Kelaan verokortti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miumau"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Miumau"

Vieras
Osaisiko joku kertoa pitääkö minun toimittaa kelaan verokortti etuuksia varten vai paljon siitä muuten pidätetään?

Siitä on niin kauan kun olen viimeksi ollut äippälomalla ettei muista yhtään :)

MUTTA! Mä meinasin laskettaa joskus veroprosentin uudestaan, koska sain hoitolisää äitiysrahojen lisäksi. Oliskin käynyt niin, että koko perusprosenttikin olisi noussut paljon korkeammalle, kun normaaliin työssäoloaikaan ennen äitiyslomaa. En sitten hakenut tuota muutosverokorttia. Palkasta olen aina maksanut hitusen korkeampaa prosenttimäärää veroa, niin joka tapauksessa mätkyjä ei tullut tuonakaan vuonna.

MUTTA! Mä meinasin laskettaa joskus veroprosentin uudestaan, koska sain hoitolisää äitiysrahojen lisäksi. Oliskin käynyt niin, että koko perusprosenttikin olisi noussut paljon korkeammalle, kun normaaliin työssäoloaikaan ennen äitiyslomaa. En sitten hakenut tuota muutosverokorttia. Palkasta olen aina maksanut hitusen korkeampaa prosenttimäärää veroa, niin joka tapauksessa mätkyjä ei tullut tuonakaan vuonna.

juu näin se joskus menee kun sosiaalietuuksia verotetaan reippaammin kuin palkkatuloa. mullaki ois ollu reippaasti miinuksella tän vuoden verot, mutta rempattiin sitten vessa niin kotitalousvähennys korjas asian, nyt on 5% lppuvuoden veroprosentti kelaan, tosin just tipun pois äippärahoilta, niin ei ne tulot kummosia oo silti

Jokaisen kannattaisi tehdä pientä veroharkintaa silloin kun se on mahdollista. Eli raskautuessan alkuvuodesta kannattaisi siinä vaiheessa pyytää palkanlaskijaa pidättämään palkasta vähän enemmän veroa. Siihen ei uutta verokorttia edes tarvitse pyytää.

Sitten kun saa sen äitiyspäivärahapäätöksen ja tietää paljonko on tienannut palkkatuoja ja paljonko tulee loppuvuonna tienaamaan noita äitiyspäivärahoja yms. niin laskettaa niille sosiaalietuuksille sen oman verokorttinsa. Ja kun siitä palkastaan on pidättänyt vähän enemmän niin siitä pienestä äitiyspäivärahasta ei sitten tarvitse sitä korkeinta veroa maksaa.

Syy miksi sosiaalietuuksista aina maksetaan suht.kovaa veroprosenttia johtuu siitä ettei noista päivärahoista pidätetä sitä TYEL- ja työttömyysvakuutusmaksua. Eli vuositason vähennykset putoavat.

Aina kannattaa kuitenkin laskettaa se uusi veroprossa, jos jääkin hoitovapaalle äitiysloman päätteeksi ja niitä lisäveroja tuleekin maksettavaksi niin ei se silloinkaan kivalta tunnu.

Yhteistyössä