Pitääkö mielestäsi lapsen osata kouluun mennessä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
uida ja ajaa ilman apupyöriä? Minun mielestäni pitäisi olla kaikki perustaidot urheilussa eli lapsi osaa luistella, hiihtää, pyöräillä ja uida. Minusta on outoa, jos lapsi ei näitä taitoja osaa. Ja uimataito on TODELLA tärkeä ihan turvallisuussyistäkin.

ei tarvitse osata pakolti noista mitään, mutta mielestäni olisi hyvä ,että kaikesta on kuitenkin kokemusta.

mun kouluunlähtijä osaa kaiken muun paitsi uimisen.mutta eikähän sekin tule tässä aikanaan kun harjoitellaan :)

itseasiassa tuo uimataito, vaikka todella tärkeä onkin on vain harvalla ekalle menevällä!
Muutenkin riippuu paljon vanhempien aktiivisuudesta minkä verran ovat lapsia käyttäneet hiihtämässä tai luistelemassa.

Ihmettelen siksi, että omat lapseni ovat kaikki oppineet nuo perustaidot viimeistään 5-vuotiaana, mutta monen ystävän lapset eivät osaa niitä kouluun mennessä :/ Me olemme panostaneet paljon lasten liikunnan opettamiseen (ja toki muidenkin perustaitojen) ja pidän sitä osasyynä, että lapsemme ovat edellä motorisesti muita lapsia =)

Minusta lapselle pitää antaa mahdollisuus oppia nuo taidot . Pakottamalla ei saa mitään aikaan, enkä missään tapauksessa kannata sitä. Lapset on yksilöitä eikä kaikilla motoriset taidot kehity samalla tavalla.

ja ei se aina ole aktiivisuudesta kiinne jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja tekevät pitkiä päiviä jää nuo harrastukset pakostakin noin pieneltä vähemmälle kuin niiden joilta toinen vanhempi on kotona

Alkuperäinen kirjoittaja v:
uimaan mennä 2 luokalla 5 kertaa ja harjoitellaan alkeita;kelluntaa jne ei tosiaankaan tarvitse osata uida.

Missä näin?
Meillä käyvät eskarin yhteydessä uimakoulun 2 vkon aikana 8 kertaa. Lisäksi ainakin 1-4 luokilla käyvät uimahallissa 2-3 krt/lukukaudessa.

Olen samaa mieltä. Kyllä ainakin uimataito pitää olla ja perustaidot luistelusta ja hiihdosta. Ja kyllä kouluikäisen nyt pitäisi jo ilman appareita ajaa. Kehityspoikkeama-lapsilla sitten hieman eri juttu, mutta ns. normaali lapsi oppii nuo kyllä, jos vain opetetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
mites toi pyöräily ilmna appareita liittyy kun ei ekaluokkalainen saa edes mennä kouluun pyörällä ja tuskin ekaluokkalaiset mitää fillariretkiä tee.

Meidän koulussa tekevät ja saavat mennä pyörällä jos vanhemmat antaa

Mä olen opettaja, ja otan kyllä vastaan myös ne oppilaat jotka vielä ei osaa :). Ei kaikki ole samanlaisia, ja opi juuri noita tiettyjä perustaitoja samaan aikaan. Muistan oppilaan joka ei osannut juosta, heittää palloa tai laukata ekalla.
Esim. tuo hiihto täällä etelä-Suomessa on sen verran harvinaista herkkua, että ne on harvat 3lk:t jotka osaa sitä harrastaa.. Luistella osaa meillä ekaluokkalaisista ihan reilusti alle puolet kouluun tullessaan..
Ja tuo että 2.lk mennään uimaan, ei myöskään aina pidä paikkaansa. Kullakin kunnalla on omat tyylinsä hoitaa uimaopetus, meillä aloitetaan ekalla.

6-7-vuotiaana motoriset taidot on kehittyneet jo siten, että kaikki perus liikuntalajit onnistuu, tai on ainakin kaikki edellytykset oppia ne, eli just tollaset uimataidot, pyöräily, heittäminen, kiipeäminen, hyppääminen, juokseminen... mun mielestä ei automaattisesti kuulu osata, mutta kun valmiudet on oppia, kuuluu opetella.

No entä sellainen asia sitten kuin vessassa käynti yksikseen???

Olen kuullut että on jokunen lapsi ainakin joka tarvitsee sen aikuisen pyyhkimään. Minusta tähän kannattaisi enneminkin panostaa kuin johonkin uimataitoon??

Ja tietyn matkaahan täytyy jaksaa uida ennenkuin voi sanoa että OSAA UIDA!
Moni aikuinenkaan ei osaa uida..

Alkuperäinen kirjoittaja mie vaan:
ja ei se aina ole aktiivisuudesta kiinne jos molemmat vanhemmat ovat töissä ja tekevät pitkiä päiviä jää nuo harrastukset pakostakin noin pieneltä vähemmälle kuin niiden joilta toinen vanhempi on kotona
Olen hieman erimieltä. Jos asuu kaupungissa ei se niin paljoa aikaa vie mennä luistelemaan, hiihtämään ladulle tai uimaan (uimakoulukin ei ole kuin 10 kertaa) ja onhan sitä vapaatakin joskus. Muutama kertakin jo auttaa. Enemmän se on viitsimisestä kiinni. Ja meillä ainakin päiväkodissakin on luistelua ja hiihtoa.

Apparit normaalisti kehittynellä ekaluokkalaisella toisivat kieltämättä ensimmäisenä mieleen laiskat vanhemmat, mutta enpä tiedä muista taidoista.

Esim. täällä etelässä viime talvi oli ensimmäinen vuosiin kun pääsi kunnolla hiihtämään. Uimisessa taas kypsytään omaan tahtiin, esim. moni eskari-ikäinen pelkää kovasti pään laittamista veden alle ja muita uimisen perustaitoja, vaikka niitä harjoiteltaisiin tiheästi. Liian ryppyotsainen treenaaminen vie nopeasti ilon koko lajista, pitää antaa tilaa myös lapsen omalle kehitykselle. Uimataitoine ihminen on sitäpaitsi vasta pystyessään nousemaan veden alta pintaan ja uimaan 200 metriä.

Yhteistyössä