Pitääkö mun muka päästää kasvattaja aina katsoon meidän pentua,jos se haluaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ois ppitäny lukea tarkemmin..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ois ppitäny lukea tarkemmin..

Vieras
Kun meillä on koiranpentu ja se on niinku silleen ostettu että koiran kasvattaja saa 2 asutus kertaa kahdella erinartulla . mut koira on nyt 3kk ,kasvattaja laitto viestiä että hän tulee viikolla katsoon koiraa, laitoin että ei olla kotkona, niin tuli takaisin viesti että hänelä on oikeus nähdä pentu milloin haluaa:O?? ei kai? en jaksa että alkaa ramppaan milloin ite haluaa. silloin vaan kun meinaa astuttaa. mitä muuten tarkottaa se että 2astutusta kahdella eri nartulla? onko niin niinku että 2 astutusta vain vai yhteensä 4 eli yhellä nartulla 2 ja toisella 2. mietin että huijaako se mua? kun ´puhe oli vaan että 2kertaa saa astuttaa mut nyt viesteissä lukee että kahella er nartulla kakasi astutusta?

No kai teittei kirjallisen sopimuksen asiasta? Mitä sielä lukee? Todellakaan teiän ei tarvii omia menojanne suunnitella kasvattajan aikataulujen mukaan. Itselläni on ollu 3 sijoituskoiraa ja kyllä me sovittiin kasvattajan ja koiran väliset tapaamiset ihan sen mukaan miten kummallekin osapuolelle sopii. KUulostaa vähä oudolta toi kasvattaja. Mikä rotu kyseessä?

No mitä teidän sopimuksessa lukee, ja onko koira sijoitettu vai ostettu jalostusoikeudella. Ja oletteko maksaneet täyden koiran hinnan vai saaneet hinnanalennusta tuon jalostusoikeuden pidättämisen vuoksi?

Sulla siis uros joka tavallaan sijotettu sulle? Kyllä se vaan on niin et kasvattajalla on oikeus nähdä pentua ja meillä ainakin oli vielä vastuu näyttelykäynneistä. Omistus säilyi kasvattajalla siihen asti et sopimus oli täyttetty. Eli onko koira sun oma vai sijoutuksessa siis? Jos suostuu tuollaisiin sopimuksiin niin kannattaa selvittää asiat kunnolla. Itsellä ei ollut ongelmia koiran sijoutkseen tulon kanssa ja annoin vielä pennuttaa koiran toisenkin kerran vaikka sijotussopimus oli rauennut. Et ole ensimmäinen jolle sopimus jää epäselväksi jos kyse sijotuksesta. Jos koira on taas täysin sun oma niin sit mun mielestä ei ole kasvattajalla velvotetta saada tulla katsomaan koiraa, ei ainakaan niin että teidän pitää jättää menot väliin sen vuoksi.

siis koira myyty jalostusoikeudella,niin että kasvattajalla on oikeus astuttaa koira 2kertaa kahdella eri nartulla. eli mitä se niinku tarkoittaa? hinnan alennusta saatiin. mies osti sen. mopsi kyseessä.mut ei kai sen kans muuten tarvii tekemisissä olla,muutaku sillon kun haluaa kokeilla astutusta?

entä sitten jos ostaa koiran jalostusoikeudella niin jos muuttaa vaikka toiselle puolelle suomea tai ruotsiin ja kasvattaja asuu suomessa,niin joudutasko me kuskaan sitten se sille kasvattajalle jos se haluaa astuttaaa? en tiiä ihana ele joo mieheltä mutta ois perkele voinu mulle kertoa enneku menee tuollain osteleen.

Sulla siis uros joka tavallaan sijotettu sulle? Kyllä se vaan on niin et kasvattajalla on oikeus nähdä pentua ja meillä ainakin oli vielä vastuu näyttelykäynneistä. Omistus säilyi kasvattajalla siihen asti et sopimus oli täyttetty. Eli onko koira sun oma vai sijoutuksessa siis? Jos suostuu tuollaisiin sopimuksiin niin kannattaa selvittää asiat kunnolla. Itsellä ei ollut ongelmia koiran sijoutkseen tulon kanssa ja annoin vielä pennuttaa koiran toisenkin kerran vaikka sijotussopimus oli rauennut. Et ole ensimmäinen jolle sopimus jää epäselväksi jos kyse sijotuksesta. Jos koira on taas täysin sun oma niin sit mun mielestä ei ole kasvattajalla velvotetta saada tulla katsomaan koiraa, ei ainakaan niin että teidän pitää jättää menot väliin sen vuoksi.

NO ei sijoituskoirankaan kohdalla oo mitään velvollisuutta perua omia menojaan sen takia että kasvattaja haluaa nähdä koiran just nyt heti silloon kun hän haluaa. Jos ap ois vaikka sopinu että lähtevät sukuloimaan suomen toiselle puolelle huomenna ja ovat uuten vuoteen asti ja kasvattaja päättää haluavansa nähdä koiran 30. päivä niin meinaatko että ap silloin peruu matkan taikka tulee sieltä aiemmin kotiin vain sen takia että kasvattaja näkee koiran just sillon kun haluaa?

No ei tod. sun tarvitse teidän menoja perua sen vuoksi että kasvattaja aikoo tulla pentua katsomaan!! Hän tulee silloin kun teille sopii ja ootte kotona. Et kai sä sanonut kun pennun haitte että voi tulla koska vaan katsomaan sitä? Meillä ainakin on lähetetty kasvattajalle valokuvia ja videonpätkää pennusta säännöllisin väliajoin että näkee miten pentu on kasvanut ja kehittynyt.
Soitat sille ja sanot että sä ilmoitat pari päivää ennen koska ootte kotona ja voi tulla.

entä sitten jos ostaa koiran jalostusoikeudella niin jos muuttaa vaikka toiselle puolelle suomea tai ruotsiin ja kasvattaja asuu suomessa,niin joudutasko me kuskaan sitten se sille kasvattajalle jos se haluaa astuttaaa? en tiiä ihana ele joo mieheltä mutta ois perkele voinu mulle kertoa enneku menee tuollain osteleen.

No nää olis hyvä ollu sopia siinä sopimuksessa, mutta yleinen periaate on että kasvattaja vastaa kaikista pennutukseen liittyvistä kuluista eli myöskin vastaa näistä kuljetushommista sitten.

No jos teillä ei lue kauppasopimuksessa että kasvattajalla on oikeus nähdä koiraa milloin tahansa niin sitten ei ole.

no ei lue mitään tuollaisia. mies oli huikannut sille että tuu kattoon koiraa kun liikut täällä meillä päin, mutta eikai kenenkään tarvii joka päivä päästää vaikka ois presidentti? saahan se mun puolesta silloin tällöin käydä katsoon,mutta en jaksa että joka pv rampaa ja varsinkaan jos minä en ole kotona.

ja me ollaan vielä oikeesti lähdössä 27pv etelä-suomeen ja tullaan vasta 2.1 pois. niin ja kasvattaja just perjantaina haluaa pennun nähä. ja 2viikkoa sitten se vasta tuli meille. ymmärtäisin jos ois vuoden meillä ollut ja ei ois nähny,mut sillä on muka hirvee ikävä sitä:O

Riippumatta siitä mitä sopimuksessa lukee, teidän ei tarvitse suunnitellla menojanne sen mukaan miten kasvattaja haluaa. Suomessa kohtuuttomat sopimukset ovat oikeudellisesti pätemättömiä. Teidän ei tarvitse päästää kasvattajaa lainkaan katsomaan koiraa, ellei niin ole sovittu, mutta teidän tulee suostua noihin sovittuihin astutuksiin.

siis koira myyty jalostusoikeudella,niin että kasvattajalla on oikeus astuttaa koira 2kertaa kahdella eri nartulla. eli mitä se niinku tarkoittaa? hinnan alennusta saatiin. mies osti sen. mopsi kyseessä.mut ei kai sen kans muuten tarvii tekemisissä olla,muutaku sillon kun haluaa kokeilla astutusta?

Kun ottaa koiran sijoutukseen, se kyllä oikeasti velvoittaa aika paljon. Yleensä kasvattaja sijoittaa sellaisen pennut, jota haluaa nähdä enemmän, joka on lupaava jalostuksellisesti ( hänhän sijoittaa sen oman kasvatustyönsä jatkon vuoksi ) ja jota pitää käyttää näyttelyissä, ruokkia oikein ja hoitaa kaikki muukin kuntoon.
Sijoutukseen otetun koiran omistajahan on velvollinen kasvattamaan koiraa niin että sitä voi käyttää näyttelyissä ja se on hoidettu niin että sillä on mahdollisuuksia pärjätäkin siellä ( on hyvässä massassa, liikkeet kunnossa rodusta riippuen, turkin kunto, ym. )

Sijoitussopimuksessa pitää lukea tarkkaan monen astutuksen/ pennutuksen jälkeen koiran omistajuus siirtyy pois kasvattajalta. Oletteko sopineet miten se astutus käytännössä tapahtuu? Ottaako kasvattaja koiran luokseen astutksen ajaksi vai käytättekö te koiraa jossain vai..?

NO ei sijoituskoirankaan kohdalla oo mitään velvollisuutta perua omia menojaan sen takia että kasvattaja haluaa nähdä koiran just nyt heti silloon kun hän haluaa. Jos ap ois vaikka sopinu että lähtevät sukuloimaan suomen toiselle puolelle huomenna ja ovat uuten vuoteen asti ja kasvattaja päättää haluavansa nähdä koiran 30. päivä niin meinaatko että ap silloin peruu matkan taikka tulee sieltä aiemmin kotiin vain sen takia että kasvattaja näkee koiran just sillon kun haluaa?

Elä vedä hernettä nekkuun. Huomasin itekki etten kirjottanut selkeesti sitä ettei missään tapauksessa tartte omia menoja perua.

ja me ollaan vielä oikeesti lähdössä 27pv etelä-suomeen ja tullaan vasta 2.1 pois. niin ja kasvattaja just perjantaina haluaa pennun nähä. ja 2viikkoa sitten se vasta tuli meille. ymmärtäisin jos ois vuoden meillä ollut ja ei ois nähny,mut sillä on muka hirvee ikävä sitä:O

no sano sille kasvattajalle että jos se välttämättä haluaa tulla sitä koiraa kattoon just tuolloin niin voi suunnata auton nokan sinne missä te silloin ootte :D

siis sopimuksessa lukee näin: koira myyty hinnan alennuksella, siksi että myyjällä oikeus astuttaa uros kahdella eri nartulla aksi kertaa. astutusoikeuspäättyy kuitenkin viimeistään silloin kun uros täyttää 4vuotta. näyttelypakkoa ei ole. ELI MITÄ TUO KAHDELLA ERI NARTULLA 2 ASTUTUSOIKEUTTA TARKOITTAA?

En oo vetäny herneitä nenään :) yritin vaan kirjoittaa sillee rautalangasta vääntäen :D
itse parikymmentä vuotta ollu näis koira/kasvattajatouhuis mukana niin on nähny ja kuullu kaikenlaista.

Juu mä oon kans nähnyt kaikkee outoo ja puoli vahingossa meille tuli tuo meidän narttu sijotukseen kun piti uteliaana kysellä sijotushommista. Meillä toiminut yhteistyö sijottajan kanssa loistavasti ja tosiaan toinen pentue on syntynyt vajaa viikko sitten kyseiselle nartulle :)

Kun ottaa koiran sijoutukseen, se kyllä oikeasti velvoittaa aika paljon. Yleensä kasvattaja sijoittaa sellaisen pennut, jota haluaa nähdä enemmän, joka on lupaava jalostuksellisesti ( hänhän sijoittaa sen oman kasvatustyönsä jatkon vuoksi ) ja jota pitää käyttää näyttelyissä, ruokkia oikein ja hoitaa kaikki muukin kuntoon.
Sijoutukseen otetun koiran omistajahan on velvollinen kasvattamaan koiraa niin että sitä voi käyttää näyttelyissä ja se on hoidettu niin että sillä on mahdollisuuksia pärjätäkin siellä ( on hyvässä massassa, liikkeet kunnossa rodusta riippuen, turkin kunto, ym. )

Sijoitussopimuksessa pitää lukea tarkkaan monen astutuksen/ pennutuksen jälkeen koiran omistajuus siirtyy pois kasvattajalta. Oletteko sopineet miten se astutus käytännössä tapahtuu? Ottaako kasvattaja koiran luokseen astutksen ajaksi vai käytättekö te koiraa jossain vai..?

Tässä ei ole kyseessä sijoitussopimus vaan koiran kauppa, kaks täysin eri asiaa.

siis sopimuksessa lukee näin: koira myyty hinnan alennuksella, siksi että myyjällä oikeus astuttaa uros kahdella eri nartulla aksi kertaa. astutusoikeuspäättyy kuitenkin viimeistään silloin kun uros täyttää 4vuotta. näyttelypakkoa ei ole. ELI MITÄ TUO KAHDELLA ERI NARTULLA 2 ASTUTUSOIKEUTTA TARKOITTAA?

Meillä ainakin narttu astutettiin kahtena päivänä peräkkäin uroksella et varmistetaan et astutus onnistuu. Eli kaksi narttua ja kaksi astutuskertaa per narttu et onnistuu varmasti.

Sori, mä kuulostan todella typerältä mutta mikä se sellainen jalostuskoira on jolla ei ole mitään ulkomuodollista näyttöä..?

Mä ymmärtäisin tuon niin että kasvattaja saa päättää itse miten tekee, astuttaako neljä vai 2 kertaa :whistle:

On toki oikeus nähdä pentu.
Mut tainnu kasvattajallakin mennä puurot ja vellit sevon, jos luulee et voi ihan noin vain tunkea itsensä kylään.Kyllä pitäis pystyä joustaan myös tuolta suunnalta..

Sori, mä kuulostan todella typerältä mutta mikä se sellainen jalostuskoira on jolla ei ole mitään ulkomuodollista näyttöä..?

Mä ymmärtäisin tuon niin että kasvattaja saa päättää itse miten tekee, astuttaako neljä vai 2 kertaa :whistle:

saa käyttää näyttelyissä jos haluaa mutta ei ole pakko. jos joskus haluaa että koira kävis jossain niin kasvattaja vois käyttää, meidän ei ole pakko.

Yhteistyössä