Pitääkö eskariin mennä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Milla

Vieras
Onko eskari pakollinen lapselle?Kertokaahan mulle joka ei tiedä että jos en halua että meidän poika käy eskarin niin onko sen pakko sitä käydä?Ja mihin ilmoitan et käykö vai ei.

Jos et halua lastasi eskariin, et ilmoita häntä sinne, ja sillä siisti.

Meillä yksi lapsista ei käynyt eskaria ollenkaan, esikoinen kävi puoli vuotta ja vain entinen kuopus kävi koko vuoden.

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:

Meillä yksi lapsista ei käynyt eskaria ollenkaan, esikoinen kävi puoli vuotta ja vain entinen kuopus kävi koko vuoden.

mikä on entinen kuopus?

eskari ei ole pakollinen. Mutta mietippä asiaa tältä kannalta: Eskarissa tekevät tehtäviä jotka valmistavat jo koulun käyntiin, joten lapsesi on aika paljon jäljessä, kun kouluun astelee kavereitten kanssa jotka on käyneet eskarin. Samataten askarista saisi jo kavereita, jotka ehkä tulevat samaan kouluun... Jne...
Itse olen työskennellyt eskariryhmässä ja miettinyt usein sitä niten paljon siellä nykyään opitaan ja tehdään.
Joten minäkin kysyn, että miksi et halua lastasi eskariin?

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:

mikä on entinen kuopus?

Veikkaan vahvasti kauan kuopuksena ollutta lasta. Toiseksi nuorinta.

Ei ole pakollinen. Minäkään en millään haluaisi lasta eskariin, mutta tulee sosiaalinen pakko. Lapsi kärsii siitä, että KAIKKI OLETTAVAT, että KAIKKI 6-vuotiaat ovat eskarissa ja sitten lapsi kokee huonommuutta, kun ei ole. En koe eskaria mitenkään hyväksi asiaksi, se lyhentää lapsen lapsuutta jälleen vuodella.

Sosiaalisen pakon vuoksi siis lapsemme on menossa eskariin syksyllä. Inhoan sitä jo etukäteen.

Tällä paikkakunnalla eskariin pitää ilmoittautua ensi viikolla. Sekin on ihan hölmöä, että tiettynä päivänä tiettyyn aikaan voi jättää ne hakemukset. Miksei niitä voi jättää tiettyyn päivään MENNESSÄ? Nyt pitää tehdä eri reisu (5 km/suunta) sinne koululle sitä hakemusta viemään, kun aika on klo 8-9 (jolloin olen jo töissä) tai klo 17-19 (jolloin olen tullut jo kotiin - olen kotona n. klo 16.30).

Eli jos et halua lastasi eskariin, ei tarvitse tehdä mitään. Sitten seuraavana vuonna kun oppivelvollisuus alkaa, peruskoulu on pakollista, eli sinne sitten vain ilmoitat lapsesi. Täällä on samana päivänä se eskari- ja ekaluokkailmoittautuminen, joten seuraa kaupungin/kunnan nettisivuja ja/tai paikallislehden ilmoituksia.

Alkuperäinen kirjoittaja elina9:
Ei ole pakollinen. Minäkään en millään haluaisi lasta eskariin, mutta tulee sosiaalinen pakko. Lapsi kärsii siitä, että KAIKKI OLETTAVAT, että KAIKKI 6-vuotiaat ovat eskarissa ja sitten lapsi kokee huonommuutta, kun ei ole. En koe eskaria mitenkään hyväksi asiaksi, se lyhentää lapsen lapsuutta jälleen vuodella.

Sosiaalisen pakon vuoksi siis lapsemme on menossa eskariin syksyllä. Inhoan sitä jo etukäteen.

Tällä paikkakunnalla eskariin pitää ilmoittautua ensi viikolla. Sekin on ihan hölmöä, että tiettynä päivänä tiettyyn aikaan voi jättää ne hakemukset. Miksei niitä voi jättää tiettyyn päivään MENNESSÄ? Nyt pitää tehdä eri reisu (5 km/suunta) sinne koululle sitä hakemusta viemään, kun aika on klo 8-9 (jolloin olen jo töissä) tai klo 17-19 (jolloin olen tullut jo kotiin - olen kotona n. klo 16.30).

Eli jos et halua lastasi eskariin, ei tarvitse tehdä mitään. Sitten seuraavana vuonna kun oppivelvollisuus alkaa, peruskoulu on pakollista, eli sinne sitten vain ilmoitat lapsesi. Täällä on samana päivänä se eskari- ja ekaluokkailmoittautuminen, joten seuraa kaupungin/kunnan nettisivuja ja/tai paikallislehden ilmoituksia.

Mitä pahaa eskarissa on? se ei mitenkään lyhennä lapsuutta. Leikkiä siellä pääasiassa on.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Onhan se jokaisen perheen oma ratkaisu, mutta mä en silti ymmärrä, MIKSI EI laita lastansa eskariin... :| Perustelkaa te, jotka ette laita.

Meillä lapset käy eskaria. Tuttavan lapset ei käy, koska heidän eskari on koulun yhteydessä. Heidän eskari on liian koulumainen ja itsekin harkitsisin tarkoin, laittaisinko 6-vuotiaan "kouluun".

Siis oikeastiko sun lapsen lapsuus loppuu siihen, että hän on esikoulussa oppimassa jotain leikin varjolla nelisen tuntia joka arkipäivä?

Vaikka itse inhoatkin eskaria jo etukäteen, niin annathan lapselle kuitenkin mahdollisuuden nauttia siitä, etkä siirrä asennettasi häneen?

Sosiaalinen pakko...no, mä en tekisi mitään sen takia.

Eikö ne samat sosiaaliset taitot ja muut, mitä eskariope perusteli ehdi sitten muka oppia EKALLA luokalla?? MIkä kiire ne on saavuttaa etukäteen??

Perustelen tässä, vaikka sosiaalisen pakon takia laitankin eskariin, miksi en haluaisi. Haluan, että lapsi saa leikkiä lapsuudessaan, ettei tule liian aikaisin sellaisia sosiaalisia pakkoja pukeutua tietyllä tavalla, kiusaamista, nälvimistä ja muuta mitä niin isoissa ryhmissä tulee on day one. Että saisi olla oma itsensä vuoden kauemmin. Ettei tule sitä turhaa vertailua vaatteista, leluista, koruista ja muusta. Että saisi kasvaa omana itsenään oman kodin vaikutuspiirissä sen vuoden kauemmin. Leikkiä, tanssia ja muuta, ei siis kaavamaista tänään on matematiikkaa ja nyt on ympäristöoppia ja nyt kaikki riviin järjesty.

Niin, ja lapsemme ovat perhepäivähoidossa, eivät siis järkyn suurissa pk-ryhmissä (tällä paikkakunnalla pk-ryhmät ovat noin 20-30 lapsisia).

ei ole pakollinen, mutta hyväksi tulevalle koululaiselle.

eskarissa opetellaan mm. sosiaalisia taitoja, puheenvuoron pyytämistä (viittausta), ruokailitapoja (siis haetaan itse ruoka, veitsen ja haarukan käyttöä, jonottamista jne tokihan nämä voi opetella kotonakin) ryhmässä työskentelyä, opetellaan leikinomaisesti kirjaimia ja numeroita. tokihan eskarissa myös leikitään, pelaillaan ja ulkoillaan.... en jaksa ymmärtää miten eskari lyhentäisi lapsuutta?

Niin ja se 4-tuntia on helposti sitten lapsen päivässä 6-tuntia kun kuljetukset ja niiden odotukset kumpaankin suuntaan ovat ainakin tunnin. Nehän saavat olla 2,5 tuntia päivässä (kuljetukset ja niiden odotukset) ja tässä kaupungissa ne tosiaan sitä ovat. Eskarilaiset menevät koulukuljetuksen mukana, koulu alkaa klo 8 ja eskari klo 9 ja sitten odotellaan. Ja sama toisessa päässä. Eskari päättyy aikaisemmin kuin koulu ja sitten taas odotetaan.

Että enpä puhu mistään 4 tunnista vaan aika paljon pidemmästä ajasta, joka pitää sitten lompsia jossain odottelemassa....

Enpä haluaisi sosiaalisen pakon takia mitään tehdä, mutta kun se eskari-puhuminen on faktaa IHAN KOKO AJAN jo 5-vuotiaasta kysytään, että koskas se eskari alkaa jne jne jne. Miten sitten lapsi raukka joutuisi ihan jatkuvalla syötöllä selittämään eskarittomuuttaan. tuntisi takuuvarmasti itsensä melko paljon huonommaksi, vaikka asia olisi miten selitetty ja ymmärretty.

Miksei sitä viittaamista, jonottamista ja muuta voi muka opetella ekalla luokalla??
Itse olen aloittanut koulun normaaliin aikaan 7-vuotiaana ekalla luokalla (silloin ei vielä eskareita oltu edes keksitty) ja hyvin on mennyt.

Kohta täällä laiteetaan lapset kouluun 4-vuotiaana. :kieh:

Eikö ne samat sosiaaliset taitot ja muut, mitä eskariope perusteli ehdi sitten muka oppia EKALLA luokalla?? MIkä kiire ne on saavuttaa etukäteen??

Perustelen tässä, vaikka sosiaalisen pakon takia laitankin eskariin, miksi en haluaisi. Haluan, että lapsi saa leikkiä lapsuudessaan, ettei tule liian aikaisin sellaisia sosiaalisia pakkoja pukeutua tietyllä tavalla, kiusaamista, nälvimistä ja muuta mitä niin isoissa ryhmissä tulee on day one. Että saisi olla oma itsensä vuoden kauemmin. Ettei tule sitä turhaa vertailua vaatteista, leluista, koruista ja muusta. Että saisi kasvaa omana itsenään oman kodin vaikutuspiirissä sen vuoden kauemmin. Leikkiä, tanssia ja muuta, ei siis kaavamaista tänään on matematiikkaa ja nyt on ympäristöoppia ja nyt kaikki riviin järjesty.

Niin, ja lapsemme ovat perhepäivähoidossa, eivät siis järkyn suurissa pk-ryhmissä (tällä paikkakunnalla pk-ryhmät ovat noin 20-30 lapsisia).

Mulla on 2 lasta ollut eskarissa ja he eivät mitään lelujen vertailuja ole siellä oppinu eikä muutakaan negatiivista. Ainoastaan hyviä puolia oli. kotihoidossa olivat kumpikin silloin ja tykkäsivät käydä 4 tuntia päivällä eskarissa. Lisäksi tutustuivat tuleviin luokkakavereihin. Kirjaimiin tutustuivat ja numeroihin, mutta vain TUTUSTUIVAT, kenenkään ei niitä tarvinnut oppia. Kyllä se eskari on hyvä olla, ei ole niin kova paikka mennä kouluun. Toisen lapsen luokalla oli muutama näitä, jotka eivät ole olleet eskarissa, yksi jäi luokalle, yksi itki koko syyskauden äidin perään.

Miksei sitä viittaamista, jonottamista ja muuta voi muka opetella ekalla luokalla??
Itse olen aloittanut koulun normaaliin aikaan 7-vuotiaana ekalla luokalla (silloin ei vielä eskareita oltu edes keksitty) ja hyvin on mennyt.

Sitä systeemiä ei ilmeisesti koettu toimivaksi.

Koulussa ei mun mielestä kuulu opetella itsestäänselvyyksiä (eli asioita, joita jokaisen 7-vuotiaan todellakin jo pitäisi osata) kuten oman vuoron odottamista, olemaan hiljaa kun aikuinen puhuu, ruoan hakemista ja astioiden viemistä itse, itsenäistä pukemista ja vessassakäyntejä...ei, kyllä nuo jutut pitää jo osata kun kouluun mennään. Sillä, missä ne oppii ennen kouluun menoa, ei ole merkitystä.

Itse kävin eskarin, kuten suurin osa luokkakavereistani ekalla luokalla. Kaksi ei käynyt. Toinen muutti USA:sta Suomeen ja oli käynyt siellä koulua jo pari vuotta, eli homma oli hallussa. Toinen taas itki äitiä pitkin päivää, ja meillä kaikilla meni hermot siihen :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Sitä systeemiä ei ilmeisesti koettu toimivaksi.

Koulussa ei mun mielestä kuulu opetella itsestäänselvyyksiä (eli asioita, joita jokaisen 7-vuotiaan todellakin jo pitäisi osata) kuten oman vuoron odottamista, olemaan hiljaa kun aikuinen puhuu, ruoan hakemista ja astioiden viemistä itse, itsenäistä pukemista ja vessassakäyntejä...ei, kyllä nuo jutut pitää jo osata kun kouluun mennään. Sillä, missä ne oppii ennen kouluun menoa, ei ole merkitystä.

Itse kävin eskarin, kuten suurin osa luokkakavereistani ekalla luokalla. Kaksi ei käynyt. Toinen muutti USA:sta Suomeen ja oli käynyt siellä koulua jo pari vuotta, eli homma oli hallussa. Toinen taas itki äitiä pitkin päivää, ja meillä kaikilla meni hermot siihen :snotty:

Näin juuri! Ja sitten muut lapset kärsivät, kun joku ei osaa käyttäytyä kuin muut. Näin se vain nyt menee, lapset eskariin 6-vuotiaana, saisi tulla pakolliseksi.

Oho tämähän sai paljon kommentteja.Meillä tilanne on sellainen että kaikki muut lapset sen ovat käyneet aikaisemmin mutta nyt eskari paikkaa ei ole lähellä.Asumme niin korvessa että kaikki palvelut lähtee pois ja nyt tosiaan syksyllä eskari paikka olisi kuopukselle haettava melkein 40km päästä kun oman kunnan päiväkoti/koulu rakennus lakkautetaan kun ei ole lapsia tarpeeksi.Minulle tuo on kauhea matka edes ajatella. Mietimme siksi että jos ei kuopus sitä kävisi kun ei ole takeita että sinne pääsee kovinkaan säännöllisesti.

Lisäys edelliseen:meillä poika on ollut 2.5v asti päiväkodissa joten meillä ainakin on oppinut jo tuon sosiaalisuuden sun muuta mistä täällä puhutaan joten siitä ei ole meillä kyse ettei olisi koskaan missään ollut.

Yhteistyössä