Pitääkö koulun pitää lupaus "yksi kaveri" varmasti samalle luokalle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tinde"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tinde"

Vieras
Tytöllä on tilanne yläaseteelle siirrtyttäessä, että hän on ainoa joka ei saa parasta kaveriaan samalle luokalle. Kaikki parhaat kaverit (5) lukevat ranskaa ja eilen hänelle ilmoitettiin että ei saa valita ranskan lukijoita, koska he menevät samalle luokalle kaikki.
OK, kuvittelin , että yksi luokka tulee ranskan lukijoista täyteen ja sinne ei muita mahdu eli asia Ok.
Hänen oli pitänyt valita kolme (3) muuta, mutta vaihtoehdot eivät olleet kelvanneet opettajalle ja oli pitänyt valita vielä yksi. Luokalla on 9 tyttöä hänen itsensä lisäksi ja näistä hän ei saa valita kahdeksaa vaan pitää valita se 9:ksi paras kaveri .

Sitten kävikin ilmi, että ranskan lukijoita on kaiken kaikkiaan vain nuo 5 ja 20 muuta oppilasta luokalla ei lue ranskaa JA 3 muuta joita ei saanut valita pääsevät tälle ranskan lukijoiden luokalle + 12 muuta. VAIN meidän tyttö ei mahdu.

Jos rehtori ei suostu vaihtamaan, mitä tekisitte. On kutenkin luvattu että KAIKKI SAA yhden parhaan kaverin varmasti.

Minä en saanut yläasteelle siirtyessäni yhtään tuttua kaveria samalle luokalle vaikka opettaja vannoi että kenenkään ei tarvitse siirtyä yksin uuteen luokkaan. Kaikki muut sai kaverin samalle luokalle, mutta minä en.. No, sain minä sitten kavereita uudelta luokalta mutta olihan se siirtymä tietenkin epäreilu minua kohtaan.

Meidän koulussa ainakin rehtori on antanut lupauksen että kaikki saavat yhden kaverin valita, joka varmasti pääsee samalle luokalle. Mutta sitä ei sitten saa vaihdella... näin on koulussa toimittu vuosikausia !!!

Miäkää en saanu yhtää parasta kaveriani samalle luokalle, tosin ei sitä kysyttykkään eikä näin ollen mitään lupauksiakaan saatu (meit parhaita kavereita oli 4, kaikki eri luokille).

Esikko ja keskimmäinen kun olivat ekaluokkaa alottamassa, heiltä kysyttiin kavereita ja pääsvät samalle luokalle parhaiden kavereiden kanssa.

Kyllä tätä sattuu, ei lupaukset mitään pidä. Meillä (tosin) päiväkodissa sanottiin että ketään ei siirretä yksin isojen ryhmään eikä ketään jätetä yksin pienten ryhmään. Poika jätettiin yksin pienten ryhmään kun muut isot (2 kk vanhemmat) siirrettiin syksyllä isoihin. Poikani myös siirrettiin yksin isoihin jouluna, kun hän oli siis ainoa iso siellä pienten ryhmässä. Kyllä vitutti.

Tuossa ei kyllä ole toimittu reilusti. Minä vaatisin rehtorilta perustelut asialle ihan periaatteen vuoksi. Typerää tuollainen, jos luokkajakoon on joku perustelu, niin se pitää avoimesti kertoa, eikä keksiä tekosyitä.

Jos näin on luvattu, lupaus pitää tietenkin lunastaa. VARSINKIN kun tuolla luokalla olisi "tilaa " eli ranskanlukijoita on vain pieni osa. Ja heidän kanssa samalle luokalle haluavia muutama. Kaikki muut päässeet.. Loput siis nuoria, jotka eivät ole juuri sinne luokalle halunneet.
VALITA

Ymmärrän täysin näitä lupauksia. Meidän yläasteella on aina sanottu vanhempainilloissa ym että YKSI kaveri toive toteutaan JOKAISELLE. Piste

Kaikissa kouluissa näin ei tietenkään ole, siksi turha sellaisten on kommentoida ?

ei kait tässä ole kysymys siitä, että yksittäiselle oppilaalle on "luvattu" Kuten jotku ovat asian käsittäneet..

Vaan ilmeisesti sama kuin meidän yläaseeella eli rehtori lupaa täyttää yhden kaveritoiveen.

Siinä tapauksessa soita rehtorille ja vaadi seityksiä. Kaveritoiveen täyttäminen ei ole sitä että vaaditaan valitsemaan yhdeksänneksi paras kaveri ja täytetään se toive ( jos tämä 9. on viimeinen mahdollisuus)

Kysy rehtorilta. Omien lasteni yläasteaikoina luokkajako määräytyi aina oppilaiden ainevalintojen mukaan. Näin lukujärjestykset oli yksinkertaisempi tehdä, jokainen oppilas sai valitsemansa oppiaineet eikä hyppytunteja tullut kenellekään kohtuuttomasti.

Onpas asiat muuttuneet omista kouluajoista :O Tosin yläasteestakin on jo 15-20v aikaa.

Valitaanko nykyään jo 7-luokalla jotain aineita? Aikanaan oli valinnaiset vasta 8-luokalla, ja silloin ei mitään luokkia enää muutettu, se luokka mikä oli 7:lle mentäessä oli sama koko yläasteen ajan.

Eikä kyllä koskaan kukaan mitään kavereitakaan kysellyt. Luokkajako vaan ilmestyi yläasteen seinälle vähän ennen 7-luokan alkua, ja sieltä käytiin katsomassa millä luokalla oltiin.

Toisaalta ihan hyvä jos ei kenenkään tarvitse nykyään aloittaa uudessa koulussa yksin. Voisi vähän välttyä koulukiusaamisiltakin.

Ei meillä ainakaan ole mitään saanut valita, ketä luokalle tulee. Jokaisella on yksilöllinen lukujärjestys ja siinä on ihan tarpeeksi sovittamista. Esim. meidän lapsi on tietyissä aineissa rinnakkaisluokilta kootussa ryhmässä, omalta luokalta ei ole yhtään tuttua mukana noilla tunneilla, muutenkin noita tuli samalta luokalta vain viisi. Poissaolojen aikaan sitten pitäisi noilta täysin tuntemattomilta kysellä läksyjä, joiden yhteystiedoja ei missään ole.
Pakkaa hämmentää vielä se, että osa kavereista meni jopa aivan eri kouluun.

Juu, en ole minäkään ennen kuullut, että lapset saavat itse valita luokkakaverinsa...

Mutta lupaus on lupaus ja se on kyllä pidettävä. Eli, jos todella on luvattu täyttää kaveritoive, niin sitten se täytetään. Yhteys rehtoriin.

Valitaanko nykyään jo 7-luokalla jotain aineita? Aikanaan oli valinnaiset vasta 8-luokalla, ja silloin ei mitään luokkia enää muutettu, se luokka mikä oli 7:lle mentäessä oli sama koko yläasteen ajan.

Valitaan ja kasilla valitaan vielä uudetaan lisää aineita. Nyt en varmuudella muista, tuliko ysille vielä uudet valinnaisaineet. Valikoima on tosi suuri, tosin jotkin 7 luokan valinnat menee sitten koko yläasteen ajan. Luokka pysyy samana, mutta eri aineissa voi olla oppilaita hyvinkin monelta eri luokalta. Jopa niissä kaikille yhteisissä aineissa.

Omakin tyttäreni on lukiossa, eikä siellä ole mitään tuollaista lupausta. Erittäin kummallista! Onko kyseisen lukion opinto-ohjaajalla ja rehtorilla liian vähän hommaa, kun tuollaisia juttuja ehtivät miettimään?:o Ensisijaisesti varmasti joutuvuat miettimään juurikin nuo mitä kukin on valinnut, kielet, matematiikka lyhyt vai pitkä jne. ja sitten vielä moinen paraskaverilupaus! Siinäkin täytyy taas miettiä ja yhdistellä sitä että "ketkä oppilaat nyt voi laittaa samalle luokalle" ja ketkä on on vähintään "pakko laittaa". En ymmärrä ollenkaan miten he ovat noin lapselliseen käytäntöön alentuneet.

Mä olen itse vm. -82 ja jo silloin, kun meidän ryhmä siirtyi yläasteelle, oli tuo sama käytäntö, että jokainen saa pyytää yhden kaverin samalle luokalle. Ja niin myös tosiaan tapahtui, että se lupaus pidettiin.

Me kyllä siirryttiin neljän tytön ryhmänä. ;) Huomattiin, että jos minä pyydän samalle luokalle Liisan, Liisa Leenan, Leena Maijan ja Maija minut, niin pakkohan niiden on päästää meidät kaikki yhteen. Hyvin toimi :)

Oppilaat jaetaan ainevalintojen perusteella. Vain, jos tämän valinnan lisäksi on mahdollista, niin muin perustein. Valitettavasti asiaan vaikuttaa muukin kuin pelkkä ranskan valinta, joten rehtori ei voi toimia asiassa muutoin kuin miten on toiminut.

Tärkeintä koulussa on se OPISKELU ja ne AINEVALINNAT, ei ne kaverit samalla luokalla. EIkö? Joten järkeä päähän, kiitos.

[QUOTE="jojo";23736989]Mä olen itse vm. -82 ja jo silloin, kun meidän ryhmä siirtyi yläasteelle, oli tuo sama käytäntö, että jokainen saa pyytää yhden kaverin samalle luokalle. Ja niin myös tosiaan tapahtui, että se lupaus pidettiin.

Me kyllä siirryttiin neljän tytön ryhmänä. ;) Huomattiin, että jos minä pyydän samalle luokalle Liisan, Liisa Leenan, Leena Maijan ja Maija minut, niin pakkohan niiden on päästää meidät kaikki yhteen. Hyvin toimi :)[/QUOTE]

Esikoinen on vm. -86 ja heillä oli myös tuo sama systeemi. Tosin se edellytti, että kaveruksilla on sellaiset ainevalinnat, että samalle luokalle meneminen onnistuu lukujärjestyksen puitteissa.

[QUOTE="vieras";23736925]Valitaan ja kasilla valitaan vielä uudetaan lisää aineita. Nyt en varmuudella muista, tuliko ysille vielä uudet valinnaisaineet. Valikoima on tosi suuri, tosin jotkin 7 luokan valinnat menee sitten koko yläasteen ajan. Luokka pysyy samana, mutta eri aineissa voi olla oppilaita hyvinkin monelta eri luokalta. Jopa niissä kaikille yhteisissä aineissa.[/QUOTE]
Nyt tuli mieleen, että ysille on vielä omat, viisi vaihtoehtoa piti antaa suosituimmuusjärjestyksessä, niistä tulee sitten kaksi tai kolme ja taittiin luvata, että saa kahden parhaan joukosta toisen. Tietokone päättää sitten, miten yhtälö toimii parhaiten eli miten saadaan koko koulun lukujärjestykset toimimaan ilman oppilaiden hyppytunteja.

Alkuperäinen kirjoittaja äitsytti;23736955:
Omakin tyttäreni on lukiossa, eikä siellä ole mitään tuollaista lupausta. Erittäin kummallista!

Ei lukiossa enään ole tuollaista järjestelyä, sillä KAIKKI eivät siirry lukioon yläasteen jälkeen. Ala-asteelta yläasteelle mentäessä on varmasti ihan hyvä että luokalla olisi edes se yksi tuttu.

Meillä (1999) täytettiin 6.luokan viimisellä viikolla lappu, johon merkittiin 3 hlö jonka kanssa toivoisi pääsevänsä samalle luokalle (siis joku näistä kolmesta) ja sitten jännittettiin heinäkuuhun asti että luokkajako oli koulun seinältä luettavissa. Toisaalta meillä oli iso yläaste ja siirtymä ois ollu kamalaa jos ketään ei luokaltaan ois tuntenu.

Uusimmat

Yhteistyössä