)

Mie en ole eronnut, vaikka minulla onkin nuo 2 lasta edellisestä liitosta. Mutta mie en kertakaikkiaan vois elää tuon uuden miehen kanssa, jos hän mulle vaan tokaisis, jotta lahjohan sie ihan itsekses omasi ja yhdessä sit lahjotaan nää yhteiset muksut.
Alkuun, seurusteluaikana, mie olin hyvinkin "tarkka" siitä, että maksoin, tai siis pyrin maksamaan, aina tavatessamme kaikki omat kuluni ja varsinkin lasten kulut.
Hoin miehelle, että eihän hänen "kuulu" maksaa mun lasten jäätelöitä tai ostaa niille jotain vaatetta tai jotain.
Sitten kun muutettiin yhteen ja aloin odottaa meille yhteistä lasta niin sovittiin "pelisäännöt", meillä ei ole mun ja meidän lapsia, meillä on vaan meidän lapsia. (Ja tämä ajatus lähti mieheltä itseltääm, vaikka hällä ei lapsia ennestään edes ollut.)

Ja tältä pohjalta mie en ymmärrä ap:n ajatusmaailmaa, että hänen ei kuulu osallistua miehen edellisestä suhteesta olevien lasten lahjojen hankkimiseen, vaikka ne lapset eivät asukkaan saman katon alla isänsä kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja katkerat ämmät taas liikkeellä :

Mie en ole eronnut, vaikka minulla onkin nuo 2 lasta edellisestä liitosta. Mutta mie en kertakaikkiaan vois elää tuon uuden miehen kanssa, jos hän mulle vaan tokaisis, jotta lahjohan sie ihan itsekses omasi ja yhdessä sit lahjotaan nää yhteiset muksut.
Alkuun, seurusteluaikana, mie olin hyvinkin "tarkka" siitä, että maksoin, tai siis pyrin maksamaan, aina tavatessamme kaikki omat kuluni ja varsinkin lasten kulut.
Hoin miehelle, että eihän hänen "kuulu" maksaa mun lasten jäätelöitä tai ostaa niille jotain vaatetta tai jotain.
Sitten kun muutettiin yhteen ja aloin odottaa meille yhteistä lasta niin sovittiin "pelisäännöt", meillä ei ole mun ja meidän lapsia, meillä on vaan meidän lapsia. (Ja tämä ajatus lähti mieheltä itseltääm, vaikka hällä ei lapsia ennestään edes ollut.)

Ja tältä pohjalta mie en ymmärrä ap:n ajatusmaailmaa, että hänen ei kuulu osallistua miehen edellisestä suhteesta olevien lasten lahjojen hankkimiseen, vaikka ne lapset eivät asukkaan saman katon alla isänsä kanssa.

Kai sä ny joskus oot eronnu jos sulla 2 lasta on edellisestä liitosta?

Mä en koskaan ostanut exän esikoiselle yhteistä lahjaa exän kanssa. Tyttö sai isältään lahjoja ja mä ostin hänelle myös lahjoja. En edes tiedä miksi emme edes miettineet yhteistä lahjaa, jotenkin vaan tuntui luontevammalta. Mutta ei me kyllä tolle yhteiselle lapsellemmekaan olla yhteistä lahjaa ostettu vaan molemmat erikseen.

Yhteistyössä