Pitääkö Kelaan lähettää uusi verokortti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
pidättävät etuuksista automaattisesti sen 20% eli ei ole pakko toimittaa

Eivät peri jos toimitat sinne verokortin. Verohallinnosta menee suoraan tieto kelaan kun tilaa sosiaalietuutta varten verokortin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eivät peri jos toimitat sinne verokortin. Verohallinnosta menee suoraan tieto kelaan kun tilaa sosiaalietuutta varten verokortin.

No ei tietenkään silloin jos toimittaa verokortin, mutta pakko sitä ei ole toimittaa ja silloin pidättävät automaattisesti sen 20%

kerran et eivät todellakaan pidätä ja mun vielä 8kk tulevasta kotihoidontuesta menee muutosverokortilla veroa 11% Teet uuden verokortin netissä ja merkkaat kohtaan etuudet-kotihoidontuki ja tarkat maksumäärät löydät omilta kelan sivuiltasi.

No ei tietenkään silloin jos toimittaa verokortin, mutta pakko sitä ei ole toimittaa ja silloin pidättävät automaattisesti sen 20%

mitäs järkee tossakin nyt on? Tosi pienet rahat muutenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vielä:
kerran et eivät todellakaan pidätä ja mun vielä 8kk tulevasta kotihoidontuesta menee muutosverokortilla veroa 11% Teet uuden verokortin netissä ja merkkaat kohtaan etuudet-kotihoidontuki ja tarkat maksumäärät löydät omilta kelan sivuiltasi.

Kannattaa olla tarkkana ettei tule mätkyjä.Kotihoidontuella kun olin, niin oli prossa 18, ei riittänyt.Tuli mätkyjä

Alkuperäinen kirjoittaja No:

mitäs järkee tossakin nyt on? Tosi pienet rahat muutenkin.

Ehkäpä tarkoitetaan sitä, että voi tulla mätkyjä,jos prossa kovin alhanen.Onhan niitä täälläkin saanut lukea, kun prossa tota luokkaa ja mätkyt tulleet perässä ja kyse kotihoidontuesta.
Ja kysymyshän oli pitääkö lähettää uusi kortti, = mikään pakko se ei ole.Kukin tekee niin kuin tekee :)

Siis??? Uudessa verokortissa on prosenttina 12... olen nyt kotihoidontuella siis.. eli jos toimitan sen kelaan niin menee minulta tuo 12prossaa eikä se 20....???

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin kysyn:
Siis??? Uudessa verokortissa on prosenttina 12... olen nyt kotihoidontuella siis.. eli jos toimitan sen kelaan niin menee minulta tuo 12prossaa eikä se 20....???

Tarkista onko se verokortti palkkaa varten

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
En ole koskaan erikseen toimittanut ja kotona vietettyjä vuosia jo 5 takana. Joka vuos tullu 600-700? palautuksia. Kiva ne on ennen joulua saada :)

ja prossa ollut kotihoidontuessa?

No sen minkä kela ottaa, en ees tiiä. Koska en ole erikseen sinne mitään toimittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
En ole koskaan erikseen toimittanut ja kotona vietettyjä vuosia jo 5 takana. Joka vuos tullu 600-700? palautuksia. Kiva ne on ennen joulua saada :)

ja prossa ollut kotihoidontuessa?

No sen minkä kela ottaa, en ees tiiä. Koska en ole erikseen sinne mitään toimittanut.

silloin se on ollut kaiketi sen 20%

Mä myönnän etten ole koskaan näiden kotivuosien aikana miettinyt veroprosentteja. En vaikka välillä olenkin ollut kotihoidontuella ja välillä äitiysrahalla. En edes tiedä paljonko ottavat minulta tällä hetkellä. Joka vuosi on silti tullut 300-400e palautuksia, joten paskaakos tässä sit. :)

Itse olen aina sinne verokortin toimittanut niin saa sitten mahdollisimman paljon rahaa käteen. Lisäävät muistaakseni 2 % yksikköä veroprosenttiin esim. jos veroprosentti 9% niin laskevat veroa 11%

Alkuperäinen kirjoittaja Niksu:

kyllä palkkaa varten... eli meneekö minulla kh tuesta automaattisesti nyt se 20%? vai voinko saada alemmas?

kyllä palkkaa varten... eli meneekö minulla kh tuesta automaattisesti nyt se 20%? vai voinko saada alemmas?

Tuille pitää lasketuttaa oma verokortti jos haluat prosentin alemmaksi.

Kuinkas siitä sitten mätkyjä voi tulla? Eikö sitä osata laskea tarkemmin jos hakis uuden verokortin? Mullakin ois kovasti tarvetta sille rahalle ennemmin tähän arkeen kun niille 600 palautuksille joulunaikaan..

Jos et toimita sosiaalietuuden verokorttia Kelaan, niin ottavat automaattisesti 20%.Palkkaverokorttia eivät hyväksy.Voit toki lasketuttaa uuden kortin etuudelle ja katsoa mikä prossaksi tulee.Itselläni ei aikoinaan olisi 11 tai 12% riittänyt.Jättimätkyt olis tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Kuinkas siitä sitten mätkyjä voi tulla? Eikö sitä osata laskea tarkemmin jos hakis uuden verokortin? Mullakin ois kovasti tarvetta sille rahalle ennemmin tähän arkeen kun niille 600 palautuksille joulunaikaan..

Kokemusta on mätkyistä, siitäkin huolimatta että verotoimistossa laskivat.Ja kaikki tulot kerroin, ei tullut muutoksia.

Yhteistyössä