Pistin muksut sokerittoman pöydän ääreen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoenix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Et vaan halua ymmärtää sitä asiaa, joka tuossa sinun käytöksessä minua tökkii. Yritetään vääntää rautalangasta.......
Sanot "mitä tuo esikoinen suostuu syömään". Tuossa se ongelma tulee, ei ole lasten asia päättää mitä he suostuvat syömään, vaan lapset syövät sitä ruokaa mitä vanhemmat laittavat ja tarjoavat. Ei tuo asia sais olla mikään sellainen juttu josta voi keskustella. Eli itse siis olet vaikeutesi synnyttänyt, sori vaan ja lasta kuitenkin rankaiset tekemällä hänestä erilaisen kuin muut, eli joutuu tästä eteenpäin kuola valuen katsomaan kun muut lapset saavat joskus niitä herkkujakin.

Et itse halua ymmärtää. Hoitopaikalla, ja kotona on kaikille samat säännöt. Juhlapäivinä saa syödä herkkuja. Ja aamu/iltapalalla olen antanut syödä jogurttia, koska en ole ennen karppausta pitänyt sitä niin "pahana". Mut tarkasti kun lukee melkeenpä minkä tahansa jogurttipurkin sisälmykset, nii sokeria on jopa 13% koko ravintosisällöstä!
Ja oikeesti, laittaapa esikoiselle lautaselle ihan mitä hyvänsä, nii son täysin tuulesta kiinni, mitä syö, jos syö mitään. Ja silloin on aina laitettu odottamaan seuraavaa ruokailua ilman minkäänlaisia välipaloja. Että tervetuloa vaan, rouva täydellinen, tänne kouluttamaan tuota meidän tuittupäätä, kun hallitset kerran homman niin hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Phoenix:
Kyllä meillä ainakin sanallinen kielto toimii, ei tarvitse ryhtyä mihinkään muihin toimiin. Vaikka pöytä olisi täynnä pullaa, niin et saa tarkoittaa että et saa.

Nyt puhutaan ARKIRUOKAILUSTA eikä mistään kahvipöydästä!

Siis teidän arkiruokailussako syödään vain jäätelöa ja jogurttia (kuten aloituksessa sanoit lapsesi haluavan)? Et saa sitä tapaa pois ilman, että lopetat kaikki sokerit?

Sisälukutaito on tiedätkö aika hyvä taito... :kieh: TOTTAKAIT meillä laitetaan oikeaa ruokaa AINA, JOKA PÄIVÄ. Kokeiltu on sekin, että ei anneta mitään, jos ei ruoka maistu. Iltapalalla / aamupalalla on sitten annettu jogurttia ja kesken päivän jäätelöä. Mut ne onkin alkaneet jäädä ainoiksi ruoiksi mitä tuo esikoinen suostuu syömään, joten nyt otetaan sokerit pois, nii ei jää vaihtoehtoja, jos jotaki aikoo suuhunsa laittaa.

Et vaan halua ymmärtää sitä asiaa, joka tuossa sinun käytöksessä minua tökkii. Yritetään vääntää rautalangasta.......
Sanot "mitä tuo esikoinen suostuu syömään". Tuossa se ongelma tulee, ei ole lasten asia päättää mitä he suostuvat syömään, vaan lapset syövät sitä ruokaa mitä vanhemmat laittavat ja tarjoavat. Ei tuo asia sais olla mikään sellainen juttu josta voi keskustella. Eli itse siis olet vaikeutesi synnyttänyt, sori vaan ja lasta kuitenkin rankaiset tekemällä hänestä erilaisen kuin muut, eli joutuu tästä eteenpäin kuola valuen katsomaan kun muut lapset saavat joskus niitä herkkujakin.

hei, pistä jo se kone kiinni siellä, jooko ja lähde tuulettumaan tuonne kauniiseen kesäilmaan. :)

Katsos tuo sun jälkiviisaus moralisointi ei auta yhtään ...ja sitä paitsi mä en ole sun kanssa edes samaa mieltä enkä usko, että moni muukaan on. Eli sun mielipidekään, vaikka kuinka vääntäisit sen rautalangasta ei silti ole välttämättä se ainoa oikea. Eikä lapsesta olla tekemässä mitenkään ERILAISTA, jos ei sitten terveempää kuin moni muu. Tuskin ap on koko lapsen loppuelämäksi niitä herkkuja pois jättämässä, vaan muuttamassa nyt ainakin alkuun vähän radikaalimmin, jotta saa lapsen "aisoihin". Pitäshän sunkin käsittää, ettei kaikki lapset ole samanlaisia ja uskoa, että varmasti se äiti, joka elää sen lapsen kanssa koko ajan tietää paremmin kuin sinä, joka et ole lasta koskaan edes livenä nähnyt, että mitä sen lapsen kanssa on paras tehdä. :)

Tosin joo, saattaa olla, että kun lapselta herkutjättää pois, se oppii olemaan jopa täysin ilman niitä. Ainakin mulle itselle on niin käynyt karppaamisen myötä, ei edes tee mieli mitään jädeä. Tavallinen jugurtti, kun sellaisen meinasin syödä vähän aikaa sitten, oli niin äklömakeeta, että syömättä jäi. ...mutta ei se mikään rikos ole eikä miltään kannalta huono asia, jos joku ei TYKKÄÄ herkuista. ;)

Anteeksi, en muistanut että täällä ei saa olla eri mieltä aloittajan kanssa. yritän tästä eteenpäin vaan taputella aloittajaa päähän ja sanoa että oikein teit, olisi asia kuinka typerä mielestäni tahansa. Ei minun mielipide välttämättä mikään totuus ole, mutta aika ihmeellistä että sitä ei saa sanoa, koska jollakin ottaa luonnon päälle.

Anteeksi, en muistanut että täällä ei saa olla eri mieltä aloittajan kanssa. yritän tästä eteenpäin vaan taputella aloittajaa päähän ja sanoa että oikein teit, olisi asia kuinka typerä mielestäni tahansa. Ei minun mielipide välttämättä mikään totuus ole, mutta aika ihmeellistä että sitä ei saa sanoa, koska jollakin ottaa luonnon päälle.

Mielipiteen esittäminen ja *skan haistattaminen on kaks eri asiaa
:kieh: Jos nyt haluat kuitenkin päteä, nii joo, olen "päästänyt tilanteen käsistäni", kun olen antanut tytön syödä edes jotakin, mitä hän suostuu vapaaehtoisesti suuhunsa laittamaan.

jotenkin kuulostaa että sulla on tuo oma karppaus mennyt vähän yli, jos tarttee lapsetkin laittaa kuurille.
Jugurtissa on varmasti 13% sokeria, mutta niin hedelmissäkin hirveästi sokeria. Jos lapsesi ei ole kovin ylipainoinen niin se jugurtin syöminen tuskin on kovinkaan kamalaa...
Kannattaa muistaa että kun herkut lapsilta ottaa kokonaan pois, niin voi käydä niinkin päin että alkaa mättämään niitä aivan ylettömästi kun joskus niihin käsiksi pääsee (taikka vanhempana kun voi itse päättää mitä syö).

oo Phoenix rohkee vaan, sähän tiedät kyllä sen että lapselle kehittyy sokeririippuvuus siinä missä aikuisellekin. Siksi se täytyy katkaista että oikea ruoka taas maistuu =)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
jotenkin kuulostaa että sulla on tuo oma karppaus mennyt vähän yli, jos tarttee lapsetkin laittaa kuurille.
Jugurtissa on varmasti 13% sokeria, mutta niin hedelmissäkin hirveästi sokeria. Jos lapsesi ei ole kovin ylipainoinen niin se jugurtin syöminen tuskin on kovinkaan kamalaa...
Kannattaa muistaa että kun herkut lapsilta ottaa kokonaan pois, niin voi käydä niinkin päin että alkaa mättämään niitä aivan ylettömästi kun joskus niihin käsiksi pääsee (taikka vanhempana kun voi itse päättää mitä syö).

Nii, se LUETUN YMMÄRÄTMINEN on aika pop! Sanoin tuolla jo aikaisemmin erittäin selvästi, että muksuilla menee raja LISÄTYSSÄ SOKERISSA.

Anna mä arvaan: sä vastustat karppausta ylipäätänsäkin? Huono juttu, eikö? :saint:

Muuten tiesitkö, että ei mene edes kovin monta sukupolvea taaksepäin, kun lapset sai herkkuja suunnilleen kerran puoleen vuoteen. Ei herkut ole mikään elämänedellytys, vaikka nyky-yhteiskunnassa niin tunnutaan ajattelevankin.

Niin ja lisään vielä, että jos luet tämänkin ketjun, huomaat, että sä oot ainoa, kenestä noin kuulostaa. Eli kantsisko epäillä, että SÄ olet se, joka jutun nyt käsitti vähän väärin?

Mielipiteen esittäminen ja *skan haistattaminen on kaks eri asiaa
:kieh: Jos nyt haluat kuitenkin päteä, nii joo, olen "päästänyt tilanteen käsistäni", kun olen antanut tytön syödä edes jotakin, mitä hän suostuu vapaaehtoisesti suuhunsa laittamaan.

Kuka sulle p.askat on haistattanut, en minä ainakaan. Mielestäni olet itse aiheuttanut tilanteen ja toivon että opit jotain etkä tee samaa virhettä muiden lastesi kohdalla, siinä kaikki. Kyllä minä sen ymmärrän ettet millään voisi tosissasi antaa periksi ja myöntää virheitäsi, mutta ehkä kuitenkin tiedät totuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja alina:
oo Phoenix rohkee vaan, sähän tiedät kyllä sen että lapselle kehittyy sokeririippuvuus siinä missä aikuisellekin. Siksi se täytyy katkaista että oikea ruoka taas maistuu =)

Täys tosi. Mä olen itse sokeririippuvainen ja helv..tin vaikea siitä vierottaa itsensä. Siis,mietin vaan miten hankalaa lapsella...

Sitäpaitsi sokeri vie ruokahalun, tiedän sen ihan henk.koht. pari kuukautta meni ilman kunnon ruokaa ku karkkeja napsi pahempaan nälkäänsä ni johan ei tarttenut ruokaa syödäkään...

Alkuperäinen kirjoittaja yksi pikku huomautus vielä:

Niin ja lisään vielä, että jos luet tämänkin ketjun, huomaat, että sä oot ainoa, kenestä noin kuulostaa. Eli kantsisko epäillä, että SÄ olet se, joka jutun nyt käsitti vähän väärin?

Siellä on nyt joku eri vastailemassa kuin minä, eli on meitä ainakin kaksi :)

Sitten ei voi sanoa kuin, että ÄKKIÄ Suomen kouluihin lisää luetun ymmärtämisharjoituksia äidinkielen tunneille.

Alkuperäinen kirjoittaja joo joo:

Sitten ei voi sanoa kuin, että ÄKKIÄ Suomen kouluihin lisää luetun ymmärtämisharjoituksia äidinkielen tunneille.

Ei ne mielipiteet siitä muutu vaikka kuinka äidinkieltä harjoittelisi. Minun mielestä ap on tehnyt lapsilleen väärin, kun on päästänyt asiat näin pitkälle. Antanut periksi, ettei normaalia ruokaa tarvitse syödä, JOS EI HALUA.

Ei ne mielipiteet siitä muutu vaikka kuinka äidinkieltä harjoittelisi. Minun mielestä ap on tehnyt lapsilleen väärin, kun on päästänyt asiat näin pitkälle. Antanut periksi, ettei normaalia ruokaa tarvitse syödä, JOS EI HALUA.

Toisaalta voisi ajatella myös niin, että sanoo kerran painokkaasti sen mielipiteensä ja sitten vaikka jättää asian siihen, jollei tule vastakaikua, jankuttamalla sitä harvoin tulee =)

mä en yleensä ymmärrä mitään totaalikieltoja ruuan suhteen lapsille. Kohtuus kaikessa. Mutta jos on oikeesti totta, että lapsi elänyt pelkästään jädellä ja jugurtilla niin sitten totaalikielto varmaan paikallaan. Sitten on aika huonosti päässeet asiat menemään jo.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Toisaalta voisi ajatella myös niin, että sanoo kerran painokkaasti sen mielipiteensä ja sitten vaikka jättää asian siihen, jollei tule vastakaikua, jankuttamalla sitä harvoin tulee =)

Tämä on kyllä ihan totta, tuntui vaan että ekalla kerralla ei osannut esittää asiaansa niin että aloittaja olisi sen ymmärtänyt. Mutta ei tämä mulle mikään henkilökohtainen ristiretki ole. Syöttäköön lapsellen vaikka pelkkää linssikeittoa :-D

Tämä on kyllä ihan totta, tuntui vaan että ekalla kerralla ei osannut esittää asiaansa niin että aloittaja olisi sen ymmärtänyt. Mutta ei tämä mulle mikään henkilökohtainen ristiretki ole. Syöttäköön lapsellen vaikka pelkkää linssikeittoa :-D

No tällaista "linssikeittoa" syötiin äskettäin:

1058935007_78f4b4d72d.jpg

Tytsi söi puolikkaan pihvin. Ja jos nyt nuo viimeisetkin viitsisivät ymmärtää, että jos olen tuon neidin koko elämänsä aikana, milloin on maitotuotteita syönyt, antanut sen jogurtin iltapalaksi, niin olenpa sit tosi väärin tehnyt. Rotanmyrkkyä oon suunnilleen syöttänyt :kieh: Jos olette eri mieltä siitä, että mun ei olisi aikaisemminkaan pitänyt antaa jogurttiakaan, vaan pitää muksu kokonaan syömättä, nii kivittäkää sitten. :kieh:

Nii että muksua nenästä kiinni, suu auki ja väkisin ruoka kurkusta alas?

Täällä sama homma. Makeat ja suolaiset herkut on nyt kokonaan pois. niitä ei tipu.
Itse yritän kotona terveellisesti syöttää lapsia ja sit toisinaan vois herkutellakkin mut ku on esikoinen oppinut et ei tartte ku kipasta naapuriin mummolaan niin johan on taas maha täynnä kaikkea paskaa. joten en voi kotia enää silloin tällöin ostella mitään hyvää ku naapurista saa enemmän ku tarpeeksi. ja voitte arvata et meneekö mummun kaaliin ettei niille tartte niitä herkkuja syötellä.
Olen monesti vältellyt sitä et kävisivät mummolassa mut pakkohan lapset on rakkaalle mummolle kyläileen päästää joskus. mummo on yllätys yllätys sokeritautinen joten kun ei itse pysty syömään niin syöttää sit mun lapsille.
itsekin olen makealle perso ja saan taistella itseni kanssa etten niitä herkkuja tänne osta et lapset pysyis terveenä niin watuttaa niin perkuleesti ku naapurin eukko ei ymmärrä.

No tällaista "linssikeittoa" syötiin äskettäin:

1058935007_78f4b4d72d.jpg

Tytsi söi puolikkaan pihvin. Ja jos nyt nuo viimeisetkin viitsisivät ymmärtää, että jos olen tuon neidin koko elämänsä aikana, milloin on maitotuotteita syönyt, antanut sen jogurtin iltapalaksi, niin olenpa sit tosi väärin tehnyt. Rotanmyrkkyä oon suunnilleen syöttänyt :kieh: Jos olette eri mieltä siitä, että mun ei olisi aikaisemminkaan pitänyt antaa jogurttiakaan, vaan pitää muksu kokonaan syömättä, nii kivittäkää sitten. :kieh:

Mulle tuli nyt nälkä...laittasitkos meille tulemaan yhden tuollasen annoksen :D :p

Alkuperäinen kirjoittaja Akkavalta:
Olen monesti vältellyt sitä et kävisivät mummolassa mut pakkohan lapset on rakkaalle mummolle kyläileen päästää joskus. mummo on yllätys yllätys sokeritautinen joten kun ei itse pysty syömään niin syöttää sit mun lapsille.

Täällä vähän sama ongelma. Mummokin on karppi ja diabeetikko, mutta muksuille "pitää" antaa makeaa :headwall: Muksuilla on isänsäkin puolelta tuo diabetesriski olemassa, mut ei vaan mene jakeluun :headwall:

Meillä alkaa aivan sama ei karkkia eikä muutakaan sokeri juttuja. Koska oikee ruoka ei maistu aina vaan pitäis jotain herkkua saada. Katotaan heltyykö tämä mamma sitten kun ruokakin taas maistuu.