Pitääkö erityiskoulun eskarissa jo olla täysin omatoiminen ja osata mm. lukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erityislapsen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erityislapsen äiti

Vieras
Poika siis aloitti erityiskoulussa eskarin nyt syksyllä. Pojalla on monimuotoinen kehityshäiriö ja autistisia piirteitä. Vaikeuksia hahmottamisessa, oman toiminnan ohjauksessa ja keskittymisessä jne.

Nyt vastaan on tullu ongelmia mm. lapsen pukeutumiseen liittyen. Poika osaa pukea kaikki muut vaatteet mutta takin pukeminen on hankalaa, samoin vaatteiden kääntäminen oikein päin (johtuu hahmottamisen vaikeudesta).

myös oman naulakkopaikan löytäminen on vaikeaa, koska paikalla lukee vain oma nimi (avustajan mielestä lapsen pitää osata lukea se oma nimi siitä).

Toki yritän pojalle näitä asoita opettaa, mutta ei siihen voi asettaa päivämäärää, jolloin ne pitää osata täysin (ottaen huomioon millä osa-alueilla lapsella on ongelmia).

Olen nyt kuitenkin saanut osakseni kamalaa marmatusta siitä kun lapsi ei osaa pukea takkia päälleen tai tarvitsee ohjausta siinä, vaatteiden oikeinpäin kääntäminen on vielä isompi ongelma.

Ja siksi tää on niin iso ongelma, kun heidän on tarkoitus mennä uimahallin keskiviikkona, eikä heillä ole aikaa auttaa poikaani, niin siihen mennessä pitää oppia tuo kaikki.

Olen ajatellut että ilmoitan pojan jäävän uimahallista pois ja seuraavan kerran jos joku vielä marmattaa, niin käsken lukea pojan paperit läpi.

Luulin todella että erityiskoulussa saa rauhassa opetella niitäö asioita jotka tuottaa vaikeuksia, mutta ei! kun olisi pitänyt olla täydellinen heti alusta.

Eikös avustajat ole siellä auttaakseen oppilaita?? Lapsia 8, 2 avustajaa ja opettaja.

Jos joku vaan jaksoi lukea tän, haluaisin mielipiteitä?

Ei ole sama asia osata lukea, kuin pystyä tunnistamaan nimikyltti, jossa on oma nimi.

Ehkä eskarissa toivotaan, että paneutuisitte kotona enemmän tuohon pukemisen opetteluun. Yhdelle lapselle on todella vähän aikaa, vaikka oppilaita on ryhmässä vähän. Jos tilanteenne on todella hankala, niin sitten henk.kohtainen avustaja on varmasti paikallaan.

Taidat nyt olla vain vähän tuohduksissasi. Ei kukaan täydellisyttä lapseltasi odota.

Voi kuule, kyllä kotona on panostettu tähän opattelemiseen, mutta mikään ei riitä. Lapsi kokee jo ahdistavana, kun liikaa painostetaan. Mun mielestä se on niin että oppii sitten kun oppii ja rauhassa saa harjoitella.

Tätä mieltä oli luokan oma opettajakin, joka nyt on sairaslomalla.

Kyse kuitenkin erityislapsista, lapsilla on erinäisiä ongelmia, ei voi olettaa heidän oppivan kaikkea kuten normaalit ja terveet lapset.

Sitä varten sinne erityiskouluun mennään, kun on näitä ongelmia.

Minusta avustajien olisi syytä perehtyä näihin lapsiin kunnolla, lukea esim. heidän paperinsa.
Miksi mennä erityiskouluun avustajaksi, jos ei osaa suhtautua niihin oikein.

Lisäkoulutusta ne mun mielestä tarvii, kai sellainen erityislapsiin erikoistuvan tutkinto on olemassa.

Minulla on myös 6-vuotias erityislapsi, jolla samoja ongelmia muuten, mutta äidinkielellisesti hyvin lahjakas. Osaa lukea ja kirjoittaa vaikka puhe on ikäisiään jäljessä.

Minua ärsyttää myös tämä kova vaatimustaso joissain asioissa. Ja se, että jos lapsi ei osaa jotain tai opi sitä yhtä nopeasti kuin muut, niin vanhemmat saavat kuunnella valitusta henkilökunnalta. Samoin kaikkeen puututaan mitä me tehdään vapaa-ajalla ja mitä ei. Olenkin oppinut silmät kirkkaina valehtelemaan henkilökunnalle. Sanon heille tasan tarkkaan sen mitä haluavatkin kuulla, en totuutta, koska silloin saan vain valitusta osakseni. Mielestäni tämä on hyvin väärin! Muuten olen hyvin tyytyväinen lapseni saamaan esiopetukseen ja ohjaukseen, mutta kuuluvatko lapsen kotiasiat todella noin tarkkaan heille?

Minusta erityiskoulussa pitäisi olla enemmän aikaa lapsille.
Mun poika ei osannut lukea kun meni eskariin.Koulussa oppi lukemaan.Mä en hätäillyt oppimisen suhteen.Kyllä lukemaan aina oppii koulussa viimeistään.

Alkuperäinen kirjoittaja ope75:
Ei ole sama asia osata lukea, kuin pystyä tunnistamaan nimikyltti, jossa on oma nimi.

Ehkä eskarissa toivotaan, että paneutuisitte kotona enemmän tuohon pukemisen opetteluun. Yhdelle lapselle on todella vähän aikaa, vaikka oppilaita on ryhmässä vähän. Jos tilanteenne on todella hankala, niin sitten henk.kohtainen avustaja on varmasti paikallaan.

Taidat nyt olla vain vähän tuohduksissasi. Ei kukaan täydellisyttä lapseltasi odota.

Ei täydellisyyttä. Mutta eihän sitä voi vaatia että lapsi oppii nopeammin kun kykenee. Jos kerran ap kotonakin opettaa ja yrittää niin kai se pitäs tajuta koulussa ja vielä kun kyseessä erityiryhmä. Eikä natista vanhemmille että lapsi ei osaa sitä ja tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
No ei kyllä aina ns tavallisetkaan eskarilaiset selviä kaikesta pukemisesta itse!

No ei, eikä vaadita. Normaalieskareillakin voi olla naulakkokuvat jne, miksei muka vois olla erityislapsillakin. Ei kaikki tunnista omaa nimeään niinvain.

No ei kyllä aina ns tavallisetkaan eskarilaiset selviä kaikesta pukemisesta itse!

Tätä mä just hain, että kun ei tavislapsetkaan kaikkea vielä osaa...niin miten erityislapselta, joka muutenkin tulee kehityksessä jäljessä, vaaditaan osaamaan jo kaikki ja jos jostain syystä ei osaa niin varmasti saa vanhemmat kuulla asiasta.

Eikä se mitään, jos siitä sanotaan kerran ja vihjastaan että vois kotona harjoitella...mutta kun mulle on asiasta valitettu jo 3 kertaa ja kerran kirjoitettu reissuvihkoon, alkaa jo pikkasen tulistuttamaan, kun tä kaikki tapahtui viikon sisällä.

Uskon että lapsi oppii asioita omalla painollaan, ei niin että siitä tehdään iso haloo ja pakotetaan painostamalla, jolloin lapsi turhautuu.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

No ei, eikä vaadita. Normaalieskareillakin voi olla naulakkokuvat jne, miksei muka vois olla erityislapsillakin. Ei kaikki tunnista omaa nimeään niinvain.

Niinpä, meillä poika kyllä tunnistaa kirjaimet, mutta jos niitä siinä alkaa tavaamaan, niin se vie aikaa. Laitoin itse lapselle tarran omaan naulakkopaikkaan.

Kummalta erityiskoululta tuo kuulostaa. Ei tosiaankaan tarvitse osata lukea, mutta oman nimen tunnistaminen on hyvä osata. Eikö ole mahdollista saada vaikka jotain kuvaa sinne nimen lisäksi, että oman paikan tunnistaminen olisi helpompaa. Avustajien tehtävä on avustaa kaikkia lapsia siellä, niin ainakin omani eskarissa (myöskin erityiskoulussa) tehdään. Uimahallissa kaikissa riittää varmaan avustettavaa, jolloin tietenkin toivovat sinun lapsesi pärjäävän mahdollisimman hyvin itsekin.

Päiväkodin integroidussa erityisryhmässä kiinnitettiin todella paljon huomiota tuohon vaatteiden oikeinpäin kääntämiseen niin normaalien tukilapsien kuin erityislapsienkin kohdalla. Siellä systemaattisesti laitettiin lapset aina kääntämään vaatteet oikeinpäin riisumisen jälkeen ja suosittelen, että jatkossa teette sen kotona. Harjoitus tekee mestarin =) Tarvittaessa sai aina apua aikuisilta, mutta ensin piti aina yrittää itse. Sitähän käy helposti, että kotona tekee mieluummin itse kuin odottaa ja kuluttaa aikaa tuohon.

Ei täydellisyyttä. Mutta eihän sitä voi vaatia että lapsi oppii nopeammin kun kykenee. Jos kerran ap kotonakin opettaa ja yrittää niin kai se pitäs tajuta koulussa ja vielä kun kyseessä erityiryhmä. Eikä natista vanhemmille että lapsi ei osaa sitä ja tätä.

Kyseessä ei ole vain erityisryhmä, vaan se on kehitysvammaisten ja kehityshäiriöisten koulu. Siksi tää onkin niin ällistyttävää, että kuinka paljon ne niiltä lapsilta vaatii.

Olen huomannut myös sen, että auttavat kyllä yhdelle pojalle kenkiä jalkaan, mutta esim. mun poikaa ei auteta, vaan esim. perjantaina oli opettaja odottanut 40min. vieressä että poika sais takin päälleen....ei sitten käynyt mielessä, että olis vähän voinut auttaakin tai edes opastaa.

Ihan väkisin vääntämiseksi menee koko touhu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyseessä ei ole vain erityisryhmä, vaan se on kehitysvammaisten ja kehityshäiriöisten koulu. Siksi tää onkin niin ällistyttävää, että kuinka paljon ne niiltä lapsilta vaatii.

Olen huomannut myös sen, että auttavat kyllä yhdelle pojalle kenkiä jalkaan, mutta esim. mun poikaa ei auteta, vaan esim. perjantaina oli opettaja odottanut 40min. vieressä että poika sais takin päälleen....ei sitten käynyt mielessä, että olis vähän voinut auttaakin tai edes opastaa.

Ihan väkisin vääntämiseksi menee koko touhu.

Sitä suuremmalla syyllä pitäs älytä siellä koulussa millasia lapsia niillä sielä on opetettavana ja mitä apua kukin tarttee.

Usein vanhemmat kokevat että lapsilta vaaditaan "liikaa" vaikka erikoisryhmissä pyritään todellisuudessa tuomaan lapsen taidot ikäryhmään vaadittavalle tasolle, huomioiden lasten erityisyys.

Ohjaajat seuraavat lapsia tiiviisti, hyvin pian huomataan kenellä lapsella on mihinkin valmiudet, valitettavan useasti vanhemmat vaativat lapsiltaan liian vähän taitoihin nähden. Siksi lapsia patistetaan tekemään asiat itse.

esim tuossa et toiselle lapselle autetaan kyllä kengät jalkaan ja sinun lapsellesi ei takkia, johtunee siitä että tällä toisella lapsella ei ole valmiuksia laittaa/oppia laittamaan niitä kenkiä, mutta sinun lapsesi on huomattu oppivan asia pian patistuksella.

Jos 40 min meni takin laiton opetteluun, niin eikös se kuitenkin ole positiivinen asia, että lapsi siihen lopulta pystyi itse? :hug:

Ensinnäki mulla on kaksi erityistä jotka on käyny integroituna tavallisessa eskarissa eikä ole ikinä tarvinnu takuta avun tarpeen vuoksi. Pikemminki käyty keskustelua miten sitä apua vois vähentää ja omatoimisuutta lisätä ja hyvässä hengessä kaikki sujunu loistavasti kun on siellä eskarissa suun aukassu (siis minä) .
Nyt kolmonen (tavislapsi) on eskarissa eikä sielä kaikki osaa pukee ja jotka ei osaa saa apua tädeiltä. Eikä kaikki osaa lukee ja kamat on hukassa, mut tädit on siellä työssä että auttaa niitä jotka on sinne eskariin menny OPETTELEMAAN noita taitoja =)
Uimahalliin?? eskarit? Juu en ehkä päästäisi tavistakaan (suurin osa ryhmästä ei osaa uida) että tarvis olla aika iso porukka valvojia noilla ihan vaan et löytyy kaikki kamat eikä kukaan huku. Enkä kyllä laittais mun lasta noilla sun antamilla tiedoilla uimaan ton porukan mukana :/ Nämä ei käy uimassa ollenkaa meidän eskarissa vaikka uimahalli on muutaman sadan metrin päässä. Miks pitäis? Uimataidoton porukka? Ei ne lapset siitä mitään saa irti ainakaan jos kaikki 20 lasta sinne pyyhkäsee huh.

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Uimahalliin?? eskarit? Juu en ehkä päästäisi tavistakaan (suurin osa ryhmästä ei osaa uida) että tarvis olla aika iso porukka valvojia noilla ihan vaan et löytyy kaikki kamat eikä kukaan huku. Enkä kyllä laittais mun lasta noilla sun antamilla tiedoilla uimaan ton porukan mukana :/ Nämä ei käy uimassa ollenkaa meidän eskarissa vaikka uimahalli on muutaman sadan metrin päässä. Miks pitäis? Uimataidoton porukka? Ei ne lapset siitä mitään saa irti ainakaan jos kaikki 20 lasta sinne pyyhkäsee huh.
Uimaopetus kuuluu eskarin ohjelmaan. Meillä isossa ryhmässä eskarin käyneen ryhmä jaettiin kahtia ja vain puolet olivat siellä uimakoulussa mukana kerrallaan. Erityislapsella on myös tuo uimakoulu tulossa tämän eskarivuoden aikana ja aion päästää. Toivon mukaan oppii siellä uimaankin, paljoa ei enää puutu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Uimaopetus kuuluu eskarin ohjelmaan. Meillä isossa ryhmässä eskarin käyneen ryhmä jaettiin kahtia ja vain puolet olivat siellä uimakoulussa mukana kerrallaan. Erityislapsella on myös tuo uimakoulu tulossa tämän eskarivuoden aikana ja aion päästää. Toivon mukaan oppii siellä uimaankin, paljoa ei enää puutu.

No ei kyllä kuulu ainakaan mihinkään viralliseen valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan :laugh: Toki jos ekaritädit on erityisen kunnianhimoisia tavoitteissa ja voisi sanoa että hieman holtittomia riskinoton suhteen :whistle:

Yhteistyössä