Pitääkö auto laittaa molempien nimiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lissu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lissu

Vieras
Avioparina ollaan ostamassa autoa, noin. 10 000 euroa. Onko merkitystä, onko auto vain miehen nimissä vai pitäisikö kauppakirjassa lukea molempien nimet? Miten te olette tehneet?

Me ollaan avoliitossa ja auto on mun nimissä vaikka se puoliksi maksetaankin. Eli, heh heh, auton omistajana olen vastuussa jos ukko sattuis vaikka huristelemaan humalapäissään, mitä ei tieteskään tee, mut jos tekis.

Automaattisesti mies kuvittelee, että paperiin tulee vain hänen nimensä, kun auto hänen säästöillään ja palkkatuloillaan ostetaankin. Mun vähäiset tulot menee sitten ruokaan ja shoppailuun :) Pitäisikö mun pitää puoleni ja vaatia, että mun nimi tulee paperiin kanssa?

Ei kai sillä oikeasti ole yhtään mitään merkitystä???
Kuulostaa hassulle että vaimo miettii miehen selän takana, kumpi on hänelle edullisempaa, ja että pitääkö pitää puolensa ja vaatia myös oma nimi auton omistuskirjaan... Ei pahalla vaan ihan aidosti ihmetellen. =)

Meillä on kaikki kolme autoa isännän nimissä, riippumatta siitä mistä ne on maksettu. Mä olen haltijana yhdessä autossa, ihan sen takia kun ajan sillä paljon. Näin olen saanut omiin nimiini vakuutukset siihen ja polliisia ei sit ihan niin paljon ihmetytä, kun mä ajelen sillä...vaikka naimisissa ollaankin niin meillä on eri sukunimet, eikä ole yks eikä toinen kerta, kun ne on kysyneet, että kukas tän auton omistaa...nyt se menee helpommin, kun on haltija sama kun kuski :D

Niin juu ja btw, jos olette naimisissa ilman avioehtoa niin sillä ei ole mitään merkitystä kenen nimi siinä paperissa lukee...avioliiton aikana hankittu omaisuus kun menee puokkiin jos ei ole ehtoa.

Ihana mies on, mutta hurjan tarkka rahasta. Naimisiinmennessä mies olisi halunnut tiukan avioehdon, mutta en laittanut nimeäni. Naimisiin mentiin silti. Sen jälkeen olen vähän tarkemmin miettinyt näitä rahakuvioita, kun mun tuloistani ei jää mitään säästöön ja miehen tilille ei ole mitään asiaa. Vaikka periaatteessa kai yhteiset rahat pitäisi ollakin. Tuntuu vain hassulta, kun miehen nimissä on sitä ja tätä omaisuutta ja mulla ei sitten mitään. Käytännössä hoitelen kotia ja laitan ruokaa, silitän ja siivoan ja sinne ne rahat sitten humpsahtaa.

meil on aina autot ollut molempien nimissä..On vaan jotenkin automaattisesti niin laitettu.

silloin ei toinen voi esim. myydäkään autoa pois ilman lupaa, kun papereihin tarvitaan molempien allekirjoitukset...

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
meil on aina autot ollut molempien nimissä..On vaan jotenkin automaattisesti niin laitettu.

silloin ei toinen voi esim. myydäkään autoa pois ilman lupaa, kun papereihin tarvitaan molempien allekirjoitukset...

Mun on ihan pakko kysyä...miksi olla yhdessä ihmisen kanssa, johon ei voi luottaa sen vertaa, ettei tämä myisi autoa pois keskustelematta siitä toisen kanssa? Ei pahalla, ihan mielenkiinnosta vain.

Alkuperäinen kirjoittaja Miri:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:

Mun on ihan pakko kysyä...miksi olla yhdessä ihmisen kanssa, johon ei voi luottaa sen vertaa, ettei tämä myisi autoa pois keskustelematta siitä toisen kanssa? Ei pahalla, ihan mielenkiinnosta vain.

Ei mittää...kyllä tässä luotetaan eikä keskustelematta autoa kumpikaan myis pois... En nyt tarkoittanut meitä tuolla auton myymisellä,vaan sanoin sen ihan yleisesti...
joskus silloin suhteen alkuaikana ku ostettiin eka yhteinen auto, ni laitettiin se molempien nimiin ja siitä se tapa on vaan jääny päälle, et autot on molempien nimissä...

Ymmärrän Greeataa. Tuttavapiirissä on ollut tilanteita, että kun nainen ei anna, niin siihen loppui auton käyttöoikeus, koska se oli "miehen nimissä". Nainen sai sitten pohtia, millä kuljettaa lapset päivähoitoon. Miestä kiinnosti vaan kaljan juonti ja kiristäminen. No tässä kävi näin, että nainen osti oman auton...

Niin ja on meillä esim. tuo mönkijä pelkästään miun nimissä...johtuen siitä, et mie sen kävin ostamassa silloin. Autot ollaan aina yhdessä käyty koeajamassa ja ostamassa, ni laitettu yhteisiks myös... ja kyllä tuo mönkijäkin yhteinen on vaikkakin miun nimissä... On vaan varsinkin miehen kamuja joskus hauska kiusia, ku kysyvät mieheltä, et saisko hyö ajella sillä, ni sanoo, et ei mies saa lupaa antaa, ku se on miun vehe :D ;)

Yhteistyössä