Pissailua etävanhemman luona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niiskuneiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

niiskuneiti

Jäsen
27.06.2004
115
0
16
Onko muilla vastaavia kokemuksia tai hyviä neuvoja?

Tyttö 5-vuotta. Ollut kuiva ja 2,5 vuotta. Käy joka toinen viikonloppu isän luona. Isällä uusi avopuoliso jolla saman ikäinen poika. Itselläni siis perhe jossa tytö asuu on mies ja meille vauva tulossa keväällä.Nyt tyttö on alkanut kastella isänsä luona. Varsinin öosin. Hän jännittää isän luo menoja ja jopa itkee kun pelkää pissaavansa. Ennen mennyt aina tosi mielellään. Itse kertoo isän avopuolisson olevan vihainen. Esä ei myönnä mitäänja muutenkin haluton puhumaan asiasta. Pitää tiukasti kiinni tapaamisista. Itse olen ymmälläni ja huilestunut. Kuinka pitkään tilannnetta voi seurata ja mihin ottaa yhtyttä jos tuntuu että jotain pitää tehdä.

Tosi sekavasti kerjotettu mutta kiitos jos joku saa selvää.

Kyllä pyrkisin puhumaan nyt molempien aikuisten kanssa kun siellä isän luona asuu.Siksi tyttö kastelee kun pelkää.Uuden naisen on ehdottomasti suhtauduttava myönteisesti lapseen.Meillä miehen poika on joka toinen vkoloppu.Kastellut myös sänkynsä ja tuhrinut,7vee.Laitoin vain vaatteet pesuun,enkä muuten kommentoinut asiaa,edes ilmeillä.Äidiltä sain kyllä huudot kun olin pessyt lapsen vaatteet,osaa kuulemma itsekin pestä.

Rituaaleista en tiedä mutta rytmi on aivan eri. Vaikka olen asiasta sanonut. Nukkuu toisen lapsen kanssa samassa huoneessa. ja En tiedä onko isä aina paikalla. Isä ei suostu puhumaan kun kyselee asenne on se että kyllä minä osaan lapseni hoitaa.

Ja soturille joskus kyllä tuntus että todellakaan ei haittais vaikka pesisivät seillä vaatteet kun tulee kasillenen pissasia likasia vaattieta jotka oiken muhinu muovipusssissa. Mutta meitä on moneksi.

Yritä puhua lapsesi kanssa mutta älä tenttaa.Mikä on mukavaa isän luona,onko jotain mistä lapsi ei pidä jne.Haluaako lapsi mennä isän luo?Toivottavasti,on hienoa jos lapsella on sekä äiti että isä.Mutta jos ei halua ei voi väkisin pakottaa.Soita alueesi lastenvalvojalle tai perheneuvolaan ja kysy apua.Kerro asiasta myös miehelle ja sano että syy pitää selvittää siksikin että lapsi haluaisi jatkossakin tavata isää.

Itse olisin hiukan huolissani... ehkä neuvola osaisi ohjata oikean auttajan luokse, mutta kyllä jotain pelottavaa taitaa olla isän luona. Ehkä lapsi ei osaa selittää, mikä tuntuu pelottavalta tai epämiellyttävältä. Aikuinen osaa käyttää psykologiaa ja manipulointia siten, että lapsi ei ymmärrä muuta kuin että kaikki ei ole hyvin. Tiedän kokemuksesta... exäni uusi puoliso pystyy sanomaan inhottavuuksia hurmaava hymy naamallaan ja lapset ovat olleet täysin ymmällään! Miksi aikuinen viestii kahta täysin eri asiaa? Ehkä lapsi tuntee olonsa ei toivotuksi ja pelkää tekevänsä jotain väärää, eikä sitten ainakaan pääse enää isänsä luokse. Uuden puolison arvostelu ei auta, mutta jos pyytäisit exääsi auttamaan ongelman ratkaisemisessa? Kertoisit, ettet tiedä mitä tehdä ja toivoisit hänen hyvänä vanhempana auttavan kanssasi yhteistä lastanne? Joskus eron jälkeen molemmilla on tarve todistaa olevansa riittävän hyvä vanhempana ja siksi kaikki tuntuu arvostelulta vastapuolelta... Kuitenkin yhteinen kasvatus jatkuu, vaikkei yhteiselo jatkukaan!

Tuskinpa tuo nyt aivan kauhean vakavaa on ja tuskinpa ainakaan tarvitee syypäätä siihen etsiä.... Vaikutti siltä että haluat vierittää syyn ex:n uuden puolison harteille!!! :( En tosin tiedä tilanteestanne, mutta uskoisin että tuskin vika hänessä ainakaan pelkästään!)
Lapset reagoivat erikoisiin tilanteisiin esim.pissaamalla tms.. Oletko ajatellut että nyt hieman vanhempana lapsesi ymmärtää enemmän asioita ja voi senkin takia reagoida noin...Ja en usko etteikö ero ja sitä edeltäneet tapahtumat ja sen jälkeiset tapahtumat jättäisi jälkiä lapseen kuin lapseen!!!ERO ON KOVA PAIKKA AIKUISILLE JA VIELÄ KOVEMPI LAPSILLE!!!Joutuuhan lapsi luopumaan ns.toisesta vanhemmastaan ja myöhemmin hyväksymään uudet puolisot ja mahdollisesti myös sisarpuolet!!luulisi olevan vaikeata kenelle tahansa..Lapset kuitenkin sopeutuvat asioihin aikuisia paremmin,mutta mielestäni on normaalia että stressaantunut lapsi oireilee....
Meilläkin on huomattavissa mieheni lasten tullessa kyläilemään parina ensimmäisenä yönä varsinkin nuoremmalla lapsella levottomuutta.Se menee kuitenkin pian ohi ja pissailua tms.ei ole...Luulen kuitenkin sen johtuvan jännityksen laukeamisesta kun joutuvat matkustamaan poloiset pitkiä matkoja!!Myös poislähtiessä lapset itkeskelee ja ovat surullisia kun eivät haluaisi lähteä...Saisivat asua luonamme(sukulaiset ym.olisi lähellä),mutta ex ei anna...Emme kuitenkaan halua lasten joutuvan huoltajuuskiistojen keskelle, joten annamme asian olla...
Että ei vika AINA ole äitipuolissa!!!Monesti tuntuu että äideillä on arvovalta kysymykset järjen käytön edellä..Ei ex:n uus aina paha ole!!!Lapsellehan olisi hyväkin jos olisi lähellä paljon turvallisia aikuisia...Jotka eivät mollaisi toisiaan ainakaan lasten kuullen!!!
Ja turhaa yhteydenpitoa ex:n ainakin turhista asioista tulisi välttää..Aiheuttaa helposti konfligteja!!!Ja toisen haukkuminen kasvattajina on ainakin varma tapa riitauttaa välejä....Tietysti asioihin joissa on takana jotain vakavaa on puututtava heti,mutta muuten antakaamme ex:n ym.elää omaa elämäänsä liikaa siihen puuttumatta tai siitä lapsilta kyselemättä...Lapset kärsivät siitäkin jos aina molemmissa paikoissa tentataan kovasti asioista!!!
PEACE!!!! =)

Minä tekisin aluksi niin, että ostaisin kangaskaupasta froteemuovia lähes patjan kokoisen palan ja laittaisin sen mukaan lapselle. Jos lapsi olisi reissussa kaksi yötä, ostaisin kaksi muovia .

Kieltäisin myös juottamasta lapselle illalla mehua ja limsaa.

Yhteistyössä