M
Milla
Vieras
Onko eskari pakollinen lapselle?Kertokaahan mulle joka ei tiedä että jos en halua että meidän poika käy eskarin niin onko sen pakko sitä käydä?Ja mihin ilmoitan et käykö vai ei.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja Valinnan mahdollisuus:Mikäs pakko se on? Ja miksi sitä eskariin menemättömyyttä pitäis kenellekään perustella, åbo?
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:Jos et halua lastasi eskariin, et ilmoita häntä sinne, ja sillä siisti.
Meillä yksi lapsista ei käynyt eskaria ollenkaan, esikoinen kävi puoli vuotta ja vain entinen kuopus kävi koko vuoden.
Alkuperäinen kirjoittaja no:Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:Jos et halua lastasi eskariin, et ilmoita häntä sinne, ja sillä siisti.
Meillä yksi lapsista ei käynyt eskaria ollenkaan, esikoinen kävi puoli vuotta ja vain entinen kuopus kävi koko vuoden.
mikä on entinen kuopus?
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:Ei ole pakollinen. Minäkään en millään haluaisi lasta eskariin, mutta tulee sosiaalinen pakko. Lapsi kärsii siitä, että KAIKKI OLETTAVAT, että KAIKKI 6-vuotiaat ovat eskarissa ja sitten lapsi kokee huonommuutta, kun ei ole. En koe eskaria mitenkään hyväksi asiaksi, se lyhentää lapsen lapsuutta jälleen vuodella.
Sosiaalisen pakon vuoksi siis lapsemme on menossa eskariin syksyllä. Inhoan sitä jo etukäteen.
Tällä paikkakunnalla eskariin pitää ilmoittautua ensi viikolla. Sekin on ihan hölmöä, että tiettynä päivänä tiettyyn aikaan voi jättää ne hakemukset. Miksei niitä voi jättää tiettyyn päivään MENNESSÄ? Nyt pitää tehdä eri reisu (5 km/suunta) sinne koululle sitä hakemusta viemään, kun aika on klo 8-9 (jolloin olen jo töissä) tai klo 17-19 (jolloin olen tullut jo kotiin - olen kotona n. klo 16.30).
Eli jos et halua lastasi eskariin, ei tarvitse tehdä mitään. Sitten seuraavana vuonna kun oppivelvollisuus alkaa, peruskoulu on pakollista, eli sinne sitten vain ilmoitat lapsesi. Täällä on samana päivänä se eskari- ja ekaluokkailmoittautuminen, joten seuraa kaupungin/kunnan nettisivuja ja/tai paikallislehden ilmoituksia.
Alkuperäinen kirjoittaja v:Onhan se jokaisen perheen oma ratkaisu, mutta mä en silti ymmärrä, MIKSI EI laita lastansa eskariin... :| Perustelkaa te, jotka ette laita.
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:Ei ole pakollinen. Minäkään en millään haluaisi lasta eskariin, mutta tulee sosiaalinen pakko. Lapsi kärsii siitä, että KAIKKI OLETTAVAT, että KAIKKI 6-vuotiaat ovat eskarissa ja sitten lapsi kokee huonommuutta, kun ei ole. En koe eskaria mitenkään hyväksi asiaksi, se lyhentää lapsen lapsuutta jälleen vuodella.
Sosiaalisen pakon vuoksi siis lapsemme on menossa eskariin syksyllä. Inhoan sitä jo etukäteen.
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:Eikö ne samat sosiaaliset taitot ja muut, mitä eskariope perusteli ehdi sitten muka oppia EKALLA luokalla?? MIkä kiire ne on saavuttaa etukäteen??
Perustelen tässä, vaikka sosiaalisen pakon takia laitankin eskariin, miksi en haluaisi. Haluan, että lapsi saa leikkiä lapsuudessaan, ettei tule liian aikaisin sellaisia sosiaalisia pakkoja pukeutua tietyllä tavalla, kiusaamista, nälvimistä ja muuta mitä niin isoissa ryhmissä tulee on day one. Että saisi olla oma itsensä vuoden kauemmin. Ettei tule sitä turhaa vertailua vaatteista, leluista, koruista ja muusta. Että saisi kasvaa omana itsenään oman kodin vaikutuspiirissä sen vuoden kauemmin. Leikkiä, tanssia ja muuta, ei siis kaavamaista tänään on matematiikkaa ja nyt on ympäristöoppia ja nyt kaikki riviin järjesty.
Niin, ja lapsemme ovat perhepäivähoidossa, eivät siis järkyn suurissa pk-ryhmissä (tällä paikkakunnalla pk-ryhmät ovat noin 20-30 lapsisia).
Alkuperäinen kirjoittaja elina9:Miksei sitä viittaamista, jonottamista ja muuta voi muka opetella ekalla luokalla??
Itse olen aloittanut koulun normaaliin aikaan 7-vuotiaana ekalla luokalla (silloin ei vielä eskareita oltu edes keksitty) ja hyvin on mennyt.
Kohta täällä laiteetaan lapset kouluun 4-vuotiaana. :kieh:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:Alkuperäinen kirjoittaja elina9:Miksei sitä viittaamista, jonottamista ja muuta voi muka opetella ekalla luokalla??
Itse olen aloittanut koulun normaaliin aikaan 7-vuotiaana ekalla luokalla (silloin ei vielä eskareita oltu edes keksitty) ja hyvin on mennyt.
Kohta täällä laiteetaan lapset kouluun 4-vuotiaana. :kieh:
Sitä systeemiä ei ilmeisesti koettu toimivaksi.
Koulussa ei mun mielestä kuulu opetella itsestäänselvyyksiä (eli asioita, joita jokaisen 7-vuotiaan todellakin jo pitäisi osata) kuten oman vuoron odottamista, olemaan hiljaa kun aikuinen puhuu, ruoan hakemista ja astioiden viemistä itse, itsenäistä pukemista ja vessassakäyntejä...ei, kyllä nuo jutut pitää jo osata kun kouluun mennään. Sillä, missä ne oppii ennen kouluun menoa, ei ole merkitystä.
Itse kävin eskarin, kuten suurin osa luokkakavereistani ekalla luokalla. Kaksi ei käynyt. Toinen muutti USA:sta Suomeen ja oli käynyt siellä koulua jo pari vuotta, eli homma oli hallussa. Toinen taas itki äitiä pitkin päivää, ja meillä kaikilla meni hermot siihen :snotty: